Kletstopic bitloze dressuurruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4664
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 22:26

Ik verkoop helaas mijn sidepull, mijn paard geeft duidelijk aan dat hij het niet fijn vindt. Hij gaat steeds met de stelling naar buiten en wordt erg sterk en terughoudend, zelfs met losse teugel is hij terughoudend. Bitje erin en hij loopt weer super en blij. Dus dat was helaas geen succes, maar toch fijn om het even geprobeerd te hebben! :j Dan weten we dat ook weer!

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 09:05

Lisanne_M schreef:
Zijn hier ervaringen met bitloos rijden met een rambo micklem multibridle? En welke manier gebruiken jullie dan? :)

Ik, een bijrijder was er een tijd heel enthousiast over, over de sidepull versie (de andere versies nooit geprobeerd), maar ik miste wel wat.
Dus inmiddels ligt het ding in de kast wegens andere bijrijder.
Mijn grootste bezwaar is het stugge leer, gespen die corroderen, en dat het gewoon geen mooi model is vind ik. Het paard liep er wel ok op. Maar met een normale sidepull vind ik de werking veel fijner.

Melisje_92

Berichten: 1097
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:13

manubres schreef:
Melisje_92 schreef:

Ik doe alles met de Rambo als sidepull, dressuur, springen, eventing, buiten rijden. Loopt ze tot nu toe het fijnst op, maar moet wel zeggen dat ik niet heel veel andere heb geprobeerd.

[ [url=m/BGuR38.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die heb je lekker lopen, zo hoort een paard te lopen...in verbinding, de hals laten vallen en het achterbeen eronder <3


Bedankt!!

Zijn momentopnames, maar we werken eraan het houden het steeds langer vol! En moet soms nog steeds wennen aan dat het contact anders voelt, met name linksom heb ik het idee dat ze vaak wat ronder mag terwijl dat op beeld heel erg meevalt :')

Sinds we over zijn op bitloos is vooral de verbinding echt zoveel verbeterd *D

darkadia

Berichten: 5250
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:35

Texas02 schreef:
Ik verkoop helaas mijn sidepull, mijn paard geeft duidelijk aan dat hij het niet fijn vindt. Hij gaat steeds met de stelling naar buiten en wordt erg sterk en terughoudend, zelfs met losse teugel is hij terughoudend. Bitje erin en hij loopt weer super en blij. Dus dat was helaas geen succes, maar toch fijn om het even geprobeerd te hebben! :j Dan weten we dat ook weer!


Klinkt voor mij eerder als een paard wat nog niet lekker door zijn lijf loopt en duidelijker uit bitloos en wellicht met bit compenseert en wel afbuigt als het ware… of gewoon nog wat langer moet wennen aan druk op zijn neus, kan natuurlijk ook. Maar ik ken jullie verder niet qua rijden, dus wie weet zit ik er helemaal naast ;) mijn ervaring met bitloos en dravers is iig zeer positief.

Wel jammer van de mooie sidepull. Je had hem gewonnen toch? :)

Texas02

Berichten: 4664
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:22

Hij loopt heel fijn door zijn lijf hoor.. Met bit compenseert hij zeker niet, want hij gaat gewoon aan los teugeltje naar beneden en loopt heel ontspannen. Hij houdt blijkbaar gewoon niet van druk op de neus. Niet alle paarden vinden bitloos fijn. Als hij dat niet fijn vindt, wil ik hem daar zeker niet mee pesten. Ik had hem gewonnen inderdaad! Dus ergens vind ik het wel wat raar om hem te verkopen, maar ik vind het ook zonde om hem maar ongebruikt in de kast te laten hangen terwijl iemand anders er plezier van kan hebben, dus staat hij toch maar te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 01:01

Texas02 schreef:
Ik verkoop helaas mijn sidepull, mijn paard geeft duidelijk aan dat hij het niet fijn vindt. Hij gaat steeds met de stelling naar buiten en wordt erg sterk en terughoudend, zelfs met losse teugel is hij terughoudend. Bitje erin en hij loopt weer super en blij. Dus dat was helaas geen succes, maar toch fijn om het even geprobeerd te hebben! :j Dan weten we dat ook weer!
Hier hetzelfde hoor, ik heb mijn sidepull 'helaas' ook aan de wilgen moeten hangen. Ook met oefeningen aan de hand vond ze het duidelijk helemaal niks. Bitje erin en ze liep als een zonnetje - wat dat aangaat vind ik correct lichaamsgebruik toch wat belangrijker dan de optoming. := Zonder bit heeft ze letterlijk geen seconde haar hals laten zakken, terwijl ze met bit direct lekker ontspannen en een stuk beter over de rug liep.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-23 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas02

