[VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:53

Zo, jij bent een reislustige dame! Wel heel fijn dat ze zo mee kon op het transport en dat ze al begint te wennen aan jou! Hebben de anderen de reis ook goed doorstaan en kunnen die al wennen aan de klimaatsovergang?

jeetje77

Berichten: 3462
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:03

Wat een fijne update. En wauw ik ben zo jaloers op mensen die de stap nemen en naar Zweden verhuizen.

Narcissa
Berichten: 3048
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 12:16

Superfijn om te lezen <3

Handpaard weet ik niet gezien mijn Skola al ziek was voor Jona kwam, maar grondwerk en wandelen vindt ze heel leuk :)

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:47

Wat een mooie update en fijn dat het al zo goed gaat.

VixillHedinn
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:25

Lyona schreef:
Tijd voor een Jona update!

Jona is ondertussen al anderhalve week bij mij.
Ik ben met het hele paardenbestand naar Zweden verhuisd vanuit Zuid-Frankrijk, en de paarden kwamen onderweg door Nederland, en er was nog een plekje vrij op de transportwagen, dus Jona is onderweg meegenomen naar mij toe.
Ik ben met 8 paarden in Frankrijk vertrokken, en kwam met 9 paarden in Zweden aan :D


Is phenja ook mee verhuisd? Staat zij er ook bij?

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:41

Zo dat is nogal een stap..verhuizen van Zuid Frankrijk naar Zweden. Is het vanwege het klimaat?

Wel mooi dat Jona er nu ook bij is en alles bij elkaar staat. Ben benieuwd hoe ze het verder gaat doen.

Anoniem

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:59

Oh wat gaaf dat je nu naar Zweden bent verhuisd! Met al je paarden nog wel <3 . Waar zit je ongeveer?
Leuk, weer een leuke in de collectie erbij! Leuk om dit ook weer te volgen _/-\o_

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:41

Wat boft Jona dat ze mee naar Zweden mag met allemaal maatjes om haar heen!!

BvdV
Berichten: 17
Geregistreerd: 12-03-21

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:12

Gaaf, gefeliciteerd!

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:32

Wat leuk zoveel reacties!

Humpiedumpie schreef:
Oh wat gaaf dat je nu naar Zweden bent verhuisd! Met al je paarden nog wel <3 . Waar zit je ongeveer?
Leuk, weer een leuke in de collectie erbij! Leuk om dit ook weer te volgen _/-\o_

Ja ik vind het zelf ook heel gaaf :D
Ik zit heel zuidelijk in Zweden, 1,5 uur boven Malmo.


Elisa2 schreef:
Zo dat is nogal een stap..verhuizen van Zuid Frankrijk naar Zweden. Is het vanwege het klimaat?

Wel mooi dat Jona er nu ook bij is en alles bij elkaar staat. Ben benieuwd hoe ze het verder gaat doen.

Het klimaat speelde wel een grote rol in de beslissing ja. Zowel ik als de paarden zijn duidelijk niet gemaakt voor hitte :P
Hier is het heerlijk, alle paarden vinden het fantastisch!

VixillHedinn schreef:
Is phenja ook mee verhuisd? Staat zij er ook bij?

Fenja is zeker mee verhuisd, kan niet zonder die kleine rooie opdonder :D


Jet schreef:
Zo, jij bent een reislustige dame! Wel heel fijn dat ze zo mee kon op het transport en dat ze al begint te wennen aan jou! Hebben de anderen de reis ook goed doorstaan en kunnen die al wennen aan de klimaatsovergang?

Alle paarden doen het verrassend goed! Ook het wennen gaat heel snel. Allemaal voelen ze zich al helemaal thuis en op hun gemak. Zelfs de twee ruintjes uit Spanje doen het geweldig, en zijn hard bezig met een wintervacht maken <3


Jona staat ondertussen in de kudde!
Het introduceren ging heel goed. Jona en de huidige kuddeleidster IJslander Fenja moesten het even onderling uitknokken wie de baas zou zijn, Fenja is de baas gebleven, en nu gaat alles heel vredig en gezellig. Jona hoort er al bij, mag mee eten van de hooinetten en is echt een volwaardig kuddelid geworden. <3
Ze is wel echt een tonnetje op pootjes beentjes hoor! Echt ze laat de haflinger nog mager lijken, en dat is een hele prestatie :') _/-\o_


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

imaudy
Berichten: 5055
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:51

Heerlijke foto's! Zie Jona genieten.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:25

Haha ze ziet er wel goed uit!

Verhuizen door de warmte snap ik wel, Frankrijk wordt de laatste jaren natuurlijk ook alleen maar warmer.

Hebben jullie de paarden daar bij huis? Fijn dat ze het allemaal zo goed doen.

Narcissa
Berichten: 3048
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 11:00

Ze ziet er tevreden uit :)

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:29

Gisteren even Jona's manen en staart goed gewassen en haar daarna meegenomen naar het bos om even te poseren voor de mooie herfstkleuren.
Herfst staat haar prachtig <3
Ik ben erg tevreden met de foto's, hier vast een voorproefje:
Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:14

Wow, super mooie foto <3

Ann

Berichten: 13277
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:10

Ooh, wat een mooie update! <3

Narcissa
Berichten: 3048
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 14:17

Wauw, prachtig <3 *-:)

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:35

Ziet er mooi uit :) mooi plekje sowieso :D

VixillHedinn
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:55

Hoe doen de ijslandse dames het daar?

