Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leedebee

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:11

Fijn dat het lekker ging. Ze leren van ons, maar wij ook van hun :o
Ik ben ook helemaal klaar met dat vieze weer :brr:

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:46

@dierenfan balen van je long covid, hopelijk snel weer iets beter. Wel heerlijk als ze zulke varkens zijn :+ .

@raineri jammer dat je bijrijdpaard verkocht is. Maar wel leuk dat je weer een nieuw project hebt

@koekie als die van mij zo doet dan is ze rustig :') . Wel grappig om te zien

@manic fijn dat je er weer zelf op gezeten hebt. En inderdaad dit weer is echt vreselijk...

Hier gisteren weer gereden (of nouja vnl gestapt en 3 rondjes gedraafd). Ging hartstikke goed, ze is zo heerlijk fanatiek.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:02

Thx voor alle bijles acties en updates. Zo leuk om
Te lezen hoe iedereen in de weer is

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:05

Babootje schreef:
Koekie73 schreef:
Dit doet Ellie:

https://youtube.com/shorts/zJQm-u1ibKw?feature=share

En dit valt nog mee, want we vragen haar nu veel meer naar voren zodat ze geen kans meer krijgt hiervoor. Dit deed ze altijd ook bij Philip tijdens het zadelmak maken dus ik denk dat het een beetje een gewoonte is geworden. Maar het maakt wel dat we er nu nog niet opstappen zonder even te longeren LOL


Hahaha lekker konijntje.
Dan zou dit jullie ook nog wel eens kunnen uitkomen
https://www.allaboutkristy.nl/shop/paar ... fety-belt/


Wauw dit kende ik nog niet en ga ik zeker onthouden voor die springveer van mij :Y)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:08

Leedebee schreef:
Fijn dat het lekker ging. Ze leren van ons, maar wij ook van hun :o
Ik ben ook helemaal klaar met dat vieze weer :brr:


Mooi gezegd, inclusief het K weer _/-\o_

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:10

Kijk mijn sprietje inmiddels… ze blijft nog steeds heel smal en slank dus vrees dat ze nog de lucht in zal gaan. De laatste meting was vorig jaar, toen was ze 1.68

Afbeelding

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:20

Toch eens proberen of ik het voor elkaar krijg om een filmpje te delen met jullie! Hopelijk lukt het me :o

Ik ben al jaren niet meer echt actief op bokt maar merk dat ik dit topic wel heel leuk vind. En ook fijn voor uitwisselen van ervaringen etc. *\o/*

Maar zie hier, mijn merrie Pasodoble


manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:39

Ziet er goed uit!!

Leedebee

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:33

Netjes hoor! Wel grappig. Op de foto is het nog echt een puppy en met het rijden lijkt het al heel wat :D

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:00

Ziet er goed uit Queenbeebee.

Even een ego-post want ik zit helemaal op een wolk...ik heb vandaag voor het eerst na dik een half jaar weer op Owen gezeten <3
Ik moet zeggen dat ik het best spannend vond, want meneer was vooraf met werken aan de hand en longeren behoorlijk springerig en fris. Maar wou het ook niet langer uitstellen. Dus weer gewoon alsof hij opnieuw zadelmak gemaakt wordt. Ik had iemand op de grond erbij die hem aan de longe hield. Eerst vanaf het krukje vooral met mijn armen zwaaien boven hem, rechts van hem, zwaaiende bewegingen over zijn achterhand gemaakt. Toen voet in de beugel en gaan hangen, zodat hij weer voor het eerst gewicht op zijn rug voelde (meer als een zadel alleen). Al hangend heeft degene die hem aan de longe had een paar stappen naar voren laten stappen, toen er weer af en opnieuw naar het krukje. Weer zwaaien, hangen...okay floppy ears en ontspannen dus toen heel voorzichtig been erover en gaan zitten....en ademen... ha ha. 5 minuten ofzo gestapt door de bak, nog steeds aan de longe en toen halthouden. Dat wil meneer niet graag dus dat moest nog een keer overnieuw en toen eraf en brokjes gegeven. Dit was genoeg voor nu, mag ie van de week over nadenken en volgende week zaterdag weer erop. Tussendoor wel 2 x aquatraining en 2 x longeren met zadel.

