De keuze is reuze!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije112

Berichten: 3401
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

De keuze is reuze!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 12:32

Hoi Bokkers!

Zo'n tien jaar terug heb ik mijn paarden weggedaan, vanwege meerdere omstandigheden.
Nu, na vele veranderingen, is er weer hoop!

Ik wil graag mijn situatie schetsen en ik ben benieuwd naar jullie meningen;

Allereerst woon ik in Zuid-Afrika. Lang verhaal kort, paarden worden hier op een hele andere manier gehouden dan in Nederland. In de omgeving waar ik woon bestaat geen opfok, 24/7 buiten, loopstallen, paddock paradise etc. Alle stallen die aan te rijden zijn voor mij staan de paarden in een box, gaan wel dagelijks naar buiten, maar niet zo veel als wenselijk is. Overigens heeft dit ook te maken met de hitte (overdag zijn stallen koeler) en criminaliteit (paardendiefstal is hier orde van de dag en nacht). Er is overigens geen optie om de paarden zelf aan huis te houden.

Maar bloed kruipt en het bloed kruipt hard :') .

Arabieren en arabische kruisings staan bij mij op nummer 1. Wat jammer is, is dat 99% van de Arabieren hier gefokt worden voor endurance. Helaas heb ik absoluut geen interesse in endurance. Ga ik verder kijken naar andere rassen, of hou ik bij Arabieren en kijk waar ik kom? Ik heb overigens geen grote passie om super competatief te rijden - maar zo nou en dan een paar wedstrijdjes dressuur, springen of crossen vind ik leuk.

Volgende dillema; veulen, groen paard of een master?
Ik ben gek op veulens, vroeger ook veulens gehad. Ik vind ze fantastisch. Bovendien probeer ik zwanger te worden, dus wellicht zou het qua prive leven ook wat beter uitkomen om nu een veulen te kopen waar toch wat minder tijd in zit? Het nadeel is dat er dus geen plekken zijn zoals opfok faciliteiten etc. Veulens zouden op stallen komen te staan waar ze wellicht iets meer naar buiten kunnen dan de grotere paarden, maar niet 24/7. Is dit eerlijk? En als ik als gevolg van dit besluit om een ouder paard te kopen; zijn die niet op precies dezelfde manier groot gebracht?

Groen paard is fijn. Kun je wat meer naar je eigen hand zetten en de kans is minder groot dat het paard rijtechnisch al 'verpest' is. Had ik al genoemd dat paardenkennis en -wijsheid heel anders hier is :') ?

Master. Altijd fijn, zeker omdat ik al jaren niet meer gereden heb. Maar zie de zin hierboven :+ ...

Veel keuzes dus, veel dingen om te overwegen en ik ben wel benieuwd wat bokt hier van denkt :).

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:36

Marije112 schreef:
Alle stallen die aan te rijden zijn voor mij staan de paarden in een box, gaan wel dagelijks naar buiten, maar niet zo veel als wenselijk is. Overigens heeft dit ook te maken met de hitte (overdag zijn stallen koeler) en criminaliteit (paardendiefstal is hier orde van de dag en nacht). Er is overigens geen optie om de paarden zelf aan huis te houden.

Ik zou dan dus niet aan een paard beginnen.

Ik snap de redenen om de paarden binnen te houden maar dan wordt het paard de dupe van de omstandigheden. En de omstandigheden klinken alsof ze niet geschikt zijn om paarden te houden.

Voor mij zou dat een reden zijn om niet aan paarden te beginnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110746
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:37

Ir111 schreef:
Marije112 schreef:
Alle stallen die aan te rijden zijn voor mij staan de paarden in een box, gaan wel dagelijks naar buiten, maar niet zo veel als wenselijk is. Overigens heeft dit ook te maken met de hitte (overdag zijn stallen koeler) en criminaliteit (paardendiefstal is hier orde van de dag en nacht). Er is overigens geen optie om de paarden zelf aan huis te houden.

Ik zou dan dus niet aan een paard beginnen.

Ik snap de redenen om de paarden binnen te houden maar dan wordt het paard de dupe van de omstandigheden. En de omstandigheden klinken alsof ze niet geschikt zijn om paarden te houden.

