Vervolg, is een eigen paard wel iets voor mij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esplen
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-04-20

Re: Vervolg, is een eigen paard wel iets voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:22

Hoe is het voor je om een paard te hebben tijdens het weideseizoen? Brengt dat ook spanning voor je mee en maak je je dan zorgen over of hij het fijn heeft?

Ik herken wat je zegt. Ik heb jaren een paard gehad en nu alles verkocht. Er is een last van mijn schouders gevallen. Nu pas merk ik hoeveel zorgen en spanning het hebben van een paard met zich mee bracht. De constante zorgen en dat werkelijk alles perfect moest zijn voor het paard op elke manier: stalling, voer, harnachement, trailer, de training, medisch, etc. Mij lukte het op een gegeven moment niet meer om onbezorgd te genieten.

Dus mijn advies zou zijn: kijk voor jezelf waar het hem in zit. Wanneer je ook spanning hebt wanneer hij wel de hele dagen op de wei komt zit het hem misschien in wat anders.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 17:07

Het is inderdaad dat in het weideseizoen het gevoel het anders is. Als hij lekker buiten staat met een groepje is het een heel ander verhaal. Dan nog is het een hele verantwoordelijkheid 7 dagen per week maar dat kan ik wel hebben dat wist ik van tevoren.. maar dat alles inderdaad soort van perfect voor hem moet zijn speelt dan parten.. gelukkig ben ik niet de enige dan
Esplen schreef:
Hoe is het voor je om een paard te hebben tijdens het weideseizoen? Brengt dat ook spanning voor je mee en maak je je dan zorgen over of hij het fijn heeft?

Ik herken wat je zegt. Ik heb jaren een paard gehad en nu alles verkocht. Er is een last van mijn schouders gevallen. Nu pas merk ik hoeveel zorgen en spanning het hebben van een paard met zich mee bracht. De constante zorgen en dat werkelijk alles perfect moest zijn voor het paard op elke manier: stalling, voer, harnachement, trailer, de training, medisch, etc. Mij lukte het op een gegeven moment niet meer om onbezorgd te genieten.

Dus mijn advies zou zijn: kijk voor jezelf waar het hem in zit. Wanneer je ook spanning hebt wanneer hij wel de hele dagen op de wei komt zit het hem misschien in wat anders.

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:12

Heb je wel leuke doelen met je paard? En dat hoeven geen wedstrijden te zijn, maar samen een leuke clinic volgen, een groepsrit, vakantie met je paard, een lesje cross/ trec/ workin equitation/ schriktraining etc etc.
Dingen om je op te verheugen en/ of naar toe te werken.


En je hebt gewoon gelijk met je gevoel. De hele dag op stal, of 23 uur op stal is ook niets voor een paard.

En , ik probeer je zeker niet de les te lezen, been there done that, mijn paard heeft er in de winter ook wel eens bij gestaan met 4 uur per dag buiten op een postzegel paddock.
En daar werd ik ongelukkig van.

Wat een rust voor zowel mezelf als mijn dier nu ze 24/7 buiten kan staan ( met mega luxe mooie schone en grote schuilstal ) .
Dat het dan ook niet erg is als je minder vaak gaat want je paard is lekker buiten met zijn kudde.
Zuid holland is niet de makkelijkste plek, daar kan ik je niet bij helpen.

Maar als jouw gevoel in het weideseizoen goed is, is 24/7 ( of in ieder geval als het licht is ) buiten , best het overwegen waard.

Daarnaast is het ook helemaal niet erg om te beslissen dat een eigen paard toch niet iets voor je is.
Hel veel verantwoordelijkheid en het kost ook heel veel tijd ( en geld ) . Het is zonde om daarmee door te gaan als je er ongelukkig van wordt.


idefix4 schreef:
Ik hoor inderdaad dat Zuid-Holland/ Randstad een probleem is. Met al die praat over ruimtegebrek en huizen bouwen voor statushouders enz. worden veel stallen ook opgekocht en geruimd voor huizenbouw.

Knap gewoon heel heel knap dat je zelf bij het onderwerp "is een eigen paard wel iets voor mij" het voor elkaar krijgt om statushouders de schuld te geven.
Even de echte cijfers : we hebben een tekort van 390.000 woningen , daarvan 30.000 voor statushouders.
Dat is niet niets , maar wel heel raar om als eerste te noemen, aangezien het minder dan 10% is.

