Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimy_Liam

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:41

Wat heerlijk om te lezen allemaal!!

Mooie foto's fokfanaat!
Wat betekent IBOP?
Is er een reden dat je je paard 'merrie' noemt ipv haar naam? Of moet ze bepaald scoren in de toekomst en wordt ze dan verkocht?

Gefeliciteerd met de goedkeuring Babootje!! Wat een geweldig nieuws! Dat had je vast niet durven dromen na de uitspraak van de desbetreffende DA..


Hopelijk is iedereen goed rond van de oliebollen (dan hoef ik mij minder schuldig te voelen door wat ik allemaal naar achteren heb gewerkt) en zijn de diertjes het vuurwerk en geknal goed doorgekomen.

Liam wordt in 2024 opgepakt (ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik wel en niet heb vertelt), ergens in april/mei. Ik heb in november een 'nieuwe' tweedehands auto gekocht, en daar was meer mee aan de hand dan mij vooraf werd vertelt (anders had ik 'm niet gekocht).
Auto gekocht bij Caroutleg Groningen. (50/50 reviews, en ik als positief mense hoopte bij de 'goede' 50% te zitten, maar helaas)
We reden van Groningen naar Haren om ff bij familie op bezoek te gaan en er begon onderweg ernaartoe een lampje te branden, een rode. FEEST. Aangekomen bij m'n oom had het te maken met de koelvloeistof.
We zijn weer terug gereden en heb een leenauto meegekregen.
Na 1,5 week kreeg ik 'mijn' auto thuis afgeleverd. FIJN! Na ongeveer 1,5 week erin te hebben gereden; hetzelfde lampje. KAK. Weer contact opgenomen met de garage en ik mocht 'm brengen, terwijl ik aangaf dat de beste man van de ANWB zei dat ik alleen nog naar huis mocht rijden. Eventjes 1 uur en 20 minuten rijden om mijn auto naar de garage te brengen. ajuuu. Ik kon een auto ambulance lenen van de garage, dus ik was zo'n 5u in totaal kwijt om een auto weg te brengen. 2 weken later kon ik de auto weer ophalen.

Nu heb ik 'm naar m'n eigen garage gebracht voor een wintercheck, en een controle van A tot Z. Het idee dat ik met trailer stil sta op de snelweg... moet er niet aan denken..
Maar goed ook dat ik 'm naar de garage heb gebracht, want ik heb mijn remklauw VASTZITTEN. En nog niet zo'n beetje ook. Als ik voor een stoplicht zou staan zou de auto mij op die plek zo in de fik kunnen vliegen, wat een weelde. 9 januari word de auto gemaakt, dus hopelijk kan ik EINDELIJK zonder onzekerheid de weg op. En oja, de garage waar ik de auto heb gekocht heb ik ook even gebeld met dit nieuws, en uiteraard; zij geven niet thuis. Dit onder het mom van 'je hebt geen garantie bijgekocht'.

Koop hier GEEN auto.

Verder; de beste wensen voor 2024 fanatiekelingen! vind het zo leuk om jullie verhaaltjes te lezen!!

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:28

@fokfanaat mooi dier, en fijn dat het goed gaat. Zou leuk zijn als je dan dit jaar IBOP kan doen met haar. :j

@jaimy, balen van je auto.

Hier eergisteren wat balkjes werk gedaan, los. Duidelijk geen springbloed, eerst moesten we er samen over want het was eng. Daarna tikte ze alles van de plek. Maar uiteindelijk snapte ze dat ze haar benen moest optillen :') . Wel een goede oefening dus voor haar.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:31

Jaimy_Liam schreef:
Mooie foto's fokfanaat!
Wat betekent IBOP?
Is er een reden dat je je paard 'merrie' noemt ipv haar naam? Of moet ze bepaald scoren in de toekomst en wordt ze dan verkocht?

