Delen door aantal paarden of eigenaren?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skessa_
Berichten: 10701
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:08

Mellow schreef:
Waarom moet zij met 2 paarden meer voorrijdkosten betalen? De kilometers blijven hetzelfde en de prijs van het voorrijden ook.
Ze betalen toch niet mee aan haar entingen?

Als er dus iemand ook mee had gedaan met 1 paard en er dus 3 eigenaren met 1 paard waren was het wel door 3 gegaan. Maar omdat zij er nu 2 heeft moet ze meer betalen terwijl het voorrijden en de kilometers hetzelfde kosten.


Precies dit. We zijn met 3, dus de voorrijkosten door 3 betaald. De entingen uiteraard gewoon per paard.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:10

Ik heb eigen paarden en soms trainingspaarden. Bij een gecombineerd bezoek van de dierenarts delen wij de visitekosten door het aantal eigenaren.

Is iets afhankelijk van de hoeveelheid (zoals de entingen), dan kan het gedeeld worden door het aantal paarden.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8359
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:13

Ik denk dat de meeste in deze gewoon onderling overlegd moeten worden. Meeste kosten gaan hier (doe-het-zelf) door het aantal paarden. Maar kosten voor de bak zouden door het aantal gebruikers gaan en de klusjes verdelen we met zijn allen redelijk gelijk. Het is vaak maar net passen en meten wat er goed gaat.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:13

Skessa_ schreef:
Mogen jullie vinden hoor. Wij hebben het zo onderling geregeld en was prima.


pmarena schreef:
Dus zij betalen 26 euro voorrijkosten voor 1 paard, en jij 13 euro voor 2 paarden... :?
Dat is toch ontzettend krom :=

Eerlijker is het dan om 13 euro per paard te betalen.
Of desnoods 20 euro voor jou, en 20 euro voor hen samen.



Nee nee, alle 3 13 euro betaald.


Ja precies, dat zegt ik?
Dan betalen zij dus samen 26 euro voor dat ene paard? En jij 13 euro voor jouw 2 paarden?

Ofwel de voorrijkosten kosten voor jouw paarden 6,50 euro per paard.
En voor dat andere paard kosten de voorrijkosten 26 euro?

Ik vind dat enorm scheef hoor.

Als je dat aan mij voor zou stellen dan zou ik er waarschijnlijk geen ruzie om gaan zoeken.
Maar ik zou er wel het mijne van denken.

MyWishMax

Berichten: 25469
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:16

Precies pmarena. Ik had dan per factuur gedaan, dus 50/50. Degene met 2 paarden de helft en voor het ene paard de andere helft. Hoe zij dat onderling regelen moeten ze zelf weten.

Wat mellow zegt geldt andersom ook. Die kosten worden niet hoger omdat 1 paard 2 eigenaren heeft, maar dat is nu voor hen wel zo.

Skessa_
Berichten: 10701
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:24

Nogmaals, mogen jullie vinden. Was niet mijn gedachte er achter. We maken er met 3 gebruik van, dus delen het ook door 3.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:28

Gewoon alles per paard. Iemand met meer paarden maakt in de regel overal meer gebruik van dan met 1. paard. 2 stallen uitmesten is meer slijtage van materiaal dan 1 stal uitmesten, 2 paarden springen idem.

Makkelijker zou zijn om voor dit soort onderhoud/vervanging een vast bedrag per paard per maand in een potje te doen en daarmee het onderhoud te betalen.

Vaste kosten dierenarts ook per paard en de rest naar verbruik. Mijn dierenarts splitst de rekening zelf al per paard direct naar de eigenaar.

Mellow

Berichten: 6508
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:35

Maar waarom moet iemand met 2 paarden meer betalen dan iemand met 1 betreffende voorrijdkosten?

