Delen door aantal paarden of eigenaren?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26556
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:50

Dat ligt aan de kosten: is het voor het paard dan zou ik het verdelen over het aantal paarden. Als voorbeeld; het is raar als ik 1 paard heb en jij 6 en de hooi kosten 50/50 verdeeld worden.

Gaat het om bijvoorbeeld de aanschaf van springmateriaal dan zou ik het verspreiden over het aantal gebruikers/eigenaren.
Dan kun je daar nog onderscheid in maken wat iemand met zijn paard doet. Als jij een oudje die je met pensioen hebt staan snap ik dat je niet mee wil betalen aan hindernissen.

KimD

Berichten: 20463
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:00

Nimber schreef:
Dat ligt aan de kosten: is het voor het paard dan zou ik het verdelen over het aantal paarden. Als voorbeeld; het is raar als ik 1 paard heb en jij 6 en de hooi kosten 50/50 verdeeld worden.

Gaat het om bijvoorbeeld de aanschaf van springmateriaal dan zou ik het verspreiden over het aantal gebruikers/eigenaren.
Dan kun je daar nog onderscheid in maken wat iemand met zijn paard doet. Als jij een oudje die je met pensioen hebt staan snap ik dat je niet mee wil betalen aan hindernissen.


Aanschaf springmateriaal zou ik sowieso nóóit in meedelen, daar vind ik de stal echt verantwoordelijk voor.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:04

Bij ons op stal betaal je exact wat je verbruikt. We schrijven op hoeveel en welke bodembedekking en hoeveel en welk hooi we gebruiken en dit wordt aan de daadwerkelijke kost aan ons doorberekend. Hetzelfde met voer. Iedereen geeft door wat die wilt, voerbestelling wordt gedaan en je betaalt exact datgene wat je besteld hebt.

Onderhoud van weilanden, vernieuwingen/renovaties, aanschaf materiaal, water, elektriciteit etc. wordt niet aan de klant doorberekend. Althans, niet apart, een deel zal wel gefinancierd worden door het vaste bedrag stalgeld.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:19

KimD schreef:
Aanschaf springmateriaal zou ik sowieso nóóit in meedelen, daar vind ik de stal echt verantwoordelijk voor.

Als je een gezamenlijke doe-het-zelf stal hebt, dan is er geen pensioneigenaar die daar voor betaald.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:23

Ligt eraan om wat het gaat en hoe de rest geregeld is.

Door paarden verdelen kan vaak eerlijk zijn, maar ook vaak genoeg meegemaakt dat mensen met een kleine pony minder willen betalen dan de mensen met grote paarden.

En zoals wij, zijn 2 eigenaren van zelfde paarden, maar ook zelfde gezin. We werden vaak als 1 gerekend, maar dat is dan soms niet helemaal fair.

Met springbalken bijv kan ik me voorstellen dat niet iedereen er gebruik van wil maken en meebetalen. Maar dat is dan gelijk zo een gedoe.
Net als koffie en kantine gebruik. Ik maakte er nooit gebruik van. Maar iets als wc papier zat bij de meeste stallen in.

Er zijn ook stallen die meerdere tarieven hebben en zo extra's al worden gedekt. Dat mensen met een pensioen paard bijv al niet meebetalen aan spullen om te rijden, trainen etc.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:26

In principe door het aantal paarden, dat lijkt me het eerlijkst.
Maar het ligt er soms ook om wat het gaat.

Devitootje
Berichten: 300
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:28

Qerty schreef:
Dat ligt er net aan om wat voor kosten het gaat. Als het tbv de paarden gaat per paard, als het ten behoeve van de eigenaren is per eigenaar..


In bijna alle gevallen per paard zou ik zeggen.

Je kan wel zeggen koffie o.i.d. per eigenaar, maar als je met zijn tweeën 1 paard hebt komt de één bijv. drie dagen en de ander 4 dagen, om maar wat te noemen. Dus wat is dan het verschil in verbruik van 1 iemand die 7 dagen komt? Kosten per paard in de pot en de twee eigenaren moeten dan onderling de verdeling maar maken. Of gewoon los betalen per kopje/naar gebruik, omdat ook veel mensen helemaal geen koffie (willen) drinken op stal.....

Dat geldt imo ook voor mestboy, kruiwagen, etc. Het wordt gebruikt t.b.v. het opruimen van de mest van een paard. Of dat 7 dagen dezelfde persoon is of iedere dag een ander, het verbruik/de slijtage is niet dubbel omdat 1 paard twee eigenaren heeft. Iemand die twee paarden heeft gebruikt het materiaal wel twee keer zo veel.

jacqdh
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:53

Altijd door het aantal paarden! Het zou toch raar zijn als je een soort korting krijgt als je meerdere paarden hebt.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:01

jacqdh schreef:
Altijd door het aantal paarden! Het zou toch raar zijn als je een soort korting krijgt als je meerdere paarden hebt.


