Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Hier aan huis vond ik het heerlijk.
1 eenjarige en 3 veulens gehad.
Wel had ik in het verleden veel jonge paarden zadelmak gemaakt en een basis mee gegeven.
Dus dat stukje was ik niet direct bang voor.
Maar niet aan huis, dat weet ik niet of ik dat zou willen.
Dan zit je toch bij een opfok met ander niet opgevoed jong spul bij elkaar.
En ja dan loop je risico.
Ik geloof dat ik dan eerder een 3 jarige zou kopen en op pension zou zetten. En pension is bij bij geen plek met zowat hele dagen binnen en een uurtje mini paddock, maar een plek waar ze nog steeds kunnen ravotten en spelen.
Ja die 3 jarige is duurder, maar kan wel op de foto.
En als je alles telt, smid, entingen, stalling enz dat kost ook veel voordat je veulen 3 is.
En je kan er rustig aan wat mee gaan doen.
Soms denk ik nog wel eens 2 veulentjes te kopen en als ze 4 zijn met een fijne opvoeding en gewend aan singel en dekje en kunnen longeren weer weg te doen.
Mooie basis en dan de rest voor een ander.
germie schreef:Altijd bij fokkers gereden en zelf ook een jong dier gekocht. Die werden nooit gekeurd want ze waren voor eigen gebruik. Dat keuren is erg overtrokken in mijn ogen. Er hebben wel paarden op de os meegedaan die bemerkingen op foto's hadden.
Zet je mensen op de foto, dan is er vaak wel wat te zien, maar heeft men er geen last van. Natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben, maar ik vind dat niet kunnen keuren bij een veulen niet echt belangrijk. Als het gevoel goed is zou ik rustig zo'n dier durven kopen.
Maar ik zou het dier wel dagelijks willen zien. Dus opfokt lijkt me niet fijn.
Een 3 of 4jarige kopen die nog niet ingereden is vind ik juist weer tricky. Want wie zegt dat er niet geprobeerd is om op te rijden en is dat mislukt door te weinig kennis en kunde.
Raineri schreef:Snap je dilemma. Mijne kocht ik met 15 maanden en zoveel mogelijk gekeurd wat kon op die leeftijd. Uiteindelijk heeft ze een ongeluk gehad en is ze vooralsnog met 3 ingeslapen. Paarden zijn gewoon een slechte investering en lijken constant fysieke mankementen te manifesteren. Dat doen volwassen dieren al, maar die jonkies zijn al helemaal goed lomp vaak. Wel had ik echt een super goede band met dit dier! Als je geen zenuwlijer bent en je kunt het relatief veilig wegzetten is het hartstikke leuk. Zou een jaarling of twenter evt kunnen? Kun je al wat meer uitsluiten vaak.
Wat ik bij aanschaf van een jong dier echt zou willen is eentje die met een gemengde kudde is opgegroeid zodat ze wat sneller meekomen ipv eerst nog klappen te krijgen van de oudere dieren bij introductie.
Garantie heb je nooit. Maar dit zou tegenwoordig een keiharde eis van mij zijn.
fokfanaat schreef:Ik heb nu 6 gekocht of aangehouden en maar 2 zijn helemaal gezond groot geworden. Het is wel echt een risico.
fokfanaat schreef:Ik heb nu 6 gekocht of aangehouden en maar 2 zijn helemaal gezond groot geworden. Het is wel echt een risico.