Een veulen kopen, doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gab1999

Een veulen kopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 16:53

Ik zit de laatste tijd met een hersenspinsel.
Ik heb op dit moment een leuk dressuurpaard die ik fanatiek rij en uitbreng.
Nu ben ik wel eens aan het brainstormen over de toekomst en een eventuele 2e erbij en/of een opvolger.

Nu zijn (volwassen) sport paarden natuurlijk flink aan de prijs. Ik zit er daarom wel eens over na te denken om een leuk veulen erbij te kopen. Deze dan in de opfok te zetten voorlopig en over een paar jaar aan de slag te gaan ermee. Op dit moment heb ik namelijk mijn huidige paard nog te rijden, dus prima.

Ik hoor alleen wisselende verhalen en ervaringen over het aanschaffen van een veulen. Veel mensen vinden het bijvoorbeeld een flink risico. Je weet nooit hoe ze ontwikkelen en of ze gezond zijn/blijven. Ook is keuren op die leeftijd natuurlijk lastig.

Wat zijn jullie meningen/ervaringen? Is dit juist een leuk avontuur of een te groot risico?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:11

Hoeveel kennis heb je zelf met opvoeden en beleren van jonge paarden?

Ik vond het zelf heel leerzaam om m'n pony's alles te leren. En bij het beleren heb ik goede begeleiding gezocht. Zolang je je eigen beperkingen kent en op tijd hulp inschakelt dan kun je er alleen maar veel van leren. Het is makkelijker iets goed aan te leren dan slecht gedrag af te leren

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:12

Ik heb het 2x gedaan, en ik vind het een hele mooie ervaring om mijn paard op te zien groeien. Voor mij is het echter de reis/het trainen dat telt en ik heb niet een bepaalde ambitie. Als je specifiek een bepaald doel hebt, kan je denk ik beter een paard kopen dat daar al bewezen bij past. Het is namelijk inderdaad niet te voorspellen hoe je paard uiteindelijk opgroeit, of hij fysiek zal kunnen wat jij ermee wil, etc.

Mijn eerste veulen was helaas "niet goed", hij had verschillende mankementen waaronder iets aan zijn SI-gewricht waardoor ik nooit echt heb kunnen rijden (na een paar ritjes viel hij steeds weer terug), en toen hij bijna 10 was moest ik hem laten inslapen. Ik had echt een topband met hem, kon in vrijheid met hem werken tussen andere paarden in de rijbak, zonder hoofdstel erop, buiten kon ik er alles mee. Ik had dat niet willen missen, maar ik hoefde ook niet per se dressuur te trainen oid. En het heeft me ook heel veel verdriet gedaan dat hij niet in orde was en zoveel heeft afgezien.

Mijn tweede veulen is nu 4 en vooralsnog in orde. Hem heb ik als veulen gekocht omdat het voor mijn gevoel financieel gezien mijn enige kans ooit zou zijn om zo'n paard te kunnen hebben (lusitano van rond de 1.70, met een bepaalde aanleg én een karakter/goede start die helemaal bij mij paste), en hij is wel echt een meisjesdroom haha. Ben hem nu op mijn gemakje aan het beleren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:22

Hier aan huis vond ik het heerlijk.
1 eenjarige en 3 veulens gehad.
Wel had ik in het verleden veel jonge paarden zadelmak gemaakt en een basis mee gegeven.
Dus dat stukje was ik niet direct bang voor.

Maar niet aan huis, dat weet ik niet of ik dat zou willen.
Dan zit je toch bij een opfok met ander niet opgevoed jong spul bij elkaar.
En ja dan loop je risico.
Ik geloof dat ik dan eerder een 3 jarige zou kopen en op pension zou zetten. En pension is bij bij geen plek met zowat hele dagen binnen en een uurtje mini paddock, maar een plek waar ze nog steeds kunnen ravotten en spelen.
Ja die 3 jarige is duurder, maar kan wel op de foto.
En als je alles telt, smid, entingen, stalling enz dat kost ook veel voordat je veulen 3 is.
En je kan er rustig aan wat mee gaan doen.

