Pony’s beleren als bijbaan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 15:38

Beste Blokkers,

Ik loop al een tijdje met het idee rond om jonge pony’s aan te kopen en op te leiden tot “kinder” pony’s.
Nu is mijn vraag of dit wel realistisch is. Je hoort natuurlijk alleen van de succes verhalen op social media. We hebben zelf aan huis een kleine stal dus ik zit niet met hoge stallings kosten etc. Nu vroeg ik me af of het daadwerkelijk mogelijk is om hier een beetje wat mee bij te verdienen? Ik ben zelf 17 en zoals ik al benoemde heb ik geen last van stalkosten natuurlijk heb je altijd risico’s voor dierenarts kosten en is een zadel etc ook niet goedkoop.

Ik heb zelf best wat ervaring met het opleiden van pony’s, ik weeg zelf 54kg en ben 1.63 dus pas ook prima op c pony’s. Maar wat is jullie ervaring levert het daadwerkelijk wat op of zijn de kosten vaak zo hoog dat het eigenlijk net compenseert voor de kosten die gemaakt zijn? En hoe groot is de vraag naar jonge sport/kinder pony’s?

Xx

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:44

Alleen doen als je de investering (aankoop en 3/4 maand voeren en onderhoud) zo kan aftikken. Het is vooral risicovol. Qua vraag/ verkoop maar ook qua problemen. Soms blijken paarden beenproblemen te ontwikkelen of andere problemen en wordt het een enkeltje slager ipv 2k winst.

Elisa2

Berichten: 37439
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:47

Hier is best veel vraag naar maar dan wel als je ze kan trainen tot en braaf en wat niveau, dus uitbrengen op M/Z niveau. Dan zit je ook in de wat hogere prijsklasse en daar is zeker wel wat mee te verdienen.

Zorg wel dat je alleen investeert in pony's die echt gezond zijn en gekeurd anders is het zonde van je tijd en energie.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 15:52

Elisa2 schreef:
Hier is best veel vraag naar maar dan wel als je ze kan trainen tot en braaf en wat niveau, dus uitbrengen op M/Z niveau. Dan zit je ook in de wat hogere prijsklasse en daar is zeker wel wat mee te verdienen.

Zorg wel dat je alleen investeert in pony's die echt gezond zijn en gekeurd anders is het zonde van je tijd en energie.


L/M niveau is voor mij geen probleem, het enigste is wel dat ik niet over eenmaal te lange tijd ook 18 ben en dan niet meer tussen de pony’s kan starten. Ik weet niet hoe makkelijk het is om tussen de paarden met C/D pony’s te rijden? Of zit hier verder eigenlijk geen verschil in?

Elisa2

Berichten: 37439
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:54

Het niveau is over het algemeen wat hoger bij de paarden, maar je rijdt toch niet om te winnen maar om ze te classificeren en ervaring op te laten doen dus daar zou ik me niet zo druk over maken. Misschien eentje door rijden zodat je ze ook Z kan starten. Er is best veel vraag naar toekomstige FEI pony's..dat is de markt waar ik me op zou richten.

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:57

Als je het goed doet kan je er best leuk mee verdienen. Je hoeft ze nog niet eens mee te nemen op wedstrijd. Gewoon zorgen dat ze qua niveau een nette proef kunnen lopen. Wel opletten dat je inderdaad gezonde paarden/pony’s koopt. Karakter vooral niet vergeten want je zal niet de eerste zijn die verlies maakt omdat een pony ontspoort onder t zadel ;)

Hoe hoger het niveau van de pony hoe meer je kan verdienen maar dan staan ze natuurlijk ook wel een stuk langer. Het is maar net wat je wilt.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:59

Er zit zeker markt in als je alle bescheidenheid overboort gooit. Echter zul je al snel niet meer onder particulier vallen en dan zit je wel met de 6 maanden garantie termijn. Ofwel: volledig binnenstebuiten keren.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70664
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:03

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:07

met de anderen eens. Het is haalbaar maar hou rekening mee dat je zelf eerst flink moet investeren. Koop echt gekeurde gezonde paardjes en hou rekening mee dat je een keer wat koopt waar je verlies op gaat draaien omdat het dier bijv medisch iets krijgt. Wat als die koliek krijgt.. betaal je een operatie en revalidatie etcetc. Wat doe je als iemand de pony koopt en t valt de verkoper toch tegen die wilt hem terugbrengen etc.. kan je hier tegen ben je daarin zakelijk genoeg. Het kan echt maar hou rekening met tegenslagen en problemen en verromantiseer het niet.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:56

