[VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7399
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 22:39

Gefeliciteerd *\o/*

Fly_high

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-09-20

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 22:51

Gefeliciteerd met de ponyversary! :D

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:32

Gefeliciteerd! 2 jaar alweer

Anoniem

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:05

Bedankt allemaal! :D Het is echt zo snel gegaan, hoewel ik haar natuurlijk pas een jaar "echt" heb en alleen op papier twee jaar eigenaar ben. :))

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:54

Mkango schreef:
Bedankt allemaal! :D Het is echt zo snel gegaan, hoewel ik haar natuurlijk pas een jaar "echt" heb en alleen op papier twee jaar eigenaar ben. :))

Ah joh, telt als 2 :))

Dat vind ik met Sheridan ook zo apart. Het voelt alsof ik hem pas een ruime 2 maanden heb, terwijl ie officieel al bijna 2 jaar van mij is. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:01

Is dat ook alweer bijna twee jaar geleden joh? :oo Gaat echt hard hè!

Ik word nog steeds elke dag zo blij als ik 'r zie. <3 En ik vind het ook zo mooi om te zien hoe we echt een team geworden zijn het laatste jaar. Ze kijkt altijd even op als ik haar roep, maakt niet uit waar ze staat of wat ze aan het doen is. Zelfs eten onderbreekt ze er even voor. :+:

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:06

Super leuk is dat <3

In augustus is het 2 jaar geleden dat ik Sheridan kocht. Maar toen ging ie de opfok in. Dus echt een band opbouwen zijn we nu pas aan het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:13

Ik heb dit ook al in het EV-topic gepost, maar post het ook hier, want ik ben zo gek op grafieken. :)) En ik vind het belangrijk om mensen zich ervan bewust te laten worden dat als je een volbloed zoekt, je ook een volbloed koopt en niet een goedkope KWPN'er. Hoe lief je ex-renpaard ook is, je gaat er nooit een KWPN'er van kunnen maken; niet in karakter, niet in bouw en ook niet in schofthoogte.

Dit zijn de schofthoogtes van 346 Europese EV dekhengsten. De huidige trend in Nederland is natuurlijk om steeds grotere paarden te willen (waarom? Geen idee, je hebt met een gemiddelde lengte écht geen paard van 1,75 nodig :x ), en ook mensen die actief op zoek zijn naar een volbloed willen er regelmatig eentje van "minstens 1,65, maar het liefst 1,70+."

Een paar punten om hierin mee te nemen:
    • De grotere paarden zitten meer in de hoek van de National Huntpaarden. Wil je per se een groot paard, dan kom je vaak uit bij handelaren die ze importeren uit Ierland en die ook lang niet altijd zuivere koffie zijn. (Denk aan de graatmagere, goedkopere dieren die regelmatig als ISH verkocht worden en waar zogenaamd geen paspoort bij zit, en die ook met grote regelmaat in Nederland terecht gekomen zijn omdat ze in Ierland niet te verkopen zijn vanwege allerhande problemen.) In Nederland vind je ze heel weinig, want National Hunt is hier geen ding en er zijn ook nagenoeg geen trainingsfaciliteiten voor deze paarden in Nederland.
    • Wil je toch per se een grote, probeer dan een netwerk op te bouwen richting België en Frankrijk. Daar vind je ze meer dan in Nederland en weet je ook direct wat je koopt, waar het paard gefokt is, wat zijn geschiedenis is, karakter en eventuele blessures.
    • National Huntpaarden zijn tegelijkertijd ook de paarden die voldoen aan het stereotype beeld van een volbloed: lang, dun en er moet véél eten in om ze op gewicht te houden. En zelfs dan zullen ze zelden mooi vol en rond worden.
    • Maar beter nog: laat die minimale schofthoogte varen. Iemand van 1,70 past prima op een paard tussen de 1,60 en 1,65. Daarvan zijn er een stuk meer in Nederland (en er zijn er ook genoeg die een nieuw thuis zoeken na hun rensportcarrière), waarbij je ook het eerlijke verhaal meekrijgt van de trainer of eigenaar, weet wat voor vlees je in de kuip hebt, en ook daar zitten net zulke fijne paarden tussen als tussen de National Huntreuzen. (En ze eten een stuk minder. :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:19