Ook vandaag voor het eerst longeerles gehad. Wel ooit...denk een jaar of 15 geleden, een keer een longeer clinic gehad van Lammert Haanstra, maar verder altijd zelf wat aangeknoeid en voor mij was longeren vooral onbelast beweging geven en lekker uitrazen. Die clinic toen was met een ervaren en braaf paard van een vriendin van mij en ik moet zeggen dat ik niet heel erg gecharmeerd was van de methode van Lammert Haanstra. Hij zette de paarden zo strak bij...noemde dat dan de wedstrijdhouding, maar dit was een paard dat op B niveau wedstrijden liep en werd opgeknoopt alsof hij in een Grand Prix oprichting moest lopen. Ik vond dat niet een prettig gezicht. Wel geleerd om altijd echt zelf actieve houding aan te nemen met longeren en bijzetten met touwtjes ipv bijzetteugels erin gehouden, maar nooit meer een paard zo kort/strak bijgezet.

Maar goed, nu was degene bij het longeren waar ik werken aan de hand les van heb, en die mij ook vanaf de grond begeleid bij het opnieuw inrijden. Zij is daarin heel duidelijk, uitrazen aan de longe is voor haar een no go. Als er gewerkt wordt, wordt er niet uitgeklepperd en longeren is ook werken (ik gebruikte longeren vooral altijd voor uitrazen :+ ) Maar zo leuk, Owen was een superfrisse stuiterbal, maar hoe snel na een paar aanwijzingen van haar, ik hem dus gewoon met zijn aandacht bij mij kreeg en dat uitrazen niet meer aan de orde was. Ha ha daardoor vond ik het eigenlijk wel extra spannend om op te stappen, want dacht...ja maar hij heeft niet uitgeraasd. Maar was dus, misschien wel juist door die duidelijkheid, super braaf en gehoorzaam toen ik erop ging. <3 <3 <3

Ik vind het altijd zo leuk als ik ook weer nieuwe dingen leer. Sta nu natuurlijk in een hele andere situatie en plek als normaal, een plek waar primaire doel revalidatie en waar ik dus ook weer veel nieuwe dingen leer. Ik vind dat werken aan de hand dus ook superleuk en dat had ik echt nog nooit gedaan. Ik zie ook echt wat het doet met zijn mentale groei en ook dat hij daarin steeds sterker wordt. Ik ben altijd wel een lesbeest geweest, heel veel lessen (dressuur, springen, cross) omdat ik daar echt een enorme boost van krijg en altijd wil leren, maar het was wel altijd les in rijden en je paard onder het zadel trainen, nooit in de zaken eromheen en ik weet van mijzelf dat ik daarin veel slordiger ben. Zo consequent als ik kan zijn als ik erop zit, zo laks kan ik zijn als ik ernaast sta. Nu noodgedwongen hiermee in aanraking gekomen en ik vind het echt wel een aanvulling.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:42

Lekker bezig Oji!. Ik ben er ook altijd heel erg voor dat paarden eerst leren wat wel en niet mag. Dus zomaar uitrazen aan de longe doen we niet. Het mag wel, maar pas als ik/wij dat goed vindt/vinden. Zo leren ze dat als ze de longeerring inkomen zich eerst moeten gedragen en niet zomaar mogen doen wat ze willen. Het is ook gewoon veel veiliger, want voor je het weet heb je een hoef in je hoofd met die jonge paarden. (Reden dat hier ook een cap bij het longeren wordt gedragen).
Als je de keuze hebt (bij Mexx hadden we dat niet, want die kochten we pas in juli) dan heeft t de voorkeur om in het vroege voorjaar zadelmak te maken. Dan zijn ze meestal nog geen 3 jaar. Dat gaat niet verder dan zonder spanning kunnen opstappen en een rondje links en rechts. Het omdraaien naar de andere hand, vinden veel paarden superspannend. Daarna lekker nog de hele zomer op de wei en als het weideseizoen klaar is, het paard weer oppakken. En dan merk je - als je dan weer gaat beleren - dat ze dat stukje gewoon echt nog weten. Dat is eigenlijk de meest relaxte manier. Paard heeft wat beleefd en kan er dan de hele zomer over nadenken :D
Zo jammer dat veel paarden die tijd niet krijgen. Die moeten dan de jonge sportpaarden de jonge paarden competities in en ik heb ook echt gemerkt met Polletje dat dat veel te vroeg kwam. Dus niet gedaan.

