Kletstopic bitloze dressuurruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:30

Lithya schreef:
Heb op de equitana meerdere bitloze hoofdstellen bekeken, maar vond bij een heel groot aantal de neusriem zo enorm hard. Dat is wat ik bij jullie lees, niet zo standaard.


Die van Jewels 4 Horses zijn echt heel fijn! Zelfde geldt voor de producten van JS Beads & Leather :)

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:35

Hoi mag ik hier ook mee kletsen? Ik ben instructeur maar zelf ook fervent bitloos ruiter en ik denk dat ik (bijna) alle hoofdstellen op de markt wel in handen/in de les gehad heb. Hieronder mijn ‘collectie’ bitloze hoofdstellen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:02


Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:05


AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:44


Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:48

Ik volg ze al een tijdje op insta, vind het prachtige hoofdstellen!

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:51

AlwaysH schreef:
Kent iemand hier dit kleine merk?
https://masego.se/collections/bridles

Zitten multi en bitloze hoofdstellen tussen.
Wat vinden jullie?


Ziet er uit als prima kwaliteit! Ik denk dat de neusriem die gevlochten is wel vrij scherp kan zijn. Ik vind ze wel erg tof!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:16

AlwaysH schreef:
Kent iemand hier dit kleine merk?
https://masego.se/collections/bridles

Zitten multi en bitloze hoofdstellen tussen.
Wat vinden jullie?


Ik volg ze ook op insta, ziet er best goed uit, maar wel aardig aan de prijs. Zou ze eerst eens ergens live willen zien en voelen :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:42

Ik vind +-€150 voor een hoofdstel wel een normale prijs.

Of die neusriemen scherp zijn vroeg ik me ook al af! Maar lastig beoordelen zo.
Mooi vind ik ze wel en ook mooi bruin.

Ga ze maar op IG volgen en zie wel of ik eens wat wil prberen wanneer dat nodig is

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:42

Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik wilde graag de marylot s scharen maar ik krijg geen contact met goedhart. Ze wilde ermee gaan stoppen begreep ik maar misschien is dat nu al het geval dat ze daarom niet bereikbaar zijn. Vind het zonde om te bestellen en ik vervolgens mijn geld terug moet zien te krijgen omdat ze ermee gestopt zijn.

Jullie ideeën waar ik soortgelijke scharen kan kopen?

Eowyn_95
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:32

Maaraatje schreef:
Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik wilde graag de marylot s scharen maar ik krijg geen contact met goedhart. Ze wilde ermee gaan stoppen begreep ik maar misschien is dat nu al het geval dat ze daarom niet bereikbaar zijn. Vind het zonde om te bestellen en ik vervolgens mijn geld terug moet zien te krijgen omdat ze ermee gestopt zijn.

Jullie ideeën waar ik soortgelijke scharen kan kopen?


Ik was net op de website van By Baukje aan het kijken omdat ik ook graag (mettertijd, eerst mn zadel verkopen haha) een bitloos hoofdstel wil, maar ik denk dat ik daar die scharen zag die je bedoelde! https://www.bybaukje.nl/product/7984901 ... escharen-s

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:18

Eowyn_95 schreef:
Maaraatje schreef:
Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik wilde graag de marylot s scharen maar ik krijg geen contact met goedhart. Ze wilde ermee gaan stoppen begreep ik maar misschien is dat nu al het geval dat ze daarom niet bereikbaar zijn. Vind het zonde om te bestellen en ik vervolgens mijn geld terug moet zien te krijgen omdat ze ermee gestopt zijn.

Jullie ideeën waar ik soortgelijke scharen kan kopen?


Ik was net op de website van By Baukje aan het kijken omdat ik ook graag (mettertijd, eerst mn zadel verkopen haha) een bitloos hoofdstel wil, maar ik denk dat ik daar die scharen zag die je bedoelde! https://www.bybaukje.nl/product/7984901 ... escharen-s


Super fijn dankjewel. Bestel ik liever daar.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:53

Nou, bij mij was de rem ver te zoeken vandaag buiten, dus ik ga voorlopig eerst alleen bitloos dressuren in de bak. Gelukkig had ik een setje extra teugels aan het bit geklikt. :+

Ik wil me dus voorlopig gaan richten op tempo controle in galop. De lessen gingen voornamelijk over up tempo en krachtig galopperen, maar ik hoop dat we dat dus nu wat meer naar klein en beheerst kunnen omzetten zodat het niet altijd maar krachtig en snel hoeft. Denk dat dat voor buiten enorm scheelt ook. :j

Iemand ervaring mee toevallig voor wat tips?

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:50

Heb een tweedehands FRA Aruba gekocht voor een heel schappelijke prijs. Had een paar keer bitloos met mijn nep micklem gereden (die eigenlijk niet gemaakt is om bitloos mee te rijden), wat eigenlijk best heel goed ging. Nu met de FRA heel veel verzet.. :\
Neusriem een gaatje hoger ging iets beter, maar alsnog veelal een boos paard, beetje stuurloos en totaal afgesloten voor m'n been. Iemand enig idee waarom het verschil tussen de beide hoofdstellen zo groot is? De Micklem lijkt mij veel scherper (dunnere en harder neusriem). Zit het uberhaupt goed zo? Help..

