Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leedebee

Berichten: 2158
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:46

Dat is helemaal leuk als je ook echt de eigenschappen van de ouders in hem terug ziet.

Ja, hij heeft een hoog Penny gehalte <3

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:07

Vandaag met Polletje naar de dierenarts geweest voor rug/halsfoto's; die zouden we eigenlijk maken als hij bij ons kwam na de opfok, maar door allerlei omstandigheden nog geen tijd gehad.

Toen Polletje een jaar oud was (wellicht weten jullie dat nog) kreeg hij allebei de sprongen dik en bleken ze vol te zitten met OCD. De DA die bij de opfok foto's kwam maken zei: advies is inslapen; dit wordt nooit wat. Onze wereld stortte wel in op dat moment. We zijn met de foto's naar onze eigen DA gegaan in Bodegraven en gevraag wat zijn advies was. Hij zei: Dit kan ik wel opereren. Zo gezegd, zo gedaan. Op die leeftijd zijn die OCD stukjes nog zacht kraakbeenachtig en richten ze nog geen schade aan in het gewricht. Voor de operatie hadden we nog wel van de rest van de benen foto's laten maken. Omdat hij de opfok nog terug in ging, hebben we de hals/rug toen niet gedaan. De operatie slaagde de foto's waren goed en een half jaar later nog eens foto's gemaakt. Niets meer gezien, botranden in het gewricht waren glad.
Helaas heeft het - omdat het in de opfok net wat te lang duurde eer de foto's waren gemaakt en we hem daarna nog bij onze veearts moesten krijgen - tot gevolg gehad dat er wat ruimte is gebleven dat zich vult met vocht. Wat je kunt vergelijken met een galletje die je bij de kogel wel eens ziet. Dat geeft verder geen problemen in de beweging; het is alleen esthetisch. We hebben hem vanaf mei dit jaar zo'n beetje zadelmak gemaakt en zijn rustig aan wat gaan werken en hij doet het verder goed. Dus hebben we vandaag dan ook maar een klinische check laten doen en voor de sprongen achter de buigproeven uitgevoerd.
Goed nieuws is dat hals en rug helemaal goed zijn (perfect zelfs). En dat hij loepzuiver loopt, ook op de buigproeven. Dus een gewoon gezond sportpaard zowel RX als klinisch. En dat voor een paard dat inslapen als advies meekreeg. (Dat we gelukkig niet hebben opgevolgd)
Op de kliniek was hij ook weer zijn eigen ontzettend brave zelf. Op de foto staat mn dochter een beetje schuin achter, maar als ze ernaast staat dan is hij echt al groter dan zij. Hij is flink gegroeid sinds hij bij ons staat.

Ons goudhaantje:
Afbeelding

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:43

Ah wat goed! En wat bijzonder dat ze bij een jaarling dat advies gaven. Vaak groeit er dan toch nog een heleboel dicht?

Nou ja, jij helemaal blij met je mannetje. Helemaal groen licht om aan de bak te gaan dus :D

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:47

manic schreef:
Ah wat goed! En wat bijzonder dat ze bij een jaarling dat advies gaven. Vaak groeit er dan toch nog een heleboel dicht?

Nou ja, jij helemaal blij met je mannetje. Helemaal groen licht om aan de bak te gaan dus :D


De eerste DA zei dat om de OCD weg te halen het hele gewricht opengelegd moest worden.
Ik vond het advies om maar in te slapen ook wel wat te snel gaan. Maar genoeg fokkers die dit soort veulens laten inslapen. Onze DA kon ze goed weghalen met een kijkoperatie.