Ik ben gek op grafiekjes, dit maakt mijn zondag :D

Sintara

Berichten: 7399
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:20

Ja pff ik vind zelf mel al groot hoor :D ik ben eigenlijk meer van de ponies, mel haar 1.60 was mijn absolute max O:)

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:27

Mkango schreef:
Ik heb dit ook al in het EV-topic gepost, maar post het ook hier, want ik ben zo gek op grafieken. :)) En ik vind het belangrijk om mensen zich ervan bewust te laten worden dat als je een volbloed zoekt, je ook een volbloed koopt en niet een goedkope KWPN'er. Hoe lief je ex-renpaard ook is, je gaat er nooit een KWPN'er van kunnen maken; niet in karakter, niet in bouw en ook niet in schofthoogte.

Dit zijn de schofthoogtes van 346 Europese EV dekhengsten. De huidige trend in Nederland is natuurlijk om steeds grotere paarden te willen (waarom? Geen idee, je hebt met een gemiddelde lengte écht geen paard van 1,75 nodig :x ), en ook mensen die actief op zoek zijn naar een volbloed willen er regelmatig eentje van "minstens 1,65, maar het liefst 1,70+."

Een paar punten om hierin mee te nemen:
    • De grotere paarden zitten meer in de hoek van de National Huntpaarden. Wil je per se een groot paard, dan kom je vaak uit bij handelaren die ze importeren uit Ierland en die ook lang niet altijd zuivere koffie zijn. (Denk aan de graatmagere, goedkopere dieren die regelmatig als ISH verkocht worden en waar zogenaamd geen paspoort bij zit, en die ook met grote regelmaat in Nederland terecht gekomen zijn omdat ze in Ierland niet te verkopen zijn vanwege allerhande problemen.) In Nederland vind je ze heel weinig, want National Hunt is hier geen ding en er zijn ook nagenoeg geen trainingsfaciliteiten voor deze paarden in Nederland.
    • Wil je toch per se een grote, probeer dan een netwerk op te bouwen richting België en Frankrijk. Daar vind je ze meer dan in Nederland en weet je ook direct wat je koopt, waar het paard gefokt is, wat zijn geschiedenis is, karakter en eventuele blessures.
    • National Huntpaarden zijn tegelijkertijd ook de paarden die voldoen aan het stereotype beeld van een volbloed: lang, dun en er moet véél eten in om ze op gewicht te houden. En zelfs dan zullen ze zelden mooi vol en rond worden.
    • Maar beter nog: laat die minimale schofthoogte varen. Iemand van 1,70 past prima op een paard tussen de 1,60 en 1,65. Daarvan zijn er een stuk meer in Nederland (en er zijn er ook genoeg die een nieuw thuis zoeken na hun rensportcarrière), waarbij je ook het eerlijke verhaal meekrijgt van de trainer of eigenaar, weet wat voor vlees je in de kuip hebt, en ook daar zitten net zulke fijne paarden tussen als tussen de National Huntreuzen. (En ze eten een stuk minder. :+ )

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Die maat is heel simpel; lees de paardenkooptopics en men buitelt over elkaar heen in groot, groter, grootst. Er wordt gewoon letterlijk gezegd dat je als gemiddelde 1,70-er niet past op een 1,60 paardje.

