Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:25

:wave:

Ik meld mij ook weer eens! Wel zijdelings wat meegelezen maar dacht ik kom een update geven van mijn merrie.

Ze wordt in maart 4 en we zijn nu sinds november zelf aan het rijden. Ik rij 2x per week

Twee weken geleden ben ik er af gevallen. Ze schrok en daarna schrok ze van mij, doordat ik zo uit balans was geraakt. Bij de derde sprong zat ik nog rechtsaf en ging Pietje linksaf >;)

Maar daarna wel weer opgestapt en heerlijk gereden. Ze gaat nu wel een beetje spoken. Het is geen held en misschien is ze wel aan het wisselen

Ach ze krijgt de tijd! -:)

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:11

Eindelijk weer even hier. Ik lees af en toe wel, maar had wat acute problemen met een veel te hoge bloeddruk.

Ellie is nog steeds braaf. Ze gooit al haar energie uit an de longe de 1e 10 minuten en daarna is ze onder het zadel enorm braaf <3 Omdat de zadelmakmeneer niet veel gegaloppeerd heeft met haar en mijn dochter daar ook niet heeft kunnen galopperen, bouwen we dat nu mooi op nog in de longeercirkel.
Volgende week maar eens verhuizen naar de binnenbak.

Ze blijft zich gedragen als een paard dat nog nooit een zadel op heeft gehad, de 1e 10 minuten aan de longe |o Dus we zijn aan de longe vooral haar naar voren aan het helpen zodat ze daar mee stopt. Anders wordt het een leuk spelletje straks -O-

Op de Trust kneveltrens reageert ze enorm vervelend dus inmiddels heeft ze een ander kunsstof bit; Beris watertens met tongboog en daar ontspant ze helemaal op.

Maandag ga ik bellen voor een controle bij de tandarts. Kijken hoe het gat er uit ziet na de kiesextractie, maar voornl even controle op de tegenoverliggende kies natuurlijk.

Maar ze is een toppertje, echt een lot uit de loterij. Op stal, in de paddock met de andere paarden.... ze is heel lief. De wat oudere kinderen kunnen haar ook makkelijk binnen of buiten zetten.
Enorm blij met d'r.
Zal straks even een fotootje zoeken.

Even een ego updateje, maar ik ben heel benieuwd hoe het met jullie gaat?

Een still uit een filmpje dus geen mooie foto maar voor het idee:

Afbeelding

Ze loopt nog lekker op de voorhand om zich heen te kijken, maar wat een braaf dier.

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:17

@manic dat is wel ff balen! Inmiddels wel weer weggetrokken?

@queenbee vindt je het nu niet spannender om te rijden? Of heb je daar geen last van?

@Koekie73 misschien dat ze door al dat "gedoe" toch een beetje spanning opbouwt? Komt vast goed!


Hier is vandaag de paardenweegschaal geweest. Hij woog 506 kg en is 1.47m hoog. Zijn kont was wel al 1.50m :')

In 1 jaar is hij 38 kg zwaarder geworden. Dat leek me wat weinig, maar vorig jaar stond hij al 2 maanden op stal met een beenwond. Toen was hij ook best aangekomen. Dus dat zou het opzich wel verklaren.
Het meten was vorig jaar niet helemaal goed gedaan, maar in 2 jaar tijd is hij 10 cm gegroeid :D


Afbeelding

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:58

@Koekie, fijn dat die van jou zn stalmoed kwijtraakt met longeren. Die van ons wordt er meestal alleen heter van. Het ligt wel een beetje aan wat voor weer het is, maar met wind/storm kun je er beter zonder vooraf longeren op stappen.
Mooie veilige longeerring ook. Altijd fijn om een paard in te beleren.
@Leedebee, gewoon weer opstappen is de remedie.

Die van ons maakt ook een groeispurt nu. Hij is echter fors gegroeid. Achter nu ook iets overbouwd (niet zoveel als die van Leedebee, maar volgens mij ook echt wel de tijd ervoor). Dat merken we vooral aan het zadel, dus we zijn wat aan het passen en meten met onderleggertjes.
Verder doet hij het goed met rijden. Het galopperen gaat hard vooruit nu (in de zin dat ie wat makkelijker onder je blijft :D :D en niet meer zo heel hard).