Voor mij zou dat een reden zijn om niet aan paarden te beginnen.



Ik sluit me hier bij aan.
Bij de door jou omschreven omstandigheden zou ik me niet fijn voelen om een paard te houden. Dan doe je het vooral voor jezelf en heeft het paard daar geen profijt van. Ik zou me bij die omstandigheden altijd schuldig voelen dat ik niet aan de basisbehoeften van een dier kan voldoen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:40

Laat het op z´n beloop, ga niet actief zoeken. Het juiste paard komt wel op je pad als je je onder paarden en paarden eigenaren begeeft. Er is altijd wel iemand die door omstandigheden ineens een paard weg moet doen dat je harstikke leuk vindt. Je kunt altijd nog actief gaan zoeken als dat na een tijd niet heeft gewerkt.
Een verreden paard weer goed krijgen is trouwens ook een leuk en dankbare taak, hoor. Dat is in elk geval mijn ding.
Ik zou gewoon gaan voor een Boerperd als ik in Zuid Afrika zou wonen.

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re: De keuze is reuze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:45

Ik zou nooit een paard willen hebben als ik niet in zijn basisbehoeften kan voorzien.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:49

DiantaM schreef:
Ik zou nooit een paard willen hebben als ik niet in zijn basisbehoeften kan voorzien.

Mee eens

Ik zou er eerlijk gezegt niet aan beginnen

Marije112

Berichten: 3401
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 12:55

Ir111 schreef:
Marije112 schreef:
Alle stallen die aan te rijden zijn voor mij staan de paarden in een box, gaan wel dagelijks naar buiten, maar niet zo veel als wenselijk is. Overigens heeft dit ook te maken met de hitte (overdag zijn stallen koeler) en criminaliteit (paardendiefstal is hier orde van de dag en nacht). Er is overigens geen optie om de paarden zelf aan huis te houden.

Ik zou dan dus niet aan een paard beginnen.

Ik snap de redenen om de paarden binnen te houden maar dan wordt het paard de dupe van de omstandigheden. En de omstandigheden klinken alsof ze niet geschikt zijn om paarden te houden.

Voor mij zou dat een reden zijn om niet aan paarden te beginnen.



Cayenne schreef:
Ir111 schreef:
Ik zou dan dus niet aan een paard beginnen.

Ik snap de redenen om de paarden binnen te houden maar dan wordt het paard de dupe van de omstandigheden. En de omstandigheden klinken alsof ze niet geschikt zijn om paarden te houden.

Voor mij zou dat een reden zijn om niet aan paarden te beginnen.



Ik sluit me hier bij aan.
Bij de door jou omschreven omstandigheden zou ik me niet fijn voelen om een paard te houden. Dan doe je het vooral voor jezelf en heeft het paard daar geen profijt van. Ik zou me bij die omstandigheden altijd schuldig voelen dat ik niet aan de basisbehoeften van een dier kan voldoen.



DiantaM schreef:
Ik zou nooit een paard willen hebben als ik niet in zijn basisbehoeften kan voorzien.



Kabayo schreef:
DiantaM schreef:
Ik zou nooit een paard willen hebben als ik niet in zijn basisbehoeften kan voorzien.

Mee eens

Ik zou er eerlijk gezegt niet aan beginnen


Bedankt voor jullie reacties. Wat zouden voor jullie acceptabele uren buiten vs binnen zijn als 24/7 niet mogelijk is? Ik heb al verschillende topics hierover gelezen, en ondanks dat 24/7 buiten ideaal is zou ik niet direct zeggen dat als dit niet mogelijk is om helemaal niet aan paarden te beginnen?


Lusitana schreef:
Laat het op z´n beloop, ga niet actief zoeken. Het juiste paard komt wel op je pad als je je onder paarden en paarden eigenaren begeeft. Er is altijd wel iemand die door omstandigheden ineens een paard weg moet doen dat je harstikke leuk vindt. Je kunt altijd nog actief gaan zoeken als dat na een tijd niet heeft gewerkt.
Een verreden paard weer goed krijgen is trouwens ook een leuk en dankbare taak, hoor. Dat is in elk geval mijn ding.
Ik zou gewoon gaan voor een Boerperd als ik in Zuid Afrika zou wonen.


