Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:54

Wat een knap dier zeg. <3 Welkom!

Jaimy_Liam

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:22

Dank jullie wel voor jullie imput.
Ik ben denk ik gewoonweg wat te enthousiast omdat het gewoon zo goed met Liam gaat en hij pakt alles zo goed op, en daardoor ontwikkel ik denk ik een valkuil door alles te graag en te snel te willen. Dus ik waardeer het enorm dat ik hier door verschillende mensen even op de rem getrapt wordt. :D _/-\o_
Dank voor jullie eerlijkheid!

Maartje7

Berichten: 135
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:26

Mandarijn schreef:
Wat een knap dier zeg. <3 Welkom!

Dankjewel!

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:08

Jaimy_Liam schreef:
Dank jullie wel voor jullie imput.
Ik ben denk ik gewoonweg wat te enthousiast omdat het gewoon zo goed met Liam gaat en hij pakt alles zo goed op, en daardoor ontwikkel ik denk ik een valkuil door alles te graag en te snel te willen. Dus ik waardeer het enorm dat ik hier door verschillende mensen even op de rem getrapt wordt. :D _/-\o_
Dank voor jullie eerlijkheid!


Ik vermoed dat jij echt de enige niet bent hoor! Daarnaast lastig te schatten wat te snel is en wat niet. Ieder dier is natuurlijk anders. Zo is Gibbs ook hele dag mee geweest naar de strao. Hij was amper onder het zadel geweest en 2x galop gedaan. Nog nooit in bebouwde kom of groep paarden. Hij is echter zo relaxt en ontspannen dat we het geen risico vonden om mee te nemen. Hij heeft ook echt van begin tot eind genoten en wou de dag er op weer mee dus zegt genoeg (niet gedaan hoor paar dagen rust gegeven uiteraard)

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:09

@dierenfan wat heerlijk dat je kan zwemmen met gibbs. Jaloers hoor dat jullie zoiets in de buurt hebben.

@alwaysH wat goed zeg! Snap helemaal dat je op een roze wolk zit nu.

@manic welkom, altijd goed om alvast inspiratie op te doen hier. :D

@Maartje7 welkom, knap dier om te zien.


Vandaag mijn merrie even helemaal gewassen. Gewoon met een emmer en spons aangezien hier geen slang is voor het wassen. Ze vond het super chill, alleen water wat op je benen drupt is het einde van de wereld natuurlijk :') :+ .

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:11

Maar dat is voornamelijk mentaal?

Endurance is mentaal pittig, maar lichamelijk is dat echt een absolute no go. En ik denk dat het ook onwetendheid van Jaimy is dat hij eraan denkt. Ik denk als Jaimy inhoudelijk zou weten of gezien hebben wat er op zo’n dag van een paard gevraagd wordt, hij er niet eens over gedacht zou hebben. Zowel de afstand als het tempo liggen fiks hoger dan wat de gemiddelde recreatieruiter doet, en daar zit behoorlijk wat maanden training in, zeker met een koudbloed.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:14

@Elina; herkenbaar, hier kan ik Pien afspuiten maar owee die achterbenen.. :+

Dan ga je dood, aldus Pien. Hartstikke gevaarlijke. :+

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:18

Caily stroa is idd lichamelijk niet heel zwaar. Wel natuurlijk echt een volle dag maar overwegend stap. Enkel op strand naar eigen keuze stuk galop. En elk uur was er wel rust. Heel verschil idd

De paarden staan idd echt op fantastische locatie. We hopen zoooo dat we binnen paar jaar daar zelf een boerderij kunnen aanschaffen. Zowel bos, dijk, polder als strandje is gewoon aan te rijden. Hier vinden ze druipend water oke maar druipend zweet dan doet Gibbs gek haha. Duidelijk dat water vaker gebeurd dan echt druipnat in zweet werken (zijn we niet van maar soms willen ze zo ontzettend graag dat het toch wel eens gebeurd)

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:09

Pup is gearriveerd! Vanavond maar eens in de longeerkraal kijken wat ze er allemaal van vindt. Heb echt heel erg zin om aan de slag te gaan met haar