Misschien onterecht, maar ik lees (ver) oordelen in je bericht. Maar ik wil dat best wel uitleggen.
Aangezien niemand het paard kent, geeft haar naam noemen imo weinig meerwaarde.
Ibop is een aanlegtest, die een predikaat geeft en bevestiging van eventueel dressuurtalent. Dit is voor mij wel belangrijk omdat ik haar voor de fokkerij heb gekocht. Mocht ze daar echt niet voor geschikt zijn dan zal ik idd een ander adres voor haar zoeken, waar ze wel tot haar recht komt.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:39

Ik noem die van mij als roepnaam ook altijd merrie of Marie (soort van merrie maar dan anders).

Ik ben zelf ook voorzichtig om allerlei details op bokt te slingeren. Iedereen kent iedereen en ik vind het niet zo nodig om mijn paard compleet identificeerbaar op internet te slingeren. Bovendien zou dan via de KWPN database ook mijn eigen naam achterhaald kunnen worden en dat vind ik niet zo nodig.

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:10

Ik noem die van ons ook regelmatig gewoon merrie. Ook wel eens haar naam (zoals ook in dit topic) maar ik ben er ook wat voorzichtiger mee geworden om redenen die manic ook noemt.

Jaimy dat is balen van de auto zeg.

Fokfanaat, dat ziet er al best soepel uit, leuk!!

Mijn dochter heeft eindelijk gisteren op onze merrie (:+ ) gereden voor het eerst. Daarvoor longeerde de zadelmakmaakmeneer haar eerst .... ze ging met 4 benen de lucht in, trok zich los etc. Ze deed alsof ze nog nooit een zadel op had gehad, maar eerlijk... ik herken dat wel van haar |o
Ik keek wel even naar mijn dochter en vroeg me af of nu opstappen zo verstandig was.
Nadat hij kort reed, ging dochter er op en merrie was zo braaf! Geen stap verkeerd. Was natuurlijk even wennen voor dochter maar ze heeft genoten en deed het verder natuurlijk goed. Ze geeft aan dat ze ook een erg vertrouwd gevoel op haar had.
Opstappen met krukje gaf ze ook niet om. Het was wat drukker dan normaal in de binnenbak kennelijk, maar hij had een stuk voor ons afgezet. Ze wilde wat plakken aan de andere paarden maar verder totaal geen reactie. Heel blij mee. Dat heeft ze zadelmakmeneer ook wel echt goed gedaan hoor.

Zaterdag gaat dochter nog even rijden en dan gaat ze mee naar huis!!
De zaterdag daarop komt de zadelmaker om even de wintec die we voor nu hebben te checken. En ook het springzadel van onze pony. We hebben er zin in, haar verder lekker rustig op te pakken.

Het plan is haar wat meer door te rijden en eea te bevestigen. Zodra we merken dat ze er even niet zoveel zin meer in heeft, geven we haar lekker een tijdje vakantie en gaan we daarna weer verder.

@oji Owen klinkt als een heerlijke boef. Als ik jouw verhalen lees, doet het me denken aan onze pony :D
Maar heel fijn dat het zo goed gaat.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:43

Wat fijn dat het toch zo lekker ging! Als ze zo gek doen aan de lijn, wordt het toch even spannend.

Hier was ook even zoeken naar een goed zadel, eerst had ze een springzadeltje, maar nu een 2e hands Bates op de kop getikt, lijkt goed te liggen. Maar zaterdag komt voor de zekerheid de zadelman.
Aannemen van het bit is voor de mijne nog lastig. We zijn wat aan het uitproberen met verschillende bitjes en heb ook een anatomisch hoofdstel besteld, kijken of ze dat prettiger vindt.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:29

Wat een onwijs knappe merrie Fokfanaat! Eigen fok? Al enig idee met welke hengst je haar wilt dekken als ze goed door de Ibob komt?