Probeer je iemand die onzin uit het hoofd te praten en je drukt erop door, komt er niet zelden naar boven dat de omgeving ze niet voor vol aanziet als ze met iets kleiners aan komen. Zo goed is het er al ingeramd in NL dat een paard GROOT moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:41

Sintara schreef:
Ja pff ik vind zelf mel al groot hoor :D ik ben eigenlijk meer van de ponies, mel haar 1.60 was mijn absolute max O:)
Voor mij is 1,63 een 'zacht' maximum, 1,65 wel echt de absolute max. := Maar Aurochs 1,60 vind ik eigenlijk perfect.

ikke schreef:
Die maat is heel simpel; lees de paardenkooptopics en men buitelt over elkaar heen in groot, groter, grootst. Er wordt gewoon letterlijk gezegd dat je als gemiddelde 1,70-er niet past op een 1,60 paardje.

Probeer je iemand die onzin uit het hoofd te praten en je drukt erop door, komt er niet zelden naar boven dat de omgeving ze niet voor vol aanziet als ze met iets kleiners aan komen. Zo goed is het er al ingeramd in NL dat een paard GROOT moet zijn.
Met alle gevolgen van dien, want er zijn inmiddels ook aanwijzingen dat te grote (of eigenlijk: te zware, maar vaak correleert dat) veulens ook een veel grotere kans hebben op OCD.

ruitje schreef:
Ik ben gek op grafiekjes, dit maakt mijn zondag :D
In dat geval heb ik ook nog wat pie charts voor je. _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens is de verdeling qua aantallen hengsten 120 NH-hengsten en 226 vlakkebaanhengsten. Dat verschil lijkt groot, maar ik denk dat als ik álle hengsten had opgegraven, dat gat nog veel groter geweest zou zijn, want er zijn nou eenmaal meer flathengsten dan NH-hengsten en ik heb procentueel gezien meer hengsten uit de National Huntpopulatie dan uit de flatpopulatie gebruikt en dual purposehengsten heb ik op de NH-hoop gegooid, want dat is toch waar hun nakomelingen veelal terechtkomen. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41609
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:02

Dat groot, groter, grootst heb ik ook nooit gesnapt :=. 1.65 is voor mij wel echt een max. Dan kan ik wanneer de nood hoog is, nog vanaf de grond opstappen.

Ik heb een Lusitano hengst van 1.58 cm gereden, deze maakte zich in het werk zo groot, dat ie 1.65 leek :D.

Leuk te zien dat volbloeden helemaal niet zo groot zijn. In mijn hoofd zijn ze groter, maar die jockeys zijn natuurlijk ook piepklein :+.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:14

Ojee ik ben 1.70m en heb een paard van 1.56,9 :')
En daarvoor van 1.48m, 1.39m en 1.38m. Paste allemaal prima :j

Ik snap dat groter, groot, grootst daarom ook echt niet.
De types die mij niet voor vol aan zouden zien, doen dat ook niet als ik wel met een reus aan kom zetten, dus lekker boeiend :D

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:23

Ik hoef geen groot paard. Ik vond Titane met z'n 1,57 groot zat :')

Maar hoe bedoel je 'er geen kwpn'er van kunnen maken'?
Want dat lijkt me logisch toch, dat je het ras niet kan veranderen? :o?
En waarom zou je dat willen? Je kan toch beter een kwpn kopen, als je die wil?

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:38

Ik hou gewoon van grote paarden :')

Gewoon omdat ik het fijn vind met rijden :)

prompter

Berichten: 11116
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 16:44

Dravers worden ook steeds groter, voor mij hoeft dat ook niet. Mijn supermerrie was 1.52m, haar knappe kind ook, en mijn huidige hengst is 1.58 (zijn ego is wel een stuk groter) en dat vind ik met mijn 1.62m eigenlijk ook al te veel van het goede. Mooi om te weten wat de gemiddelde schofthoogte van de volbloeden is, ik zie ze natuurlijk dagelijks en echte hele grote zitten er niet bij :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:34

Sherivey schreef:
Ik hoef geen groot paard. Ik vond Titane met z'n 1,57 groot zat :')