Soms denk ik nog wel eens 2 veulentjes te kopen en als ze 4 zijn met een fijne opvoeding en gewend aan singel en dekje en kunnen longeren weer weg te doen.
Mooie basis en dan de rest voor een ander.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:37

Tja, altijd lastig. Wij fokken al jaren - en soms houden we ze en soms gaan ze weg.
Opfokken (ook al zet je ze bij een opfok-adres neer) blijft erg leuk!
Maar ook risicovol (wat je zegt) en waarschijnlijk niet goedkoper (reken maar 3000 euro/jaar aan opfokkosten als je ze niet thuis hebt).

De band met veulens die hier geboren zijn of die we als veulen hebben gekocht is wel veel hechter dan met paarden die op latere leeftijd hier zijn gekomen. Dat weegt er dan weer tegenop ...
Bovendien weet je precies wat er is gebeurd (op hoofdlijnen dan) dus je kunt alleen jezelf de schuld er van geven als iets verkeerd gaat }> .

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 17:38

DuoPenotti schreef:
Hier aan huis vond ik het heerlijk.
1 eenjarige en 3 veulens gehad.
Wel had ik in het verleden veel jonge paarden zadelmak gemaakt en een basis mee gegeven.
Dus dat stukje was ik niet direct bang voor.

Maar niet aan huis, dat weet ik niet of ik dat zou willen.
Dan zit je toch bij een opfok met ander niet opgevoed jong spul bij elkaar.
En ja dan loop je risico.
Ik geloof dat ik dan eerder een 3 jarige zou kopen en op pension zou zetten. En pension is bij bij geen plek met zowat hele dagen binnen en een uurtje mini paddock, maar een plek waar ze nog steeds kunnen ravotten en spelen.
Ja die 3 jarige is duurder, maar kan wel op de foto.
En als je alles telt, smid, entingen, stalling enz dat kost ook veel voordat je veulen 3 is.
En je kan er rustig aan wat mee gaan doen.

Soms denk ik nog wel eens 2 veulentjes te kopen en als ze 4 zijn met een fijne opvoeding en gewend aan singel en dekje en kunnen longeren weer weg te doen.
Mooie basis en dan de rest voor een ander.

Dit is dus mijn hersenspinsel. Over een tijd een 3 jarige kopen, of voor het avontuur van een veulen gaan. Mijn huidige paard heb ik ook zelf opgeleid en doorgereden, maar sta er uiteraard ook voor open om hulp te vragen waar nodig.

Vind het risico qua gezondheid ook echt lastig merk ik.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:39

Als je een veulen koopt, kom je met de kosten ook wel aan t bedrag van n volwassen paard. Die je kan keuren. Onder het zadel kan proberen etc. Je koopt dus meer een risico met een veulen. Kan heel goed gaan of niet.

Ik vind vanaf veulen af aan geweldig. Maar ook dat kost veel geld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:44

Altijd bij fokkers gereden en zelf ook een jong dier gekocht. Die werden nooit gekeurd want ze waren voor eigen gebruik. Dat keuren is erg overtrokken in mijn ogen. Er hebben wel paarden op de os meegedaan die bemerkingen op foto's hadden.
Zet je mensen op de foto, dan is er vaak wel wat te zien, maar heeft men er geen last van. Natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben, maar ik vind dat niet kunnen keuren bij een veulen niet echt belangrijk. Als het gevoel goed is zou ik rustig zo'n dier durven kopen.

Maar ik zou het dier wel dagelijks willen zien. Dus opfokt lijkt me niet fijn.

Een 3 of 4jarige kopen die nog niet ingereden is vind ik juist weer tricky. Want wie zegt dat er niet geprobeerd is om op te rijden en is dat mislukt door te weinig kennis en kunde.

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 18:25

germie schreef:
Altijd bij fokkers gereden en zelf ook een jong dier gekocht. Die werden nooit gekeurd want ze waren voor eigen gebruik. Dat keuren is erg overtrokken in mijn ogen. Er hebben wel paarden op de os meegedaan die bemerkingen op foto's hadden.
Zet je mensen op de foto, dan is er vaak wel wat te zien, maar heeft men er geen last van. Natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben, maar ik vind dat niet kunnen keuren bij een veulen niet echt belangrijk. Als het gevoel goed is zou ik rustig zo'n dier durven kopen.