Wat fijn dat het rijden zo goed ging Koekie! En dat ze even uitknallen aan de longeerlijn, dat hoort erbij en is ook even lekker voor die jonkies. Zeker nu, door alle nattigheid kunnen ze ook niet veel in de blubzooi die de paddocks nu vaak zijn. Maar voor zijn ongeluk kon Owen ook nog als een Jekko aan de longeerlijn zijn en dan als ik opstapte, niets meer aan de hand.

Owen is inderdaad een boef, maar wel een heerlijke boef idd. Hij is erg tevreden met zichzelf als hij streken heeft, maar begint wel door te krijgen dat het klaar is met lummelen en medelijden hebben, en dat hij weer gewoon aan het werk moet. Dus vandaag, nadat hij weer een paar keer wou draaien aan de longeerlijn, heb ik hem toch wel even met de zweep achter zijn vodden gezeten. Niet geslagen hoor, maar wel de zweep goed achter hem in de lucht laten knallen als hij maar neigde tot afremmen om te draaien en heel duidelijk gemaakt dat het nu toch even menis was. Het was geloof ik duidelijk, even heel boos dat het draaien niet lukte en heel hard knallen maar daarna gedroeg hij zich voorbeeldig. Bijdehandje.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:49

Nee geen eigen fok, als veulen gekocht. Maar komt wel uit een zus van mijn lievelings merrie ( die alleen hengsten geeft)
Ik denk wel dat ze gedekt wordt, maar ik ben er nog (lang) niet uit.

Soms moet je idd wel streng zijn, het zijn net kinderen, hebben wel grenzen nodig.

Jaimy_Liam

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:57

@fokfanaat; oh nee hoor, zeker niet. Dankjewel voor je uitleg, heb 'IBOP' wel vaker voorbij zien komen, maar nooit geweten wat het betekende.

@manic; oh! mensen kunnen dus via via informatie achterhalen.. bizar! niet bij stilgestaan dat dat mogelijk is. En ja, snap heel goed dat je dan voorzichtig bent met het online knallen van een naam.

@Koekie73; wat fijn dat ze straks weer naar huis mag! Veel mooie momenten beleven met z'n allen!! Heel veel plezier en geluk!

@oji; hahaha leuk hé, die blik die je dan krijgt als het plannetje niet lukt. Mooi dat de correctie van het geluid van de zweep genoeg was om lekker door te gaan :D

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:57

Oh wat balen als je lievelingsmerrie alleen hengsten geeft. Maar dit is ook een plaatje hoor!

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:02

Ik zet ook niet alles op Bokt hoor. Ik zet mijn eigen naam er niet op. Paarden die ik heb blijven voor hun leven bij mij, dus daar zet ik rustig wat over op. Mensen die mij kennen, zullen mijn paarden wel herkennen en daarmee weten wie ik ben. Dat vind ik geen enkel probleem, maar ik zie er geen enkel voordeel in dat voor mij volslagen onbekende weten wie er achter Oji zit of dat mijn Bokt posts naar boven komen als mensen op mijn naam googlen.

Jaimy_Liam

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:29

@oji; Kan ik mij heel goed voorstellen. Ik heb er gewoonweg niet bij stilgestaan, en dat terwijl ik alles altijd check wat wel en niet openbaar is.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:20

oji schreef:
Ik zet ook niet alles op Bokt hoor. Ik zet mijn eigen naam er niet op. Paarden die ik heb blijven voor hun leven bij mij, dus daar zet ik rustig wat over op. Mensen die mij kennen, zullen mijn paarden wel herkennen en daarmee weten wie ik ben. Dat vind ik geen enkel probleem, maar ik zie er geen enkel voordeel in dat voor mij volslagen onbekende weten wie er achter Oji zit of dat mijn Bokt posts naar boven komen als mensen op mijn naam googlen.