Maar hoe bedoel je 'er geen kwpn'er van kunnen maken'?
Want dat lijkt me logisch toch, dat je het ras niet kan veranderen? :o?
En waarom zou je dat willen? Je kan toch beter een kwpn kopen, als je die wil?
Er zijn genoeg mensen die denken dat ze het brein van hun volbloed kunnen ombuigen tot het brein van een KWPN'er. :+ Dat zie je met name in situaties waarin het paard spanning opbouwt of iets eng vindt: hoewel het bij vrijwel ieder paard beter is om ze in beweging te houden bij spanning, kun je er bij veel rassen nog wel mee wegkomen om ze stil te zetten of terug te rijden. Een volbloed wil je juist vooruit houden, want als je daar de handrem op trekt, komt het overgrote merendeel van die paarden omhoog of doet iets anders doms of gevaarlijks, zelfs als ze normaliter doodbraaf zijn. Idem met jig jogging dat ze vrij snel doen: dat afleren vergt aardig wat handigheid en je moet ook kunnen inschatten wanneer je ze terug naar stap kunt proberen te rijden en wanneer je ze juist even hun gang moet laten gaan. Echter wordt er in Nederland bij zoveel mensen in gedrild dat jij altijd controle moet hebben over het tempo dat veel mensen daar niet mee kunnen omgaan.

Idem met hun 'quirks,' die veel volbloeden ook hebben. Iets wat ze op hun derde in hun kleine volbloedbreintje ingebed hebben, daarvan kun je ervan uitgaan dat ze dat op hun dertiende en hun drieëntwintigste ook nog steeds doen. Ook daar hebben veel mensen weinig besef van. Die denken dat die quirks wel weggaan mettertijd en dat is zelden het geval. := Dus als je er niet tegen kunt dat je grapjas de rest van z'n leven niet langs dat ene graspolletje wil zonder eerst een rondedansje met castagnettes gemaakt te hebben, koop dan geen volbloed.

En last but not least: die stokmaat. Als je per se een kasteel van een paard wilt kopen, koop dan een Shire of inderdaad die KWPN van 1,75, maar ga niet op zoek naar een paard van een ras waarvan de gemiddelde stokmaat dus lager is dan 1,65. :+ Er zitten grote units tussen, zeker bij de National Huntpaarden, maar de NH-paarden die voor een habbekrats in Nederland terechtkomen, zijn vaak niet de paarden die het meest gezond zijn van lijf en leden (en dat zijn vaak ook de stereotype volbloeden, de poor doers waar je ladingen voer in blijft pompen). Dan zouden ze in Ierland namelijk wel aan een nieuwe eigenaar zijn gekomen. :=

prompter schreef:
Dravers worden ook steeds groter, voor mij hoeft dat ook niet. Mijn supermerrie was 1.52m, haar knappe kind ook, en mijn huidige hengst is 1.58 (zijn ego is wel een stuk groter) en dat vind ik met mijn 1.62m eigenlijk ook al te veel van het goede. Mooi om te weten wat de gemiddelde schofthoogte van de volbloeden is, ik zie ze natuurlijk dagelijks en echte hele grote zitten er niet bij :).
Nee, denk dat Kenor van Anneke wel een van de grotere is die op Duindigt staan. :=

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:10

Ah helder :)
Denk dat ik het gewoon bij arabieren en/ of dravers hou :')

Heb maar met 1 volbloed ervaring, en dat is echt tig jaar geleden. Die was wel heel leuk en was eigenlijk alleen met opstappen wat apart. Lees: iemand moest met hem rondstappen en een ander moest de ruiter erop helpen. :))
En er mochten maar weinig ruiters mee naar het strand, want als ie daar een vinger kreeg, dan nam ie je hele hand en het hele strand :+

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:51

Ineke2 schreef:
Ojee ik ben 1.70m en heb een paard van 1.56,9 :')
En daarvoor van 1.48m, 1.39m en 1.38m. Paste allemaal prima :j

Ik snap dat groter, groot, grootst daarom ook echt niet.
De types die mij niet voor vol aan zouden zien, doen dat ook niet als ik wel met een reus aan kom zetten, dus lekker boeiend :D

Ze is helaas nooit mijn paard geworden maar mijn favo IJsco haalde met hangen en wurgen de 1,35. Ik ben nog groter dan jij, dus nee, ik begrijp het ook niet.