Maar ik ken geen mensen met paarden hier :o .
Boerperde zijn inderdaad heel leuk! Ik geloof dat dit mijn tweede optie zou zijn.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: De keuze is reuze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:40

Het gaat mij er niet perse om dat 24/7 buiten niet mogelijk is. Zo houdt ik ze ook niet. Hier lopen ze 10 uren buiten per dag. Zomers soms wat langer. En mocht het eens een dag lang door blijven regenen wel eens korter.

Ik viel meer er over dat het eigenlijk is Afrika gebruikelijk is om ze op stal te houden. Dat vind ik paard onwaardig.

Zijn de stallen daar ook groter? Soort loopstal? Of gewoon 3x3

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:53

Goh wat lastig zeg. Mijn ervaring hier is eigenlijk heel anders, namelijk dat paarden hier wel veel naar buiten komen al moet ik zeggen dat het in de omgeving van de stad wel vaak anders is. Ik denk dat het vooral belangrijk is om te beginnen met wat paardencontacten leggen in jouw omgeving, dan kom je er waarschijnlijk achter dat er meer stallen/farms zijn dan je denkt, waar je je paard wel vrijheid kan geven.

De meeste mensen die ik ken in ZA en hier, hebben hun gepensioneerde paarden vaak op een farm bij iemand staan en daar kan je een jong paard ook prima laten opgroeien. Het is alleen een onwijze ons-kent-ons mentaliteit, dus dat soort farms zie je niet geadverteerd en hebben geen website omdat ze het gewoon voor erbij doen. Mensen leren kennen in die omgeving in de paardenwereld, zou dus een goede stap zijn! Misschien kan je eens op een wedstrijd of interschools gaan kijken om te beginnen?

Je keuze om een jong paard kopen begrijp ik maar al te goed. Als ik zie hoe de paarden hier verpest zijn, dan moet ik er niet aan denken om er een te kopen die al beleerd is en verpest. Het aanbod op Equinesa/FB is niet erg veel en vaak willen mensen de hoofdprijs voor een niet erg bijzonder paard, maar mijn ervaring is dat je vaak fokkers kan mailen en dat er dan meer te koop staat dan je denkt.

Ik ken ook een aantal fokkers hier in Namibie die arabieren fokken voor andere doeleinden dan endurance en weet er een in ZA die onwijs mooie arabieren fokt, ik heb je de link net gestuurd. Ze zit op 4.5 uur rijden van Pretoria, best wel te doen naar Afrikaanse standaarden. En wellicht kan je je veulen wel bij haar houden of weet zij iemand met een stal dichterbij?

Daarnaast heb ik best wel wat vriendinnen rondom Joburg in de paardenwereld, waar ik je mee in contact kan brengen en mijn laatste aankoop komt uit Pretoria, hij is een Nooitgedacht kruising van Destalsmid Stud. Zij fokken Nooitgedachters en ik denk dat die ook goed bij je wensen aan sluiten, hoewel ze natuurlijk geen arabier zijn.
Maar als je liefde echt voor arabieren is, waarom dan niet even goed zoeken? Zuid Afrika is groot en transport binnen ZA is niet erg lastig en best te betalen. Ik hou mn ogen en oren in ieder geval voor je open en zal je wat contacten doorsturen.

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:27

Marije112 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Wat zouden voor jullie acceptabele uren buiten vs binnen zijn als 24/7 niet mogelijk is? Ik heb al verschillende topics hierover gelezen, en ondanks dat 24/7 buiten ideaal is zou ik niet direct zeggen dat als dit niet mogelijk is om helemaal niet aan paarden te beginnen?

Voor mij zou de uitgangspositie zijn dat ze altijd 24/7 buiten kunnen maar zelf kunnen kiezen of ze naar binnen gaan (omdat het te warm is of te nat of...).

Een paard hoort te kunnen bewegen in een groep. Als dat niet kan kies ik er voor om niet aan paarden te beginnen.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:45

Ir111 schreef:
Marije112 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Wat zouden voor jullie acceptabele uren buiten vs binnen zijn als 24/7 niet mogelijk is? Ik heb al verschillende topics hierover gelezen, en ondanks dat 24/7 buiten ideaal is zou ik niet direct zeggen dat als dit niet mogelijk is om helemaal niet aan paarden te beginnen?

