Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:50

Leedebee schreef:
Haha ik moest ook 3x lezen :+

Met een aantal weken zou je toch wel verschil moeten zien? Bij mij op de weegschaal zie ik altijd wel snel resultaat als ik te veel snoep :')

Ik weet niet wat ze nu krijgt, maar misschien daar ook eens naar kijken? Soms kan je 2kg van iets voeren, maar zitten er per saldo weinig voedingsstoffen in.

Maar bij "buikvulling" denk ik meer aan dat ze op dat moment/ die dag niet voldoende ruwvoer binnenkrijgt...


Eens hoor! De DA vond het ook opvallend en moeten het goed in de gaten houden of ze nu wel gaat aankomen

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:29

Is muscle fit van metazoa niks om ook bij te geven?
Eiwit rijk brokje zonder troep.

Muisje heeft deze winter niks gedaan.
Heb haar weg gezet om alles te verwerken en het was ook schijtweer.
Nu was de tijd weer daar, om wat te gaan doen.
En wat is het toch een heerlijk eerlijk paard.
Ze is niets vergeten en je loopt zo weer met haar weg.
Opstappen en rijden maar.
Zelfs weer een rondje buiten mee gepakt.
En alles vind ze leuk en doet zo haar best.
Ze vind het heerlijk om weer wat te gaan doen.
Staat me ook aan te gapen als ik met mijn andere paard in de weer ben.
Ben echt verzot op dat beestje.
Een mondje van fluweel,echt pinkjes werk.
Zoekt ook graag je hand op.
En een lekkere looplust
Nu weer conditie opbouwen en rustig aan beginnen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:42

roosa schreef:
Is muscle fit van metazoa niks om ook bij te geven?
Eiwit rijk brokje zonder troep.

Muisje heeft deze winter niks gedaan.
Heb haar weg gezet om alles te verwerken en het was ook schijtweer.
Nu was de tijd weer daar, om wat te gaan doen.
En wat is het toch een heerlijk eerlijk paard.
Ze is niets vergeten en je loopt zo weer met haar weg.
Opstappen en rijden maar.
Zelfs weer een rondje buiten mee gepakt.
En alles vind ze leuk en doet zo haar best.
Ze vind het heerlijk om weer wat te gaan doen.
Staat me ook aan te gapen als ik met mijn andere paard in de weer ben.
Ben echt verzot op dat beestje.
Een mondje van fluweel,echt pinkjes werk.
Zoekt ook graag je hand op.
En een lekkere looplust
Nu weer conditie opbouwen en rustig aan beginnen.
[ [url=m/xF77YO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ES9oK5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/snNc8L.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ga ik onthouden, dank je. Momenteel eet ze slecht brokken dus heb ik ingezet op slobber.

Aaah jullie eerste foto! Echt geniaal

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:52

@Queenbeebee ik kan je helaas niet helpen aan voer wat zou moeten aanzetten qua tips, de mijne wordt al dik van lucht nl :+. Maar wormen en eventueel gebit(als dat niet al gedaan is?) checken of dat niet een oorzaak is zou ik doen.

@roosa ooh heerlijk dat je zo weer kan opstappen en wegrijden!

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:46

@queenbeebee ik zou ook bietenpulp bijvoeren idd of evt de brok vervangen door draversbrok (veel eiwit)

@roosa wat fijn zeg, gewoon zo weer opstappen. Ja laten we hopen dat de meeste regen voor voorlopig weer achter de rug is. Ben er ook zo klaar mee.

Ellie is vandaag naar de kliniek geweest voor controle van het gebit.
Het gat na de kiesextractie is enorm mooi geheeld! Het is inmiddels 6 maanden geleden en de tegenoverliggende kies was dus idd 2 a 3 mm meer naar boven gekomen dan de rest. Dat is vandaag dus weer netjes bijgewerkt met nog een paar scherpe puntjes.
Voor de komende 6 maanden is ze weer even klaar!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:56

ElinaSK schreef:
@Queenbeebee ik kan je helaas niet helpen aan voer wat zou moeten aanzetten qua tips, de mijne wordt al dik van lucht nl :+. Maar wormen en eventueel gebit(als dat niet al gedaan is?) checken of dat niet een oorzaak is zou ik doen.

@roosa ooh heerlijk dat je zo weer kan opstappen en wegrijden!


Thx! Alles al gecheckt en onder controle zoals het nu lijkt

Gek hè hoe anders het per paard kan zijn :j

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:57

Koekie73 schreef:
@queenbeebee ik zou ook bietenpulp bijvoeren idd of evt de brok vervangen door draversbrok (veel eiwit)

@roosa wat fijn zeg, gewoon zo weer opstappen. Ja laten we hopen dat de meeste regen voor voorlopig weer achter de rug is. Ben er ook zo klaar mee.