De ritprijs en kilometers blijven toch hetzelfde?
Dus als jij 1 paard hebt en lotje ook 1 en ceesje heeft er 10 dan moet het dus door 12 en bij een bedrag van 60 euro zou dat betekenen dat jij en lotje maar 5 euro hoeven te betalen en ceesje zou dan dus 50 euro moeten betalen.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:38

Omdat bij voorrijkosten ook de eerste 15 minuten van de visite is inbegrepen en iemand met meer paarden dan ook een evenredig deel van deze minuten krijgt en betaalt

Oehlala
Berichten: 4317
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:41

tiwi1969 schreef:
Omdat bij voorrijkosten ook de eerste 15 minuten van de visite is inbegrepen en iemand met meer paarden dan ook een evenredig deel van deze minuten krijgt en betaalt



Dat geldt misschien voor jouw dierenartsenpraktijk, hier zijn voorrijkosten gewoon voorrijkosten.

Mellow

Berichten: 6508
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:42

Oehlala schreef:
tiwi1969 schreef:
Omdat bij voorrijkosten ook de eerste 15 minuten van de visite is inbegrepen en iemand met meer paarden dan ook een evenredig deel van deze minuten krijgt en betaalt



Dat geldt misschien voor jouw dierenartsenpraktijk, hier zijn voorrijkosten gewoon voorrijkosten.


Bij ons staat dat er ook los van inderdaad.

Ibbel

Berichten: 49230
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:43

Voorrijkosten van DA gaat door het aantal eigenaren, waarbij 1 paard met 2 eigenaren bij mij 1x voorrijkosten zou zijn. Dat zou de DA nl óók rekenen als die eigenaar de DA op eigen houtje laat komen.

Maw:
1 eigenaar met 3 paarden
1 eigenaar met 2 paarden
2 eigenaren die samen 1 paard hebben

zouden bij mij ieder 1/3 betalen - want ieder voor zich zouden ze per bezoek van een DA ook maar 1x voorrijkosten betalen.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:45

Ik heb ook zo'n voorbeeld.

Ik had 3 paarden en 1 paard op pension staan.
Die jonge vrouw had het niet breed dus deelde de rekening voor het enten door 4.
Dus ik betaalde 3x mee aan de voorrijdkosten.
Ik deed dus niet voorrijd kosten door 2 en dan het enten door 4.
Eind bedrag kwam zodoende op 26 euro nog wat uit.
Dus ik zei tegen haar geef me maar 25,- is het wel goed.


Kreeg ik later te horen dat ik haar altijd te hoog door berekende met zulke kosten....
Ik weet dat ik dyscalculie heb maar ik heb tot de dag van vandaag het idee dat ik haar toch matste

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:47

Hoe de verdeling bij 2 eigenaren kwa enting verlopen is toch hun zaak.
Raar om 2 eigenaren 1 paard meer te belasten voor de voorrijkosten dan 1 eigenaar met 2 paarden.
Zou 50/ 50 netter hebben gevonden.
Dat zij daarna ieder daar dan weer de helft van betalen is niet relevant.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:47

Mellow schreef:
Maar waarom moet iemand met 2 paarden meer betalen dan iemand met 1 betreffende voorrijdkosten?

De ritprijs en kilometers blijven toch hetzelfde?
Dus als jij 1 paard hebt en lotje ook 1 en ceesje heeft er 10 dan moet het dus door 12 en bij een bedrag van 60 euro zou dat betekenen dat jij en lotje maar 5 euro hoeven te betalen en ceesje zou dan dus 50 euro moeten betalen.



Nee de vraag is anders: Waarom moet iemand met 2 paarden, MINDER betalen.... enz. :)

In jouw voorbeeld is het nog best fair om het door 3 te doen :)

Maar als 2 eigenaren elk een half paard hebben, en de 3e eigenaar heeft 2 paarden.
Dan klopt het niet helemaal als het verdeeld wordt:

- half paard 13 euro
- half paard 13 euro
- 2 paarden samen voor 13 euro

En er dus voor paard nr. 1 maar 6,50 euro voorrijkosten betaald worden.
Voor paard nr. 2 ook maar 6,50 voorrijkosten.