Berichten: 4664
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 01:04

Ja, ik ook. Correct lichaamsgebruik en of hij het fijn vindt is voor mij inderdaad veel belangrijker! Daar ging het bij mij eigenlijk ook om met de sidepull, uitproberen of hij dat fijner vindt.

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:17

Hier een paard wat precies andersom is. En als je zonder druk op de teugels gaat springen is het voorbeengebruik bitloos beter dan met bit.

Gelukkig heb je de vrijheid. Ik ben niet van het moet bitloos of het moet met bit. Kijk naar je paard.

Texas02

Berichten: 4664
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:24

Ja, dat vind ik ook, het gaat er toch om wat je paard het prettigst vindt. Ik ben Hypostore in ieder geval nog steeds heel dankbaar dat ik hem gewonnen heb, ondanks dat het bitloos rijden niet voor mijn paard is. Want nu heb ik de kans gehad om dit uit te proberen. Anders was dat steeds in mijn hoofd blijven zitten, of ik dat niet een keer moet proberen. Nu maar hopen dat iemand anders er wel blij van wordt! :)

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:24

Kent hier iemand de scawbrig van waldhausen?
Fijn?
Of snoert het echt teveel aan?

miereneter

Berichten: 2570
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:17

Ik zou 'm in elk geval niet gebruiken voor een paard dat je nog aan het beleren bent. Als je dan per ongeluk of door een bokkensprong de teugels teveel aanneemt / aan de teugels trekt, heb je een heel groot aansnoereffect. Verder is het een systeem dat met subtiele hand bediend moet worden, maar dan schijnt het ook subtiel te werken. Denk je dat de scawbrig beter werkt voor je paard? Heeft hij problemen met andere bitloze optomingen?

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:23

Geen idee, ik was aan het kijken wat er allemaal te krijgen was en herinnerde mij deze.
Ik zit er nog niet op. Werk aan de hand doen we aan de micklem nu en lange lijnen ook. Wandelen en wat grondwerk aan t touwhalster.
Heb vanwege zijn “ lastige mond” besloten toch Bitloos te gaan beleren, hij heeft twee keer een bit in gehad maar ik zie onwijs veel spanning en irritatie..

miereneter

Berichten: 2570
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:28

Elk paard is natuurlijk anders, maar bij de mijne werkt een simpele sidepull heel goed. Heb ik hem mee beleerd en nu mee aan het doorrijden. Druk geven en loslaten is heel direct. In mijn geval geen idee hoe hij op een bit zou reageren, nooit geprobeerd. Ik rijd uit principe bitloos (of beter: ik zie het nut van het bit niet in als het ook zonder kan). Overigens oordeel ik niet over wat anderen doen*, ieder zijn keuze.

*of toch niet luidop :P

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:29

Snap ik helemaal. Ik ben niet anti of pro, hang ergens in het grijze gebied ( zoals zo vaak, haha).
Maar als hij zo duidelijk aangeeft dat hij het niet fijn vindt.. dan luister ik wel.
Ga eens kijken voor een mooie sidepull.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:57

Voor een groen paard zou ik ook voor een sidepull gaan. Het is mooi duidelijk. Ik heb onlangs mijn bit verkocht (myler in gewilde maat). Was wel even een stap ofzo haha. Maar oh wat loopt ze fijn momenteel. Had ik nooit gedacht dat dat bitloos zou lukken. Naar het bos doen we nog wel even met de hackamore maar ook dat ging super. Trots <3

Afbeelding

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:51

Hoe vallen bijvoorbeeld de fra pardoes of pariba ( kan dan bontje om..)
Heb een grote d die tussen cob en full zit, geen lang hoofd, wel breed.. de fra lami in cob paste niet qua neus en trok naar zijn ogen toe..

Wesseltje

Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 22:13

Ik heb de pardoes en de pariba. De Pariba valt de cob beter bij mijn paarden die beide ook tussen cob en full zitten. Van de pardoes zit de full beter.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:56

Ik spring hier even het topic in. Ik start bitloos met mijn paard. Maar heb een klein probleem.