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:21

Hier in Friesland is het ook een ramp, heb geluk dat die van mij een geweldige plek heeft bij mijn vriendin.

Maar als je je paard gaat verkopen, weet je al helemaal niet waar hij terecht komt, daar zou ik dan weer niet tegen kunnen.. Dan heb je helemaal niets meer te zeggen over de stalling.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Re: Vervolg, is een eigen paard wel iets voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 18:40

Ik vind helaas ook vaak bij 24/7 stallen in de buurt dat het soort van 1 grote bende is. Mijn paard is gevoelig voor rotstraal en wil dan ook niet dat hij tot zijn enkels in de mest staat.. ik ga me nogmaals verdiepen in stallen die meer buiten staan (gewoon overdag). Hoewel ik deze week het probleem heb gekregen dat mijn paard heeft geleerd het stroomdraad open te maken precies bij het plastic dus hij ontsnapt nu telkens uit de weide en wilt blijkbaar terug naar stal hahahaha..

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:06

ik begrijp je helemaal

mijn eerste pony stond op een manege. in de zomer van 9-15 ur op de wei en in de winter 2.5 uur in een kleine natte paddock en verder binnen. Voor mij was het goed. kantine. binnen en buitenbak verwarming. warm en koud water etc... maar het knaagde aan me dat mijn paard in de zomer al voor 16 uur binnen stond en ik in de omgeving paarden nachts buiten zag staan. in de winter nog meer schuldgevoel.. De oplossing bood de manege.. ze hadden een stuk weiland verderop en die mocht ik samen met een paar anderen gebruiken. wel was de voorwaarde dat we zelf alles regelden. dus naar het weiland brengen en terug naar stal brengen ( of 24/7 buiten laten) zelf voeren en land mesten etc.. Dit ging ruim een half jaar goed maar toen kwam er wat kleine ruzies en irritaties onder groep. De ene wilde niet 24/7 buiten de andere wel. de ene meste t land niet de andere weer wel etcetc.. enfin.. na lang gewikt en gewogen te hebben had ik besloten om er weg te gaan. Ik kon terecht bij een vriendin.. primitieve stal, geen water, geen elektra. geen kantine geen binnenbak etc maar mijn pony zou er zomers 24/7 buiten staan en in de winter max 10-12 uur binnen.. Mijn pony ging er op alle fronten op vooruit. Helaas na 6 weken na de verhuizing troffen we hem aan met koliek en hebben we hem na 3 dagen moeten laten gaan

Toen kwam onze nieuwe pony, een pony die vanaf zijn geboorte gewend was 24/7 buiten te staan, jaarrond. Hij kwam uit Frankrijk van een 27 hectare grond. ervoor stond hij in Schotland op een kleine 50 hectare grond... en nu?? nu staat ie op 1.5 hectare grond met 4 anderen.. En weer voel ik me regelmatig schuldig..In de winter gaat hij naar binnen, wel heeft hij een grote stal ( 5X3) en ze hebben zga onbeperkt hooi en in de zomer een langer periode ook gras.. De stal bied voor mij verder weinig behalve een onverlichte buitenbak en de uitwijkmogelijkheden zijn heerlijk. Maar er is geen licht en geen water en ik ben er vaak alleen.
Inmiddels heb ik bij mij in de buurt naar alternatieven gekeken maar toch merk ik dat wat ik wil er niet is.. moet ik dan een 45-60 minuten gaan rijden om wel op de perfecte plek te staan?? Ik overweeg het soms wel.. echter heb ik een dochter die nu op de fiets even naar onze pony gaat, dat is dan voorbij.. zij heeft vriendinnen met wie ze spontaan afspreekt voor een buitenrit. dat is dan ook voorbij.. Zo blijf ik wikken en wegen...

Dus ik begrijp je helemaal..

sterkte met je keuze/ beslissing

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vervolg, is een eigen paard wel iets voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:44

Stel je koopt de ene, maar de andere loopt op zijn 10e Grandprix en die van jou niet.

Bij welke keuze zou je daar de minste moeite mee hebben ?


En je moet echt zelf kiezen , en alleen advies aannemen van mensen met kennis die beide dieren gezien hebben.