OCD is een groeistoornis en met een jaar zijn de veulens v.w.b. het ontwikkelen van OCD uitgegroeid. OCD is een afkorting van het latijnse woord osteochondrosis dissecans en betekent letterlijk loskomen van stukjes been en kraakbeen van het originele bot.
Na een jaar stopt deze OCD vorming. Wat er dan zit, gaat niet vanzelf weg.
Je ziet dit vaak in sprongen, kogelgewricht en hoefgewricht en de knie. Maar soms ook in de hals. Als je pech hebt op een niet goed bereikbare plek. Het beste is OCD te laten verwijderen. En hoe jonger je dit doet, hoe kleiner de kans op schade in het gewricht.

Leedebee

Berichten: 2158
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:01

Wat een spannende weg, maar super fijn dat alles nu ok is! Knap paard!

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:02

Oh misschien ben ik in de war dan. Dacht dat een kennis van me ook een had die als jonkie vol met chippies zat, maar later op de foto helemaal niks meer te zien.

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:10

Wat goed, Bea!! Knappe Polletje. Fijn dat alles goed is. Ik kan me uiteraard herinneren dat hij toen geopereerd is, ook best wat voor zo'n ukkie.

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:52

Nou, gaat het voorjaar al beginnen? Wat een drama weer de afgelopen tijd.
Vanmorgen droog en een zonnetje; genieten! We dacht dus even lekker te wandelen met Ellie, omdat ze toch meer binnenstaan op zo'n trainingsstal, dan bij ons zelf.
Mijn hemel, wat was ze fris. Ze is 2 keer uit het niets (waarschijnlijk een wapperend draadje bij de buitenbak :+ ) met 4 benen de lucht in gegaan. LOL
Daarna weer als een puppy meelopen alsof er niet gebeurd is. Wat een typetje ook.

Hoe is het met jullie? Wat doen jullie met de paarden nu er al wat geknald wordt? En blijven ze buiten of juist eerder op stal?
Onze pony gaat vroeg in de middag al met de rest op stal met een enorm gevuld hooinet. Eerst 's ochtends nog even rijden, mits niet al teveel geknal.
Ellie gaat ook met hooinet op stal, al vroeg denk ik.

Leedebee

Berichten: 2158
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:03

Vuurwerk heeft hij niks van. Hij loopt sowieso 24/7 buiten. Ze doen op oudejaarsavond nog wel ff s avonds laat een extra voerronde.

Ik kwam deze 2 filmpjes nog tegen van toen hij nog 1,5 was. Toen vond ik het een super goed idee om hem aan vuurwerk te laten wennen.
Bij de ene ruikt hij aan een ijsfontein en verbrand hij wat snorharen en bij het andere filmpje heb ik echte fonteinen in de bak afgestoken :')




ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:50

@dierenfan jij ook beterschap.

@oji wat een goed bericht!

@koekie hier ook een dame met veel energie. Hier staan ze altijd buiten ook met oud en nieuw. Stal eigenaar gaat bij de paarden staan en ze krijgen vlak voor 12 uur nog een vol net eten.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:14

Bij ons werd al flink geknald met carbid op 200meter afstand maar ze hadden er eigenlijk niks van. Bij longeren paar wegtrekkers maar niet echt super spannend.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:54

Babootje wat superfijn dat de foto's van Polletje helemaal schoon zijn. Rijden ziet er goed uit hoor! Braaf paard!

Wat een schatje Leedebee!

Nog een weekje en dan paard ophalen Koekie? Heeft je dochter er al op gezeten bij de zadelmakmaker?

De revalidatiestal waar Owen staat, staat ver van de bewoonde wereld en daar is het gelukkig heel rustig. Geen vuurwerkstress!