Ik rijd zelf ook met pony’s tussen de paarden, dat is geen probleem.
Er is zeker markt voor brave gezonde pony’s. Je hebt de mogelijkheid. Dus waarom niet een pony kopen en ervoor gaan. Al doende leert men.

hesterve

Berichten: 1928
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 17:12

Doe je het puur voor de winst of is het ook een deel gewoon hobby? bij t eerste zou ik t laten, teveel risico en wat je uiteindelijk overhoudt.... tja je kan natuurlijk een x een klapper maken maar als je t per uur uitrekent kan je waarschijnlijk beter een paar uur meer gaan werken. bij tweede heb je er zelf ook plezier in,dan zou ik het zeker doenals je uit het opleiden van de pony's veel plezier haalt en is het leuk als je er iets aan overhoudt. Een pony echt goed mak maken kost gewoon veel tijd. Ik zou me niet druk maken om het starten. Als je wedstrijden start doe je dat voor de klassering. Bij ons (willaerruiters) starten paarden en pony's ook geregeld door elkaar en dan maakt het al helemaal niet uit.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 19:55

hesterve schreef:
Doe je het puur voor de winst of is het ook een deel gewoon hobby? bij t eerste zou ik t laten, teveel risico en wat je uiteindelijk overhoudt.... tja je kan natuurlijk een x een klapper maken maar als je t per uur uitrekent kan je waarschijnlijk beter een paar uur meer gaan werken. bij tweede heb je er zelf ook plezier in,dan zou ik het zeker doenals je uit het opleiden van de pony's veel plezier haalt en is het leuk als je er iets aan overhoudt. Een pony echt goed mak maken kost gewoon veel tijd. Ik zou me niet druk maken om het starten. Als je wedstrijden start doe je dat voor de klassering. Bij ons (willaerruiters) starten paarden en pony's ook geregeld door elkaar en dan maakt het al helemaal niet uit.


Het gaat mij echt zeker niet om de winst dan kan ik echt beter een reguliere baan nemen. Ik vind het zelf natuurlijk heel leuk en hierdoor heb ik ook de mogelijkheid om op verschillende pony’s meer te gaan rijden aangezien ik de afgelopen 2 jaar niet de mogelijkheid gehad heb andere paarden naast mijn eigen merrie te rijden. En door opleiden en ook verschillende paarden leer je natuurlijk nog het meeste erbij.

dierenfan
Berichten: 9646
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:57

Ik verwacht dat er eerder geld te verdienen is met al gekochte pony's tegen betaling beleren. Dan brengen ze hun aanschaf naar jou en kun jij beleren. Je hoeft dan niets te kopen en verkopen met allerlei risico's maar enkel beleren en kwaliteit leveren

3heathcliff5
Berichten: 466
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:24

Bedenk ook dat je met regelmatige verkoop mogelijk als handelaar wordt gezien met bijbehorende regels in de consumentenwet. Je moet dus ook de ponies kunnen permitteren, die je vanwege een non conformiteit terug moet nemen.

hesterve

Berichten: 1928
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:37

Dat regelmatige verkoop verhaal is leuk maar ik denk niet dat zo’n vaart loopt. TS is 17 , wil dit naast haar school? En eigen merrie erbij doen…. Als ze 2 A 3 pony’s per jaar zo mak maakt dat het echte kinderpony’s zijn dan werkt ze al heel stevig door…

Aan TS , je zou idd zoals een ander al voorstelde jezelf kunnen aanbieden om te helpen met beleren/opleiden. Misschien een fokker of handelaar in de buurt die blij zijn een handige dame zoals jij? Ze zullen je misschien eerst beter moeten kennen voordat ze een pony bij jou neer willen zetten maar wel leuk als je je kennis wilt verbreden en dan hoef je het ook niet alleen te doen. T is over een paar weken weer de tijd dat er een hoop paarden en pony’s weer op stal komen dan is er misschien wel de kans om voor een leuke prijs een jong dier aan te schaffen. Dan kan je daar eerst grondwerk mee doen en t al vertrouwd maken met een hoop dingen. Mijn ervaring is dat de dieren die netjes opgevoed zijn, vertrouwen in je hebben ( door oa het grondwerk en alle andere dingen die je al met ze gedaan hebt) dat het erop zitten en rijden maar een klein stapje meer is en het zoveel makkelijker is dan degene die dat “voorwerk” niet gehad hebben.

