Kletstopic bitloze dressuurruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1735
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:31

Meerdere proberen, zou ik doen. Sidepull is vrij basic en veel paarden zijn daarmee goed te rijden. Als je je paard goed kent kun je ook naar verschillende types hoofdstel kijken en bedenken wat je paard misschien wel/niet fijn vindt. De ene houdt niet van druk op de neus, de ander weer niet van druk achter de oren, etc etc.

Misschien heb je een stalgenootje die een bitloos hoofdstel heeft die je mag proberen?

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:35

Lithya, dat is niet alleen een combi van bit en hackamore (waarom in godsnaam) maar ook nog eens een ijzeren ring in de neusriem, als ik het goed begrijp. Dat is wel erg scherp allemaal.

Muze, PMC heeft ook hoofdstellen met keelriem hoor, ik heb toevallig een model zonder. Maar bij F.R.A. en bij Kifrahorse vindt je ook veel mooie sidepulls.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:56

mooney schreef:
Ik heb er eentje door een Britse zadelmaker met de hand laten maken :+ Kan het niet aanraden voor de portemonnee, maar het is verder echt een heerlijk hoofdstel. Nu is dit ook een lastige maat (pony's die tussen Shet en pony in zitten qua maatvoering) dus ik had weinig goede opties. Voor paarden en cob maatjes valt er genoeg regulier spul te krijgen denk ik.

[ [url=m/AJabKc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Gqvthg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind deze echt prachtig. Fijne pasvorm zie je direct, dat is ook zeker wat waard en lastig te vinden ook in de reguliere hoofdstellen vind ik.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:56

Gub schreef:
Leuk topic!
Mijn dochter rijdt haar pony ook bitloos, met een qhp hoofdstel kingekruist.
Ook de wedstrijden rijdt ze bitloos.
Gister zelfs op het NK in Ermelo, ze was de enige maar toch een mooie 4e plaats behaald!


Wat goed zeg! Super dat ze 'het alternatief' laat zien op zn plek :j

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:10

Bit en hackamore klinkt wel erg heftig :=

Ik werk met mijn merrie met kaptoom met bit, maar wel aan de neusriem. Ze moet echt iets hebben om op te knagen en als ze geen bit in heeft, wordt dat mijn hand :o

Afbeelding

IngridP

Berichten: 678
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:56

Ik heb een hoofdstel van kramer. Had vorig jaar een hele soepele en had er bijna 100 euro voor betaald. Die heeft het helaas maar een half jaar volgehouden. Begon te scheuren bij de ringetjes van de neusriem. Voelde niet erg veilig. Tot nu erg tevreden over m'n huidige hoofdstel. Onze pony heeft een dun velletje en snel schuurplekjes maar met dit hoofdstel nog geen last van gehad.
Afbeelding
Afbeelding

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:31

Welke had jij nu, IngridP?

Dat knagen is herkenbaar, Maartje. Ik probeer de mijne nu af te leren om op elke touw, halster en teugel te kauwen. Hij is nogal oraal gefixeerd :Y) . Had het eerder moeten doen, mijn eigen schuld, want het wordt nu echt irritant (hij kauwt tot het stuk is). Gelukkig is hij slim en snapt hij snel wat mag en niet mag.

Ik had een tijdje geleden een hele mooie van FR Equestrian gekocht, maar dat kopstuk bleef niet zitten. Zit met pinnetjes aan de bakstukken vast, maar die schoten altijd los. Wel balen, voor zo'n prijzig hoofdstel zou het wel wat beter in elkaar mogen zitten. Omdat ik het zelf bruin had geverfd, kon het niet meer terug. Op Marktplaats een geschikt los kopstuk gevonden, dus nu kan ik het hoofdstel eindelijk gebruiken. 't Is een tikje barok, wat goed bij mijn zadel past. Als ik eraan denk, zal ik eens een foto nemen.

