Hoe LOMP is je paard/pony-topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CoonArt

Hoe LOMP is je paard/pony-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-22 08:33

Paarden zijn leuke dieren, meestal. Maar soooms... jou fijnpersen in de stal tegen de stalwand aan, niet luisteren, precies staan op de plek waar JIJ nou net moest zijn, geen hoef optillen, het bit zowat fijnmalen, gewoon strónteigenwijs zijn (en écht NIET willen luisteren)....

Dus ja, hoe LOMP is je trouwe vierbener op hoeven?

“Tell a gelding, ask a mare, and discuss with a stallion. Pray if it’s a pony.”

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:52

Eigenlijk totaal niet lomp. Natuurlijk komt ze wel eens niet, maar mij platdrukken doet ze niet. Hoeven geeft ze ook gewoon, ik bekap zelf, dat gaat ook gewoon. Enkele keer heeft ze geen zin in de bekapbok, dan moet ik even mopperen en is het ook weer klaar.
De ruin die ik rij heeft de bijnaam Houdini, die weet altijd en overal uit te ontsnappen, maar doet dat eigenlijk niet lomp, maar heel beheerst. Hij heeft alleen nog steeds af en toe een hekel aan aansingelen, mag dan even met een achterbeen slaan, maar hij weet dat het niet mag en dus verdwijnen deze streken ook steeds meer. Net als het niet stil willen staan met opstijgen. Gewoon streng zijn en ik weet dat ik hem juist niet in de mond mag tegenhouden. Teugels in boogjes en meneer wil meteen een stuk beter blijven staan Afgelopen weekend bleef hij zelfs staan met krukje, normaal stap ik bij hem zonder krukje op, want 1 hoef opzij als ik op het krukje sta en dat krukje zit onder zijn buik, maar degene die op zijn rug moet kan dan niet blijven staan. ;)
Dus eigenlijk valt het best wel mee nu.
Oh ja, de 27jarige heeft de bijnaam 'de heks'. Ondanks dat ze echt oud is, is het het baasje van de groep. Die oren spreken soms boekdelen. :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

Avalanche

Re: Hoe LOMP is je paard/pony-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:00

Paarden weten heel goed waar alles van hun lijf is. Een paard wat lomp is heeft geen respect voor je. Zeker je platdrukken tegen de stalwand is wel echt een teken dat er een gigantisch probleem is met jullie band.
Mijn merrie kan best heel lomp zijn als ze vindt dat ze niet hoeft te luisteren, maar zou zulke grappen niet in haar hoofd halen en Monster is super voorzichtig met mij.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:06

Niet. Geen 1 van allen. Lomp zijn en over je heen denderen of je plat walsen tussen de muur is nooit per ongeluk. Ze weten donders goed wat ze doen. Dus er wordt niet gewalst, geplet of geduwd. Nooit. Punt. Ik ben voorzichtig en respectvol naar hun en dat verwacht ik ook terug. Met een nieuwe altijd even een paar weken wat strenger en goede afspraken maken en we gaan heerlijk in volledige harmonie met elkaar om.

Lompheid is niet perongeluk. Het is wangedrag. Geen wangedrag in mijn bijzijn. Zo simpel als dst

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:15

Mijn paarden weten heel goed dat ik slecht ter been ben en zijn meestal juist extra voorzichtig.

Al het gedrag wat jij lomp noemt is wangedrag en getuigt van een totaal gebrek aan respect.
Daar moet je mee oppassen voordat er straks ongelukken gebeuren.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:19

Die van mij loopt wel eens gewoon vol hard met haar hoofd tegen een boom aan omdat ze niet aan het opletten is :')
Dat vind ik dan weer best lomp :j

NATASxBAILEY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 03:24

Lomp?!

Staan al 1 maand lang op een nieuwe pensionplek. Is ookal zo'n 4 weken lang regelmatig op de poetsplaats geweest, stoot zich nog steeeevast elke keer met dr hoofd tegen het stenen randje aan de muur...

