[VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:27

By popular demand dan toch maar een volgtopic over mijn Pennypony Auroch en alle avonturen die we in de toekomst gaan beleven. :D

Maar eerst een overzichtje van het moment van aanschaf, tot nu:

Ruim een jaar geleden was ik eindelijk klaar met studeren en als cadeautje voor mezelf ging ik langzaam op zoek naar een paard. Nadat ik twee jaar in de rensport had gewerkt als work rider was voor mij de keuze niet heel moeilijk: het werd een volbloed, eentje die rechtstreeks van de baan kwam. In eerste instantie had ik hier en daar wat navraag gedaan naar paarden die ik zelf verzorgd en/of gereden had, maar die waren of al verkocht of werden aangehouden door hun eigenaren. Dan maar de sales in de gaten houden. Ik woonde zelf nog tijdelijk in Nederland vanwege covid, maar had beoogd in augustus 2021 terug te zijn in Engeland. Een paard kon eventueel tijdelijk bij een vriendin staan, dus daar hoefde ik me geen zorgen over te maken.

Mijn eerste poging werd uiteindelijk afgeslagen ruim boven mijn budget, dus de zoektocht ging verder. Tijdens de Tattersalls July Sale was het raak: er werd een driejarige dochter van Iffraaj, mijn favoriete hengst, geveild. Zes keer gekoerst, nooit beter geplaatst dan 7de, het eerste veulen van haar moeder en een toprating van slechts 58, wat vrij benedengemiddeld is. Ik zocht al het beeldmateriaal op dat ik van haar kon vinden - naast de foto's en het filmpje op de site van Tatts ook nog een foto op Instagram die voor mij alleszeggend was over haar karakter: als tweejarige bij de races, haar groom met een arm over haar hals geslagen en een lijn die er losjes en ontspannen bij hing. Uit ervaring weet ik dat je dan wel een brave hebt als er zo'n beeld van je geschoten wordt.

Op basis van haar stamboom had ik nooit verwacht dat zij wel binnen mijn budget zou blijven, maar op een mooie woensdagochtend klikte ik op het knopje 'Bid' en een paar tellen later hoorde ik 'Sold online' en had ik mijn eerste eigen paard gekocht, Auroch:
Afbeelding

Doel? Geen, gewoon plezier maken, dat was het belangrijkste.

Auroch verhuisde naar mijn vriendin Molly, waar ze heerlijk een "paar maanden" kon spelen met vriendjes:


Helaas werd juli augustus, augustus september, september oktober en ik zat nog steeds in Nederland. Half oktober ging ik even heen en weer naar kantoor in Norwich voor een dagje en bracht ik ook een flitsbezoek aan Auroch:
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen hield Molly me keurig op de hoogte van alle avonturen die Auroch beleefde, zoals een romantisch diner voor twee met Anna, een van Molly's volbloeden:
Afbeelding

En een poging tot pole fitness:
Afbeelding

In juni was het moment dan eindelijk daar dat ik terugging naar Engeland. Vlak voor ik aankwam vroeg Molly of ik het leuk zou vinden om met Anna en Auroch een stukje te rijden. Paard heeft een jaar stilgestaan, ik heb geen idee hoe ze is onder het zadel, had geen hoofdstel met bit en zij geen ervaring met bitloos gereden worden, maar: ja, natuurlijk wil ik er even op!
Afbeelding

Daarna begon de nieuwe uitdaging: het vinden van een geschikte stal. Auroch maakt zich nogal snel zorgen, zeker als ze niet met andere paarden staat en gaat dan rondjes lopen. In een box vertoont ze dit gedrag het meeste en bij Molly was het goed te beheersen omdat ze daar aan huis stond en de routine elke dag hetzelfde was, maar we waren het erover eens dat een pensionstal waar ze 's nachts binnen zou moeten staan echt te druk zou zijn voor haar. Helaas zaten alle grass liveries rondom Newmarket vol en moest ik het verder van huis zoeken. De missie is echter geslaagd en ze staat momenteel op een topstal waar ze 24/7 buiten staan het hele jaar door, zodat haar garnaaltjes geen overload krijgen.