Ik ben weer begonnen met Owen longeren. Nou daarin is hij wel een stukje opvoeding vergeten 8)7 Baasje daar heb ik geen actieve herinnering aan hoor :+

Zaterdag voor Kerst de eerste keer gelongeerd. Gewoon zonder bijzet, wel singeltje om. Wel voor het eerst met een kaptoom, die ik gebruik bij het werken aan de hand, maar daarvoor nog nooit gebruikt heb. Dus na mijn lesje werken aan de hand die zaterdag, dacht dan is hij in ieder geval al een beetje moe, longeerlijn aan de kaptoom, bijzet er af en dacht laat hem een paar minuutjes linksom en rechtsom draven. Hij was heel rustig met werken aan de hand en staat ook overdag in een grote paddock dus kan ook daar zijn ei kwijt (maar daar staat hij eigenlijk altijd heel rustig). Ik gaf de lijn wat lengte, klikte met mijn tong.....en er ging een raket naar de maan. Knallen, plat door de bocht springen, en weer knallen. Zo heftig dat hij dus ook de bocht niet haalde en op zijn plaat ging....gelukkig ben ik geen paniekvogel dus zelf rustig gebleven en toen hij weer stond gekeken of hij goed liep en nog weer even door gegaan. Hij had ervan geleerd en was iets rustiger...zelfs een paar passen draf ipv alleen galop.
Woensdag even door de fysio laten checken voorafgaand aan zijn aquatraining sessie, maar hij was helemaal top. Hij is heel erg soepel en los, geen enkele blokkade. Maar ja dat soepele en losse maken ook dat zijn lijf wat extreme grappen kan uithalen.

Donderdag longeersessie 2. Nou ik haalde hem uit de paddock, daar stond meneer al te gillen. Weet niet wat hij had, maar hij was hyper. Gillen op de poetsplaats, gillen in de binnenbak. Dacht eerst even, ik hou het geloof ik wel even bij stappen aan de hand, maar na wat rond stappen, toch maar de lijn verlengd en eerst proberen stappen aan de longe, dat ging goed...dus ik klik met mijn tong (longeerzweep had ik er maar even niet bij na die uitspatting van zaterdag).....en hij ging weer af. Springen aan de lijn alsof er een parcours van 1,50m op stond. Na een paar megasprongen gooit hij zijn voorbeen over de longeerlijn, maakt nog een rare bokkensprong en zijn achterbeen er ook over...Lekker dan. Gelukkig is hij wel heel energiek, maar geen paniekkip en niet gek. Dus ik zorgde er vooral voor dat de lijn niet echt om zijn benen heen kon slaan en dat er ook niet teveel spanning op kwam dat hij ineens een string door zijn kruis zou voelen := Hij vond het zelf ook wel wat ongemakkelijk dus ging in een hoek staan en ik kon de lijn weer goed doen. Okay...weer verder proberen en ook nu had hij weer geleerd en kon ik hem netjes laten draven. Wat meneer wel iedere keer probeert te flikken is, sprintje trekken en dan ineens draaien en recht tegenover mij aan het eind van de lijn stilstaan. Had geen longeerzweep bij me dus kon het ook niet echt voor zijn iedere keer, maar als ik zelf heel erg oplette dat ik echt de driehoek aan de drijvende kant hield, dus niet net voor hem uit kwam, dan ging het redelijk. Ik was eigenlijk wel heel tevreden maar wel bewust dat ik dat omdraaien van hem, wel weer even moet aanpakken. Daar had hij voor zijn ongeluk ook een handje van en dat was er net uit (bij de zadelmakmaker werd hij vaak los gelongeerd voor het rijden en echt in een ton (die ik niet tot mijn beschikking heb). Zodra hij maar iets van druk op de lijn voelt aan de binnenkant, draait hij dus dwarsuit.

Vandaag had ik weer werken aan de hand les. Meneer had wat weinig aandacht voor mij. Hij moest plassen en dat doet hij niet in de bak, dus even op stal gezet en daarna ging het veel beter. Dus ook weer even longeren. Dit keer wel de kortste longeerzweep erbij gepakt. Niet om hem te activeren maar wel om het draaien te voorkomen. Ging al heel veel beter weer. Wel een paar sprintjes, paar bokken en knallen, maar ook hele nette stukken in een gecontroleerde draf en zelfs een beheerst stukje galop op beide kanten. Trots baasje <3 Volgende keer maar op het einde even hem weer aan een bijzettouwtje laten wennen met longeren zodat hij ook zijn lijf iets beter gaat gebruiken ipv alleen maar alle kanten op knallen en buigen.