Lindsey_99
Berichten: 2500
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Vervolg, is een eigen paard wel iets voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:54

Herkenbaar, en zelfs in de groene regio waar wij woonden was maar 1 Paddock Paradise, wel heel veel traditionele stallen met in de winter 2 tot 4 uurtjes buiten, en dat meestal op een kale paddock zonder hooi, want oh wee stel dat er hooi tussen het zand komt. Zelfs mijn buitenpaard wilde toen naar binnen want daar was hooi. Mijn gevoel heb ik nooit aan de kant geschoven want hij gaf duidelijk aan niet gelukkig te zijn. Het was een hele zoektocht, maar uiteindelijk heb ik wel een goede stalling gevonden, en daarna een Paddock paradise. Nu staan ze aan huis. Het is echt wel een dilemma maar blijven zoeken naar iets wat bij jullie beiden past is toch de moeite waard.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 00:18

Voor mij ook herkenbaar. En dus moet ik ook even leeglopen :D

Mijn paard heeft het eerste jaar op twee verschillende pensionstallen gestaan en ik sliep er echt ontzettend slecht van. Op stal 1 stond ze zo'n 16 tot 18 uur p/d op stal, van 11 tot 15 uur op de wei zonder schaduw of op de paddock (en dat was echt een postzegel, 20m2 met 4 paarden, zonder vreten :roll: ). Op sommige dagen stonden ze wel langer op de wei of paddock, er zijn dagen geweest dat ze van 10 tot 18 uur op de paddock stond zonder eten..
Op een gegeven moment ging ik op weidedagen zelf maar rond half 9 heen om haar buiten te zetten. Ze stond dan meestal wel alleen, later zette ik er gewoon eentje bij van de staleigenaar. Uitmesten werd maar 3 keer in de week gedaan, ik deed het de andere dagen zelf. Maar toen ik een ongelukje kreeg met mijn paard en ruim een week uit de running was besefte ik dat het niet meer houdbaar was en hoeveel ik eigenlijk zelf deed. En de winter kwam er aan, wat betekende dat ze alleen maar op de paddock zou kunnen staan, wat me dus al helemaal niet aan stond.

Dus toen verhuisd naar een stal waar ze wel bijna de hele dag (van 7 tot 16 uur) op de paddock met hooi kwam te staan. Maar hier was weer alleen een buitenbak en met regen/sneeuw/gladheid was daar niet in te rijden, dus kreeg ze alsnog weinig beweging. Paddock was gewoon een vierkant van 50m2, die behoorlijk modderig was, dus dat nodigde ook niet uit om te bewegen. Dus ook daar weer slapeloze nachten van..
Kwam daarbij dan ook nog het voerbeleid op beide stallen. Op stal 1 dus geen hooi op de paddock, daar stonden bijna alle paarden gaten te graven en zand te eten en 's avonds rond 8 uur de laatste voerbeurt. Ze stond daar op stro, dus had ze 's nachts wel iets om haar maag mee te vullen.
Op stal 2 kregen ze rond 6 uur biks en de laatste voerbeurt al om 7 uur 's avonds. Een kilo of 2/3 hooi, dat is zelfs in een slowfeedernet binnen anderhalf a 2 uur op, dus dan stond ze tot 's ochtends met een lege maag, want ze stond op vlas. Meestal ging ik later in de avond heen en pakte dan nog wat hooi, maar er stond niet altijd een baal, dus soms was die optie er niet.

Heb er sterk over gedacht om haar weer te verkopen, omdat ik er echt buikpijn van kreeg. Gelukkig kreeg ik de kans om haar hier aan de overkant te stallen op een stuk land van mijn buren. Ze staat nu 24/7 buiten met schuilstal, samen met een shetlander die ik voor haar als maatje heb gekocht. Heb geen eigen water (dat krijg ik van de buren) of elektra, heb geen bak (mag tegen kleine vergoeding bij een buurvrouw rijden gelukkig). Ik heb een paddock en een track en 4 kleine weitjes waar ze kunnen snacken. Kostte me handen vol met geld, heb alsnog geen enkele luxe, maar ben er zo blij mee! Ze staat er sinds mei en heb nu een compleet ander paard, het was al een braaf ding, maar ze is zo veel meer ontspannen nu.

Dus ja, lang verhaal kort; zoek een andere stal. Zoals sommigen al zeggen; desnoods moet je er 3 kwartier voor rijden, als je paard gelukkig is, ben jij ook veel gelukkiger!