Ellie is vandaag naar de kliniek geweest voor controle van het gebit.
Het gat na de kiesextractie is enorm mooi geheeld! Het is inmiddels 6 maanden geleden en de tegenoverliggende kies was dus idd 2 a 3 mm meer naar boven gekomen dan de rest. Dat is vandaag dus weer netjes bijgewerkt met nog een paar scherpe puntjes.
Voor de komende 6 maanden is ze weer even klaar!


Ze krijgt nu idd een soort grasmix / slobber waar veel proteïne in zit.

Wat fijn dat de controle goed was zeg!

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 06:33

@Roosa hier niet echt vakantie gehad maar vanaf december 3x onder het zadel geweest. Elke keer is het opstappen en weg rijden. Zo fijn! Nu staan ze hier dan wel af en toe ook in 2 span en deed ik lange lijnen en los longeren. Maandag zijn er weer ijzers onder gegaan. Mijn medicatie is eindelijk aangepast dankzij een doortastende longarts. Ik krijg weer gewoon lucht! Zondag gereden en ga vanmiddag ook. Nog wel steeds op onze oudste. Ik krijg wel steeds meer zin om op mijn eigen paard te gaan rijden. Hij is nu 14 maanden onder het zadel en wordt binnenkort 5 jaar. Ik heb wel de verwachting dat ik dit voorjaar/zomer ga rijden op hem. Dan is het 2x niet helemaal groen en we krijgen beiden uiteraard hier begeleiding in.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 18:06

Merriebrok of draverbrok zet lekker aan, worden ze meestal niet te fris van en is niet mega duur. Gaat voornamelijk om extra eiwitten dan.

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:39

manic schreef:
Merriebrok of draverbrok zet lekker aan, worden ze meestal niet te fris van en is niet mega duur. Gaat voornamelijk om extra eiwitten dan.


Brok eet ze helaas niet echt graag

Maar ik was vandaag heel blij! Zag echt meer buik vulling dus wat dat betreft geeft dat goede hoop. Hopelijk gaat ze dan ook aankomen

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:59

Zoooo blij! Een extra bijrijdster kunnen vinden die ook mede menner/hulpkoetsier en grondwerker is. Hoe bijzonder en hoe fijn!
Vandaag voor eerst in 5 maanden weer enkelspan met Gibbs gedaan. Natuurlijk moest hij eerste kilometer wennen maar daarna was het weer oren erop en vol vreugde gaan. Allemaal erg genoten! Ook onder het zadel klikt het al en op de grond lijkt het ook wel goed te zitten. Hij heeft in elk geval nog geen poging gedaan ze het terrein af te trappen en dat zegt al heel wat :o :+
Ivm mijn gezondheid erg fijn omdat ik nu in principe meer naar de zijlijn kan en minder intensief aan de slag moet. Daarnaast is ze ervaren in het aan leren van diverse kunstjes. Dadelijk gaat hij concullega worden van Stip hier in het topic :D wel aangegeven dat allerlei trucjes mag maar steigeren of bokken aan leren is verboden. Gewoon omdat ik dat gedrag niet wil stimuleren ook niet onder commando. Eens kijken of we hem kunnen leren apporteren haha hij loopt namelijk uren per dag met een bal in z'n mond tegenwoordig. De paarden doen ook echt trekspelletjes met de bal samen en we vinden de ballen op de gekste plaatsen terug

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 00:00

Wat fijn!

Haha leuk hoor als hij ook kunstjes leert, daar kan je ook leuk mee aan de slag als het slecht weer is. Lekker hersenwerk :+

Stip kan inmiddels inparkeren bij het krukje of langs het hek. Heel handig voor als ik er tzt op ga :D

Hier staat de boel nu even op een laag pitje. Hij is wat kreupel links voor, maar dat zie je eigenlijk alleen in draf. Er is nogal wat rumoer in de kudde ivm nieuwe paarden die ingeschaard worden, en hij vindt dat het zijn taak is om de boel te regelen. Ik denk dat hij zich daarbij verstapt heeft o.i.d.

Voorlopig maar ff rustig aan en kijken of het zichzelf oplost.

Babootje

Berichten: 26271
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:23

Wat fijn dierenfan; dan kun je nog meer gaan genieten!
Leuke foto's Roosa. Fijn dat je paard het na zo'n pauze dan weer lekker oppakt.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:08

@Koekie: Top dat het gebit nu goed is en dat je weer een half jaar verder kunt
@Queenbee: Hopelijk komt ze nu dan ook echt aan. Als er wat meer vetjes opkomen, krijgen ze ook wat meer bouw en brandstoffen over om spieren en conditie op te bouwen.
Fijn Dierenfan!