Ook wil ze dolgraag de paddock uit 's morgens de rijbak in, ze weet dat ze mag nadat ze dr brokken op heeft. Maar gaat elke dag nog steeds zo drentelen voor het hekje en beukt dan met dr borst elke keer weer tegen het stroomdraadje aan...

Ze is zo slim, maar soms...

Verder het platwalsen, je omver stoten, je pletten tegen de muur op je voeten staan etc heeft ze in het begin dat ik haar had heeeeeel veel gedaan. Iets met niet helemaal opgevoed door de vorige eigenaar. Dat is er 8 jaar later uiteraard uit en gedraagt zich prima en netjes. Althans bij mij, maar ik ben ook altijd streng en duidelijk qua regels. Mijn bijrijder vind alles nog al gauw goed en prima. Corrigeert het gedrag dan ook niet. Dus bij haar is het vaak nog wel testen waar ze nu weer mee weg kan komen. Niet als ik erbij ben overigens, want ze weet dondersgoed dat mama daar niet oke mee is }> }> }>

♡ Mijn Zwarte Parel ♡
Bailey van de Langendijk
IG: @BaileyGypsyHorse

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:51

Afbeelding
Hoe vaak ik de voerbak niet moeten ontdeuken.Lompe Haflinger.

Britta,ouwe taaie.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:00

Hahahaha :')

They tried to bury me.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:06

Mijn hengst is een echte gentleman. Tilt zelf zijn voeten op voor het uitkrabben als je er met je vinger op wijst, heeft nog nooit op mijn tenen gestaan, gaat soepel opzij als je dat vraagt, en tijdens het wandelen hangt het touw (hij draagt een touwhalster, geen kettingen of wat dan ook) altijd in een boogje. Iets lekkers pakt hij heel beleefd aan, alleen met zijn lippen, en soms voel je ineens zacht lippen op je wang of in je hals, maar nooit tanden. Dus nee, totaal niet lomp :)

Extremely rare and Beyond Compare

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:07

ik heb een hele lieve merrie hoor, houd alleen wel van ergens tegenaan schuren.
en dan kun je dit krijgen.

Afbeelding

:=

zit dus nu stroomdraad voor

NATASxBAILEY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:33

Oh ja; valt schijten in je waterbak ook onder lomp? Asking for a friend :p

♡ Mijn Zwarte Parel ♡
Bailey van de Langendijk
IG: @BaileyGypsyHorse

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:34

NATASxBAILEY schreef:
Oh ja; valt schijten in je waterbak ook onder lomp? Asking for a friend :p

Ik ken er sowieso 2 die dat ook wel eens doen. Zal toch wel lekker smaken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:34

Ja :')

Hier drinkt hij dan echt niet meer, hij vindt het heel vies

They tried to bury me.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:40

Mijn verzorgpaard wou eens zo graag de stal in (laatste stuk in de schuur naar de stal lopen ze altijd los).. Dat hij iets te snel de bocht nam om zijn box in te gaan en daardoor met zijn ijzers op het beton uitgleed. Paard plat op de grond :+

Dat is lompheid :D
Beestje heeft er niets aan overgehouden.

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:51

Mijn paard is ook niet erg lomp, het kan soms wel een boefje zijn maar hij weet heel goed zijn grenzen. Wel vergist hij zich soms waar hij zijn hoeven neer zet :))

Don't leave your dreams on the pillow

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:59

Valt wel mee, zeker voor een Fjord. In de omgang is ze eigenlijk heel braaf. Nu moet ik zeggen dat ze vroeger wel iets lompere acties had in de omgang.
Ze heeft af en toe wel nog steeds dingen als heel dicht bij een weidepaaltje gaan rollen en die dan mee nemen :')

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:15

Mijn paard is niet lomp naar mij toe.... Maar hij stoot bijv vaak z'n hoofd :') Hij let niet zo goed op en is soms wat onhandig :)

Zo vergeet hij ook weleens z'n benen op te tillen als we ergens overheen lopen (balkjes, takken in het bos). Ook loopt hij gerust dingen omver :+ Altijd uitkijken met m'n zadel op hij beukt overal tegenaan haha

Oskar <3 (rip juni 2024)
Luuk <3

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:21

Nou als een vriendin deze titel leest denk ik dat ze ook aan Guusje moet denken :+

Ze is echt lomp, gewoon echt... Ze kan idd in tankmodus gaan en je mee nemen naar waar zij heen wilt. Daar zijn we op dit moment over uit dat dat niet de bedoeling is. Pletten of omduwen mag ook niet.