Ook met de berichten beetje doorspitten kun je mensen hun naam nog wel achterhalen. Ik noem de naam van mijn dier ook niet meer, plaats liever ook geen foto’s omdat het naar mij te herleiden is. Heb een keer gehad dat ik iets naars postte over mijn paard en dat ik op een whatsapp een berichtje ontving. Heel erg lief bedoeld, en ik waardeerde het ergens. Maar voelde toch ook wel een beetje gek. Dacht dat ik aardig anoniem was.
Als je je best doet kun je ook nog wel mijn woonplaats, werk(gever) en naam achterhalen.

Goed dat Owen weer een beetje onder de duim is ~~}> ook wel leuk toch? Beetje tegenspraak is soms goed!

Jaimy_Liam

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:38

@Raineri; jeetje, wat erg eigenlijk.. Denk je, inderdaad wat je zegt 'anoniem' iets te plaatsen.. zitten mensen er in je directe omgeving op.. snap dat je daar even een gek gevoel bij hebt.. Je voelt je toch een soort van 'in de gaten gehouden' denk ik? Dat gevoel zou ik er bij hebben..

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:24

fokfanaat schreef:
Wat fijn dat het toch zo lekker ging! Als ze zo gek doen aan de lijn, wordt het toch even spannend.

Hier was ook even zoeken naar een goed zadel, eerst had ze een springzadeltje, maar nu een 2e hands Bates op de kop getikt, lijkt goed te liggen. Maar zaterdag komt voor de zekerheid de zadelman.
Aannemen van het bit is voor de mijne nog lastig. We zijn wat aan het uitproberen met verschillende bitjes en heb ook een anatomisch hoofdstel besteld, kijken of ze dat prettiger vindt.


Een trust innosence D- of bustrens al geprobeerd?. Heel fijn en rustig in de mond voor die jonge paarden.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:35

Dat is een fijne tip, ga ik naar kijken. Ze heeft nu een kunststof bitje, zodat het ook niet tegen haar tanden klappert met in en uitdoen als ze loopt te klooien

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:44

Jaimy_Liam schreef:
Gefeliciteerd met de goedkeuring Babootje!! Wat een geweldig nieuws! Dat had je vast niet durven dromen na de uitspraak van de desbetreffende DA..


Er was een goede kans dat mijn DA m schoon zou krijgen, als die er niet positief over zou zijn, zou ik er niet aan zijn begonnen. Verder betaalde de verzekering voor een groot deel voor de operatie. Als je een veulen verzekert voordat ie een half jaar oud is, dan vergoedt de verzekering de operatie voor een groot deel. Dat was nog een meevaller want ik dacht eigenlijk dat de operatie niet onder de dekking viel. Maar anders had ik t toch gedaan.
Als je zo'n beestje zelf gefokt hebt, zit je er toch anders in dan een fokker die 50 veulens fokt per jaar denk ik.
Het is ons nog een raadsel waarom hij zoveel chips had. De merrie is D-OC getest ook al zegt dat ook niet alles. Maar zoveel als het veulen had, zie je eigenlijk alleen maar als een veulen ziek is geweest. En dat was ie niet. Het enige dat we kunnen bedenken, is dat het voeding is geweest. De merrie heeft tijdens haar dracht op 2 locaties gestaan waar niet goed voor haar is gezorgd, ondanks alle mooie verhalen. Maar dat weet je pas achteraf. We kwamen erachter dat ons goede voer niet in onze merrie ging en met de weidegang was het dat seizoen ook prut. Gelukkig staat ze nu op een heel betrouwbaar adres, anders zou ik niet meer aan dekken beginnen.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:48

fokfanaat schreef:
Dat is een fijne tip, ga ik naar kijken. Ze heeft nu een kunststof bitje, zodat het ook niet tegen haar tanden klappert met in en uitdoen als ze loopt te klooien