Denk dat degene met de meeste paarden dat wel fijn zou vinden.
Maar ik zou ook zeggen aantal paarden. Tenzij het inderdaad zou gaan om het verbruik van de eigenaar in de kantine.

Maar ben nu wel heel benieuwd waar de discussie over was in de groepsapp bij jullie....

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:39

Devitootje schreef:
Qerty schreef:
Dat ligt er net aan om wat voor kosten het gaat. Als het tbv de paarden gaat per paard, als het ten behoeve van de eigenaren is per eigenaar..


In bijna alle gevallen per paard zou ik zeggen.

Je kan wel zeggen koffie o.i.d. per eigenaar, maar als je met zijn tweeën 1 paard hebt komt de één bijv. drie dagen en de ander 4 dagen, om maar wat te noemen. Dus wat is dan het verschil in verbruik van 1 iemand die 7 dagen komt? Kosten per paard in de pot en de twee eigenaren moeten dan onderling de verdeling maar maken. Of gewoon los betalen per kopje/naar gebruik, omdat ook veel mensen helemaal geen koffie (willen) drinken op stal.....

Dat geldt imo ook voor mestboy, kruiwagen, etc. Het wordt gebruikt t.b.v. het opruimen van de mest van een paard. Of dat 7 dagen dezelfde persoon is of iedere dag een ander, het verbruik/de slijtage is niet dubbel omdat 1 paard twee eigenaren heeft. Iemand die twee paarden heeft gebruikt het materiaal wel twee keer zo veel.


Dat is natuurlijk ook niet altijd helemaal waar. Of je bepaald materiaal vaker of minder vaak gebruikt als je stalgenoten hangt natuurlijk ook heel erg van de gewoontes van jou en je paard af, niet alleen van het aantal paarden.
Als het echt 'eerlijk' moet zijn zou je eigenlijk gewoon moeten gebruiken per keer dat je iets gebruikt, maar dat word een enorme administratie natuurlijk en wie moet die dan weer betalen. Ik denk dat het soms wel eerlijker kan zijn om dingen per persoon te betalen en niet per paard, maar ik denk dat het nooit helemaal eerlijk word en je elkaar ook vooral wat moet gunnen enzo.

gomir

Berichten: 25553
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:44

jacqdh schreef:
Altijd door het aantal paarden! Het zou toch raar zijn als je een soort korting krijgt als je meerdere paarden hebt.


Degene met 3 paarden zou anders weleens een stuk minder koffie kunnen drinken dan iemand met 1 paard die in de kantine wacht tot hij weer uit de paddock gaat terwijl degene met meer paarden gewoon de volgende gaat rijden/longeren :P

Koffie/wc-papier zou ik echt per eigenaar doen en niet per paard.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:51

Aantal paarden.

Want als iemand 2 paarden heeft, dan betaalt die 2 x.
Iemand die 1 paard heeft, betaalt 1 x.

Dat is wel do eerlijk.

Gaat het om koffie, wc ofzo dan per persoon.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:57

Moeten jullie betalen voor het wc-papier op stal?

ingvdh

Berichten: 6382
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:04

Hangt van de situatie af vind ik, als ik eigenaar van 3 paarden zou zijn en ik moet koffie voor 3 betalen zou ik daar niet akkoord mee gaan. Als het om hooi gaat per paard.
Eigenlijk wat je gebruikt en hoe je het gebruikt.

MyWishMax

Berichten: 25469
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:18

Gini schreef:
Moeten jullie betalen voor het wc-papier op stal?


Nee, maar ook niet voor koffie of je rekende gewoon een kopje koffie of ander drinken af :+ Ik kan dus ook niet echr een voorbeeld bedenken voor de eigenaar waarbij het niet om paard draait.

Onderhoud van wc zit gewoon bij de stalprijs in, net als de bak, springmateriaal en noem maar op. Het enige waar je hier los voor betaald is uitmesten als dat door stal gedaan wordt. En dan da kosten als mestonderzoek en entingen en die gaan per paard.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:35

Ligt er een beetje aan.

Ik zou zeggen gebruik voor de paarden delen door het aantal paarden.
Al vind ik het als shet eigenaar ook weer niet fair om evenveel te betalen voor het hooi als dat de paarden eigenaren doen.
Op onze vorige wei die we vd gemeente huurde hadden we in eerste instantie de prijzen aan gehouden die we ervoor bij de boer ook betaalde.
Shet 40% en pony 60%.
Maar na verloop van tijd betaalde ik met mn shet de helft en mn stalgenoot met haar pony + shet de andere helft.

Nu op onze huidige plek in eigen beheer gaat het nog steeds zo en eigenlijk ben ik gekke henkie.
Maar ja ik had de intentie een rijpony erbij te nemen en dan zouden we gelijk opgaan dus het is zo gelopen.