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:12

Afbeelding

Vanmiddag eindelijk weer met het span op pad. Temperatuur gedaald en nieuwe ijzers. De wagen is voorlopig klaar qua restauratie. Ja op beide afbeeldingen is het dezelfde wagen haha.
Morgen mag Gibbs in enkelspan. Ze hadden vandaag voor het eerst rust in 2span. We hadden de leidsels ook wat straffer op bit zitten want het gedram was mijn man beu. Moet ook kunnen zonder blaren op je handen haha. Vandaag geen klagen, goed tempo en goed luisteren dus allemaal tevreden!
Gibbs was afgelopen week een jaar bij ons. Dat betekend dat hij 1 jaar geleden nog puppy was met veulen ABC kennis. Zo bizar hoe allround en onverschrokken hij nu al is

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:00

@manic leuk, ben benieuwd naar jullie verhalen straks!

@dierenfan leuk om te zien zo in tweespan. En fijn dat hij al zo onverschrokken is. Ze groeien idd snel op.

Hier gisteren een shoot gehad met pim, als de foto's er zijn hoop ik wat leuks te laten zien. Ik heb iig aardig wat leuke uitgezocht vind ik zelf :D .

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:24

Ik heb de foto's binnen zijn heel leuk geworden vind ik. :D .

Afbeelding


Afbeelding

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:36

ElinaSK schreef:
Ik heb de foto's binnen zijn heel leuk geworden vind ik. :D .

[ [url=m/BRUrZ5.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/B0yvY4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Te gek!

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:49

ElinaSK schreef:
Ik heb de foto's binnen zijn heel leuk geworden vind ik. :D .

[ [url=m/BRUrZ5.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/B0yvY4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gaaffff

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:22

ElinaSK schreef:
Ik heb de foto's binnen zijn heel leuk geworden vind ik. :D .

[ [url=m/BRUrZ5.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/B0yvY4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie foto's!

Jaimy_Liam

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:14

ElinaSK schreef:
Ik heb de foto's binnen zijn heel leuk geworden vind ik. :D .

[ [url=m/BRUrZ5.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/B0yvY4.jpg]Afbeelding[/url] ]



Heel gaaf!!

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:39

Heel erg mooi, Elina!

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:58

Bedankt allemaal :D

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:23

Mooie foto, vooral die van jullie samen.

Ik ben nu 1.5 week verder met mijn puppie en ze snapt het longeren met Kaptoom al aardig, kent inmiddels beschermertjes om haar benen en ivm warmte en zondvloed van vliegen ook maar gelijk met vliegen deken kennis laten maken. Heb er ook al elastisch singeltje omheen gehad dus volgende stap is longeersingel.

Ondertussen zijn ook haar wolfstandje verwijderd dus misschien volgende week eens een bitje proberen.

Ze doet het enorm goed en is echt een heel aanhankelijk, lief en leergierig paard.

Plan is om haar nu goed longeermak te maken met bijzetje, hoofdstelletje en er dan tzt ook een zadeltje op te leggen zodat ze in het najaar eventueel nog thuis merriekeuring kan en vervolgens zadelmak gemaakt kan worden.

Dat is in ieder geval de globale planning. Wel goed oppassen dat ik niet gelijk al te veel doordender omdat ze het zo simpel oppakt.

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:50

Polletje gaat ook goed vooruit. We rijden al los in de buitenbak gedurende een kwartiertje links en rechtsom en een galopje. Hij is heerlijk voorwaarts.
Excuses voor de slechte film :+
https://youtu.be/Ebwfvepxwb0

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:20

Gibbs loopt fantastisch onder z'n nieuwe zadel. Dinsdag middag en vanmorgen om 07.00 uur een stap ronde gedaan. Dinsdag flink nat geregend en heerlijk de zee in geweest. Vandaag heel nieuw stuk gelopen. Ik heb vandaag 3x een stukje bij gedraafd (reed op onze oudste uiteraard). Zo stom dat ik steeds in paniek schiet zodra we in draf gaan. Ik probeer mezelf er overheen te zetten want ik kan gewoon goed mee in draf maar toch steeds die domme angst. Nog nooit eraf gevallen in draf maar hij gooit behoorlijk hoog op en moet eigenlijk best flink draven om niet zichzelf in de weg te lopen. Dus rustig draven dat ik wat meer rust heb geeft weer paard wat regelmatig struikeld. Hier gaan we hard aan werken.
Ik ben deze hitte al weer wel beu!!