Het is wel een boefje hoor met een groot ego. Als ie dan draait en me staat aan te kijken, staat hij echt zo te kijke...ha, had ik je weer te pakken....je was weer te laat baasje...Volgens mij vind hij zichzelf op dat moment helemaal de bom. (en eigenlijk vind ik hem dat ook wel <3 )

Maar met 2 x per week aquatraining, 2 x per week werken aan de hand (zijn ook begonnen met SB dus ook echt sterker maken) en 3 x per week een paar minuten longeren (waarvan dus 2 x gecombineerd met werken aan de hand, zodat hij ook 2 dagen rust heeft) en dat hij nu ipv Vitalbix een krachtbrokje krijgt met weinig suiker maar extra eiwit, zie ik er heel langzaam wel weer iets spier opkomen. Je merkt ook dat hij sterker wordt, hij hield deze week voor het eerst echt een volle aquatrainer sessie van een half uur vol (daarvoor 20 minuten) en dat het water ook wat hoger kan. Maar goed, wil hem ook echt eerst wat spier laten krijgen voor ik weer ga rijden. Juist met zo'n soepel en los paard, is het wel extra belangrijk dat ze een goed spierenkorset hebben, anders kunnen ze zo maar geblesseerd raken in al hun lenigheid. Maar dat komt goed, ik heb geduld en met paarden zelfs engelengeduld.

Leedebee

Berichten: 2158
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:02

De beste wensen voor iedereen!
Hopelijk mogen we dit jaar ook weer veel mooie stappen maken met onze paardenvriendjes **\O/**

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:51

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:35

Haha Oji. Je hebt de Bing image creator ook gevonden zie ik.

Allemaal de beste wensen en een goed gezond 2024 toegewenst!

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:45

Oji weer lekker bezig. Heerlijk! Ja die jonge-paarden-fratsen kennen we hier ook hoor.
Ze hadden allemaal wel "iets extra's" onder het zadel de afgelopen dagen.
Polletje is ook wat sterker inmiddels dus die heeft bedacht dat een jolige bok zo nu en dan ook best wel leuk is. :+
Gisteren heeft Babette wel gereden maar alle paarden waren wat hyper-de-pieper, Gisteren nacht was alles lekker rustig op stal. We staan natuurlijk ook wat 'in de polder' dus qua knalwerk valt het ontzettend mee.
Verder zijn ze het knallen van de jagers hier natuurlijk ook al gewend. (Dat gaat het hele jaar door :D )

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 06:57

Babootje schreef:
Haha Oji. Je hebt de Bing image creator ook gevonden zie ik.

Allemaal de beste wensen en een goed gezond 2024 toegewenst!

Ja die Bing Image creator is leuk speelgoed :D

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:03

Van ons ook allemaal de beste wensen. Hopelijk wordt 2024 beter dan 2023, want 2023 was niet echt mijn jaar.

Was vanavond woest, paard eindelijk voor de eerste keer weer bitje in, ze deed het super, heel rustig, ontspannen en kalm… en toen begonnen ze bij de overburen weer met vuurwerk.

Ze ging behoorliii uit haar toeter en durfde uiteindelijk helemaal niet meer die kant op te lopen.

Was zo boos. Dacht dat we er nu eindelijk wel van af waren geweest. Voor hetzelfde geld verongeluk je met je paard omdat zo een stuk verdriet nog even zijn laatste pijlen de lucht in wil schieten. Bah. Het is niet dat ze niet weten dat de stal vol met paarden staat ofzo. Zo misselijk.

Maar goed, ik zal maar proberen te focussen over hoe relaxed en ontspannen ze liep. Morgen mag ze weer eens onder het zadel.