Wat ik nu heb, haalt de 1,60 en de andere net de 1,65 als de smid nodig moet komen. Of dat dan wel past, is niet mijn probleem. Ik heb een heel ander probleem: twee paarden die het elkaar nauwelijks gunnen dat ik de ander d'r favo mens ben }>

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:22

Leuk die weetjes! Ik vind het echt heel leuk om dat soort inzichten van 'over de plas' te horen.

Met een 60% volbloed (en de rest dus 'KWPN") herken ik er wel veel in. Al blijft het altijd koffiedik kijken wat gewoon individuele verschillen zijn en wat meer typisch is voor de achtergrond.

Maar wel lollig als je de paarden hier gaat vergelijken. Allemaal "KWPN' maar 1 neigt helemaal naar gelders, 1 helemaal standaard en 1 aan de volbloed kant. Die verschillen komen wel heel erg overeen met de typische kenmerken.

En om die verschillen dan weer onder tafel te schuiven: uiteindelijk kunnen ze (met hun eigen aanpak) allemaal hetzelfde. Meewerken en het leuk doen in allerlei disciplines. Dus gaan ze allemaal de dressuur ring rond en lopen ze hun crossjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 00:45

pol013 schreef:
Leuk die weetjes! Ik vind het echt heel leuk om dat soort inzichten van 'over de plas' te horen.

Met een 60% volbloed (en de rest dus 'KWPN") herken ik er wel veel in. Al blijft het altijd koffiedik kijken wat gewoon individuele verschillen zijn en wat meer typisch is voor de achtergrond.

Maar wel lollig als je de paarden hier gaat vergelijken. Allemaal "KWPN' maar 1 neigt helemaal naar gelders, 1 helemaal standaard en 1 aan de volbloed kant. Die verschillen komen wel heel erg overeen met de typische kenmerken.

En om die verschillen dan weer onder tafel te schuiven: uiteindelijk kunnen ze (met hun eigen aanpak) allemaal hetzelfde. Meewerken en het leuk doen in allerlei disciplines. Dus gaan ze allemaal de dressuur ring rond en lopen ze hun crossjes.
Ja, is ook zo. Ieder paard is nog altijd z'n eigen individu, en ook bij volbloeden onderling zitten er best wel verschillen tussen de "fokrichtingen." Zo zullen sprinters bijna altijd wat meer highly strung en niet zomaar voor iedereen geschikt zijn dan veel stayers en al helemaal dan veel NH-paarden. Dat zie je bijvoorbeeld al aan de veilingen: waar de National Huntpaarden rustig een kwartier lang buiten stil staan te wachten met een dekentje over zich heen tot ze voorgedraafd kunnen worden, zouden maar weinig flat paarden dat volhouden. :') Die zullen toch wat ongeduldiger worden en moeten blijven bewegen, terwijl die grote units dus gewoon lekker staan te chillen.


