Delen door aantal paarden of eigenaren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 22:15

Nav een discussie op de stalapp gisteren ben ik benieuwd naar jullie mening wat 'fair' is.

Deel je gezamelijk kosten door het aantal paarden of eigenaren?
En waarom?

snorkel1986

Berichten: 3028
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:17

Aantal paarden
Denk ik

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:18

Door het aantal paarden

Qerty
Berichten: 2014
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:18

Dat ligt er net aan om wat voor kosten het gaat. Als het tbv de paarden gaat per paard, als het ten behoeve van de eigenaren is per eigenaar..

Kidde
Berichten: 3464
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:19

Hier door het het aantal paarden over het algemeen. Ik vind dat wel het eerlijkste. Hier zijn er ook moeders met minderjarige kinderen bijvoorbeeld namelijk.

mika11

Berichten: 11116
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:19

Ik neem aan het aantal paarden als het om voeding etc gaat, een eigenaar met meer paarden betaalt dan meer.
Maar dat lijkt me ook logisch.

Waar gaat het precies om?

Het kan ook over iets anders gaan, bv spring materiaal.
Dan zou ik juist weer het aantal eigenaren doen.

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:22

Qerty schreef:
Dat ligt er net aan om wat voor kosten het gaat. Als het tbv de paarden gaat per paard, als het ten behoeve van de eigenaren is per eigenaar..


Precies. Zoals voer, ontworming en noem maar op wat per paard gebruikt wordt per paard. Iets coor de eigenaren per eigenaar, maar ik kan niet echt een voorbeeld bedenken. :+

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:23

MyWishMax schreef:
Qerty schreef:
Dat ligt er net aan om wat voor kosten het gaat. Als het tbv de paarden gaat per paard, als het ten behoeve van de eigenaren is per eigenaar..


Precies. Zoals voer, ontworming en noem maar op wat per paard gebruikt wordt per paard. Iets coor de eigenaren per eigenaar, maar ik kan niet echt een voorbeeld bedenken. :+


Koffie, toiletpapier...

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:24

Momenteel eigenaar
Als ik mijn veearts tevens stalveearts laat komen voor mijn 4 paarden betaal ik evenveel als voor 1 paard.
Op de vorige stal was het per paard omdat die veearts ook per paard rekende (Maw: als ik hem zelf liet komen voor 4 entingen, moest ik 4x visite betalen.) Nu moet ik ook zeggen, deze veearts heb ik zelf dus ook niet meer gecontacteerd.
Het hangt dus af van de werking van de veearts zelf.
Als deze gewoon een algemene prijs heeft voor inentingen op een stal (dus niet specifiek per paard of per eigenaar €…,.. Dus vast bedrag voorrijkosten ongeacht aantal paarden) zou ik ook per paard betalen. Puur uit fatsoen en redenatie (veearts heeft namelijk meer werk aan mijn 4 paarden als aan stalgenoot met 1 paard)

Voer, materiaal, … zou ik per paard betalen. Meer paarden is nu eenmaal meer slijtage/hoger verbruik.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:24

Ik deel voorrijkosten dierenarts door het aantal eigenaren. Maar alles qua voer, hooi, weidehuur etc door het aantal paarden (allez eigelijk staan ze hier volpension maar zo zou het mij wel fair lijken).

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:29

Vjestagirl schreef:
MyWishMax schreef:

Precies. Zoals voer, ontworming en noem maar op wat per paard gebruikt wordt per paard. Iets coor de eigenaren per eigenaar, maar ik kan niet echt een voorbeeld bedenken. :+


Koffie, toiletpapier...


:+ Daar kon ik niet opkomen haha. Dat was hier of gewoon per kopje betalen of gratis.

Dierenarts rekent hier al vaste voorrijkosten dus dan gaat het per paard. Dat vonden wij eerlijker, want anders betalen degene met 1 paard meer als er iemand mee doet met 3 paarden,dan wanneer er 3 losse eigenaren zijn.

Wij hebben de discussie trouwens wel bij binnenhaalbeurten gehad. Dat wordt nu verdeeld per eigenaren, terwijl er dus mensen zijn met meerdere paarden. Dat vindt niet iedereen eerlijk, degene met 2 of 3 paarden hebben ongeveer 2 beurten, maar degene met 1 of een half paard ook.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132137
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:34

Een half paard? :))

Inderdaad dingen voor bijv. de kantine (nieuw koffiezetapparaat etc.) zou ik ook per eigenaar doen.

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:37

Oscar schreef:
Een half paard? :))

Inderdaad dingen voor bijv. de kantine (nieuw koffiezetapparaat etc.) zou ik ook per eigenaar doen.


Hahaha, ja 2 eigenaren :D of 2 leasers die alles samen betalen. Sorry, wij noemen het halve paarden :') 'heb je een eigen paard?' Ja, een halve

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132137
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:38

Haha, mooie uitdrukking :D
Ik zou liever een heel paard naar binnen halen dan een half paard. Dat loopt zo lastig :))

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:40

Geef mij de voorkant maar, hoef ik niet re mesten en wel knuffelen :')

Tancreda4

Berichten: 24070
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:44

Ligt er idd aan wat voor kosten. Samen balken kopen door aantal eigenaren, wormenkuren door aantal paarden. Voorrijkosten dierenarts door aantal eigenaren. Gezamenlijk mest onderzoek door het aantal paarden.... Even wat voorbeelden.

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:44

Voorrijkosten eigenaar.
Spullen zoals bezems, kruiwagens, hindernissen eigenaar.
Voer, bodembedekking paard.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:45

Voer/ hooi/ ontworming/ mestonderzoek per paard.

Maar spullen voor de paddock, bijv nieuwe kruiwagen, mestboy, draad ed per persoon.

Zoutblok ed was de moeite niet waard. Iedereen was gewoon een keer aan de beurt om een nieuwe te kopen.


Kwa voorrijkosten, nooit gebruik van gemaakt of het werd kwijtgescholden omdat er veel stalgenoten er aan meededen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:53

Een tijdje kort meegemaakt.

Hooikosten werden gedeeld door het aantal paarden. Ik betaalde dus meer omdat ik 3 paarden had. Logisch want die 3 eten ook meer hooi dan iemand die maar 1 paard heeft.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:56

Oscar schreef:
Een half paard? :))

Inderdaad dingen voor bijv. de kantine (nieuw koffiezetapparaat etc.) zou ik ook per eigenaar doen.

Quote voor de maand oktober gespot :D

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:51

Ik vind het meest eerlijk om zoveel mogelijk naar de verbruiker te kijken. Bijv hooi dus per paard en koffie per eigenaar.

Nachtdiertje

Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:00

Dat ligt aan de aard van het verbruik, lijkt mij. Hooi bijvoorbeeld door het aantal paarden. Anders betaalt een eigenaar van 1 paard mee aan het voeren van bijvoorbeeld 3 paarden van 1 andere eigenaar.

Iets als lint, kruiwagens etc zou ik dan weer door het aantal eigenaren verdelen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70664
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:10

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:04

Puur afhankelijk van het type kosten. Precies wat mn voorgangers zeggen eigenlijk.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:21

Wij deden zelfs door het aantal stallen, als er stallen leeg lagen waren die voor de staleigenaar, daar konden wij als huurders niks aan doen en als er dan een box bezet kwam kon deze gewoon 'aanschuiven' in het delen.