En voor paard nr. 3 moet er ineens 26 euro voorrijkosten betaald worden, dat is 4x zoveel als voor paard 1 of 2 :=

Zeg dan gewoon dat de eigenaar van de 2 paarden de helft betaalt.
En dat de eigenaars van het 3e paard, samen de andere helft betalen.
Het doet er immers geen snars toe dat ze dat paard delen, het blijft gewoon 1 paard dat 1 spuit krijgt.

Er is geen enkele eerlijke reden om voor dat ene paard 4x zoveel voorrijkosten te betalen, dan voor 1 van die andere paarden.

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:49

Als ik de dierenarts belde voor mijn 2 paarden, had ik het voorrijtarief in mijn eentje.
Als iemand ook iets tegelijk ook iets van de dierenarts wilde, dan ook dat, maar dan deelde ik het voorrijtarief wel door 2.
En niet door 3. 2 eigenaren, samen kosten delen.

Anders ga ik wel zelf naar de dierenarts toe, dan zijn alle kosten voor mijzelf.

Zou dat echt raar vinden om door het aantal paarden te delen.

Andersom net zo goed.
Als mijn stalgenoot met 10 paarden de dierenarts al gebeld heeft en ik kan aanhaken, verwacht ik ook gewoon de helft van de voorrijkosten en niet een berekening met voor hoeveel paarden van die stalgenoot die komt.

Kijk, entingen betaal je uiteraard wel per paard, mestonderzoek en ontworming ook.
Maar voorrijkosten per factuur, dus per eigenaar.

Ibbel

Berichten: 49230
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:52

Beter misschien te zeggen: voorrijkosten naar rato van het bezoek van de DA. Want een paard met 2 eigenaren wordt toch maar 1x 'bezocht' door de DA. En die eigenaar met 10 paarden wordt ook 1x bezocht door de DA.
Dat maakt de semantische discussie over hoeveel eigenaren een paard heeft overbodig :D

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:55

Voorrijkosten inderdaad door aantal eigenaren, zaken die per paard gaan per paard (waarbij inderdaad 2 eigenaren voor 1 paard gewoon als 1 tellen).

Bij ons op stal werkt het ook zo :-) , dan gaat het om dingen als zadelmaker, paardentandarts en dierenarts.

ingvdh

Berichten: 6381
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:55

Ik zou dus niet accepteren als ik voor een enting van een paard onevenredig veel voorrijkosten zou moeten betalen, maar goed, Ik laat de dierenarts gewoon iedereen een rekening sturen.
Die stuurt echt geen twee halve facturen naar beide eigenaren. Die stuurt een factuur naar een van de eigenaren en hoe zij het verdelen is aan hun.

In het geval van Skessa zouden de voorrijkosten 50/50 zijn.
Dat vind ik de meest eerlijke verdeling in deze situatie.

siskeh
Berichten: 8679
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:06

Ik heb dan wel "geluk" denk ik als ik het zo hoor, als de dierenarts komt en er worden kosten gedeeld dan stuurt deze gewoon afzonderlijk een rekening naar die klant, en ga ik niet de kosten opsplitsen, dat regeld de dierenarts zelf.
Met tandarts was het vooreen zo: ik had 4 paarden, plus nog 1 eigenaar met 1.
De voorrijdkosten zijn 50/50 gedeeld, maar: in dit geval nog behoorlijk wat voordeliger voor de eigenaar met 1 klant, anders had deze toeslag kunnen betalen omdat het maar voor 1 paard was.
Maar dat heb ik ook niet zo "geregeld" dat is hoe de dierenarts het zelf doet.

Enerzijds klinkt dat misschien wel "oneerlijk" maar: als die persoon zelf de dierenarts had moeten vragen had deze gewoon het volle bedrag aan voorrijdkosten kunnen betalen. Zo kan je het ook weer zien.
Andersom ook, als ik met 1 van mijn paarden iets heb, en iemand anders laat de dierenarts voor 5 paarden komen en je combineert dat, dan ben ik toch al lang blij dat het mij de helft aan voorrijkosten scheelt?