IngridP

Berichten: 678
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:31

Afbeelding
Deze heb ik nu. Moest wel wat invetbeurtjes hebben. Maar ben verder heel tevreden. Ligt bij onze pony heel stabiel.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:19

Hoi, mag ik hier iets vragen? Net bij KHNS gekeken naar de bitloze optomingen, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik zie voorbeelden met meer riempjes, maar zou dit ook toegestaan zijn? Dressuur, lage klasses. Meest simpele sidepull.

Afbeelding

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:27

LienC schreef:
Hoi, mag ik hier iets vragen? Net bij KHNS gekeken naar de bitloze optomingen, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik zie voorbeelden met meer riempjes, maar zou dit ook toegestaan zijn? Dressuur, lage klasses. Meest simpele sidepull.

[ [url=m/ffYQQY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Volgens mij is een keelriem verplicht...

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:54

miereneter schreef:
Dat knagen is herkenbaar, Maartje. Ik probeer de mijne nu af te leren om op elke touw, halster en teugel te kauwen. Hij is nogal oraal gefixeerd :Y) . Had het eerder moeten doen, mijn eigen schuld, want het wordt nu echt irritant (hij kauwt tot het stuk is). Gelukkig is hij slim en snapt hij snel wat mag en niet mag.


Mijn merrie gaat alleen knagen als iets stom of moeilijk is, inspanning vraagt of te lang duurt. Dus ze doet het als de smid er te lang over doet, of als de osteo er is (dat is stom én duurt lang) maar dus ook tijdens werken aan de hand en rijden.
Ze pakt - ik zou bijna zeggen gelukkig - geen touwtjes etc. Ze moet altijd mij hebben, dus zo gelukkig is het toch niet :+ Maar als ze een bit in heeft, zijn mijn handen een stuk veiliger hahaha

Op wedstrijden moet je inderdaad een kaak of keelriem hebben

Weilanden

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:41


Melisje_92

Berichten: 1097
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:25

Die van de ej valt heel klein.

Mijn paard heeft dan wel een groot hoofd, maar overal op zijn grootst en dan paste de neusriem zelfs “aangesnoerd” niet dicht :')

Hoofdstel voelde wel heel zacht

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:52

Zijn hier mensen die Bitloos met kaptoom rijden?

Weilanden

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-02-12

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:10

Bedankt Melisje_92. Dat is goed om te weten.

Als anderen nog meer/andere ervaringen hebben, dan hoor ik het graag.

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:47

Muze schreef:
Zijn hier mensen die Bitloos met kaptoom rijden?


Ik rij bitloos met een Harry's Horse kaptoom, bij deze kan je ook met bit rijden. Ik heb dit in het begin gecombineerd omdat ik het spannend vond om in 1x cold turkey bitloos te gaan. Ik reed dus met dubbele teugel, 1 voor bitloos en 1 aan bit, naarmate ik me zekerder voelde, liet ik bitteugel meer vieren. Na drie sessies heb ik het bit niet meer ingedaan en rijd ik nu met deze kaptoom bitloos, gaat prima maar mooi is anders. Ik ga een mooi bitloos hoofdstel uitzoeken, want bitloos bevalt ons heel goed.

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:49

Ik heb een mooie lederen kaptoom van Ludomar, waarvan de laagste ringetjes op precies dezelfde plek vallen als bij een sidepull. En zonder ijzer in de neusriem uiteraard. Eigenlijk perfect om ook mee te rijden. Dat gezegd zijnde, heb ik ook maar liefst twee bitloze hoofdstellen :o , dus rijd niet met de kaptoom.

Heb eindelijk een foto van mijn FR Equestrian. Heb 'm wel zelf bruin geverfd en er zit een verschillend, oud kopstuk op dat ik nog moet schilderen. Oorspronkelijke kopstuk bestond uit twee delen boven de oren, en sprong de hele tijd open. Lekker handig met een jong paard. Verder fijn hoofdstel, mooi en zacht leder.

Afbeelding

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:41

Hier toevallig vandaag de kaptoom van Geitner gekocht. Net even anders dan gewone sidepull of een scawbridge, dus ben heel benieuwd wat de paarden ervan vinden.
Nog niet gepast, dus even een foto van het model.