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:23

VixillHedinn schreef:
Hoe doen de ijslandse dames het daar?


Hardstikke goed :D

Jona heeft het erg naar haar zin.
Zij en mijn andere IJslander Fenja terrorizeren samen m'n Spaanse ruin, het gaat goed met ze dus }>
Jona is nog steeds 2de in rang, en begint echt nu rustig aan vrienden te worden met Fenja.
Het is echt de IJslanders tegen de rest van de groep :+
Ze gaan er vaak samen op uit om even een rondje te grazen.
Het is een heerlijk stel.

Jona ontspant ook elke dag wat meer. Ze laat zich altijd nu goed benaderen, en is niet meer zo schrikachtig als in het begin.
Ze krijgt ook een boevig randje, dus ze voelt zich al veiliger. :j

Laatst lag ze languit in de sneeuw te slapen, ondanks dat de dierenarts vlak bij haar een ander paard aan het onderzoeken was.

Nu is de sneeuw net weer gesmolten, dus alles is weer blubber ;(


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3048
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 12:36

Dat is echt ZO typisch :') Toen Skola nog leefde, waren zij en Jona ook altijd samen. Mijn staleigenaresse vroeg zelfs of IJslanders altijd zo samenklitten. Vaak wel, Folly en Skola stonden eerder ook altijd samen.

Superfijn om te horen dat het zo goed gaat <3 Ze lijkt ook al wat gewicht kwijt te zijn?


Ik heb ook een update over mezelf om het hoofdstuk helemaal af te sluiten: ik ben genezen verklaard :D Nog wel mank door bekkeninstabiliteit maar dat gaat met wat training en geduld helemaal goedkomen. Ik heb erg veel geluk gehad en mag alles weer doen, paardrijden inclusief.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:58

Narcissa schreef:
Dat is echt ZO typisch :') Toen Skola nog leefde, waren zij en Jona ook altijd samen. Mijn staleigenaresse vroeg zelfs of IJslanders altijd zo samenklitten. Vaak wel, Folly en Skola stonden eerder ook altijd samen.

Superfijn om te horen dat het zo goed gaat <3 Ze lijkt ook al wat gewicht kwijt te zijn?


Ik heb ook een update over mezelf om het hoofdstuk helemaal af te sluiten: ik ben genezen verklaard :D Nog wel mank door bekkeninstabiliteit maar dat gaat met wat training en geduld helemaal goedkomen. Ik heb erg veel geluk gehad en mag alles weer doen, paardrijden inclusief.


Haha wat leuk dat ze bij jou ook een IJslands front vormde :D
Samen tegen de rest van de wereld :j

Ze is inderdaad iets gewicht kwijt, haar ribben zijn weer te voelen. Slank is ze nog niet, maar ze is ook niet meer zo overgewicht. :)

Wat onwijs goed en fijn nieuws over je been!!!
Gefeliciteerd!
Het is met een sisser algelopen, voor zowel Jona als jou.
Echt fijn om te horen! :j

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:17

Ik zag op Facebook dat je een nieuwe aanwinst heb! Leuk. :)

Narcissa
Berichten: 3048
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 18:08

Dat klopt :D

Eentje die me meteen op foto, net als Skóla, het gevoel gaf "dát is hem, die wil ik". Eigenlijk al sinds de dag dat hij geboren is... Dus toen ik te weten kwam dat hij te koop kwam, heb ik meteen gereageerd.

Fokster ken ik al een paar jaar via FB en haar manier van omgaan met de paarden/veulens spreekt me erg aan. Alle veulens kennen al het halster, meelopen, voetjes geven en zich laten bekappen, hebben ook al een aantal keer in de trailer gestaan. Kortom heel wat meer dan Jóna kende toen ze bij me kwam.
De fokster wilt echt een goed huis en legde totaal geen druk. Zodoende heb ik nog meer dan een maand gewacht tot de bezichtiging, ik wilde eerst overleg met de chirurg en zelf wat aansterken, want mijn conditie is compleet weg.

Zaterdag wezen kijken en ook ernaast had ik een goed gevoel :D Veel beter dan zijn halfbroer, die ook te koop stond. Zeer beleefd, vriendelijk en nieuwsgierig. Daarna kennisgemaakt met de moeder en ook zij was het toonbeeld van zachtheid.

De beslissing was snel gemaakt (ik had daarvoor al weken nagedacht natuurlijk over de pro's en contra's van een veulen) en ik mag deze knappe kerel nu de mijne noemen <3

Meet Ísmoli frá Sólbergi (betekent ijsblokje):

Afbeelding

Afbeelding

Hij blijft tot de zomer bij de fokster staan. Zij gaat hem nog castreren. Dan kan hij daarvan herstellen in zijn vertrouwde kudde en het geeft mij meer tijd om mijn conditie op te bouwen, want dat is wel nodig. Op de foto had ik nog 1 kruk bij, die heb ik in principe niet meer nodig maar bij lange afstanden is het nog wel fijn. Wanneer Ísmoli naar huis komt, moet ik (al lang) helemaal van de kruk af zijn.

Leuk detail: zijn grootmoeder is een halfzus van Skóla langs vaderskant (Uri frá Sólbergi). Beetje familie dus, hij is een achterneef van mijn overleden merrie.

imaudy
Berichten: 5055
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:35

Wat een knap paardje!
Echt fijn dat je weer een ijsco hebt :D