Voor mij zou de uitgangspositie zijn dat ze altijd 24/7 buiten kunnen maar zelf kunnen kiezen of ze naar binnen gaan (omdat het te warm is of te nat of...).

Een paard hoort te kunnen bewegen in een groep. Als dat niet kan kies ik er voor om niet aan paarden te beginnen.

24-7 buiten kan binnenkort in grote delen van Nederland ook niet meer vanwege de wolven.In ieder land worden paarden op manieren gehouden die passen bij de omstandigheden.Er bestaan ook verschillende types en rassen die voor verschillende leefomstandigheden ,klimaten etc. geschikt zijn.Je kunt in Z.Afrika beslist wel paarden houden,je hebt ook al bericht gekregen van iemand die er woont.En overal heb je goede en minder goede stallingen, dat is vaak even zoeken.

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:56

anjali schreef:
24-7 buiten kan binnenkort in grote delen van Nederland ook niet meer vanwege de wolven.In ieder land worden paarden op manieren gehouden die passen bij de omstandigheden.

Toch vind ik dat je uitgangspositie moet zijn dat ze 24/7 buiten kunnen. Je paard hoort zich niet zodanig aan te passen aan de omstandigheden dat hij geen natuurlijk gedrag kan vertonen. Dan is naar mijn mening je uitgangspositie verkeerd.

Als we straks in NL geen paarden meer kunnen houden zonder ze op te stallen dan stop ik dus inderdaad met paarden houden.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:14

Ir111 schreef:
anjali schreef:
24-7 buiten kan binnenkort in grote delen van Nederland ook niet meer vanwege de wolven.In ieder land worden paarden op manieren gehouden die passen bij de omstandigheden.

Toch vind ik dat je uitgangspositie moet zijn dat ze 24/7 buiten kunnen. Je paard hoort zich niet zodanig aan te passen aan de omstandigheden dat hij geen natuurlijk gedrag kan vertonen. Dan is naar mijn mening je uitgangspositie verkeerd.

Als we straks in NL geen paarden meer kunnen houden zonder ze op te stallen dan stop ik dus inderdaad met paarden houden.

Over de hele aardbol worden paarden gehouden,in allerlei klimaten en omstandigheden en vandaar ook van hele diverse rassen met verschillende behoeftes. Je moet wel een paard kiezen wat past bij jouw lokale omstandigheden.Maar paarden kunnen zich heel goed aanpassen en daarom is de soort ook zo succesvol geworden.Echter ,een Ijslander in een woestijnklimaat (als voorbeeld) zoiets is natuurlijk geen goed idee.Daar heb je dan de Arabierentypes die het waarschijnlijk in Ijsland niet goed zullen doen.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:20

Kabayo schreef:
DiantaM schreef:
Ik zou nooit een paard willen hebben als ik niet in zijn basisbehoeften kan voorzien.

Mee eens

Ik zou er eerlijk gezegt niet aan beginnen



Ik snap helemaal wat hier gezegd wordt maar....

Het is gewoon anders in het buitenland, wil dat dan maar nodig zijn dat ts geen paard mag nemen?
Wat een onzin. Er leven verschrikkelijk veel paarden over de hele wereld en die worden niet gehouden naar onze westerse maatstaven. Ts zal doen wat ze kan en wat mogelijk is om zo goed mogelijk voor het dier te zijn daar ga ik van uit.

Ik zou juist wel actief gaan zoeken ts. Ik zou gewoon alle rassen en opties openhouden dan wordt je vanzelf verliefd op een dier en die past dan het beste bij jou.

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:00

De meest primaire basisbehoeften van een paard zijn voedsel, drinken en veiligheid. En die laatste kan je in een omgeving met grote roofdieren zoals leeuwen niet garanderen zoals in Nederland met enkel een incidentele wolf. Daar is 24/7 buiten op een flink stuk land vrijwel garantie op leeuwenvoer en daarmee totaal paardonwaardig.