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:58

Wat gaaf dat je zomaar opgestapt bent AlwaysH! Wat een geweldig gevoel hè, voor het eerst op je jonkie!
Welkom Manic. Ik had je al voorbij zien komen in het "op zoek naar een paard" topic. Super dat je zo fijn geslaagd bent!
Welkom Maartje7, leuk dier!
Mooie foto's ElineSK
Wat zijn het toch een prachtige en machtige paarden, dierenfan! Fijn ook dat je nieuwe zadel bevalt maar wat balen dat je zo snel angstig bent in de draf. Hopelijk ben je daar snel overheen. Kilometers maken!
Ziet er goed uit Babootje!

Owen gaat super! Met rijden merk je dat hij al wat sterker aan het worden is en meer balans krijgt. Hij zoekt steeds constanter mijn hand op naar beneden en daar ben ik superblij mee omdat hij zo'n slechte start had met zijn gebit en daardoor aanvankelijk veel angst had voor contact. Wij proberen inmiddels ook op de lange zijde stukjes van de kant af te rijden zodat zijn balans beter wordt en je hem rechter kunt houden. Hij wil graag zijn rechterschouder eruit drukken. Owen is ook goed voorwaarts, maar wil op de korte zijdes terug komen in tempo (zie dat ook bij Polletje) maar dat is gewoon een kwestie van balans krijgen en kracht ontwikkelen. We zijn nu heel erg bezig met tempocontrole. Dus na een overgang proberen meteen actief naar voren te blijven in die overgang.

We zijn nu voor een weekje op "pony-kamp". We staan een weekje bij Alice Naber op stal zodat hij veel nieuwe dingen kan zien. Dus gewoon met rijden de dingen die we anders ook doen, hij hoeft echt nog niet te springen, maar wel door een bak waar van alles staat, waar ook andere paarden lopen (en springen) en door het terrein lopen. Heel leerzaam voor hem. Vandaag heb ik met hem aan de hand door het terrein gewandeld en aan de hand door de waterbakken, aan de hand over boomstammentjes gestapt en over een mini walletje gestapt. Hij is zo heerlijk nuchter, vind het allemaal wel prima en leuk zo aan de hand van alles ontdekken. Hij stapte zo achter mij aan de waterbak in terwijl hij zelfs nog geen plassen in de bak kende. Zo blij met zo'n heerlijk ongecompliceerd dier. Als we terug zijn mag hij even vrij en overal eens goed over nadenkenl

Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:13

Knapperd is ie Oji. Superleuk en nuttig om hem zo jong alles al zo'n beetje te laten meemaken.

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:48

@manic lekker bezig al.

@babootje leuk, zelfs er al op. Ziet er goed uit.

@dierenfan wat fijn dat het nieuwe zadel zo goed bevalt. Vervelend dat je zo'n angst ervaart met draven. Hopelijk voelt het snel vertrouwd.

@oji wat fijn dat Owen het zo goed doet. En heerlijk als ze zo nuchter zijn. die van mij is een dramaqueen maar voor mij doet ze inmiddels eigenlijk alles, heel fijn zulk vertrouwen.

Vandaag is pim officieel 4 geworden *\o/* . Vanmorgen voor de hitte even kort gelongeerd. Waar de kwpners hier er echt geen puf in hadden was die van mij echt een stuiterbal, toch handig Portugees bloed. Had zelfs amper zweetplekken ondanks de sprintjes _O- _O-

Leedebee

Berichten: 2158
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:22

Ik loop een beetje achter, laatste tijd even te druk en te moe :o

Alles bijgelezen. Goed bezig allemaal en gefeliciteerd Elina met Pim!

Hier kabbelt het een beetje door de warmte. Ik merk wel dat de les die we gehad hebben echt nut had! Ik loop nu wel weer tegen wat andere dingetjes aan, maar hij is al veel beter in staat om gewoon even af te wachten.

Laatst labyrint gedaan en balkjes gelopen. Blijkt ook dat hij niet gaat springen zolang het niet nodig is :')



Over 2 weken komt de zadelmaker. Ben benieuwd!