Leedebee

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:08

Leuk Oji!

Uitrazen gebeurt hier eigenlijk zelden. Misschien ook wel omdat hij 24/7 buiten loopt?

Vandaag had ik er zomaar op kunnen gaan zitten denk ik...
Hij stond hooi te eten en ik stond al kletsend met een stalgenoot (ik klets nogal veel :o ) op het krukje naast hem (doe ik vaker om te wennen), een beetje over zn rug te aaien en zo. Later hing ik met mn bovenlijf (veel gewicht) op hem en zwaaide ook ff een aantal keer heel lomp mn been over/tegen zn kont. Hij reageerde er nauwelijks op.
Toen gooide ik mn been er overheen en hing wat voorover richting zn manen met wat gewicht (in de lengte van zn rug zegmaar). Mn andere voet stond nog op het krukje.
Hij reageerde daar zo chill op dat ik misschien wel helemaal had kunnen gaan zitten!

Punt was alleen dat ik geen cap op had en hij vast stond. Dus toch maar niet doorgezet ondanks dat het voor het eerst echt goed voelde :=

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:53

Leedebee schreef:
Netjes hoor! Wel grappig. Op de foto is het nog echt een puppy en met het rijden lijkt het al heel wat :D


Grappig hè dat verschil. En ze krijgt ook steeds meer “praatjes” en dan heb ik mijn handen vol

Maar onder aan de streep is het echt een puppy nog dus ik wil echt wel voorzichtig aan doen met haar

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:56

oji schreef:
Ziet er goed uit Queenbeebee.

Even een ego-post want ik zit helemaal op een wolk...ik heb vandaag voor het eerst na dik een half jaar weer op Owen gezeten <3
Ik moet zeggen dat ik het best spannend vond, want meneer was vooraf met werken aan de hand en longeren behoorlijk springerig en fris. Maar wou het ook niet langer uitstellen. Dus weer gewoon alsof hij opnieuw zadelmak gemaakt wordt. Ik had iemand op de grond erbij die hem aan de longe hield. Eerst vanaf het krukje vooral met mijn armen zwaaien boven hem, rechts van hem, zwaaiende bewegingen over zijn achterhand gemaakt. Toen voet in de beugel en gaan hangen, zodat hij weer voor het eerst gewicht op zijn rug voelde (meer als een zadel alleen). Al hangend heeft degene die hem aan de longe had een paar stappen naar voren laten stappen, toen er weer af en opnieuw naar het krukje. Weer zwaaien, hangen...okay floppy ears en ontspannen dus toen heel voorzichtig been erover en gaan zitten....en ademen... ha ha. 5 minuten ofzo gestapt door de bak, nog steeds aan de longe en toen halthouden. Dat wil meneer niet graag dus dat moest nog een keer overnieuw en toen eraf en brokjes gegeven. Dit was genoeg voor nu, mag ie van de week over nadenken en volgende week zaterdag weer erop. Tussendoor wel 2 x aquatraining en 2 x longeren met zadel.

Ook vandaag voor het eerst longeerles gehad. Wel ooit...denk een jaar of 15 geleden, een keer een longeer clinic gehad van Lammert Haanstra, maar verder altijd zelf wat aangeknoeid en voor mij was longeren vooral onbelast beweging geven en lekker uitrazen. Die clinic toen was met een ervaren en braaf paard van een vriendin van mij en ik moet zeggen dat ik niet heel erg gecharmeerd was van de methode van Lammert Haanstra. Hij zette de paarden zo strak bij...noemde dat dan de wedstrijdhouding, maar dit was een paard dat op B niveau wedstrijden liep en werd opgeknoopt alsof hij in een Grand Prix oprichting moest lopen. Ik vond dat niet een prettig gezicht. Wel geleerd om altijd echt zelf actieve houding aan te nemen met longeren en bijzetten met touwtjes ipv bijzetteugels erin gehouden, maar nooit meer een paard zo kort/strak bijgezet.