Maar ik zou het dier wel dagelijks willen zien. Dus opfokt lijkt me niet fijn.

Een 3 of 4jarige kopen die nog niet ingereden is vind ik juist weer tricky. Want wie zegt dat er niet geprobeerd is om op te rijden en is dat mislukt door te weinig kennis en kunde.

Nouja uit ervaring vind ik gezondheid dus wel spannend. Mijn huidige paardje bleek dus later ook een afwijking in zn wervels te hebben. Dit soort dingen kun je bij veulens nog niet aansluiten.
Het avontuur en de hele ontwikkeling meemaken lijkt me wel fantastisch.

Amahoela

Re: Een veulen kopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:47

het is mooi en je hebt wel de betaalbare kans op een echt goed paard, daarnaast ook kans op dat ze kwa maat, karakter, gezondheid en temprament ohz niet bij je passen.

Maar je weet wel altijd wat ermee gebeurd is.

Tis een afweging en het heeft risico ook op onverwachte extra kosten

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:56

Ik heb ook ooit een veulen gekocht met een bepaald doel voor de toekomst. Ras zou daar zeer geschikt voor zijn.
Echter bleek het karakter van dit paard toch anders dan ik had verwacht en werd na verloop van tijd duidelijk dat de doelen die ik had met dit paard niet haalbaar zouden zijn vanwege haar karakter, wat als veulen nog niet zo duidelijk tot uiting was gekomen. Dat werd pas duidelijk toen we serieuzer begonnen met trainen.

Toch heb ik dit paard nog steeds (is nu 14 jaar) en ik ben er gek op en ze gaat ook nooit meer weg. Ik heb er ontzettend veel van geleerd op het gebied van trainen van paarden en door dit paard zelfs mijn eigen bedrijf begonnen. We doen wel hele andere dingen dan ik ooit bij aankoop in gedachten had, dus mijn doelen wel heel erg moeten bijstellen en aanpassen, maar het heeft me heel veel nieuwe leuke uitdagingen gebracht.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:37

Ik heb anderhalf jaar geleden een veulen gekocht. Was een enorme gok omdat je natuurlijk geen garanties hebt maar tot op heden (ze wordt 2 volgende week) is ze voor mij echt 1 uit duizenden. Heerlijk karakter en staat overal voor open. Als ik me bedenk wat ik allemaal met haar kan en doe is het wel heel leuk om op dat proces terug te kijken. Toen ik d'r ging halen had ze nog geen halster om gehad.
Of ze uiteindelijk geschikt is voor het doel wat ik voor ogen heb is de vraag maar ik haal al zoveel voldoening uit de momenten die we nu al hebben.
Ik heb ze niet meer alleen voor de sport, of voor doelen. Ik heb een pony voor de lol, om samen lol te hebben.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:01

Ik heb 2 veulens gekocht. 1 inmiddels 9 jaar geleden en de ander bijna 3 jaar geleden. Het heeft zijn voor en nadelen, maar de voordelen wegen voor mij niet op tegen de eventuele nadelen. Ik vind het heerlijk met ze

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:07

Ik heb nu 6 gekocht of aangehouden en maar 2 zijn helemaal gezond groot geworden. Het is wel echt een risico.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:17

Als je het veulen bij huis hebt is de band die je ermee opbouwd het risico wel waard. Als het veulen toch de opfok in gaat zou ik persoonlijk eerder voor een groene 3 jarige kiezen. Dan heb je in elk geval enige zekerheid over de stokmaat, karakter en eventuele mankementen. Dingen die bij een veulen niet op voorhand te voorspellen zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:55

Snap je dilemma. Mijne kocht ik met 15 maanden en zoveel mogelijk gekeurd wat kon op die leeftijd. Uiteindelijk heeft ze een ongeluk gehad en is ze vooralsnog met 3 ingeslapen. Paarden zijn gewoon een slechte investering en lijken constant fysieke mankementen te manifesteren. Dat doen volwassen dieren al, maar die jonkies zijn al helemaal goed lomp vaak. Wel had ik echt een super goede band met dit dier! Als je geen zenuwlijer bent en je kunt het relatief veilig wegzetten is het hartstikke leuk. Zou een jaarling of twenter evt kunnen? Kun je al wat meer uitsluiten vaak.
Wat ik bij aanschaf van een jong dier echt zou willen is eentje die met een gemengde kudde is opgegroeid zodat ze wat sneller meekomen ipv eerst nog klappen te krijgen van de oudere dieren bij introductie.
Garantie heb je nooit. Maar dit zou tegenwoordig een keiharde eis van mij zijn.