Ja, ik vind het echt een fijn bit voor jonge paarden. Ik zou wel de dunnere versie nemen (je hebt 2 diktes). De dikkere vind ik nog een mond vol en die jonkies hebben vaak nog van die kleine mondjes. Er zijn verschillende webwinkels waar ze testbitten hebben voor de duurdere bitten. En bij epplejeck kun je ook bitten proberen tegen 10% van de kosten van het bit.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:20

Ik heb er een op mp gevonden, we gaat het proberen. Zal ook gewoon wat tijd nodig hebben, ze is met zadelmak maken bitloos getraind, dus nog niet zo lang een bit in.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:06

Ik heb voor Owen ook een trust innosemse. Normaal heb ik altijd alle paarden met een Sprenger dynamic dubbelgebroken watertrensje gereden, maar omdat Owen diastasen had en daardoor een heel gevoelig mondje, vondt hij dat beweeglijke en metaal helemaal niet fijn. Voor het rijden heb ik een trust innosense kneveltrens omdat dat nog net wat stabieler ligt, maar voor longeren een trust innosense D-trens omdat hij als hij zijn hoofd te laag deed met longeren met de kneveltrens achter de peesbeschermer bleef hangen of de longeerlijn erom vastsloeg. Maar hele fijne bitjes wat hij in tegenstelling tot de dubbelgebroken watertrens fijn wou aannemen en niet op ging staken of helemaal achter kroop.
Ha ha en nog een stuk goedkoper ook als de Sprenger dynamic :D

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:10

Ja haha ik heb inmiddels ook vanalles liggen voor elke fase om t zo maar even te zeggen. Heb ook zo'n winderen bit gehad, maar dat vonden we helemaal niks. Maar snel weer verkocht.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:14

Vandaag voor het eerst weer gelongeerd met een bijzetje. Eerst even gekeken hoe hij was en toen bijzetje eraan. Ging heel goed...linksom heel braaf mooi arbeidsdrafje en handgalopje. Rechtsom is de moeilijke kant dus in het begin iets meer protest maar daarna heel fijn. Vlak voor ik dacht hij is klaar, gingen ze een paard met ijzers op het harde vlak naast de bak bemonsteren... nou ja toen explodeerde meneer natuurlijk. Maar goed, hij verraadt zichzelf...ineens kon hij passage rechtsom...ha ha en dat voor een springpaard :+

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:17

Babootje schreef:
Ja haha ik heb inmiddels ook vanalles liggen voor elke fase om t zo maar even te zeggen. Heb ook zo'n winderen bit gehad, maar dat vonden we helemaal niks. Maar snel weer verkocht.

Ik had ook wel eens naar Windren gekeken, maar zag er op stal 1 hangen en viel me tegen, dus niet gedaan. Vond het helemaal niet fijn aanvoelen en lijkt mij ook wel voor blaren in de mondhoeken te kunnen zorgen.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:23

oji schreef:
Babootje schreef:
Ja haha ik heb inmiddels ook vanalles liggen voor elke fase om t zo maar even te zeggen. Heb ook zo'n winderen bit gehad, maar dat vonden we helemaal niks. Maar snel weer verkocht.

Ik had ook wel eens naar Windren gekeken, maar zag er op stal 1 hangen en viel me tegen, dus niet gedaan. Vond het helemaal niet fijn aanvoelen en lijkt mij ook wel voor blaren in de mondhoeken te kunnen zorgen.


Yep dat klopt. En ik vond het ook te dik.

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:36

Wij gebruiken ook de trust innosense. Na de kiesextractie gooide ze echter haar tong steeds over het bit. Nu hebben we de innosense met tongboog. De zadelmakmeneer gebruikte ook zoiets, maar van een ander merk; Beris met zachte tongboog.

Ik merk wel dat ze nog wat moeilijk het bit aanneemt, maar het gaat wel steeds beter. Ik vermoed toch doordat het wat gevoelig is geweest door die kies.
Maar zeer tevreden over de innosense bitten in deze fase.