Hier ook helemaal blij. Ik ga Owen in het Paasweekend ophalen van de revalidatiestal en dan kan het echte opbouwen onder het zadel en hopelijk het grote genieten weer gaan beginnen na 8 maanden. Ik heb er zo'n zin in!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:14

oji schreef:
@Koekie: Top dat het gebit nu goed is en dat je weer een half jaar verder kunt
@Queenbee: Hopelijk komt ze nu dan ook echt aan. Als er wat meer vetjes opkomen, krijgen ze ook wat meer bouw en brandstoffen over om spieren en conditie op te bouwen.
Fijn Dierenfan!

Hier ook helemaal blij. Ik ga Owen in het Paasweekend ophalen van de revalidatiestal en dan kan het echte opbouwen onder het zadel en hopelijk het grote genieten weer gaan beginnen na 8 maanden. Ik heb er zo'n zin in!


Ze lijkt iig al wat bij te trekken. Nu drie weken bezig en haar flank is minder opgetrokken en haar buik beter gevuld

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:22

Het is rustig hier :D

Fijn dat ze een beetje bij begint te trekken!


Hier hadden we een gast in de bak.
We waren het inparkeren aan het oefenen. Toen keek Stip ineens de duisternis in kwam er een haas de bak in wandelen!
(Ik zit er trouwens nog niet op en de cap is voor het idee)

Zoek de haas :+
Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 07:43

@dierenfan wat fijn dat je zo iemand hebt gevonden!

@oji klinkt goed, snap dat je daar zin in hebt

@koekie fijn dat het gebit in orde is.

@queenbeebee super dat ze al wat bij begint te trekken. Lekker zo door gaan dus

@leedebee gevonden! Leuk dat zulke dieren gewoon in je omgeving zitten. Hier zitten regelmatig steenmarter me aan te staren als het donker is :+ .

Mijn topper doet het ook super. Kunnen inmiddels los stappen en draven. Ze begint steeds meer balans te krijgen, alleen mentaal is ze nog snel moe dus we doen korte sessies. Tot nu toe alleen nog maar in de kleine binnenbak gereden, hopelijk kan ik ook snel lekker in de buitenbak dan kunnen we nog makkelijker meters maken.

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:14

Veroorzaken die steenmarters geen overlast? Of hebben jullie geen kippen en zo :D

Fijn dat het voorspoedig gaat. Straks met lekker weer de buitenbak in +:)+

Wij hebben alleen maar een buitenbak, dus dan is de keuze makkelijk haha

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 01:16

Aaah zo leuk dat de haas ook op de foto staat!

Zeker rustig hier

Wat fijn zeg ze vooruitgang Eline! Heerlijk

Hier ook alleen een buitenbak. En ik ben zeker blij dat ze wat bijtrekt maar ik ben zo ongeduldig. Ik kan het er wel op kijken. Ik wil wel 10 kilo doneren aan haar 8-) :Y)

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:23

Wat grappig LeedeBee. Tof dat je hem op de foto hebt gekregen!

Voor de rest allemaal positieve berichten, fijn zeg!

Hier gaan we ook rustig maar gestaag verder. Odin kan ondertussen wel redelijk rond stappen met mij erop, been geven en het stap commando is ondertussen gekoppeld. Halt houden doet ie ook zonder hulp vanaf het midden en sturen wordt langzaam maar zeker ook beter :)

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:07

Nou als het nou weer even afgelopen is met dit weer (hagel en regen, regen en regen) dan kunnen wij ook weer verder haha. Met die wind is Ellie rijden een uitdaging haha. Maar nog steeds braaf hoor!

Ik heb dit weekend de pony verkocht :-( Definitief einde van de ponytijd voor mijn dochter. Dat wordt even wennen zonder hem na al die jaren. Ik ben deze week even in de rouw denk ik :knuffel:
Hij heeft een geweldig huisje gekregen bij een lief kindje, dus dat komt helemaal goed. Maar missen gaan we hem wel heel erg.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:21

Oh dat zal dubbel zijn Koekie. Wel fijn dat je zo'n goed huisje hebt gevonden voor je pony.

Ik zou gisteren Owen rijden, maar hij was zo'n bom dat ik er wijselijk vanaf heb gezien. In de paddock al dolle henkie, op de poetsplaats stond hij ook te stuiteren en klepperen en aan de longe was het een raket naar de maan. Nou dan geef ik mijn portie aan fikkie hoor. Wel jammer omdat ik maar weinig mogelijkheden heb om te rijden op de revalidatie stal, maar ben ook niet levensmoe. Volgende week haal ik hem op, Belangrijkste vond ik dat ik op de revalidatiestal zijn spieren goed heeft opgebouwd met aquatraining en werken aan de hand + longeren en dat ik heb gevoeld + dat er goed gekeken is dat hij goed loopt onder het zadel. Dat doet hij. Ik hoop aankomende week nog 2 keer te kunnen rijden en 1 keer door de revalidatietrainer. Maar als dat niet kan als hij zo explosief blijft, dan niet. Dan bouw ik hem verder op als we verhuisd zijn. Maar goed, kwam echt door het weer/hing in de lucht want alle paarden waren gisteren daar heel onrustig terwijl daar normaal gesproken totale rust heerst.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:29

Bij mij gaat het ook weer goed. Paard had beetje last gehad van de enting dus stond weer even still. Weer opgepakt en dat ging eigenlijk heel goed.

Gisteren even helemaal alleen op geklommen met vooral veel focus op stil staan bij het opstappen en niet te veel met hoofd schudden. Ze was echt super braaf en ik kreeg een galop kado die ik niet gevraagd had en was ook gelijk eerste keer galop, maar voelde eigenlijk heel safe.

Wou haar vandaag ook weer pakken maar het was echt zo gruwelijk weer dat ik haar maar heb laten staan.

Maar was wel helemaal super trots weer op de pup.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:19

Afgelopen 3 dagen door prut weer rust gehad maar vandaag dolle pret gehad. Gibbs is s ochtends half uur enkelspan mennen mee geweest en kwamen wat uitdagingen tegen van heel ander soort wegdek nadat de weg open gegraven geweest is en allemaal buizen aan de kant. Hij deed het met extra hulp erg goed. Vanmiddag nog uur mee geweest onder het zadel en die obstakels weer opgezocht maar hij vond het erg normaal allemaal opeens haha. Mijn man is met de oudste ruim 1,5 uur weg geweest en meer gevlogen dan gestapt. We kunnen wel zeggen dat ze beiden echt in topconditie zijn. Na alle activiteiten lekker de weide weer op. Echter half uur later riep ik Gibbs en in rengalop kwam hij aangevlogen. Klaar voor nog meer avonturen haha. Morgen enkel 2 uurtjes weidegang naast de paddock. De nieuwe bijrijdster is gelukkig helemaal weg van de paarden en het klikt super goed. Vanmiddag kwamen we mijn man met de oudste toevallig tegen maar aan het einde van betreffende weg gingen we beiden andere kant uit en ook dat accepteerden de paarden heel vlot. De oudste vind dat lastiger dan de jongste haha

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 14:53

Hoe is het met iedereen hier? Ook lekker aan het genieten van het mooie weer?

Wij hebben de afgelopen weken onze handen vol gehad aan Ellie. Het was al wel duidelijk dat ze minder kende dan afgesproken toen we haar terughaalden van de zadelmakmaakmeneer.
Galop onder het zadel was echt nog niet bevestigd en ook aan de longe/dubbele lijnen vond ik haar echt nog niet zoals verwacht. Ze heeft er toch 5 maanden gestaan. Stuur was ook echt niet zoals je zou denken na die maanden. En ze is er echt 1 die heel snel leert. Dat onderbuikgevoel had ik natuurlijk al, maar de afgelopen weken heeft dat ook bevestigd. Mijn dochter kon toch echt een beetje van voren af aan beginnen. Ze blijft wel superbraaf staan bij het opstappen trouwens.

We hadden ook afgesproken dat hij haar nog zou laten wennen aan de waterslang maar helaas is dat ook niet gebeurd. Iets dat ze als enige ding echt echt eng vond.
Afgelopen weken steeds verder gegaan met de slang op de poetsplaats. Vandaag gaf ze geen kick toen een paard naast haar werd gewassen. Dus na de training ook voor het eerst haar benen gedaan; PANIEK!
Gelukkig was de fries naast haar heel braaf. Ze ging ongeveer zitten van paniek :(:) 2 Strengen uit haar staart :-( Maar uiteindelijk stond ze braaf en hebben we haar met gemak helemaal gewassen :D
Echte dramaqueen hoor. Ze dacht echt dat ze dooding :D

Maar goed, ik ben dus heel trots op mijn dochter. Ze doet het toch maar allemaal zelf, uiteraard wel met heel fijne hulp van haar instructrice. Gister lekker overgangetjes gereden en dat ging ook super.

Ben benieuwd hoe het met jullie paardjes gaat!