Ik snap helemaal dat je je dier moet beschermen en dat daar een grotere mate van opsluiting noodzakelijkerwijs bij komt. De vraag is natuurlijk wel hoe. Een flinke overdekte stal is al een stuk mooier dan een 3x3 natuurlijk.

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: De keuze is reuze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:45

Die theorie is wel leuk Troi, maar in Pretoria en Johannesburg (en in het grootste deel van Zuid Afrika) heb je geen loslopende leeuwen hoor ;)

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 00:02

Marije112 schreef:
Bovendien probeer ik zwanger te worden, dus wellicht zou het qua prive leven ook wat beter uitkomen om nu een veulen te kopen waar toch wat minder tijd in zit?

Naast de manier waarop paarden gehouden kunnen worden, vind ik dit eigenlijk een reden om te adviseren geen paard te nemen.

juniper

Berichten: 1579
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 02:50

herr_balou schreef:
Marije112 schreef:
Bovendien probeer ik zwanger te worden, dus wellicht zou het qua prive leven ook wat beter uitkomen om nu een veulen te kopen waar toch wat minder tijd in zit?

Naast de manier waarop paarden gehouden kunnen worden, vind ik dit eigenlijk een reden om te adviseren geen paard te nemen.


Ik snap de TS wel, en ik ga ook mee met wat er hierboven gezegd wordt. Paardenhouderij is in iedere cultuur anders, en wordt vormgegeven door verschillende factoren. Als er echt geen andere optie zou zijn dan grotendeels op stal dan zou ik er ook van af zien. Maar slechts omdat wij in NL/BE een bepaald beeld hebben bij optimale paardenhouderij wil dan niet zeggen dat andere manieren niet ook goed zijn. Ook ons beeld is bepaald door onze cultuur.

Bij mij in de buurt heb je bijvoorbeeld bijna geen stallen waar ze paarden weidegang aanbieden, en al helemaal niet in een groep. De norm is om paarden in stallen met uitloop (soms ruim, soms klein. In ieder geval niet groot genoeg om in te rennen) te houden en ze 2 keer per dag ruwvoer en brok aan te bieden. Uiteindelijk vond ik 2 stallen waar wel weidegang in een kudde beschikbaar is. Eentje op 20 minuten afstand (24.7 op de wei), maar daar is geen dagelijks toezicht. Eentje op 30 minuten afstand waar ze in de winter in grote groepspaddocks leven (groot genoeg om in de rennen), en van de lente tot herfst staan ze overdag in de wei. Ook niet 24/7, maar daar hebben we hier niet genoeg gras voor ivm het klimaat. Uiteindelijk heb ik voor deze stal gekozen ook al wil dat zeggen dat ik er ivm de afstand maar 1-2 keer per week heen kan. Als deze stallen niet bestaan hadden dan had ik mijn paard niet gekocht.

Als ik de TS was zou ik ingaan op het gene wat de bokker uit Namibie voorstelde en een netwerk opbouwen. Dan duurt het misschien wat langer voordat ze de ideale plek gevonden heeft, maar het klinkt alsof dat wel loont. Misschien komt het juist wel goed uit zo, en vindt ze de ideal plek en paard als ze door de leeftijd van de baby wat meer tijd heeft. Als het paard in zijn behoeften voorzien wordt (inclusief contact met soortgenoten en beweging in vrijheid) heeft het ons als eigenaar (over het algemeen) niet nodig, vind ik. Hoe vaak de TS dan op bezoek gaat moet ze zelf weten, dat heeft imo meer te maken met ons waardeoordeel dan met wat een paard daadwerkelijk nodig heeft.

Cheytjuh

Berichten: 4030
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: De keuze is reuze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 06:26

Ik vind het bijzonder dat er hier geadviseerd word om geen paarden te houden wanneer je bijvoorbeeld niet minimaal 10 uur buiten of 24/7 buiten kunt garanderen, dan mag 80% hier in Nederland ook geen paarden meer houden namelijk.

Zelfde reden als het zwanger willen worden, waarom zou je dan in vredesnaam niet aan paarden moeten beginnen ? Ken veel mensen die aan het zwanger worden bezig zijn en gewoon paarden hebben of aankopen en die paarden komen niks tekort.