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 23:15

Raineri schreef:
Snap je dilemma. Mijne kocht ik met 15 maanden en zoveel mogelijk gekeurd wat kon op die leeftijd. Uiteindelijk heeft ze een ongeluk gehad en is ze vooralsnog met 3 ingeslapen. Paarden zijn gewoon een slechte investering en lijken constant fysieke mankementen te manifesteren. Dat doen volwassen dieren al, maar die jonkies zijn al helemaal goed lomp vaak. Wel had ik echt een super goede band met dit dier! Als je geen zenuwlijer bent en je kunt het relatief veilig wegzetten is het hartstikke leuk. Zou een jaarling of twenter evt kunnen? Kun je al wat meer uitsluiten vaak.
Wat ik bij aanschaf van een jong dier echt zou willen is eentje die met een gemengde kudde is opgegroeid zodat ze wat sneller meekomen ipv eerst nog klappen te krijgen van de oudere dieren bij introductie.
Garantie heb je nooit. Maar dit zou tegenwoordig een keiharde eis van mij zijn.

Jeetje, wat verdrietig zeg.. Vanaf welke leeftijd heeft het zin om hem echt te laten keuren? weet iemand dat?

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 23:29

Ik heb een jaarling van nu 14 maanden. Gekocht toen ze 6 maanden was. Het is oprecht zo leuk om ze te zien opgroeien. Heb nu al een sterke band met haar. Helaas 2 slechte ervaringen gehad in 2 opfoks dus ze staat nu in een gemengde merrie kudde ( verschillende leeftijden) ze is super opgeknapt en doet het echt goed. Als je voor een veulen wilt gaan gwn doen.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 04:35

Ik heb uit mijn eerste merrie zelf een veulen gefokt en die is 21 jaar geworden en nooit gekeurd. Daarna heb ik een veulen gekocht die is nu 12 jaar en ook nog nooit gekeurd. Beide hebben in de opfok gestaan. Onze pony als 3 jarige gekocht en die mankeert juist wel wat. Maar met alle drie dezelfde hechte band opgebouwd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:57

Rond de 18 maanden zou je ocd keuring kunnen doen bij aankoop bijvoorbeeld.
Geen garanties natuurlijk. Kan zo wat bij komen na een trap oid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:03

fokfanaat schreef:
Ik heb nu 6 gekocht of aangehouden en maar 2 zijn helemaal gezond groot geworden. Het is wel echt een risico.

Ik heb er 1 gekocht (nou ja, was jaar oud, zonder keuren), 1 gefokt, en beiden zijn gezond volwassen geworden. De ruin heb ik op 3.5 jarige leeftijd zonder keuren verkocht (wilde er niet mee zitten, was overigens gewoon goed op de foto weet ik van zijn levensweg).
Verder heb ik bij die fokker niet 1 uitval gezien over meer dan 16 jaar. Ging toch om 1 a 2 veulens per jaar.

Waar m'n paard nu staat zijn door hun zoon ooit 2 veulens aangekocht. 1 heeft op 2.5 jarige leeftijd een stom ongeluk gehad en moest ingeslapen worden. De andere rij ik nu op.

Dus de uitval valt best mee. Oh, geen van deze paarden is ooit gekeurd. Die fokker keurde ook nooit. Zijn wel een aantal stermerries weer uit gekomen.
Dus dat keuren wordt echt veel te veel de hemel in geprezen. Ik zou rustig weer een ongekeurd veulen, enter of twenter kopen. De klinische keuring kun je feitelijk zelf ook doen door goed te kijken. Je luistert dan niet naar het hart of de longen misschien, maar een cornage haal je er met een klinische keuring vaak helemaal niet uit. De benen en gangwerk kun je met een beetje kennnersoog zelf vaak beter dan een veearts die het keuren van paarden er maar wat bij doet. Maar als je nog onervaren bent of direct van een manege komt, dan mis je nog wel bepaald inzicht en dan kan een veearts wel weer handig zijn. En zeg niet dat onervaren mensen geen jonge dieren kopen, ik heb dat meer dan eens gezien en het is ook in alle gevallen die ik gezien heb misgegaan, maar het gebeurt dus wel gewoon.