Mellow

Berichten: 6508
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:08

Maar Pmarena, voorrijdkosten betaal je voor de gereden kilometers en niet per paard.

Als jut en jul met zijn 2en waren geweest dan was het toch ook elk de helft? Maar omdat Skessa er dan bij zou komen hoeven zij ineens nog maar 1/4 te betalen en moet zij ineens de helft betalen.

De kilometers en visite kosten blijven hetzelfde.

ingvdh

Berichten: 6381
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:14

Mellow schreef:
Maar Pmarena, voorrijdkosten betaal je voor de gereden kilometers en niet per paard.

Als jut en jul met zijn 2en waren geweest dan was het toch ook elk de helft? Maar omdat Skessa er dan bij zou komen hoeven zij ineens nog maar 1/4 te betalen en moet zij ineens de helft betalen.

De kilometers en visite kosten blijven hetzelfde.



Jut en Jul hebben maar 1 paard, zijn die kosten voor dat ene paard echt zoveel hoger dat de 2 paarden van Skessa?
Wat als dat paard 9 eigenaren had gehad, dan zouden zij gezamenlijk €36 betalen en Skessa maar 4, Dan is toch alle evenredigheid eruit?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:17

ingvdh schreef:
Ik zou dus niet accepteren als ik voor een enting van een paard onevenredig veel voorrijkosten zou moeten betalen, maar goed, Ik laat de dierenarts gewoon iedereen een rekening sturen.
Die stuurt echt geen twee halve facturen naar beide eigenaren. Die stuurt een factuur naar een van de eigenaren en hoe zij het verdelen is aan hun.

In het geval van Skessa zouden de voorrijkosten 50/50 zijn.
Dat vind ik de meest eerlijke verdeling in deze situatie.


Oh onze DA stuurt wel een aparte rekening met gedeelde voorrijkosten. Ik had de afspraak al staan voor mijn 2 paarden, stalgenootje haakte met 1 paard aan bij het bezoek. We kregen beiden de rekening apart en op beide rekeningen werd hetzelfde deel bedrag gerekend voor het voorrijden. Stalgenootje vond dat ook niet helemaal eerlijk, maar goed, haar factuur dus haar probleem, dat moet ze zelf maar met de betreffende DA uitzoeken. Ik heb mijn factuur gewoon betaald.

Als ze zelf de DA had laten komen was ze het dubbele kwijt geweest, dus ik snap niet waarom er moeilijk gedaan moest worden over de helft.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:20

Mellow schreef:
Maar Pmarena, voorrijdkosten betaal je voor de gereden kilometers en niet per paard.

Als jut en jul met zijn 2en waren geweest dan was het toch ook elk de helft? Maar omdat Skessa er dan bij zou komen hoeven zij ineens nog maar 1/4 te betalen en moet zij ineens de helft betalen.

De kilometers en visite kosten blijven hetzelfde.


Tja, ik ben het gewoon helemaal eens met voorgaande reacties die het goed uitleggen, zoals Marije_Jiplover en Ibbel :j

Als de eigenaar van de 2 paarden zelf de veearts had laten komen voor haar 2 paarden, had ze zelf de volledige 40 euro voorrijkosten moeten betalen. Nu doet paard nummer 3 ook mee, en bij een normale verdeling scheelt dat haar de helft van de voorrijkosten.

Om met je 2 paarden te verwachten dat een paard nr 3 (als die gelijk mee doet) méér dan de helft van de voorrijkosten op zich gaat nemen, vind ik extreem naar jezelf toe rekenen.

Vast niet slecht bedoelt. Maar gewoon niet eerlijk :=

Mellow

Berichten: 6508
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:21

Ow wauw 1 paard met 9 eigenaren. Moet de eerste nog tegenkomen.

De dierenarts rijd toch niet meer kilometers voor Skessa en minder voor die andere 2?