Kwa onderhoud van de stal en wei doen we over het algemeen 50/50 maar laatste werd er ook gezegd toen ik dure beits had gehaald dat ze genoeg betaalde.
Dus de balans is een beetje zoek..

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 03:24

Devitootje schreef:
Of dat 7 dagen dezelfde persoon is of iedere dag een ander, het verbruik/de slijtage is niet dubbel omdat 1 paard twee eigenaren heeft. Iemand die twee paarden heeft gebruikt het materiaal wel twee keer zo veel.



Dat ligt aan hoe je je paard houdt denk ik.
Wij hadden 6 paarden, 4 eigenaren. Iedereen had een mestbeurt, degene met 2 paarden 2 mestbeurten. De overgebleven dag werden de klusjes verdeeld.

Moet ik dan meer betalen omdat 2 pony's heb? Iedereen hanteert de mestboy en de krui, er wordt tenslotte elke dag uitgemest.
Waarom zou mijn aandeel dan meer zijn? Omdat ik 2 keer per week dat ding in mn handen heb?

Dit werd bij ons dus per persoon gedaan en niet per paard.

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 07:11

Ik heb het vermoeden dat het om een dierenartsrekening gaat met voorrijkosten en inentingen?
Gewoon delen door het aantal paarden. Hoewel ik ook wel mee heb gemaakt dat de voorrijkosten door het aantal eigenaren gedeeld werd.

Skessa_
Berichten: 10701
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:19

Fitzroy schreef:
Ik heb het vermoeden dat het om een dierenartsrekening gaat met voorrijkosten en inentingen?
Gewoon delen door het aantal paarden. Hoewel ik ook wel mee heb gemaakt dat de voorrijkosten door het aantal eigenaren gedeeld werd.



Ja hier wel. Ik heb 2 paarden, mijn weide genootjes samen 1 paard.
Met de entingen afgelopen jaar heb ik de entingen gewoon per paard gerekend en de voorrijkosten gedeeld door 3.

Anders moest ik 2/3 betalen en zij 1/3 en daar allebei nog eens de helft van omdat zij normaal ook alle kosten splitten.

ingvdh

Berichten: 6382
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:45

Skessa_ schreef:
Ja hier wel. Ik heb 2 paarden, mijn weide genootjes samen 1 paard.
Met de entingen afgelopen jaar heb ik de entingen gewoon per paard gerekend en de voorrijkosten gedeeld door 3.

Anders moest ik 2/3 betalen en zij 1/3 en daar allebei nog eens de helft van omdat zij normaal ook alle kosten splitten.



Ik vind dat je er een kromme redenering op na houdt. Zij hebben een paard maar moeten wel beide voorrijkosten betalen? Die snap ik echt niet.

Je had ook de voorrijkosten per factuur kunnen splitten, jij 50% en zij 50%, zo doet onze da dat.

Skessa_
Berichten: 10701
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:54

Nou ik vond het niet krom.

Voorrijkosten zijn ongeveer 40 euro.
Dan had ik 26€ moeten betalen en zij allebei 6.50.

Nu hebben we alle 3 13 euro betaald.

MyWishMax

Berichten: 25469
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:01

Ik vind het wel krom dat jij dus minder geld kwijt bent voor meer paarden omdat jij maar 1 eigenaar bent. En die anderen voor 1 paard dubbele kosten. Dat zij alle kosten onderling delen heb jij toch biks mee te maken eigenlijk? Ik vind het andersom veel logischer, dus jij 2/3 en zij 1/3. Of 1/2 en 1/2 door factuur idd.

Wij doen het per paard of per factuur.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:04

Dus zij betalen 26 euro voorrijkosten voor 1 paard, en jij 13 euro voor 2 paarden... :?
Dat is toch ontzettend krom :=

Eerlijker is het dan om 13 euro per paard te betalen.
Of desnoods 20 euro voor jou, en 20 euro voor hen samen.

Dat zij de kosten delen voor dat paard dat doet er toch niet toe.

Mellow

Berichten: 6508
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:06

Waarom moet zij met 2 paarden meer voorrijdkosten betalen? De kilometers blijven hetzelfde en de prijs van het voorrijden ook.
Ze betalen toch niet mee aan haar entingen?

Als er dus iemand ook mee had gedaan met 1 paard en er dus 3 eigenaren met 1 paard waren was het wel door 3 gegaan. Maar omdat zij er nu 2 heeft moet ze meer betalen terwijl het voorrijden en de kilometers hetzelfde kosten.

Skessa_
Berichten: 10701
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:07

Mogen jullie vinden hoor. Wij hebben het zo onderling geregeld en was prima.


pmarena schreef:
Dus zij betalen 26 euro voorrijkosten voor 1 paard, en jij 13 euro voor 2 paarden... :?
Dat is toch ontzettend krom :=

Eerlijker is het dan om 13 euro per paard te betalen.
Of desnoods 20 euro voor jou, en 20 euro voor hen samen.



Nee nee, alle 3 13 euro betaald.