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:40

Oh dat herken ik van toen mijn merrie net zadelmak was queenbeebee. Als die een keer een uitspatting had waardoor ik wat uit balans was,dan raakte ze daar totaal van in paniek en was het rodeo tot ze dat rare uit balans zijnde mens kwijt was geraakt. Ik ben wat keren afgeschoten van haar de eerste maanden. Als ze me dan kwijt was was het goed en bleef ze baast me staan en mocht ik gewoon weer opstappen. Ik heb heel veel geoefend toen met in stap heel voorzichtig net iets uit het midden gaan zitten en steeds wat meer gecontroleerd uit balans. Is helemaal goed gekomen.

Wat fijn dat het zo goed gaat Koekie! Genieten! Bij Owen werkte eerst de stalmoed eruit longeren ook heel goed.

Wow, 500 kilo bij 1,47m, dat is een behoorlijke tank.

Owen heeft geen echte groeispurts met eerst achterhand/overbouwd en dan voorhand, hij groeit heel langzaam maar blijft in verhouding. Van de week opgemeten en is nu 1,65m. Vind ik een prima maat dus hoeft voor mij niet verder te groeien. Ik ben zelf ook 1,65 :D

Owen is wel afgelopen maand enorm gegroeid in body. Hij had zo’n terugslag na de operatie, narcose, alle medicijnen en heel veel antibiotica, dat het echt een schriel ding was geworden. Niet mager maar wel helemaal onbespierd en slap. Daarom ook nog niet gereden want daar was hij veel te slap voor. Voor het been mocht het allang. Maar nu is het weer een (kracht) patsertje te worden en gaat het rijden weer opgepakt worden. Gisteren voor het eerst met zadel gelongeerd…. Nou dat was nog even vuurwerk. Bokken als een malle met die klepperende stijgbeugels langs zijn lijf. Maar goed hij was gister ook in een enorme puberbui. Ik ga het gewoon langzaam weer opbouwen. Van de week nog 2 keer herhalen en dan volgende week eens hangen en misschien zitten. Dat kan alleen op de zaterdag want dat ga ik niet doen als ik helemaal alleen ben.

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:05

@queenbeebee oef niet leuk er af vallen. Maar 'gelukkig' ben je niet de enige ik ben er ruim twee week geleden ook afgekukelt :+. Hoort er bij denk ik...

@koekie wel fijn dat ze even kan uitrasen aan de longeerlijn. Hopelijk is ook alles goed met het gebit.

@leedebee die zit inderdaad lekker in de groei.

@babootje fijn dat het rijden goed gaat! Blijft altijd leuk hè zadels en jonge paarden :D

@oji fijn dat de bespiering weer terug komt. En begrijpelijk dat je niet alleen er op gaat eerst.

Hier inmiddels ook weer wat meer opgepakt. Ze doet het nog steeds heel braaf, alleen de laatste keer wat gedonder bij het krukje. Weer even wat aandacht aan besteden, maar verwacht dat het weer een soort fase is ofzo :') .

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:09

Haha ja, het is geen "fragiel" paardje. Dit is zijn vader, dus hij zal nog wel ff wat gaan uitdijen.

Afbeelding


Volgens mij zit er ook voorjaar in de lucht. Stip is de laatste week ook druk en "schrikkerig" terwijl hij dat nooit is.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:44

Leedebee schreef:
Haha ja, het is geen "fragiel" paardje. Dit is zijn vader, dus hij zal nog wel ff wat gaan uitdijen.

[ [url=m/RF8Toj.jpg]Afbeelding[/url] ]
.


Wooo die is heel stoer zeg!

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:55

Ik hou er van :j

Dit is Stip met zn moeder.