Qua leeftijd van het paard zou ik openstaan voor alles, er zitten voordelen aan de aanschaf van een veulen, maar het is ook dankbaar om een ouder paard aan te schaffen en een mooi leven te bieden. Open minded rond gaan kijken, de tijd nemen en nadenken over wat je aanspreekt en wat bij je past, dan komt het vanzelf goed.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De keuze is reuze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:18

Over dat geen paard nemen, die paarden zijn er al. Het is niet alsof ze er een "laat maken" voor haar. Waarom zou een paard niet gewoon van eigenaar kunnen veranderen?

Marije112

Berichten: 3401
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Re: De keuze is reuze!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 09:08

Ik vind het heel interessant om de verschillende meningen en invalshoeken te zien, jullie geven me veel om overna te denken!

Bedankt ook voor de PB's die ik ontvangen heb!

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Re: De keuze is reuze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:16

Ik zou vooral kijken hoe de leefomstandigheden effectief zijn en bekijken of dat paardwaardig is of niet.
22 uur per dag in een box van 3X3 en er enkel uitkomen om te werken, met maar een keer per dag een kleine portie ruwvoer, is imo niet paardwaardig.

Indien die box een stuk groter is / een groepsstalling is / een uitloop heeft, de paarden er een uur of 4 per dag uitkomen in vrije uitloop en dan later op de dag er nog eens uitkomen met de eigenaar / om te werken / in de stapmolen te gaan, met onbeperkt ruwvoer, en de periodes dat ze eruit komen in ruime paddocks/weides waar ze echt de ruimte hebben, is dat al een heel ander idee.

24/7 buiten hoeft niet persé, dat is wel de ideale situatie uiteraard, maar enkel als alle omstandigheden perfect zijn.
Ik heb de mijne wel 24/7 buiten, met afdak, verharding, onbeperkt hooi, paddockpanelen, zandstuk. Echter is het in de winter alsnog een deel bagger, en is het nat en koud. En ik ben heel zeker dat als mijn paarden ruime warme droge boxen ter beschikking zouden hebben met ook onbeperkt voer, dat ze het grootste deel van de tijd in die boxen zouden staan vreten (zoals ze nu grootste deel aan de hooiruif doen).

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Re: De keuze is reuze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:16

Ik vind het zwanger willen worden ook wel een behoorlijk belangrijk gegeven.

Mocht het je gegeven zijn (en ik ga er even vanuit dat het je eerste zou zijn?) dan gaat je leven gigantisch veranderen, en daarmee ook je prioriteiten. Ik kan mij voorstellen dat die paardenkriebels dan behoorlijk op de achtergrond raken. Dus als je nu al twijfelt over het paardenwelzijnsaspect, dan zou ik vooral even afwachten of het zwanger worden lukt en hoe je dan, zwanger en daarna met baby, je erover voelt. Misschien ben je dan wel blij dat je niet ook nog de verantwoordelijkheid over een paard hebt. Of je wil het nog steeds, maar dan weet je dat tenminste :D Qua tijdsbesteding zou ik dan ook niet voor een groen paard gaan dat je zelf moet opleiden, trouwens.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:25

IngeK schreef:
Ik vind het zwanger willen worden ook wel een behoorlijk belangrijk gegeven.

Mocht het je gegeven zijn (en ik ga er even vanuit dat het je eerste zou zijn?) dan gaat je leven gigantisch veranderen, en daarmee ook je prioriteiten. Ik kan mij voorstellen dat die paardenkriebels dan behoorlijk op de achtergrond raken. Dus als je nu al twijfelt over het paardenwelzijnsaspect, dan zou ik vooral even afwachten of het zwanger worden lukt en hoe je dan, zwanger en daarna met baby, je erover voelt. Misschien ben je dan wel blij dat je niet ook nog de verantwoordelijkheid over een paard hebt. Of je wil het nog steeds, maar dan weet je dat tenminste :D Qua tijdsbesteding zou ik dan ook niet voor een groen paard gaan dat je zelf moet opleiden, trouwens.

Dat laatste denk ik ook wel,omdat je als jonge moeder voorzichtiger met je eigen gezondheid zult worden.

Marije112

Berichten: 3401
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 17:43

Weereens bedankt! Het zou inderdaad de eerste zijn, mocht het zo ver komen :).