Nieuwe Aurochfoto's! *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de laatste tijd weinig geupdated want eigenlijk zat ik een beetje met m'n handen in het haar. Waar het werken aan de hand eigenlijk altijd wel prima gaat, wandelen altijd heel gezellig is, we inmiddels een begin hebben gemaakt aan een 'echte' Spaanse pas en een buiging, ze regelmatig als een hondje achter me aan loopt in de bak zoals op de foto's hierboven, is het rijden al maanden drama. Oké, er zaten hier en daar wel wat fijne momenten tussen, maar het overgrote merendeel van de tijd was het echt... frustrerend. Vorige week was ik er ineens klaar mee nadat ze al twee weken lang alleen maar met haar nek in een gekke draaibeweging wilde lopen, hier niet op de hoefslag wilde, daar stil ging staan in een hoek van de bak, even verderop weer continu haar neus over het hek stak, en na 25 minuten mentaal helemaal uitgeput was. Het maakte niet uit wat ik deed, lichter rijden, strenger rijden, een keer echt even boos worden (ook mijn geduld is niet oneindig :o ), ze was zoveel meer bezig met alles wat er om de bak heen gebeurt dan met mij dat er wel iets moest veranderen voordat ik straks een paard met rugproblemen heb, ook omdat ze dus van die gekke kronkels in haar wervelkolom draait.

Vanuit de rensport wist ik dat zogenaamde pacifiers niet alleen de kickback tegenhouden in de ogen van de paarden (voor Auroch niet zo relevant, want in de bak hebben we geen last van kickback), maar ook een wat kalmerend effect heeft doordat het gaas het beeld wat 'zachter' maakt voor de paarden. Donderdag heb ik even met m'n vliegenkap gereden om te kijken of dat zou helpen en zowaar. Het eerste rondje keek ze nog een beetje om zich heen, daarna was ze al een stuk beter geconcentreerd, zelfs toen er een ander paard in de bak kwam, want dat vond ze tot nu toe heel lastig: niet achter andere paarden aan mogen. Vrijdagochtend ben ik onderweg naar een fotolocatie even snel naar binnen gehold bij Gibson om die pacifiers aan te schaffen, gisteren heb ik ze even snel gepast, een rondje door de bak gelopen met pacifiers en hoofdstel om, de boel er daarna vanaf gehaald en lekker even een rondje gewandeld over de dijk, waar Auroch uiteraard haar favoriete bezigheid ook even mocht uitvoeren. :9 :Y) De oogkleppen die je op de productfoto ziet heb ik eraf gehaald, want die heb ik niet nodig, het ging mij puur om dat 'zachtere' beeld.

En ondanks dat het vandaag stevig waaide en ze in het begin wat om zich heen aan het kijken was en wat gespannen was (deels ook doordat ze daarvoor op haar donder had gehad omdat ze stond te trutten bij het opstapblok :+ ), hadden we binnen 10 minuten zowaar al dit beeld:
Afbeelding

Wat zich gelukkig regelmatig herhaalde:
Afbeelding

Afbeelding

Dat was een paar weken geleden echt ondenkbaar geweest, zeker met wind. :=

Ik ben onwijs trots en het is ook echt een pak van m'n hart dat de oplossing zo simpel was, want ik begon toch enigszins aan mezelf te twijfelen en me ook vooral zorgen te maken om haar gezondheid. :') Het zijn maar korte stukjes nog dat ze zo loopt, maar ze loopt nu vooral in een wat neutrale hoofdhouding (zoals hier, dit is diezelfde volte als de allereerste still) met hier en daar een dramalama moment en steeds meer stukjes waarin ze lekker zakt. Voorheen liep ze vooral in allerlei gekke kronkels met af en toe een neutrale houding en maar héél zelden echt ontspanning, meestal pas tegen het einde van de rit drie pasjes of zo. Vandaag heb ik er bijna 40 minuten op gezeten en gestopt toen het nog goed ging en ze lekker vlot was. Dat is ook een gigantisch verschil: hoeveel beter ze aan de hulpen is en hoeveel actiever ze loopt zonder protest en staartgezwiep, want ik schrok vorige week eigenlijk een beetje van hoe ze sleepte met haar benen en gewoon weinig voorwaarts en actief was. Niet heel gek ook als ze zo afgeleid is, zich ongemerkt zo druk maakt en haar lichaam daardoor vastzet, maar leuk om te zien was het niet.