Na een paar weken in quarantaine gestaan te hebben om te voorkomen dat een eventuele wormbesmetting of droes de andere paarden zou besmetten, kreeg ze groen licht om naar de main yard te verhuizen. Samen met Tessa, de pensionhoudster, brachten we haar en haar gezelschapspony (die op een veilige afstand van haar stond :+ ) naar de main yard, waar ze eerst even naast en daarna in de kudde gezet werd. De volgende dag ging ik even langs na werktijd en kon het niet laten even de bak te verkennen:
Afbeelding

De dagen die volgden bestonden vooral uit een beetje aftasten van wat haar garnaaltjes aankunnen, maar ook kinderen transporteren naar de wei of in haar eentje het erf af voor een kort buitenritje (nog steeds zonder zadel :+ ) over de dijk was geen enkel probleem:
Afbeelding

Springen is niet haar grootste talent, maar aan de hand balkjes lopen gaat inmiddels aardig. :') Al met al: een paard uit duizenden en echt een lot uit de loterij. <3

En dat is maar goed ook, want net nadat ik een zadel van Molly had geleend, kreeg ik een ruime week geleden kreeg ik een appje van de stalhoudster: your pony has hurt herself met een vrij bloederige foto van een wond die duidelijk veroorzaakt was door een trap. De DA werd erbij gehaald en de volgende avond werd het been geröntgend om te zien of het bot beschadigd was. Een klein haarscheurtje was de diagnose en boxrust.

Boxrust is een relatief begrip, want Tessa heeft op het erf kleine minipaddockjes van zo'n 3,5 x 3,5m onder een overkapping waar de paarden voor of na het rijden even in kunnen staan. Hier staat 'Crippy' momenteel in, wat haar garnaaltjes heel blij maakt.

En dit is hoe haar been er momenteel uitziet:
Afbeelding

Onze dagen nu bestaan uit hooi eten (in het geval van Auroch) en ernaast zitten met een boekje (in het geval van yours truly), terwijl ik ook ondertussen wat oefen met voedsel weigeren en mooi staan. Nadat er afgelopen maandag nieuwe foto's gemaakt zijn, is de DA er gerust op dat ze vanaf volgende week een lichter verband om mag en ook langzaam de pijnstillers afgebouwd kunnen worden.

Wordt dus vervolgd, met hopelijk iets minder kostbare en meer ontspannen avonturen! :D
Laatst bijgewerkt door Sica op 24-10-22 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op op verzoek TS

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Aurochs avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:34

First!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:35

Jaaa leuk een volgtopic voor de leukste volbloed ter wereld! <3

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Aurochs avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:39

Oh ja tof! Ik volg ook! Wat heb je haar alweer lang zeg

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:55

8-) *\o/* Ik volg!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Aurochs avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:22

Leuk :D behalve de wond dan, arme tuttel :(:) heel fijn dat ze wel buiten kan

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Aurochs avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:34

Jaaa zo leuk! Echt dit gaat zo waardevol zijn om later terug te lezen! _O_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:44

Leuk! :D

MyWishMax schreef:
Oh ja tof! Ik volg ook! Wat heb je haar alweer lang zeg
Ja, gaat hard! Hoewel we tot een paar maanden terug natuurlijk nog volkomen vreemden voor elkaar waren, maar we zijn wel heel erg naar elkaar toegegroeid sinds ik terug ben. Auroch is ook wel echt een mensen-paard, maar als ik terugdenk aan de eerste weken dat ik hier was en nu, is er wel een verschil. Ook in gehoorzaamheid, want in het begin deed ze vooral alsof ze niet wist waar een halster en touw voor dienen en dat mensen er niet zijn om overheen te denderen. :=

Zelfs de DA viel het op toen ze foto's kwam maken. :)) Ze was tijdens het verbinden van het been de vorige dag al heel braaf toen ik er niet bij was, maar met mij erbij verzette ze echt geen stap, ook niet toen de DA per ongeluk met de plaat tegen haar andere been aankwam. Op een gegeven moment stond ik met m'n hand in m'n zij en had zij haar neus ertussen gewurmd en stond zo te soezen terwijl de DA nog bezig was met röntgenen. <3

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:50

Ik vond der vlak na de koop al zo leuk op de filmpjes, maar dit klinkt echt heerlijk. Toch wel een gok via veiling, behalve dat jij natuurlijk veel van die wereld afweet, maar wel een enorm geslaagde!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78510
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Aurochs avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:47