En verder zijn er bepaalde bouw'fouten' die juist een sterker paard geven, of juist een zwakker paard. Lange kroonbeenderen geeft een paard met goede schokdempers, heerlijk te zitten, maar die paarden zijn ook zwakker. Dat is vaak ook het geval bij sabelbenigheid. Een recht achterbeen is vaak sterker. Een beetje frans is veel beter dan toontredend, alle snelle dieren in het wild zijn frans. En deze dingen zijn bij een veulen al te zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:10

fokfanaat schreef:

Dit is wat veel niet beseffen. Van het opfokadres waar wij met ons veulen stonden begreep ik dat 25% van de veulens het 3e jaar niet haalt. En dat zou dan maar net jouw veulen zijn. Veel gebreken zie je niet klinisch als ze zo jong zijn, dus ja ik keur wel. Ook mijn zelf gefokte veulens als ik ze aanhoud.
Ik heb geen eigen plek en voor mij is de opfok dan ook duur; dan wil je wel weten of je dat niet voor niets doet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 08:40

Een veulen kopen en zelf thuis opfokken: ja.
Met dien verstande dat je een droom koopt en dat je normaal wel enkele jaren verder kunt dromen. Je bouwt zeker ook een band op en je voedt op naar jouw hand. Zonder tegenslag zijn de kosten kleiner tegen dat ze 4 jaar zijn.

Maar dan komt onherroepelijk de waarheid. Die is dikwijls ontnuchterend. Heel dikwijls past het paard je niet. Denk maar aan de lijdensweg die de aankoop van een volwassen paard is. Zoveel paarden laat je staan: te groot, te klein, gezondheidsproblemen, te heet, te lam, niet te vertrouwen ... Bij een aankoop als veulen (of zelf fokken) heb je geen keuze.

Dan moet je verkopen, maar dat doet pijn want je hebt zo’n goede band met het jonge dier.

Of houden, maar dan moet je je doelen bijstellen.

Of je hebt geluk en alle puzzelstukjes vallen op hun plaats

Als je het in de opfok moet laten opgroeien, helt de balans voor mij over naar een nee.
De kosten zijn groter, de band kleiner, de opvoeding minder ...
En de risico's blijven min of meer hetzelfde.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:06

Ik plaatste 7 jaar geleden dit topic: [PP] Een veulen kopen: wat komt er allemaal bij kijken?

Ik kocht even later een veulen en nu is hij 8, loopt hij Z1 en hebben we de grootste lol! Ik vond het echt een goede keuze en het is super leuk om je eigen beestje zo op te zien groeien. Mijn andere paardje is ondertussen 21 en die ben ik wat aan het afbouwen qua werk, dus dan is het extra fijn dat ik er nog een heb die ik lekker kan trainen :)

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:08

Ik heb (eind dit jaar) 3 jaar geleden een 6 maand oud veulen gekocht. In de opfok gezet, want geen paleisje aan huis helaas. Ik heb wel gekozen voor een kleinschaligere opfok en dicht bij huis, zodat ik zo vaak langs kon gaan als ik wilde. Ik wilde namelijk wel al werken aan een basis en hem die niet pas kunnen leren als hij groot en sterk is haha. Al met al vind ik dat goed gelukt.

Qua gezondheid: mijn paard heeft zich ten tijde van de opfok gelukkig heel gehouden, behalve dat hij wel eens een keer een hoefzweer heeft gehad. Nu was mijn opfok ook heel erg meedenkend en kon hij dan voor behandeling ook naar stal komen dus dat zou ik wel meenemen in je keuze voor een opfok.

Al met al was het voor mij wél de goeie keuze, want tot nu toe heb ik wel het idee dat onze band al super is en alleen nog maar beter kan gaan worden. Enige 'zorg' die ik nu heb, is inderdaad of we onder het zadel een match gaan zijn, maar dat is een risico wat ik wel wilde nemen.