[VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 23:42

Weer een nieuwe dag waarin Jona me opnieuw verbaasde.

Na de gebruikelijke begroeting het clickerwerk geïntroduceerd. De vorige eigenaresse had hiermee al gewerkt, dus de link tussen de click en het snoepje was snel gelegd. Verdergegaan met een beginnetje targetten, dat had ze binnen 5 minuten al door. Slimmerd!

Even Skola gepoetst en bij een boom gaan zitten, zodat ze het kon verwerken. Opeens kwam ze bij me staan dutten, hanglipje en een achtervoetje op rust. Wauw!

Vertrouwen begint echt te komen <3

Toen ze uitgeslapen was, heb ik haar nog even in de zevende hemel gebracht met een heerlijke krabbeurt. Dat lipje maakte overuren!

Jona zegt: slaapwel!
Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 20:04

Hallo iedereen!

Jona en ik hebben woensdag onze eerste les gehad.

Nieuwsgierig, slim en erg sensibel was het verdict. Precies zoals ik ze graag heb. Exact hetgene dat ik zelf ook in haar zag.

Gewerkt aan desensibilisatie, aanraken met de longeerzweep. Eerst een boel paniek natuurlijk, maar ze had al snel door dat het haar geen pijn deed. Uiteindelijk een lus met het touwtje van de zweep gemaakt en daar konden we al mee over haar hoofd en haar op die manier leiden.

Vandaag weer getraind, deze keer alleen. Het ging echt bizar goed: de lus over haar hoofd halen en weer terug (de beweging die ze lastig vind bij het halster) ging deze keer binnen 5 minuten al goed en vrij ontspannen. Ik was echt verbaasd, wat is dat paard toch ongelooflijk slim... Daarna nog geborsteld, ik mocht deze keer ook haar hoofd doen :D

Kan niets anders zijn dan heel erg trots op mijn kleine dametje <3

Over 2 weken hebben we opnieuw les, ondertussen trainen we hierop verder. Ik ben benieuwd!

Een paar dagen geleden heb ik nog wat foto's gemaakt, ze zijn best wel geslaagd vind ik :)

Afbeelding

Afbeelding

De kleinste en de grootste. Ongeveer 45/50 cm verschil in stokmaat :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 28-10-22 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:05

Wat een knapperd! Ik ga ook volgen.

Lietjuh_
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-05-06

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:07

Leuk! Ik ga ook volgen. Heb haar te koop zien staan, fijn dat ze een goede plek bij jou gevonden heeft.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 15:41

@Biks2 en Lietjuh_: dankjewel :D



De les heeft ons echt ontzéttend vooruit geholpen!

De longeerzweep is ondertussen boring :') Dus verdergegaan met het halstertouw. Dat mag ik al aan beide kanten over haar heen gooien, over haar hoofd gooien, lus van maken om haar nek en haar zo een beetje rondleiden. Borstelen ook geen probleem meer, mag heel haar hoofd en lichaam doen.

Tijd om verder te gaan naar het probleemgebied: halster...

Begonnen met enkel in de buurt zijn. Daarna aaien terwijl ik het halster vast had in mijn andere hand. Haar eraan laten snuffelen. Dat ging allemaal vrij gemakkelijk.
Dus een stapje verder: haar overal aanraken met het halster. Dit vond ze in eerste instantie erg eng en ze liep meestal bij me weg. Elke keer dat ik haar mocht aanraken met het halster, kreeg ze een snoepje en een verbale beloning (ze is erg gevoelig op gooooood girl, dan zie je haar groeien van trots :D )
Met geduld en de approach en retreat kon ik haar uiteindelijk over heel haar lichaam aaien met het halster. Doorgegaan met de neus door het kopstuk en uiteindelijk halster om. Eerste keren natuurlijk weer wat paniek en weglopen, maar ondertussen kan ik haar probleemloos halsteren in het stalgebouw :D Volgende week wil ik eens kijken of ze het ook op de wei toelaat, de komende dagen gaan we oefenen op meelopen.

Zo trots weer op Joontje <3 Ze overtreft altijd de verwachtingen. Het vertrouwen wordt met de dag beter tussen ons. Ze is ook altijd de eerste die gedag komt zeggen op de wei. Geweldig lief dier. Nog geen moment spijt gehad dat ik deze uitdaging met haar ben aangegaan!

*Disclaimer: dit heb ik uiteraard niet in 1 sessie gedaan, dat zou veel te veel zijn geweest. Onze sessies duren 15 tot maximaal 30 minuten waarbij ze regelmatig even rust krijgt om het te kunnen verwerken.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 18:44

Ondertussen weer wat trainingen verder! De nieuwe balans:

Halsteren: check!