Qua lomp, ik heb een paard nog nooit zo vaak zien vallen. Ik heb haar overgenomen van schoonzus, een van de eerste appjes was "niet schrikken, Guus heeft een dik oog". Ze had zich ergens aan gestoten.

Paar weken later een wondje bij de sprong, been dik, weekje kunnen koelen. Geen idee wat ze gedaan had.

Net bij ons, durfde nog niet echt liggend te slapen, is ze staande in slaap gevallen maar met haar hoofd op de staldeur. Resultaat een winkelhaak bij de kaak wat gehecht moest worden.

Kat zit op staldeur, ze had de kat gezien. Wandelt een rondje door de wei, komt richting stal, kat springt van deur af, mevrouw schrikt en zit op haar kont.

Ze komt aan de stroomdraad, schrikt en valt op haar kont. (euhhh zo'n zware klap hebben we er echt niet op staan).

Ze loopt tussen de draden door met standje tank. Onderste draad blijft ze met achterbeen aan hangen, raakt gelukkig niet in paniek, stond ook gelukkig geen stroom op. Ze wiebelt een paar keer met achterbeen en loopt rustig verder }:0

We zijn wat dingen aan het passen aan de wei, liggen palen om ons heen en draad. Alle plek van de wereld maar mevrouw wil perse over die palen en draad langs.

Als de kruiwagen aan de stal staat voor uitmesten meent ze dat ze er altijd langs past wat al regelmatig een omgekiepte kruiwagen met mest opgeleverd heeft.

Mevrouw is pietje paniek, ze ziet alles, is ook veel aan de wandel als ze buiten staat (denk dat ze nog moet wennen, ik hoop het..) Ze maakt van sommige dingen een compleet drama (er staan ineens vuilnisbakken buiten of oud papier bijvoorbeeld, dat is eng). Maar als ze dan eenmaal bijvoorbeeld op de pallet is gaan staan en snoepje heeft gekregen is ze helemaal trots op zichzelf.

Ow ja laatst nog, ze wil in de stal sprietjes hooi pakken, maar die liggen om het hoekje. Ze maakt haar nek zo lang mogelijk maar was nog net te kort. Ze zakt iets door haar voorbenen en ineens lag ze dus op haar knieën.

Eerlijk? Ik ben zo blij met camera's dat ik bewijs heb :')

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 13:02

Ik heb met mijn 2 mini lomperds af en toe wel dat ik de regels even opnieuw moet bevestigen. Laatst ook, was het voertijd s avonds in de inloopstal. Ik zal het bakje neerzetten en ga dus door mijn hurken. Duwt er 1 me vol van achteren dus toen lag ik bijna. Ik ben heel snel weer recht gaan staan en heb gewoon een trap uitgedeeld naar achteren. Het was raak, dus ik denk dat het Jorie was, die schrok ook het ergste. Die is altijd een beetje zwaan kleef aan dus hij staat graag in je ruimte. Maar sindsdien staan ze wel weer keurig buiten te wachten totdat ik zeg dat ze mogen eten. En zo is ie ook wel lomp met zichzelf. Laatst ook, halster aan en toen zou hij zo uit zichzelf door de draden heen de paddock uit lopen. Hallo, ik moet de ander eerst ook nog halsteren, dus je kunt niet zomaar naar buiten lopen vriend. Halverwege stopte Jorie en is toen keurig achteruit weer uit het draad gestapt. En als ze los mogen is hij bijna altijd degene die volledig onderuit gaat in de bocht naar de wei. De laatste keer lag hij zelfs in een spagaat met de achterbenen. :oo
Alex is wel iets voorzichtiger dan hem, die kijkt eerst voordat hij doet.

Alex en Jorie <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie