Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suus_toes

Berichten: 984
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:26

Afbeelding

De fries heet op papier Dieuwke Z.
Hier is het gewoon Dieuwke gebleven.

En de shet heet officieel Lavender van der Toom.
Hier heer hij Luc.
Waarom Luc,..? Geen idee... Wilde de naam met een L houden. En Luc paste gewoon precies bij hem. (Lummel had achteraf ook prima gepast.. :') )

noor14

Berichten: 747
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:39

Ik heb mijn paard Dex genoemd ook naar aanleiding van die serie }>
Mijn jaarling heet Rosie dat heb ik zo gelaten dat vind ik een leuke naam :)

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:45

Mijn eerste pony, een shet x hackney, heette Tornado. Tot op zijn dood 3 jaar geleden een passende naam, maar ik vond het lelijk dus ik heb hem Nado genoemd toen hij als jaarling bij me kwam.

Afbeelding

Nado zijn allerbeste vriend was mijn IJslander Durinn. Die naam komt uit de sagen. Hij is vernoemd naar één van de vier dwergen die het zwaard Tyrfingur gesmeed hebben. Zijn fokker wilde hem graag een dwergennaam geven omdat zijn moeder Íma de naam van een reuzin draagt. Durinn is niet een veel voorkomende naam en ik vind hem heel mooi. Duur is in december overleden door fouten van de pensioneigenaar. Ik mis ze allebei enorm.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar zomer een 2-jarige IJslander gekocht als toekomstig vriendje voor Durinn met de oninspirerende naam Ísak. Ik zag dat als snel ‘Zak’ worden dus ben ik op zoek gegaan naar een andere naam. Het is Sindri geworden. Ook de naam van een dwerg. Daarnaast betekent het ook sprankelend. Inmiddels is hij drie en staat hij sinds vorig weekend met zijn nieuwe maatje Krákur (betekent kraai ivm zijn zwarte kleur) hier aan huis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2057
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:05

Wat grappig om dat allemaal te lezen.

Mijn eerste pony heet Aglaya's Cadanza maar dat vond ik niets. Ik houd van Hollandse korte namen dus dat werd Pleun. Haar bijnaam was pleunepop, het was ook echt een dame.
Uit haar 2 veulens gefokt, de eerst heet Naud, expres met au geschreven ivm mijn naam. Bijnaam is Naudmans geworden omdat hij totaal niet mans is, echt een doetje.
De tweede is Fier, ik was lettergebonden omdat hij nrps is ingeschreven. Fier heeft de bijnaam flierefluiter en op dit moment is het ook echt een flierefluiter (staat in de opfok).

Heb nog 2 veulens gekocht, heel benieuwd welke bijnamen die krijgen. We gaan het meemaken.

xxxmh

Berichten: 3493
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:08

Geen idee hoe ze eraan komt maar mijn bijrijdpaard heet in haar paspoort Nakina van de Linge en heet nu Summer <3

Afbeelding

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:43

Mijn vorige pony heete in zijn paspoort Hans (vind ik meer een naam voor een shet met veel manen), door zijn eerdere eigennaaren omgedoopt tot Shy boy. Ik vond dat ook niet bij hem passen dus Sunny van gemaakt, later afgekort naar Sun.
Afbeelding


Mijn huidige pony heet Bastiaan, dat heb ik afgekost naar Bas. Vaak noemen we hem ook wel Bassie
Afbeelding
Afbeelding

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:56

Wat een leuke namen en betekenissen komen er voorbij! Echt heel creatief. Vind Pinda nog wel de leukste denk ik :')

Nientsje

Berichten: 5247
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:57

Lytse Feike (Kleine Feike).

De zwager van de fokster heet Feike en is heel lang. Die noemen ze altijd Grutte Feike.

Lytse Feike was een klein veulen, zeiden ze (niet helemaal mee eens) dus die werd Lytse Feike genoemd. Kleine Feike dus.

Afbeelding


Let wel... Feike is inmiddels 1.71m en 700kg groot. Nou niet zo lyts hoor :+

Maar ik vind de naam geweldig dus ik heb het zo gehouden. Alhoewel ik hem altijd gewoon Feike of Meneer Pony noem :))

Afbeelding

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:32

De naam van het shetje heeft mijn zusje bedacht toen hij werd geboren. Ze kwam met Guus. Vaak Guusje. Ik vond het niet zo, maar hij ziet er wel uit als een Guusje :') Al gaat hij wel regelmatig door het leven als flapdrol of speklap :Y)
Afbeelding

Vorig jaar heb ik mijn toekomstige rijpaard gekocht. In zijn paspoort heet hij Jesse, maar dat vond ik niks omdat een vervelende ex-collega ook zo heette := De vorige eigenaresse noemde hem iets in de trend van Bront, maar dat vond ik ook niet zo. Hij heeft een dag Bailey geheten, maar uiteindelijk is het Fedde geworden :D
Afbeelding

fannetje

Berichten: 3551
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:04

Ik vond de naam Tango mooi, maar het moest met een F beginnen (papa Figaro,NRPS stamboek).
Dus toen werd het Fandango, blijkt dus ook een dans te zijn en onderdeel van de tango, dus past helemaal ;)

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:11

Mijn pony heette Royal Déjà Vu. Royal omdat hij op Koningsdag was geboren en Déjà Vu omdat hij tijdens zijn geboorte qua aftekeningen zo leek op één van haar eerdere veulens die ze veel te vroeg had moeten laten gaan.

Ik heb hem een poosje Déjà genoemd maar het voelde iets te sjiek voor de lompe braverik die ik mee naar huis nam. Thuis is het dus Dibbes geworden. Ik kon niet wachten tot ik hem ooit "Ouwe brave Dibbes" kon noemen maar helaas is Dibbes ook veel te vroeg overleden.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:16

Mijn merrie heet Belle du petit moulin. Oftewel belle van de kleine molen. Ze komt uit Wallonië en heb helaas nooit meer haar fokker kunnen terugvinden. Afbeelding

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:55

Adje (of volledig Ador de Mures)kregen we als een paar weken oud veulen van onze vrienden Ad en Janneke. Zij hadden hem gevonden op de dorpsweide waar dorpelingen hun koeien en paarden laten grazen. Zijn moeder was zo ziek dat ze niet kon staan en het veulen stond erbij maar er werd niet naar om gekeken door de eigenaar. Onze vrienden hebben merrie en veulen opgevangen en en in overleg met de eigenaar ons het veulen gegeven. Zijn moeder was uiteindelijk zo slecht dat ze is ingeslapen.
Hij is dus vernoemd naar onze vriend. Zijn volledige naam is een verwijzing naar zijn moeder, Dora, en de omgeving waar hij geboren is.

Ador betekent "ik heb lief"

Adje als veulen met zijn adoptie moeder
Afbeelding

Adje al nu inmiddels driejarige
Afbeelding

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:36

Wat een leuke verhalen! Al onze paarden krijgen namen uit de mythologie. Dat is ooit begonnen bij onze allereerste merrie, zij heette Nasthi op papier, maar dat vonden we veel te veel op het Engelse nasty (vervelend) lijken. Haar naam hebben we veranderd in Nikay, naar Nike, de Griekse godin van de overwinning.

Haar dochter hebben we Juna genoemd, naar Juno, de godin van het heldere licht. Officieel heet zij trouwens Junasthi, we hebben wel de naam van de merrielijn doorgezet.

Dan hebben we nog Fay, ons enige paard met een naam die niet uit de mythologie komt, we kochten haar als 3-jarige en toen heette ze Fayona. Dat hebben we dus wat afgekort.

Fay heeft 2 jaar geleden een dochter gekregen, Phinne, zij is genoemd naar Finn, een god uit de Keltische mythologie die bekend staat om kracht en dapperheid. (En tja, Ph spreek je uit als een F, dus hebben we toch aan de P-plicht van het KWPN voldaan!)

Dan hebben we nog de twee mini's die van Artis naar ons zijn verhuisd. Ze heetten Jan en Marie toen we ze kregen, maar dat vonden we niet zo leuk, deze dames kregen dus ook een naam uit de mythologie; Hera, de Griekse godin van het huwelijk, en Rhea, een van de titanen uit de Griekse mythologie!

Ik vind het echt superleuk om zo'n thema te hebben in de namen. Wel is het met veulentjes puzzelen, omdat je dan ook nog vastzit aan de letter van het KWPN. Bij Juna was het helemaal lastig omdat er ook nog -asthi achter moest passen. Maar ik vind het een toffe uitdaging en ben altijd de hele dracht aan het puzzelen op de namen!

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:37

GabberGill schreef:
Nessie schreef:
M’n hengst Eston M. is door mij vernoemd naar Aston Martin. Maar daar hij NRPS ingeschreven staat en zijn vader Everdale is, heb ik het toen met een E geschreven.

[ [url=m/KnQKWp.jpg]Afbeelding[/url] ]

De andere paarden hadden hun namen al, waarvan ik Izzy Grey wel een heel leuke vindt met z’n zilverappel kleur :D

[ [url=m/EXvrxv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Van jouwe ben ik altijd zo'n fan. Je had ook een merrie toch? Hoe gaat het met jullie? Ik zie weinig voorbij komen.


Klopt, Carrera en Goldy zijn er ook nog, maar die namen heb ik niet zelf bedacht en doe ik nu nog wat minder mee. Op mijn socials komen de paardjes nog wel voorbij, maar op Bokt ben ik wat minder actief. Wellicht dat ik weer een jaaroverzicht maak :j

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:46

Mijn paard heet op papier Nuelle. Heb de naam wel gehouden. Kon echt geen leuke/originele merrie naam met de N verzinnen. Ze wordt door mij/familie altijd Nuut of Nuutje genoemd. <3
Afbeelding
Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2057
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:02

Flux, ik schrik van je bericht. Wist helemaal niet dat déjà (dibbes) er niet meer is, zo erg. Kwam uit hetzelfde jaar als die van mij dacht ik.

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:15

Wat een superleuk topic dit! Echt heel leuk om te lezen dat er zoveel nerds zijn :D

Mijn merrie heet Tentsi, een naam die ik ooit op stage tegenkwam. Het betekent iets honingkleurigs, dus toen mijn veulentje er als vosje uitkwam, vond ik dat helemaal passend.
Inmiddels is ze een spierwitte schimmel en doet ze vooral haar best zo honingskleurig mogelijk te zijn :')

Haar veulentje Nauia is eigenlijk een gevalletje letters husselen. Ik zeg heel vaak Nouja namelijk. En dat is dus zijn naam geworden.

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:36

Links Januari, rechts April

Mogen jullie raden welke maanden van het jaar ze geboren zijn. :+

Afbeelding

Beide gekocht met deze namen. Dus niet zelf creatief geweest :')
Ook niet uitgezocht vanwege de naam. Gewoon puur toeval.

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:01

Afbeelding

Jana.

In iers paspoort staat "Castle Ellis Jana"

Maar als ik haar roep is het "pony!!!!" :') en daar luistert ze heel goed naar!

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:32

Wat een hoop unieke/bijzondere namen met verhalen komen er voorbij.
Altijd leuk dit soort topics voor inspiratie :D

Sabbientje schreef:
Links Januari, rechts April

Mogen jullie raden welke maanden van het jaar ze geboren zijn. :+

[ [url=m/h7Tzev.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beide gekocht met deze namen. Dus niet zelf creatief geweest :')
Ook niet uitgezocht vanwege de naam. Gewoon puur toeval.


Wat een mooi stel paarden!
Dat is echt toevallig. Zovaak hoor je dit niet als namen.
Noem je ze Jan & Ap? :))

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:10

Afbeelding

Meneer Anton heet in het stamboek Nice Anton.

We vonden hem meteen Meneer met hoofdletter M: :D :D


Afbeelding

Aladdin hebben wij zo genoemd toen hij bij ons kwam: wij wonen op 1001 (1001 Nachten): Hij heet op stamboek Orlando.............we mennen en de R als tweede letter is lastig bij het commando Draf.

Eilinora

Berichten: 11920
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:22

Moonlight17 schreef:
Mijn paard is door de vorige eigenaar en haar fokker Diva genoemd, omdat het levendig betekend.
Dat heb ik ingeschreven staan overal.

Persoonlijk is het gewoon een echte dame met attitude, een echte Diva.
[ [url=m/Qmm4yN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Diva <3
Wat is ze knap geworden zeg,zo lief altijd.

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:17

Mischa schreef:
Wat een hoop unieke/bijzondere namen met verhalen komen er voorbij.
Altijd leuk dit soort topics voor inspiratie :D

Sabbientje schreef:
Links Januari, rechts April

Mogen jullie raden welke maanden van het jaar ze geboren zijn. :+

[ [url=m/h7Tzev.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beide gekocht met deze namen. Dus niet zelf creatief geweest :')
Ook niet uitgezocht vanwege de naam. Gewoon puur toeval.


Wat een mooi stel paarden!
Dat is echt toevallig. Zovaak hoor je dit niet als namen.
Noem je ze Jan & Ap? :))

Ja, meestal wel.
Jan, janneman
Ap, appie, flap of appelflap :+

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:56

Ik heb de mijne vernoemd naar een paard uit een boek van Konsalik wat ik vroeger van mijn moeder heb gekregen. De naam moest in 2019 alleen met een O beginnen, dus die heb ik er gewoon voorgeplakt.