Meelopen: check! De eerste keer was een drama, ze had al eerder succes gehad met omdraaien en lostrekken. Dat probeerde ze natuurlijk meteen uit. Helaas voor haar had ik deze keer handschoenen aan en een longe om op veilige afstand te kunnen blijven zonder dat ze zich meteen kon lostrekken. De tweede keer was het kwartje al gevallen en liep ze netjes mee, reageerde op de kleinste aanwijzing en voelde ze geen moment de behoefte om zich om te draaien of los te trekken. Ik blijf versteld staan van haar!

Vaststaan: check! Alsof ze nooit anders gedaan heeft... Vandaag was de eerste keer, zodra ze spanning voelde op het halster ging ze meteen weer naar voren om de druk eraf te halen ipv erin te hangen, wat ik eigenlijk wel verwacht had gezien ze nog nooit eerder was vastgezet.

Ik ben weer trots op de kleine pruts <3
Ze gaat echt met sprongen vooruit!

Ze was wel verzopen met alle regen :')

Afbeelding

Van mijn beste vriendin ook een leuk halster gekregen voor mijn verjaardag :D

Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 03:45

Bijzonder hoeveel dingen waar we bij een opgevoed paard niet eens over nadenken. Dat we "for granted" nemen. Als er iets is dat Jóna me geleerd heeft, is dat het wel.

Het voelde dan ook heel goed en speciaal toen ik genoeg vertrouwen kreeg om haar volledig te mogen borstelen. Vandaag lange tijd gespendeerd aan (eindelijk!) haar staart. Volgens mij heeft die nog nooit onderhoud gehad. Heel voorzichtig alle klitten eruit gehaald en haar dreadlocks ontward. Ze had al niet bepaald een klein staartje, maar nu is hij nog eens zo dik en vol :D

Afbeelding

Bizar dat je zó blij kunt zijn om een staart te kunnen kammen. 1 ding is zeker, Jona laat me van kleine dingetjes genieten <3

Meewandelen is al goed bevestigd, kan er helaas geen video van delen? Geen hysterie meer maar rust. Als ze nog niet zeker is, komt ze steun zoeken bij mij.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 15:24

Gisteren is de tandarts geweest voor Joontje!

Nog nooit zo'n braaf paard bij de TA gehad :D

Behandeling in alle rust, geen moment stress. Zeker een goede ervaring voor haar :)

Vandaag weer een mijlpaal bereikt. Verder geoefend met touw en halster. Links vind ze eng, dan wilt ze altijd weglopen. Op een gegeven moment liep ik naar haar toe, ze maakte zich al klaar om weg te wandelen, had haar gewicht al verplaatst en een been weggezet... En toen zag je haar veranderen, alsof ze opeens dacht "waaróm loop ik hier eigenlijk voor weg, het is al zo vaak gebeurd en het heeft me nog geen kwaad gedaan". Waarna ze netjes bleef staan.. Wat een prachtig moment!

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 20:45

Het is al een tijdje geleden, dus ik plaats nog eens een nieuwe update.

Helaas zijn Jóna en ik een hele stap achteruit gegaan :( . Alles ging in de schuur súper goed, ze liet zich gemakkelijk halsteren, kon zonder probleem een touw over haar heen gooien. Dus ik ging verder op de wei. De eerste keer haar enkel met het touw geaaid, ik wilde niet teveel ineens vragen.
Toch was het blijkbaar teveel want de dag erna mocht ik niet meer in haar buurt komen. Helemaal niet. Ook in de schuur moest ik wegblijven, elke toenadering werd door haar resoluut beslecht door me de kont toe te draaien en die mee te draaien in welke richting ik ook ging...

Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik niet gediend ben van haar gedreig, dat is ondertussen gelukkig opgelost. Ik kan haar terug (rustig) halsteren in de schuur en voorzichtig benaderen in de wei.

Ik weet niet wat ze heeft meegemaakt maar het lijkt veel dieper te zitten dan verwacht. Ik heb daarom ook besloten om haar naar een professional te brengen die hier erg veel ervaring in heeft. Dit gaat mijn kennis te boven en ik denk dat dit voor Jóna zelf het beste is.

Eind december / begin januari gaat ze dus uit logeren :)

Tot dan oefenen we nog wat op het leiden en wat zeer basic trailerwerk, zodat ze zo rustig mogelijk vervoerd kan worden.