Ik gebruik een eenvoudige sidepull. Maar regelmatig als ik rij schuift hij scheef. Dus aan 1 kant komt het bakstuk dichter bij het oog te liggen. Ik vind dat vervelend voor haar. Doe ik iets verkeerd? Past ie niet goed?

Afbeelding

Texas02

Berichten: 4664
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:58

Doet hij dat ook als je de neusriem nog één gat hoger doet? Die van mij deed dat ook, maar dat was afgelopen toen ik hem een gat hoger deed.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 01:15

Zit ie dan niet te hoog? Hij zit nu ongeveer 2 vingers onder d'r jukbeen. Dan zou die er redelijk strak tegen aan komen te liggen.

Texas02

Berichten: 4664
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 01:17

Ja, dat probleem had ik ook, maar hij zat toen wel veel beter.

Kaatastrof

Berichten: 6264
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 01:56

Veulen84 schreef:
Ik spring hier even het topic in. Ik start bitloos met mijn paard. Maar heb een klein probleem.

Ik gebruik een eenvoudige sidepull. Maar regelmatig als ik rij schuift hij scheef. Dus aan 1 kant komt het bakstuk dichter bij het oog te liggen. Ik vind dat vervelend voor haar. Doe ik iets verkeerd? Past ie niet goed?

[ [url=m/arFVZb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stille meelezer hier..

Ik ben om die reden geen fan van bitloze hoofdstellen zonder kaakriem. Een kaakriem voorkomt het geschuif in het oog en zorgt voor veel mee stabiliteit dan met gewoon een keelriem.

Texas02

Berichten: 4664
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 02:17

Mijn hoofdstel heeft wel een kaakriem, maar dat helpt dus weinig. Die deed het ook.

Wat vinden jullie een goede prijs? Ik heb hem iets van 10x gebruikt en hij staat al een poos op marktplaats maar hij wil maar niet weg. Hij kost nieuw 200 euro, ik had hem er een poos voor 100 op staan maar daar ging hij niet voor weg. Ik heb de prijs net gisteren naar 75 euro aangepast, misschien dat iemand hem daarvoor wil. Vinden jullie dat een redelijke prijs of nog steeds te duur? Hij is natuurlijk gewonnen en niet gekocht, maar dan nog..

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 02:31

Kaatastrof schreef:
Veulen84 schreef:
Ik spring hier even het topic in. Ik start bitloos met mijn paard. Maar heb een klein probleem.

Ik gebruik een eenvoudige sidepull. Maar regelmatig als ik rij schuift hij scheef. Dus aan 1 kant komt het bakstuk dichter bij het oog te liggen. Ik vind dat vervelend voor haar. Doe ik iets verkeerd? Past ie niet goed?

[ [url=m/arFVZb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stille meelezer hier..

Ik ben om die reden geen fan van bitloze hoofdstellen zonder kaakriem. Een kaakriem voorkomt het geschuif in het oog en zorgt voor veel mee stabiliteit dan met gewoon een keelriem.


Ik heb er 1 met kaakriem geprobeerd. Maar ze heeft daar een zachte bult zitten die dan gaat bewegen en kaal wordt. Dus moet ik het met een gewone keelriem doen.
Ga in ieder geval even kijken of die neusriem iets omhoog kan nog. Heb hem ook even in de nf liggen sinds gisteren om te kijken of ie dan wat soepeler wordt en minder schuift dan.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 02:49

Texas02 schreef:
Mijn hoofdstel heeft wel een kaakriem, maar dat helpt dus weinig. Die deed het ook.

Wat vinden jullie een goede prijs? Ik heb hem iets van 10x gebruikt en hij staat al een poos op marktplaats maar hij wil maar niet weg. Hij kost nieuw 200 euro, ik had hem er een poos voor 100 op staan maar daar ging hij niet voor weg. Ik heb de prijs net gisteren naar 75 euro aangepast, misschien dat iemand hem daarvoor wil. Vinden jullie dat een redelijke prijs of nog steeds te duur? Hij is natuurlijk gewonnen en niet gekocht, maar dan nog..


Je kunt hem beter op Facebook zetten in de bit loze groepen, link naar je MP advertentie erbij en dan ben je hem zo kwijt