Dus ik ben blij met onze kekke nieuwe gadget. :D Volgende maand moet de osteopaat toch weer komen, dus hopelijk gaat het daarna alleen nog maar beter! In oktober hoop ik haar ook mee te nemen naar Dominic, m'n instructeur, om een keertje op haar te lessen bij hem.

En tot slot voor jullie entertainment:


Mare stare, want...
Afbeelding

... we hadden een al even chagrijnige toeschouwer. _O-
Afbeelding

Afbeelding

32-jarige Avalon, die in 2012 meedeed aan de Paralympics voor Singaporese ruiter Maximillian Tan. Z'n eigenaren wonen in Singapore en komen een paar keer per jaar over om hem te zien, maar 'Avi' mag z'n dagen lekker bij ons op stal slijten en loopt momenteel overdag los naast de bak om het gras daar kort te houden met z'n tandloze bekkie. :D

prompter

Berichten: 11116
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:30

Ik kende "pacifier" alleen als speen voor baby's, dus gaandeweg het lezen werd ik wel heel nieuwsgierig naar wat je nu gekocht had, maar in draverstermen was het een "gaaskap" :D. Wel fijn dat het haar zo enorm lijkt te helpen, want de foto's geven een fijn beeld!

En wat mooi, de 32-jarige die zijn pensioen mag doorbrengen daar :)

MyWishMax

Berichten: 25325
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 07:39

Je bent nu ook wel wat negatiever dan wat nodig is he? Maanden drama was ook weer niet waar, want jullie hebben nog steeds stappen gemaakt. Alleen nu viel er gewoon een extra kwartje! Maar daarvoor vielen er ook wel kwartjes maar dan veel kleiner. Ik snap het gevoel wel weer haha

Het is gewoon een heerlijk dier die maar boft met jou! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:09

MyWishMax schreef:
Je bent nu ook wel wat negatiever dan wat nodig is he? Maanden drama was ook weer niet waar, want jullie hebben nog steeds stappen gemaakt. Alleen nu viel er gewoon een extra kwartje! Maar daarvoor vielen er ook wel kwartjes maar dan veel kleiner. Ik snap het gevoel wel weer haha

Het is gewoon een heerlijk dier die maar boft met jou! :D
Lief, dank je. :o

Ik denk dat het bittere gevoel ook vooral komt doordat elke keer dat we een stap in de juiste richting zetten, ik de volgende dag weer vanaf 0 moest beginnen en vaak niet eens meer in de buurt kwam van het positieve gevoel van de keer ervoor. Elke keer dat ik dacht: we komen ergens, leek het de keer erop wel alsof ze voor het eerst in die bak was. :o Maar goed, hopelijk hebben we nu de sleutel gevonden en is het vooral onwards and upwards!

prompter schreef:
Ik kende "pacifier" alleen als speen voor baby's, dus gaandeweg het lezen werd ik wel heel nieuwsgierig naar wat je nu gekocht had, maar in draverstermen was het een "gaaskap" :D. Wel fijn dat het haar zo enorm lijkt te helpen, want de foto's geven een fijn beeld!

En wat mooi, de 32-jarige die zijn pensioen mag doorbrengen daar :)
Haha, in de drafsport worden ze inderdaad meer gebruikt dan bij ons! Je ziet ze eigenlijk maar heel zelden; het is dat een bekende dekhengst - Choisir - ermee koerste, anders denk ik dat nog steeds maar weinig mensen het überhaupt zouden kennen, inclusief ikzelf. := En ze voelt ook gewoon zo anders met rijden, ik ben zo opgelucht!

Avi heeft inderdaad een heerlijk leven. Natuurlijk z'n pijntjes en z'n dingetjes, maar hij is nog heel energiek en happy. Geeft regelmatig nog even een showtje weg ook en is nog altijd een draak bij de smid. _O-