Afbeelding

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 00:29

Ik longeer Odin ook niet echt van te voren, rondje stap en draf beide kanten op, maar meer niet.
Hoor van anderen op stal dat ie idd ook weer gegroeid is :D

Afbeelding
Ik heb vandaag ook weer even gerommeld met deze grapjurk _O-

Super braaf, hij begint het stap commando aan been te koppelen, bizar hoe snel hij leert :)


Stoer dier Leedebee, zeker de vader!
Bij de rest klinkt het ook goed, goeie stappen vooruit

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 07:10

Loop zelf weer terug met long covid/astma enz te klieren. De paarden doen vrij weinig hier. Elke week gaat er 1 wel onder het zadel weg en soms beiden. De andere doe ik of half uur lange lijnen mee of kwartier in stap longeren omdat wij enkel verhard hebben. Door bomen kap is 1 weide aan gort gereden. Op zich niet erg nu mogen hun daar 2x per week uurtje benen de lucht in gooien en rollen. Vinden ze helemaal prima haha.
Gisteren lekker met 2 span weg geweest en daarna mochten ze nog nat gaan moddderen. Het is echt net een varken soms. Ik hou er van
Afbeelding

Hier wordt de wintervacht al goed er af gegooid. Erg fijn want naast rollen in de modder slaspt hij het liefst op een bedje van urine en mest....wel met recht ons vieste paard ooit. Ik zit er bijna aan te denken volgend jaar toch delen te scheren maar vrees dat we dan nog flink mogen gaan oefenen wil hij het scheerapparaat accepteren. We hebben echter voorlopig tijd om dat te doen

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:32

Ze zijn wel lekker in hun element zo. Nog een hapje gras erbij.

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:29

Haha die Odin :')

@dierenfan balen dat je weer veel last hebt!
Heerlijk zo'n geparneerd paard. Het is wel veel oppervlakte op te moeten poetsen. Wat dat betreft kan je beter een Shetlander hebben :')

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:49

Ha ha zo trof ik mijn pensioen paard ook gisteren aan.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:12

Oh heerlijk Dierenfan :') ze genieten er in ieder geval van hahaha.
Wel balen dat je weer zo'n last hebt zeg!

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:35

Wat een leuke foto met z’n moeder leedebee. Z’n moeder heeft copy paste gedaan overduidelijk _O-

Kan het originele berichtje niet meer vinden. Wbt vooraf longeren: soms vind ik het wel eens fijn als de nood echt hoog is. Ik heb een hekel aan longeren (duizelig) en vind constant op de cirkel ook niet zo geslaagd voor een jong dier. Als ze echt vaak tegen het plafond zitten, zou ik me afvragen waarom dat zo is. (Weet niet meer of dit genoemd is hoor). Ik heb ooit een jong paard bijgereden waar enorm veel krachtvoer in ging. Nou ja, die stond echt op springen altijd terwijl het een enorm braaf dier is. Sneu ook wel voor zo’n beestje. Die van mij stond ook op springen maar dat was medisch. Ze voelde zich simpelweg niet veilig. Maar goed, soms ben je gewoon de pineut met een jong paard zonder dat er echt een reden toe is.

Mijn bijrijdpaard is verkocht. Wel een beetje sip maar hij gaat naar een enorm leuk huis! Wist ook wel dat dit eraan zat te komen. Ik wilde hem zelf immers ook niet kopen dus ja. Tegelijkertijd wel weer gevraagd voor een ander paard. Eentje van bijna 3. En ook niet zomaar 1. Het was het beste vriendinnetje van die van mij. Dat voelt wel heel speciaal. Alsof ik haar toch nog een beetje dichtbij me heb. Het wordt wel een klus. Het is echt eentje met een enorm karakter :')

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:14

Dit doet Ellie:

https://youtube.com/shorts/zJQm-u1ibKw?feature=share

En dit valt nog mee, want we vragen haar nu veel meer naar voren zodat ze geen kans meer krijgt hiervoor. Dit deed ze altijd ook bij Philip tijdens het zadelmak maken dus ik denk dat het een beetje een gewoonte is geworden. Maar het maakt wel dat we er nu nog niet opstappen zonder even te longeren LOL

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:35

Wauw wat een lekker tankje @leedebee

@Babootje die pony die we in moesten laten slapen, moest je ook echt niet vantevoren longeren. Die werd alleen maar nog heter. Onze andere pony (die we ook zelf opgeleid hebben) hebben we het eerste jaar ook nog vantevoren gelongeerd. Die moest ook echt even alle gekkigheid eruit. Hij is inmiddels 9 en buiten een boefje, is hij de braafheid zelfve.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat het met Ellie straks al snel niet meer nodig is.