Omdat volgtopics niet op VVDD horen verplaats ik het topic naar PP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:19

MyWishMax schreef:
Ik vond der vlak na de koop al zo leuk op de filmpjes, maar dit klinkt echt heerlijk. Toch wel een gok via veiling, behalve dat jij natuurlijk veel van die wereld afweet, maar wel een enorm geslaagde!
Ik was met nakomelingen van andere hengsten ook wel wat terughoudender geweest, maar Iffraaj geeft zulke fijne nakomelingen. <3 Allemaal heel mensgerichte en level-headed paarden. Sinds ik in Nieuw Zeeland met een paar Iffraajnakomelingen gewerkt heb, is het toch een stiekeme droom geweest om een dochter van hem te hebben, en dat werd alleen maar bevestigd toen ik met enkele van zijn nakomelingen werkte in Engeland.

Thanks, Neonlight! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 17:01

Vandaag weer een nieuw veeartsbezoek. Hij was er net een paar minuten, samen met twee studenten, toen ik aankwam, dus kon ik Auroch mooi zelf even vasthouden en meekijken met hoe de wond er nu uitziet. Er zit wel wat beginnend wildvlees op, maar het ziet er verder allemaal schoon uit zonder sporen van infectie of ontsteking. De pijn lijkt ook steeds minder te worden, dus we mogen de pijnstilling gaan afbouwen om te kijken hoe dat gaat. De DA heeft er weer een wat dikker verband omheen gedaan in de hoop dat de druk de groei van de keloid tegengaat, maar dat is vooral esthetisch en kan later altijd nog verwijderd worden.

Ze gedroeg zich uiteraard weer voorbeeldig en wilde alleen maar knuffels en snoepjes van mij en de studenten. <3 De DA zei na afloop ook nog dat hij er maar weinig kent die er zó rustig bij staan zonder sedatie. Zelfs met het schoonmaken van de wond geeft ze echt geen kik. Ik heb zelf ook even gezellig met de studenten staan praten - nadat één van hen vroeg of mijn achternaam nou Duits of Nederlands is en opmerkte dat ik wel een beetje een accent heb, maar dat het noch Duits noch Nederlands is, vertelde ik dat ik in Zuid Afrika gewoond heb als kind, waarop zijn medestudente, die afkomstig bleek te zijn uit Botswana, riep "ik ook!" De vader van de jongen had zelf in München gewoond, vandaar dat mijn achternaam hem was opgevallen. :))

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Aurochs avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:57

Ik volg! Vind haar zo'n prachtig hoofdje hebben. <3

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: [VOLG] Aurochs avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:35

Wat leuk! Ik volg.
Wat vervelend van die wond zeg. Wel ontzettend fijn dat ze zo rustig is onder de verzorging. Beterschap!

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 01:35

Jaaa een terugleestopic! :9

Fijn dat de wond zonder infectie aan het genezen is. Compressie is idd bij ons mensen ook een goede methode om hypertrofie te beperken. En siliconenpleisters, maar dat blijft denk ik niet plakken op een paard. :+

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:09

Oh, een volgtopic vanuit mijn favo (vakantie)land; van een gezellige Bokker met een leuk paard! Dat laten we niet lopen natuurlijk :D

Fijn dat die wond goed gaat. Zoiets is altijd even een zorgenkind.
Maar dan weet je ook meteen waar opvoeding goed voor is al weet jij dat zonder zoiets ook wel

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Re: [VOLG] Aurochs avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:01

Aaahh wat leuk!! <3 Jammer dat ze even uit de running is maar jullie doen vast snel weer leuke dingen. Ze heeft zo’n schattig koppie ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:40

Bedankt voor alle lieve reacties. <3 Ik ben elke dag weer ontzettend blij omdat snoetje te zien. :D

_Denise_ schreef:
Jaaa een terugleestopic! :9

Fijn dat de wond zonder infectie aan het genezen is. Compressie is idd bij ons mensen ook een goede methode om hypertrofie te beperken. En siliconenpleisters, maar dat blijft denk ik niet plakken op een paard. :+
Kan hem natuurlijk altijd opplakken en dan een beetje vet wrap eromheen doen. <<)

ikke schreef:
Oh, een volgtopic vanuit mijn favo (vakantie)land; van een gezellige Bokker met een leuk paard! Dat laten we niet lopen natuurlijk :D