Maar goed, nu was degene bij het longeren waar ik werken aan de hand les van heb, en die mij ook vanaf de grond begeleid bij het opnieuw inrijden. Zij is daarin heel duidelijk, uitrazen aan de longe is voor haar een no go. Als er gewerkt wordt, wordt er niet uitgeklepperd en longeren is ook werken (ik gebruikte longeren vooral altijd voor uitrazen :+ ) Maar zo leuk, Owen was een superfrisse stuiterbal, maar hoe snel na een paar aanwijzingen van haar, ik hem dus gewoon met zijn aandacht bij mij kreeg en dat uitrazen niet meer aan de orde was. Ha ha daardoor vond ik het eigenlijk wel extra spannend om op te stappen, want dacht...ja maar hij heeft niet uitgeraasd. Maar was dus, misschien wel juist door die duidelijkheid, super braaf en gehoorzaam toen ik erop ging. <3 <3 <3

Ik vind het altijd zo leuk als ik ook weer nieuwe dingen leer. Sta nu natuurlijk in een hele andere situatie en plek als normaal, een plek waar primaire doel revalidatie en waar ik dus ook weer veel nieuwe dingen leer. Ik vind dat werken aan de hand dus ook superleuk en dat had ik echt nog nooit gedaan. Ik zie ook echt wat het doet met zijn mentale groei en ook dat hij daarin steeds sterker wordt. Ik ben altijd wel een lesbeest geweest, heel veel lessen (dressuur, springen, cross) omdat ik daar echt een enorme boost van krijg en altijd wil leren, maar het was wel altijd les in rijden en je paard onder het zadel trainen, nooit in de zaken eromheen en ik weet van mijzelf dat ik daarin veel slordiger ben. Zo consequent als ik kan zijn als ik erop zit, zo laks kan ik zijn als ik ernaast sta. Nu noodgedwongen hiermee in aanraking gekomen en ik vind het echt wel een aanvulling.


Oh wat heerlijk om te lezen dit! Zo leuk *\o/*

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:14

Vanavond weer een paar rondje gereden en het wordt echt steeds leuker. Ze is zo leuk en lief <3

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 02:01

Heerlijk Manic!

Leedebee

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:10

Wat fijn!

Hier gister nog weer wat meegemaakt... 8)7

We hadden lekker in de longeerbak gewerkt en hij mocht daar nog ff scharrelen (zoals altijd) terwijl ik de spullen op ging ruimen en zn eten ging pakken.
Terwijl ik bezig ben hoor ik opeens een paar hoeven aankomen wandelen... dus ik kijk om de hoek en ja hoor, hallo Stip! Gewoon relax, opzoek naar zn eten.
Dus ik denk hoe komt hij nou die bak uit? Ga ik kijken, is heel het hek uit zn voegen! Heeft hij zich waarschijnlijk vast gerold en het ook nog gepresteerd om er onderdoor te komen! Hoe dan!??
Gelukkig had hij geen zichtbare schade. Wat een mafketel is het toch :')

Hij heeft trouwens al vanaf dag 1 de tik om naast / tegen het hek te rollen en hij weet ook dat hij dan niet om kan rollen. Blijkbaar had hij het nu even verkeerd ingeschat 8)7

(Dat hek is normaalgesproken dus recht. Gelukkig konden we m weer terug in de grond krijgen :o )
Afbeelding

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:29

Ha ha, dat is dan weer het nadeel van zo'n tank...die rolt zo'n hek gewoon plat. :+

Gelukkig heeft ie niets.

Leedebee

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:22

Haha idd :')

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:56

Even hele andere vraag?