Leedebee

Berichten: 2158
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:36

Lekker irritant is dat!

Je kan ook wel merken dat de paarden "moe" zijn. Al die regen, Oud & nieuw en daarna nog storm Henk...

Gelukkig wordt het vanaf het weekend voorlopig ff droog *\o/*

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:18

De beste wensen voor iedereen hier *\o/* .

@manic Pfff vuurwerk is zo niet leuk in de buurt van dieren. Hier ook een stel rotjongens die het bij het land afstaken. Toen ik die kant op liep om ze aan te spreken renden ze snel weg, snotneuzen 8)7 . Gelukkig is het nu weer even voorbij.

@leedebee hier geen 'moe' paard hoor, in tegendeel. Super hyper doordat ze nu meer stil staat _O-

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:57

Beste wensen allemaal. Dat jullie maar veel nieuwe mijlpalen mogen bereiken met jullie paarden :j

Balen zeg manic.. dat zal wel even tijd nodig hebben. Maar nu ben je er hopelijk weer een jaar vanaf. De periode was ook voor veel lastig. Eerst de wind, ondergelopen paddocks dus gros kan hun ei buiten niet kwijt, vuurwerk,… lastig allemaal. Zelfs de volwassen paarden hier stonden op springen. Letterlijk _O- Maar blik naar het voorjaar!


Wanneer mag Owen weer naar huis Oji?

Wat super braaf Leedebee! Merk je verschil nu tijdens de jaarwisseling na deze training met haar?

Gefeliciteerd met de goedkeuring van Polletje Babootje!! En wat is hij knap aan het worden zeg :oo ik heb het idee dat hij ook meer aanleg heeft om te gaan zitten tov zijn moeder? Die gaat het denk ik wel heel leuk doen binnen de witte hekjes

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:19

Raineri schreef:
Gefeliciteerd met de goedkeuring van Polletje Babootje!! En wat is hij knap aan het worden zeg :oo ik heb het idee dat hij ook meer aanleg heeft om te gaan zitten tov zijn moeder? Die gaat het denk ik wel heel leuk doen binnen de witte hekjes


Ja dat denk ik ook wel. Hij is iets meer opwaarts gebouwd dan zijn moeder. Daarbij is zn moeder ook te "heet" en daardoor ook moeilijker te regelen. Polletje is ook heel heet, maar hij begint nu tempcontrole en gehoorzaam daarin zijn wel te leren. Ik denk dat we er veel plezier aan gaan hebben.

Leedebee

Berichten: 2158
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:51

Raineri schreef:
Wat super braaf Leedebee! Merk je verschil nu tijdens de jaarwisseling na deze training met haar?


Dit was 2 jaar geleden hihi, maar hij is nooit echt heel bang geweest voor vuurwerk. Als ik in de bak bezig ben en er wordt ergens iets afgestoken, dan schrikt hij net als ik even omdat je het dan niet verwacht, maar verder ook niet.
Het was nu meer dat de hele "kudde" onrustig was en daar gaat hij dan toch ook in mee natuurlijk.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:21

In september heb ik mijn knalgroene 3 jarige merrie naar mijn achternichtje in zuid Limburg gebracht om te beleren. Na wat opstart problemen met een zadel en een kreupelheid zat ze er half november voor de eerste keer op. Vandaag ben ik voor het eerst wezen kijken (het is ruim 2,5 uur rijden)
Superleuk om te zien hoe vreselijk goed ze bezig is. Met heel veel gevoel en zonder dwang is ze echt samen aan het werken met de merrie. Heel tof om te zien en zo goed te zien hoe ze op eigen benen leert lopen. Aanleuning is nog lastig, maar dat komt wel het wat tijd.
Heb goede hoop dat ze kwaliteit genoeg heeft voor een ibop dit jaar.
Afbeelding

Afbeelding




Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:32

Fijn!

Ik zit de IBOP kalender ook al in de gaten te houden :D