Afbeelding

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 00:37

Je hebt veel over voor dit paardje.
Ik wens jullie samen een vertrouwensvol 2023 toe.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:38

Ook jeetje, wat vervelend zijn stap terug. Hopelijk lukt het jullie om vertrouwen in elkaar te krijgen met hulp. Ik vond je al zo goed bezig in hele kleine stapjes.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 00:06

Dank jullie wel voor de hartverwarmende reacties <3 . Dat doet me echt goed.

Wanneer er geen halster te zien is, en ze dus geen stress heeft, zie je wat meer van haar ware karakter. Ze is bijzonder slim, erg nieuwsgierig en wilt het zelf ook goed doen. Ze leeft helemaal op als ik haar de hemel in prijs, je ziet haar bijna groeien van trots. Ze is (buiten dat halster) voor de duivel niet bang en erg nuchter. Ik zie oprecht potentie erin en ik denk echt dat het een heel leuk paard gaat worden eenmaal ze over die angst heen is.
Zodra het halster in zicht komt, zie je haar gewoon blokkeren. 1 grote "error". Eenmaal het halster effectief aan is, ontspant ze weer en kun je er alles mee...

Ik heb net bevestiging gehad, op 2 januari kan ze bij de trainster terecht :D

Vandaag nog wat gekroeld in de wei. Mijn oudje Skóla kwam er ook bij. Die 2 zijn echt leuk samen <3

Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 02:37

Nog 2,5 week en Joontje gaat naar Melodia Horsemanship. Het aftellen begint stilaan...

Ik heb in samenspraak met de trainster en de dierenarts besloten haar lichtjes te sederen. Ze wilt niet in de buurt van de trailer komen zonder een hoop drama. Hopelijk gaat het met een verdoving voor iedereen wat minder stressvol zijn.

Op het lijstje voor de trainster staat nu: halstertrauma oplossen, veulen ABC aanleren, voetjes leren geven, de hoefsmid laten komen en trailerladen. Ze moet vooral leren dat ze zich niet meteen hoeft los te trekken als ze stress ervaart. De trainster gaat ook met de stress aan het werk, haar leren dat ze zichzelf kan ontspannen.
Pas als dat allemaal goed bevestigd is, gaat ze een hele brede basis grondwerk en schriktraining krijgen om daarna ingereden te worden.

Ik word wekelijks op de hoogte gehouden van de progressie en zal die hier ook delen :). Ik wil 1/2x per maand naar haar toe gaan. De laatste week blijf ik in de buurt slapen zodat ik dagelijks kan gaan.

Het zal een langdurig proces worden, hoewel je het nooit weet. Dingen die helemaal nog nooit zijn gedaan, pakt ze zeer goed op dus het grondwerk en inrijden zou wel eens sneller kunnen gaan dan verwacht. Ik zie wel, ze krijgt bij de trainster de tijd die ze nodig heeft. Ik vermoed dat ze er minimaal 4 maanden zal staan.

Er wordt hier nog geoefend op meewandelen - dat gaat ondertussen perfect :D . En Jóna wordt beetje bij beetje een teddybeer. Haar vacht heeft even een groeischeut gekregen :')

Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 06:48

Wat fijn dat jullie al zo’n band op gebouwd hebben. Melodia is in elk geval een goede trainster die echt vanuit rust werkt en eerst aan het paard en dan aan de eigenaar denkt.
Succes met trailer laden op 2 januari, ik duim dat het allemaal goed gaat.

N4N4
Berichten: 1109
Geregistreerd: 15-10-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:19

Je bent goed bezig TS, ik ga je volgen hoor ..
Heel veel succes volgende maand !

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 14:20

Dankjewel Ineke2 en N4N4 :)

Ik heb ook speciaal voor Melodia gekozen omwille van haar trainingsmethoden. Ze doet alles vanuit rust en leert de paarden ook manieren aan om zichzelf te ontspannen als ze stress krijgen. Ideaal voor Jóna! Ze werkt uit ontspanning en niet uit dwang, dat vind ik erg belangrijk (niet enkel voor Joontje, maar voor elk paard).

Ik gok een maand of 4, maar ze krijgt de tijd die ze nodig heeft. Als het langer duurt, jammer voor mij maar het zij zo. Ik heb veel liever een goede basis vanuit positieve ervaringen dan dat het er snel snel even ingeramd wordt.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:06

Ik vind dat je goed en eerlijk bezig bent en ook goed van je dat je het uit handen durft te geven.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 20:01

Jóna staat bij de trainster :D

Het trailerladen ging, met verdoving, redelijk goed. Bij het uitladen merkte je duidelijk dat ze bij mij toch al een beetje geleerd heeft. Ze liep erg netjes mee :)

Nu mag L. de teugels (nouja, het halstertouw :') ) overnemen en gaat er iemand met echt verstand van zaken mee aan het werk. Dat zal haar zoveel goed doen.