Afgelopen vrijdag was de DA op stal om ook het gebit van mijn merrie te laten checken. (Derde keer in een jaar tijd)

Maar de DA vond mijn merrie echt te mager en te weinig buik vulling hebben. Dus nu hebben we een strijkplank gemaakt met bijvoegen want ik voerde al bij maar we willen toch dat ze wat sneller gaat aankomen.

Nu kan ik natuurlijk niet wachten op resultaat maar hoe snel mag ik nou verbetering verwachten met zo’n jonkie in de groei?

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:38

Een strijkplank met bijvoegen? Je bent mij even kwijt :+

Je ziet vrij snel resultaat normaal gesproken als je voldoende voert van het juiste voer.
Of er moet een andere oorzaak zijn van het mager zijn en evt niet goed aankomen.

Leedebee

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:45

Haha ik moest ook 3x lezen :+

Met een aantal weken zou je toch wel verschil moeten zien? Bij mij op de weegschaal zie ik altijd wel snel resultaat als ik te veel snoep :')

Ik weet niet wat ze nu krijgt, maar misschien daar ook eens naar kijken? Soms kan je 2kg van iets voeren, maar zitten er per saldo weinig voedingsstoffen in.

Maar bij "buikvulling" denk ik meer aan dat ze op dat moment/ die dag niet voldoende ruwvoer binnenkrijgt...

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:55

Helemaal met je eens, Leedebee.
Daarom zou je normaals gesproken met 2 weken al wel wat verschil moeten zien.

Wat en hoeveel voer je precies @QueenBeeBee?
Mijn 3,5 jarige krijgt onbeperkt hooi (dat is aan haar te zien als ik het vergelijk met de trainingsstal waar ze 3x per dag ruwvoer kreeg) en 1 kg basis sportbrok van Havens. Ze wordt 3x per week gereden (ongeveer 20 minuutjes)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:34

Koekie73 schreef:
Een strijkplank met bijvoegen? Je bent mij even kwijt :+

Je ziet vrij snel resultaat normaal gesproken als je voldoende voert van het juiste voer.
Of er moet een andere oorzaak zijn van het mager zijn en evt niet goed aankomen.


_O- _O-

Whahaha hilarisch mijn autocorrect :D :o

Maar strijkplank moet strijd plan zijn -:)

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:48

Hahahaha sorry voor de verwarring. Zit hier hardop te lachen. :))

Lief dat jullie zo meedenken want ik merk dat ik wat zoekende ben. Hier even haar schema :list:

Pietje krijgt onbeperkt hooi. Ze staat ongeveer 10 uur per dag buiten in een kudde van in totaal 4 merries en zij staat als 2de in de rangorde. Dus ze jaagt 2 van de 3 merries weg om te kunnen eten.

Op stal krijgt ze ook hooi en ze staat op stro (mocht het hooi echt een keer op zijn, schoon stro eet ze graag)

Daarnaast kreeg ze al een halve schep basisbrok en van mij vitalbix daily complete en de nutrimash van vitalbix.

Ze leek wel iets aan te komen maar toch veel te weinig. En ze eet haar brokken slecht de laatste tijd dus de DA haar gebit laten controleren. Daar kwam niet veel bijzonders uit. (Was ook de derde keer tandarts in een jaar) :Y)

De DA was te spreken over het ruwvoer iig dus dat is een fijne bevestiging

Pietje wordt goed onderzocht qua wormen en eventueel ontwormd.

Wel heeft mijn merrie vorig jaar een maagzweer gehad en is behandeld met medicatie.

Nu ben ik gestart met bietenpulp erbij en Agrobs Myo Protein Flakes

Bietenpulp op aanraden van de DA. Daar krijgt ze nu (geweekt) twee voerscheppen van per dag.
En de Agrobs Flakes krijgt ze een halve schep (niet geweekt) als slobber.

Ook krijgt ze gekookt lijnzaad voor haar maag

Ik rij haar 2x in de week, verder 1x aan de dubbele longe en 1x grondwerk / longeren aan halster. Verder loopt ze lekker buiten en staat ze op een enorm rustige plek.