Polletje is dus lekker aan het groeien. Ja dat is dan weer even gedoe met padjes en onderleggers.
Binnenkort weer een foto?

@oji zo genieten nu we echt aan de slag kunnen. Ben ook heel trots op mijn dochter. Ze heeft een vorm van autisme, waardoor spannende dingen altijd wat groter zijn in haar hoofd. Maar dit doet ze allemaal maar weer. We hebben ook top begeleiding op stal. Ze geeft zelf aan dat Ellie haar gewoon ook echt een heel vertrouwd gevoel geeft.

Heb je Owen nog op de revalidatiestal staan? Gaan zij hem ook rijden of ga je dat zelf weer oppakken?
Gaat het verder goed met hem?

@ elina ja dat klinkt als een fase hahaha. Alsof ze ineens over iets als een krukje nadenken.
Hier zitten we nog steeds in de fase dat de tuinslang ENG is. Op de poetsplaats, maar ook buiten; grote paniek als dat ding aangaat als ze in de buurt is. Als het iets beter weer is, maar weer gaan oefenen.

@leedebee zo dat is een gave, de vader!!

@ diertjec leuk om te zien! Het lijkt we weer de periode van het groeien te zijn nu.

@ dierenfan jeetje dat klinkt niet fijn? Dat lijkt me vooral heel erg vermoeiend long-covid en astma. Beterschap!

@ raineri hoe gaat het met je? Dat je bijrijdpaard verkocht is, is natuurlijk ook gewoon balen. Wat speciaal dat je het vriendinnetje van jouw merrie was, kan me zo goed voorstellen dat dat een bijzonder idee is.

@ sherivey @jaimy en iedereen die ik nu vergeet (sorry!) hoe gaat het met jullie?

Over dat groeien; Ellie is van 1.61 (toen ze naar Philip ging) naar 1.65 gegaan! Ook ineens zo gegroeid. Nou ja, ineens... maar het viel gewoon ineens heel erg op. Nog steeds ietsje overbouwd achter en omdat ze nog wat op de voorhand loopt, voelt het nog wel wat als een duikbootje als je er op zit :D

Ik geef Ellie nu Pavo Basic Plus (de zak merriekbrok was nu op) maar ben nog wat aan het zoeken naar een kwaliteitsbrok. Op zich doet ze het goed op de Pavo maar ben over het algemeen niet zo'n Pavo fan.
Iemand nog tips voor een goede basis- of sportbrok?

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:42

Koekie73 schreef:
Dit doet Ellie:

https://youtube.com/shorts/zJQm-u1ibKw?feature=share

En dit valt nog mee, want we vragen haar nu veel meer naar voren zodat ze geen kans meer krijgt hiervoor. Dit deed ze altijd ook bij Philip tijdens het zadelmak maken dus ik denk dat het een beetje een gewoonte is geworden. Maar het maakt wel dat we er nu nog niet opstappen zonder even te longeren LOL


Hahaha lekker konijntje.
Dan zou dit jullie ook nog wel eens kunnen uitkomen
https://www.allaboutkristy.nl/shop/paar ... fety-belt/

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:51

Wij voeren Polletje nu basis sportbrok van Horsefood en Cavalor pianissimo

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:02

Babootje schreef:
Koekie73 schreef:
Dit doet Ellie:

https://youtube.com/shorts/zJQm-u1ibKw?feature=share

En dit valt nog mee, want we vragen haar nu veel meer naar voren zodat ze geen kans meer krijgt hiervoor. Dit deed ze altijd ook bij Philip tijdens het zadelmak maken dus ik denk dat het een beetje een gewoonte is geworden. Maar het maakt wel dat we er nu nog niet opstappen zonder even te longeren LOL