L. heeft ook een stokmaat, ze gaat (zodra het kan) Jóna opmeten. Weten we eindelijk hoe groot ze is... Ik gok op 1m28.

Terwijl Joontje in training staat, ga ik nog hard met mezelf aan het werk. Ik wil afvallen naar 65kg voor ik in haar zadel kruip, weeg er nu 72, dat vind ik teveel voor Jóna.

Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:21

Wauw wat ongelooflijk goed bezig. Ik lees met plezier verder mee.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 02:39

Na 3 weken training een kleine update over Jóna.

Ze doet het goed :D Met pieken en dalen natuurlijk, maar ze gaat vooruit. L. is een goede trainster die haar niet forceert, dus het gaat traag maar wel gestaag :)

Ik krijg elke week een update. Na 3 weken steekt ze dankzij R+ training zélf al haar neus in het halster :D Wat een vooruitgang! Ze heeft ook geleerd om voetjes te geven. Vooraan gaat al erg goed, achter vind ze nog een beetje eng. Hopelijk kan er binnenkort eindelijk een smid bijkomen, ze is al minimaal anderhalf jaar niet bekapt :'(

Volgende week gaat L. verderwerken aan vertrouwen in de achtervoetjes geven en een begin van het loswerken in de longeercirkel. Ze denkt dat dat goed gaat helpen bij Jóna en dat ben ik met haar eens.

Over 2 weken ga ik zelf eens kijken bij de kleine pruts, kijk er al naar uit :D Door de grote afstand en mijn lichamelijke problemen kan ik jammer genoeg niet wekelijks langs.

L. heeft er alle vertrouwen in dat het goedkomt. Haar observatie: "ze is zo bang maar tegelijkertijd wilt ze zó graag, wat een lief en eerlijk paard. Ze heeft een gouden karakter. Ze heeft tijd nodig maar ze komt er wel."
Exact dezelfde observatie die ik had gemaakt: ze wil zo graag met haar mens werken en haar mens pleasen, maar door negatieve ervaringen krijgt ze een soort van blokkade. Ik denk dat als we die mentale blokkade kunnen weghalen, er een geweldig leuk paard uitkomt.

Tot hier toe dus erg tevreden dat ik haar bij L. heb gezet :D Traag maar gestaag met alle respect voor het paard. Tijd krijgt ze, we gokken op 4 maanden maar als het langer wordt, dan is dat zo. Belangrijkste is dat ze zowel op de grond als later onder het zadel een goede basis opdoet waarbij ze inziet dat mensen betrouwbaar en leuk zijn.

Afbeelding

Voor mijn eigen doelen: al 1 kg eraf :D Nog 6 te gaan...

Ook toestemming gekregen om oude Skóla HEEL rustig op te bouwen. Ze werd echt een terror in de wei, verveelde zich dood. Ze is nu 3x 5 minuutjes onder het zadel geweest en is weer getransformeerd naar de vrolijke grappenmaker die ik ken :)
Zodra ze 1 stap onregelmatig loopt, gaat ze weer op pensioen.
Had nooit verwacht dat dit zou kunnen. Dankbaar. Ook voor Skóla die de eerste rit opmerkelijk braaf was zodat ik even kon wennen. Ritje 3 was ze weer lekker heet, zo ken ik haar :')

Afbeelding

Brimi_Disa

Berichten: 498
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:01

Wat een fijne update *\o/*

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:40

Oh wat een fijne update. In alle gevallen.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:42

Hoe gaat het nu met beide dames? :)

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 20:29

Jóna doet het erg goed! Ze geeft nu al haar voetjes. 8 februari komt de smid en is het de bedoeling dat ze eindelijk eens wat zwaar achterstallig hoefonderhoud krijgt :D Loswerken gaat goed, alleen schiet ze enorm in de stress als je per ongeluk over haar grens gaat. De trainster gaat proberen die grens beetje bij beetje wat op te rekken. Volgende week gaat ze beginnen aan grondwerk aan het touw, vrijdag ga ik op bezoek :)

Skóla doet het echt geweldig, ze wordt iedere rit vrolijker (en heter :') ). Ik dacht haar een plezier te doen met een mooi pensioen, maar het lijkt erop dat ze het daar zelf niet mee eens is. Ze is echt opgefleurd nu ze weer wat mag doen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:11

Ik heb het filmpje gezien, top hoor dat voetjes geven nu met zoveel rust netjes kan +:)+

Fijn dat het rijden met Skóla ook goed gaat. Rust roest he zeggen ze. Veel plezier volgende week vrijdag!