_Mir
Berichten: 1363
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:40

Ik denk dat je dit eerder moet doen als je het leuk vindt en niet zo zeer voor de winst.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:44

Ja moet je zeker doen. Ik ken meerdere meiden die hierdoor een aardig zakcentje verdienen. Het is alleen natuurlijk op zo'n kleine schaal dat je inkomsten nogal kunnen wisselen. De ene zul je binnen een paar weken eigenlijk al door kunnen verkopen en de andere zal maaaaanden nodig hebben.

Mocht je de tijd en de ruimte ervoor hebben dan is het leuk verdienen.

Ter aanvulling: ze hebben er allemaal nog een baantje naast want je kunt nooit 'rekenen op je geld' als je maar 1 of 2 handelspony's hebt.

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:34

Ik heb dat ook gedaan, toen was ik nog wel veel jonger en deed het met a pony’s. Was echt ontzettend leuk, wel eens een paar € 100 aan een pony overgehouden maar was voor mij ook meer hobby. Ik was er alleen op een gegeven moment klaar mee dat ik ouders kreeg die niks van pony’s wisten, een pony voor een kind van zes kochten en dan kwamen klagen dat de pony niet braaf was als kind er alleen mee door de wei reed, maar kind mocht niet op les want dat was te duur.Ik was veel te gek op de pony’s om ze weer door te laten verkopen met het risico dat ze in de handel terecht kwamen, dus kocht ik zulke pony’s weer terug maar daardoor had ik er op een gegeven moment te veel :) ik zou het nu best weer willen doen maar dan met grotere pony’s in de D of e maat, maar vind de aanschafprijs nu te hoog. Pony’s die nog niks kunnen en zonder papier gaan voor 5 of 6000, dat kan ik nu niet even zo neerleggen

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:39

let ook op de leeftijd van de pony´s. Sommige kopers vinden het nog best lastig om een jonge pony te kopen voor hun kind, omdat ze eigenlijk meer een leermeester zoeken. Met een jonge leeftijd moet vaak het karakter wel echt heel braaf zijn om kopers te overtuigen tot kopen over te gaan.

En idd, keuren voordat je een pony koopt, zodat jijzelf geen problemen krijgt dat als een koper keurt de pony niet goed blijkt te zijn.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:40

Als je echt zo handig en klein van stuk bent is het beleren voor klanten wellicht interessanter?

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 16:00

Bedankt iedereen!
Ik heb zeker veel aan dat jullie meedenken. Ik vind een pony aanschaffen wel zeker iets om eerst grondig over na te denken natuurlijk. En zal ook de raad opvolgen om ook bij stallen rond te vragen etc! Ik vind dat inderdaad ook zeer slim aangezien je dan niet met plotse kosten opgezadeld word!

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:27

De reden dat ik dat niet heb gedaan is dat ik bang was dat ik het voor anderen zou verpesten, zou het beleren van mijn eigen pony mislukken dan kon hij hier gewoon in de wei spelen. Is nooit gebeurd hoor, maar heb nooit over gelopen van zelfvertrouwen haha. Als jij er wel vertrouwen in hebt, gewoon doen

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:35

Hoeveel ervaring heb je met opleiden/zadelmak maken?

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:56

Kinderpony is ook wel echt een moeilijke doelgroep als het gaat om ouders die ook geen idee hebben van paarden.
Ik ben nog in de war hoe het kan dat een beginner in staat is om een oerbraaf paard dat nooit 1 stap te hard liep (eerder te langzaam) binnen 10 minuten zo in de stress te brengen dat ik moest ingrijpen.
Dit is mij namelijk ovekomem. Ik heb de moeder aangeraden om vooral nog een jaartje verder te gaan met de manege lessen.

De fokker waar ik reed heeft er ook wel eens eentje tijdelijk teruggekregen omdat het dier binnen 2 maanden van bombroef naar volledig in de staak gegaan was inklusief stijgeren. Dat ruitertje is gelukkig zelf komen lessen nadat we het dier weer „gerepareerd“ hadden en dat is toen goedgekomen.

De selectie naar het juiste type dier dat niet onzeker en ook niet gevaarlijk wordt van tegestrijdige signalen en inconsequente aanpak is niet makkelijk.
Wat dat betreft is een wedstrijdpony „maken“ op B/L niveau misschien iets veiliger omdat die ouders vaak wat meer betrokken zijn.

Wellicht moet je gewoon geen doel stellen. Koop een leuke pony waar je wel wat in ziet en kijk waar het schip strand, als je er in eerste instantie maar plezier in hebt.

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:16

Als ik het weer zou gaan doen, zou ik een pony kopen die al zadel mak is en dan op wedstrijden uitbrengen. Om wat hierboven gezegd wordt, serieuzere mensen, maar ook voor mijn eigen veiligheid