Hahaha lekker konijntje.
Dan zou dit jullie ook nog wel eens kunnen uitkomen
https://www.allaboutkristy.nl/shop/paar ... fety-belt/


hahaha die hebben we dus inderdaad LOL

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:20

Ha ha bij Stip zie je als veulen al dat hij enorme schouders heeft :D
Ik vind dat ook altijd zo leuk bij die quater veulens, dan zie je al die enorme gespierde dikbillen en schouders. Zo schattig.

Koekie dat is ook precies wat Owen doet aan de longeerlijn, Echt wat stalmoed. Omdat ik (nog) niet een mooie longeerton tot mijn beschikking heb, breekt hij dan ook wel eens uit, gewoon omdat het kan :D

Maar voor zijn ongeluk, longeerde ik al heel veel minder. Keek vooral even hoe de pet stond. Soms had ik na 2 minuten al, okay, rijden en soms moest ie even uitwapperen zoals die van Koekie.

Owen staat idd nog op de revalidatiestal. Ik wil hem daar met rijden opbouwen voor ik naar de gewone stal ga waar het toch een stuk drukker is en je anders ook andere mensen mogelijk last hebben van als het nog wat ongecontroleerd gaat. Gisteren even plan de campagne gemaakt met de revalidatie stal, nu hij echt wel weer toe is aan het rijden opbouwen. Mijn bedoeling was eigenlijk om er gewoon zelf weer op te gaan, maar omdat de revalidatiestal 's avonds en op zondag gesloten is voor eigenaren, zou ik dan alleen zaterdagen kunnen rijden. Ga het dus samen met de stalruiter daar oppakken, waar ik momenteel ook werken aan de hand lessen van heb. We gaan het wel zo oppakken, alsof hij gewoon zadelmak gemaakt moet worden, hoewel hij natuurlijk wel al dingen kent. Trekken daar ook gewoon een week of 6 voor uit, zoals ze ook in principe op veel zadelmakmaak stallen aangeven, en dan ga ik als alles goed gaat naar de gewone stal.

Ik ga van de week een paar keer nog met zadel longeren en daarna oefenen met stilstaan naast krukje. evt wel ook voet in de beugel als hij echt stil staat en hangen, maar sowieso nog niet gaan zitten. Ik mag daarvoor wel helemaal eind van de middag met hem werken en dan afsluiten, maar ik ga uiteraard niet rijden als ik daar na sluitingstijd helemaal alleen ben. Volgende week zaterdag ga ik samen met de stalruiter dan proberen te hangen en te zitten. Waarschijnlijk doet zij dat. Was het aanvankelijk zelf van plan, maar had er ook niet op gerekend dat hij zo lang uit de roulatie zou zijn dat het echt weer beginnen bij af zou zijn met eerst hangen. Ik kan doordat er bij mij een aantal wervels zijn vastgezet en ik een kunstheup heb, nl niet vanuit eerst hangen heel langzaam mijn been erover doen. Ik kan wel rustig en met beleid opstappen, maar ik heb wel de opwaartse beweging van de afzet vanaf het krukje nodig om mijn been over het paard heen te krijgen.

Maar goed, het duurt zo lang als het duurt, maar verwacht wel dat ik hem over een week of 6 kan verhuizen. Zou mooi zijn als dat dan samen met het begin van het weide seizoen valt en hij meteen dan de wei op kan met een groepje dat dan ook voor het eerst met elkaar naar buiten gaat. Hoewel ik het wel spannend vind om hem na dit blessureleed in een groep naar buiten te gooien, weet ik dat Owen een heel sociaal paard is, dat ook altijd gewoon goed lag in de groep in de opfok. Hij is ook heel chill met andere paarden. Als ik hem in een voor mijn gevoel veel veiliger "eigen" weitje zou zetten op die stal, is de weidetijd maar een halve dag ipv hele dag. Ik gun hem wel die hele dag en ik denk dat je daarmee op de lange duur ook gewoon een sterker en gezonder paard over houdt, dus moet ik daarin dan maar mijn eigen knoop in de buik opzij zetten.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:29

@oji wij longeren Ellie inderdaad ook maar 5 minuten en dan kan dochter er al op. Ik denk dat over een week of 3 dochter ook wel zo op kan stappen, zonder eerst longeren. Misschien zou het nu ook wel kunnen, maar ik vind het wat verstandiger eerst hier op stal alle gangen goed onder controle te hebben. Dan kunnen we daarna dit soort dingen wel uitbreiden.