Fijn dat die wond goed gaat. Zoiets is altijd even een zorgenkind.
Maar dan weet je ook meteen waar opvoeding goed voor is al weet jij dat zonder zoiets ook wel
Jup, haha. Hoewel het natuurlijk ook wel een stukje karakter is als het op zoiets aankomt - het ene paard reageert nu eenmaal heftiger op pijn dan het andere. Je ziet aan Auroch wel dat ze het niet leuk vindt, maar zolang ik zeg dat het oké is, ondergaat ze het wel. Alleen na afloop, als de DA klaar is met verbinden en uit de weg is, slaat ze even een keertje uit, maar dat mag ook als je net een kwartier doodstil gestaan hebt terwijl er iemand met je zere been in de weer is. :D

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:51

Mkango schreef:
ikke schreef:
Oh, een volgtopic vanuit mijn favo (vakantie)land; van een gezellige Bokker met een leuk paard! Dat laten we niet lopen natuurlijk :D

Fijn dat die wond goed gaat. Zoiets is altijd even een zorgenkind.
Maar dan weet je ook meteen waar opvoeding goed voor is al weet jij dat zonder zoiets ook wel
Jup, haha. Hoewel het natuurlijk ook wel een stukje karakter is als het op zoiets aankomt - het ene paard reageert nu eenmaal heftiger op pijn dan het andere. Je ziet aan Auroch wel dat ze het niet leuk vindt, maar zolang ik zeg dat het oké is, ondergaat ze het wel. Alleen na afloop, als de DA klaar is met verbinden en uit de weg is, slaat ze even een keertje uit, maar dat mag ook als je net een kwartier doodstil gestaan hebt terwijl er iemand met je zere been in de weer is. :D

Dat klinkt beter dan Tante Taart vandaag, die in mijn hand beet omdat ze iets te gretig een handje Luzerne wilde hebben.... -O-

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 00:18

Mkango schreef:
Bedankt voor alle lieve reacties. <3 Ik ben elke dag weer ontzettend blij omdat snoetje te zien. :D

_Denise_ schreef:
Jaaa een terugleestopic! :9

Fijn dat de wond zonder infectie aan het genezen is. Compressie is idd bij ons mensen ook een goede methode om hypertrofie te beperken. En siliconenpleisters, maar dat blijft denk ik niet plakken op een paard. :+
Kan hem natuurlijk altijd opplakken en dan een beetje vet wrap eromheen doen. <<)


Kom toch wel wat dingetjes tegen op internet dat het kan bij paarden, dus go for it :)) Wel even wachten tot de huid gesloten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:58

We staan nog steeds op rust, is nu te nat om op te zitten om een boekje te lezen en jambette ging voor geen meter vandaag, dus dan maar een nieuw kunstje oefenen. Uiteraard met bloopers, want anders is het ook maar saai:


:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:39

Dobby is free! (Voor twee uurtjes per dag mag ze samen met Poco in een wat grotere paddock.)

Afbeelding

Dit is hoe het been er nu uitziet, met wat klei erop:
Afbeelding
De plek is wel wat dik, maar de wond zelf is rustig, en dat is het belangrijkste. Hoe het er na afloop uitziet, is puur esthetisch, dus daar kan ik me totaal niet druk over maken. :D

Rula, Poco en Auroch willen graag meer wortels en snoepjes :))
Afbeelding
Hier zie je ook meteen mooi wat voor opstelling ze op stal hebben. Zo hoeven ze niet in eenzame opsluiting in een box, maar kunnen ze wel op boxrust. :) Deze pens worden ook gebruikt als de manegepaarden bijvoorbeeld een tijdje moeten wachten op hun volgende les, zodat ze niet een uur lang vastgebonden staan, maar even met een berg hooi kunnen relaxen.

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:29

Wat een heerlijk dier en fijn dat ze even wat beweging kreeg samen met Poco

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 01:08

Bootsiebob schreef:
Wat een heerlijk dier en fijn dat ze even wat beweging kreeg samen met Poco
Jaaaaa, eindelijk! En ze is inderdaad zo'n heerlijk paard. <3 Ik moet mezelf elke keer weer even knijpen om te zien of ik niet droom. :')

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 08:34

ik volg ook!! heb sinds een paar maanden een halve volbloed, zo'n heerlijk dier is dat ook <3 :j