Afbeelding

Verder rijd ik ook weleens met mijn Waldhausen kaptoom. Gaat ook prima, maar die moet ik wel redelijk vast doen (met name bij longeren) zodat hij niet schuift.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 12-03-23 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:42

Mooi! Biothane?

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 03:23

Ik kom mij hier ook even melden als dat mag. Ik heb in de afgelopen 2 jaar steeds vaker bitloos gereden met mijn paard. Ik startte met mijn Monty Roberts halster om gewoon een beetje te proberen en hier deed hij het eigenlijk best oke op. Toch merkte ik dat hij dat losse van een halster niet fijn vond. Het schoof te veel.

Overgestapt op de simpele sidepull variant van Hooks die hier al voorbij kwam. Erg tevreden over! Paard loopt er goed mee. Wereld van verschil met het halster. Maar ook deze schuift iets.

Uiteindelijk begon het te knagen dat ik buiten ook wil kijken of bitloos wat voor ons is. Ik wissel het in de bak nu nog regelmatig af met een bitje, maar om het buiten gewoon zomaar te doen, zeker in de winter, is net een stap te ver. Ik heb dus geïnvesteerd in een gave biothane sidepull met de optie van bitclips. Ik wil dus de komende tijd met een dubbele teugel gaan rijden om te kijken of bitloos ook buiten voor ons werkt.

Ik heb het hoofdstel in ieder geval dit weekend kunnen proberen. Zit als een huis! Echt geweldig! Hij loopt er zo fijn op ook. En het blijft enorm goed weg bij de ogen. Hier een foto van de les. De bitclips zaten er overigens nog aan, want ik had pas een paar minuten voor de les begon besloten om toch op bitloos te gaan. Plus ik dacht, als ie er nou echt niet fijn op loopt heb ik altijd het bit nog om op terug te vallen zodat m'n les niet geheel gaat draaien om frustratie over een sidepull. Maar was totaal niet nodig. <3

Afbeelding

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:04

Muze schreef:
Zijn hier mensen die Bitloos met kaptoom rijden?

Ik rijd (nu ja, momenteel rijd ik niet) ook al een tijdje met kaptoom :j Mijn hoofdstellen zijn van ByBaukje, dus eigenlijk meer een soort sidepull met extra ringen op de neus (geen ijzer of ketting in de neusriem).

Afbeelding

Ik vind het ideaal om eerst wat te kunnen grondwerken met het middelste ringetje (kaptoom) en dan met hetzelfde hoofdstel verder te kunnen op sidepull.

Mijn oudere paard deed het overigens beter met de teugels aan de kaptoom in plaats van de sidepull, dus dat deed ik ook regelmatig.

Afbeelding
Hier nog met de Micklem multibridle

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 01:25

Heb op de equitana meerdere bitloze hoofdstellen bekeken, maar vond bij een heel groot aantal de neusriem zo enorm hard. Dat is wat ik bij jullie lees, niet zo standaard.

Texas02

Berichten: 4636
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 02:45

In vergelijking met mijn SD Design neusriem of eigenlijk hele hoofdstel, kopstuk ook, is het bitloze hoofdstel dat ik had echt hard.. Dat vond ik inderdaad ook.

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 07:20

Lithya, die ervaring heb ik niet. Ervaring uiteraard beperkt tot de modellen die ik ken: de Barefoot Physio Contour, de goedkoopste van Kramer, FR Equestrian en Marjoman. Allemaal zacht leder. En dan de biothane modellen, die zijn ook niet hard, mits met foam onderlegd.

Texas02

Berichten: 4636
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 07:25

De goedkoopste van Kramer vind ik echt niet zacht :n Die heb ik in de winkel gevoeld afgelopen oktober.. Wat een hard ding.. Wel soepel leer, maar hard.. Geen mooi zacht gevoerd kopstuk of gevoerde neusriem.. Die F.R.A. die ik had ook niet.. Wel mooi soepel maar niet zacht.. Als je ooit in een winkel een SD Design neusriem of kopstuk tegenkomt, voel die maar eens. Dan weet je wat ik bedoel..