Fijn dat het zo kan in samenspraak met de stalruiter daar. Ik zou de rust van daar ook juist wel fijn vinden nu je weer op gaat bouwen. Merk dat hier op stal mensen het soms ook wel spannend vinden als Feline met d'r jonkie aan komt. We gaan ook de buitenbak even reserveren de eerste keren dat ze daar gaat rijden, dan heeft niemand last van ons en dochter hoeft zich niet druk te maken over anderen.

Het klinkt alsof Owen weer goed op weg is zo, fijn! Je houdt ons wel op de hoogte van hoe het gaat he? :)

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:35

Ja hoor, houdt jullie op de hoogte. Ik vind het ook veels te leuk om alle ervaringen en alle verschillende type jonge paarden hier te lezen.

Qua voer krijgt Owen trouwens Cavalor Vitamino en een schep Luzerne (uiteraard naast veel ruwvoer).
De Vitamino is echt ook geschikt voor spieropbouw, zit extra vit. E, Selenium en essentiële aminozuren in.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 12:02

Even een massa update :D

@QueenBeeBee fijn dat het zo goed gaat! Lastig hè, balans met die jonge beesten, het zwabbert alle kanten op!

@koekie Klinkt goed! Wat fijn dat ze zo een goed karakter heeft en overal voor in is en ook dat je dochter er zo mee weg kan rijden. Hopelijk alles goed nu met haar tandjes. Ziet er lekker ontspannen uit!

@Leedebee wat een heeeljjk buffeltje! Mijn wat klassieke KWPNer van 1.61 was destijds in sport conditie misschien 540kg :D Hij ziet er inderdaad uit alsof hij nog wel wat de hoogte in gaat zo.

@oji wat fijn dat Owen zo een goede inhaal slag aan het maken is. Hij heeft toch een flinke opdonder gehad maar zo te horen is daar al bijna niks meer van te merken. Enorme veerkracht!

Verder nog wat paarden met groeispurten en die al door hun wintervacht heen komen!

En die safety belt / ultimate Bokriem had ik ook al liggen maar nog niet gebruikt.

Inmiddels weer wat verder met mijn eigen pup. Drukking gelukkig weg dus zelf er weer op maar was na week weinig doen, harde wind en klapperende platen en iemand die hard een deur dicht gooide net ff wat minder. Ze liep erg te klapperen en doen met haar hoofd. Toen ik er zelf op zat schrok van de deur en kreeg ik toch echt bijna vliegles, maar gelukkig heeft ze een flinke bos manen.

Gisteren zelf voor de derde keer erop en ze liep echt super fijn! Ze is wel echt enorm gevoelig in haar mond en zodra ik zelf iets te veel vastpak wordt ze daar heel onrustig van in haard hoofd, dus lekker confronterend weer :D

Ze is ook echt enorm fijn aangereden. Licht in de mond, reageert goed op de zit (zelf opletten dat ik niet voorover kukel).

Ze lijkt ook echt heel nuchter… maar dat moet ik even afkloppen.

Ik ben echt zo helemaal klaar met die k-winter. Het voelt echt alsof de laatste 4 maanden echt alleen maar of heel harde wind of regen is geweest.

Hopelijk gaan we het goede weer tegen moet want ik wil wel echt kilometers met haar gaan maken zodat het allemaal wat normaler voor haar wordt. En hopelijk kan ik haar dan van de zomer achter een ander paard parkeren voor een bos/hei ritje want dat is toch wel echt een van de doelen.