Op de foto is ie met het gaatje hoger.
Afbeelding

Texas02

Berichten: 4613
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:04

Volgens mij zit de neusriem qua hoogte zo inderdaad wel goed. Maar ik had hetzelfde, mijn paard ging niet echt in verzet maar wel op zijn manier er tegenin en oortjes naar achteren enzo. Stuurloos niet per sé, maar minder fijn te sturen en ook niet aan de beenhulpen. Gas en rem werkte nog wel maar het sturen ging veel minder fijn. Ik had hetzelfde hoofdstel als jij nu hebt. Met de Micklem heb ik geen ervaring, maar die van mij liep met halster wel beter dan met het bitloze hoofdstel, alleen halster ging altijd scheef dus dat was ook niet zo'n succes.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:35

Bij de micklem zitten de ringen hoger op de neus, dat werkt sowieso alweer anders in dat dit model sidepull en kan bij sommige paarden inderdaad een wereld van verschil maken.
Verder vinden sommigen een smallere neusriem juist fijner/duidelijker qua hulpen.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:46

Hmm. Dank voor het meedenken allebei! Heb de foto's toen ik de micklem om had ook nog even bekeken en begrijp wat je bedoelt.
Zal ze beide nog eens proberen. Kijken of het gewoon een rammelende eierstokken dag is/was of dat ze toch de micklem idd fijner vindt.

Texas02

Berichten: 4613
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 23:32

Haha, rammelende eierstokken waren het bij die van mij iig niet, ik heb een ruin :+

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 09:47

Ik breek even in..
Aangezien de nurtural niet meer te verkrijgen is.
Wie heeft een idee welk hoofdstel een soortgelijke werking heeft?
Ons andere paard loopt er ook super op.(ik heb zelf de western)

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:10

Zijn er al mensen die de nieuwe sidepull van epplejeck hebben aangeschaft? Bitloos Hoofdstel Free Horse FHLibertas. Hij is erg fijn onderlegd. :j

Ik heb m nou een weekje maar hoe vinden jullie m zitten? Welke hoogte is beter..?
Vind de frontriem ook nog niet lekker zitten, het kopstuk is best ver breed waardoor de frontriem best laag en strak komt >;) (op de foto's stond mevrouw te snoezen)
Afbeelding
Afbeelding

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:59

Lisanne_M schreef:
Zijn er al mensen die de nieuwe sidepull van epplejeck hebben aangeschaft? Bitloos Hoofdstel Free Horse FHLibertas. Hij is erg fijn onderlegd. :j

Ik heb m nou een weekje maar hoe vinden jullie m zitten? Welke hoogte is beter..?
Vind de frontriem ook nog niet lekker zitten, het kopstuk is best ver breed waardoor de frontriem best laag en strak komt >;) (op de foto's stond mevrouw te snoezen)
[ [url=m/KWfBnR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/GqHAuD.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik heb hem ook (mogen testen van EJ)
Frontriem mag idd wat omhoog maar door het brede kopstuk kan dat niet... verder wel een erg fijn hoofdstel, heel zacht!

Ik heb ook de FRA Rebecca en de pasvorm is precies hetzelfde
Afbeelding

Afbeelding
(Neusriem mag voor het mooie wat naar beneden bij mij, maar moet even een tussen gaatje prikken, anders hangt de neusriem weer te laag)

Mariska_vD

Berichten: 132
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:03

Ik kom hier even met een vraagje binnenvallen <<)

Ik las in het wedstrijdregelement dat per april een keelriem niet meer verplicht is. Nu heb ik dit bitloze hoofdstel: https://www.boomlooszadelbecidor.nl/ali ... dstel.html

Zou ik als ik hier een frontriem aan maak mee mogen starten of zijn er voor bitloos verder nog meer regels?

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:07

Volgens mij moet er nog altijd een kaakriem aanzitten, of is dat ook aangepast?

Mooie hoofdstellen hierboven! Lisanne, op de 2e foto zit hij hoger of niet? Daar lijkt de neusriem beter te zitten

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:43

Ik weet niet zeker of het hetzelfde hoofdstel is, maar iemand die ik volg via Instagram had zo'n soortgelijk hoofdstel met ringetjes aan de zijkanten van de EJ en daar scheurde beide stukjes leer tijdens een galop buiten. Uiteindelijk had ze dus geen teugels meer en van het losschieten schrok haar paard waardoor deze er geloof ik tot 2x toe harder vandoor ging. Vond ik best heftig om te lezen. Hopelijk een eenmalig defect, maar wel iets om op te letten. Ik zag ergens anders online bij een kaptoom ook al staan dat je het hoofdstel voor de veiligheid alleen binnen een omheining moet gebruiken op de ringen. Zouden deze bevestigingen niet stevig genoeg zijn? Ik heb zelf zo'n soortgelijk hoofdstel van Kramer namelijk.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:22

Lisanne_M schreef:
Zijn er al mensen die de nieuwe sidepull van epplejeck hebben aangeschaft? Bitloos Hoofdstel Free Horse FHLibertas. Hij is erg fijn onderlegd. :j

Ik heb m nou een weekje maar hoe vinden jullie m zitten? Welke hoogte is beter..?
Vind de frontriem ook nog niet lekker zitten, het kopstuk is best ver breed waardoor de frontriem best laag en strak komt >;) (op de foto's stond mevrouw te snoezen)


Ik haal frontriemen er altijd meteen vanaf. Is altijd een onderdeel dat minder fijn zit, in mijn ervaring. Knelt, zit te los of hangt te laag. Heeft ook geen enkele functie, behalve als decoratie. Als het voor jou een optie is, zou ik die er dus gewoon afhalen.