De passie raak je (af en toe?) kwijt...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:27

Hier enkele weken geleden besloten mijn laatste pony te verkopen, een shetlander van 3,5. Ze is bij mij geboren en ze was echt mijn oogappel maar ik had niet voldoende tijd voor haar en mijn vlammetje was ook uitgedoofd. Mijn interesse is enorm aan het verschuiven naar de hondensport ipv de paardensport waardoor ik geen zin meer had om naar stal te gaan en daardoor enkel het hoogst nodige deed en ponylief eigenlijk niet gelukkig was. Enkele weken geleden de keuze gemaakt om haar te verkopen en ik kan zeggen dat we allebei veel gelukkiger zijn.
Ik ben blij want ik moet niet na mijn lange werkdag nog naar stal en heb meer tijd voor andere dingen en zij krijgt terug de aandacht die ze verdient

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: De passie raak je (af en toe?) kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:57

Oh nee heel herkenbaar.
Heb de startpas eind vorig jaar stop gezet omdat ik de motivatie in wedstrijden even helemaal kwijt ben. Mijn beste vriendin probeert mij af en toe te pushen, maar dan word ik juist nog tegendraadser. Soms moet ik mezelf echt een schop onder mijn hol geven om te gaan rijden.
Ik ben er in principe elke dag, maar het hele fanatieke is er op het moment wel even vanaf…
Heb zelfs gedacht; misschien moet ik haar verkopen, maar moet al janken bij de gedachte dus dat is niet wat ik wil.
Heb eerder zo’n fase gehad en weet dat ik er wel doorheen kom. Heb met mezelf afgesproken geen druk erop te leggen voor wedstrijden, wel te blijven lessen want dan wil ik ook trainen en verder wat meer leuke dingen met haar te doen. Maar het ook niet erg te vinden als ik een keer in een week tijd maar 1x rijd en verder wel met haar speel (keer zonder zadel erop kruipen) en doe longeren. Aandacht komt ze niet tekort, want als ik niet rijd dan ga ik wel even tutten ofzo.
Dus vrijdag ga ik met mijn vriend lekker naar de hei. Ik met paard en hij op de mountainbike.
Ben blij dat hij dat leuk vindt, want ik ga ook rustig alleen maar vind het toch leuker om samen met iemand te gaan. :o

Het fanatieke en de wedstrijden komen vanzelf weer. Uiteindelijk gaat het toch “jeuken”.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 23:18

Ik merk ook heel eerlijk, dat hoe meer ik weet van paarden (anatomie, pathologie, fysiologie), hoe minder zin ik heb ik het rijden.

karrij
Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-04-21

Re: De passie raak je (af en toe?) kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 06:12

Hier ook iemand die twijfelt, gelukkig hoef ik mijn paardje niet te verkopen, hij staat bij ons thuis.

Ik wil hem ook niet verkopen want ik ben echt stapelgek op hem, hij is zo lief maar het rijden..............nee.
Ik doe het nog wel en probeer wat meer grondwerk te doen, maar ook ik loop tegen het moeten aan,pffffff
Ik heb ook wel een bijrijder hoor dus hij krijgt wel genoeg beweging.

En soms denk ik , als ik iemand de sterren van de hemel zie rijden, dat ik denk oooooh zal ik juist meer/fanatieker gaan rijden????

Maar nee, de puf lijkt er wel uit.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:22

Janine1990 schreef:
Wat merkte jouw vriendin?
En stel dat je paard geen blessures had gehad, had je het dan nog logisch geacht om haar te verkopen?


Dat mijn echte enthousiasme erin wel weg was, al lang. Iedere x iets nieuws nodig hebben voor motivatie, bv nieuw dekje, nieuwe trainer, wedstrijd of wat dan ook..

Mijn paard is volledig hersteld van de blessure en ik was uiteindelijk weer bijna zo ver dat we konden starten, startpas zelfs weer aangevraagd. Toen ik zwanger was en om die reden mijn paard heb verkocht.
De blessure had uiteindelijk niks met de verkoop te maken, de blessure zorgde wel al langer voor motivatiegebrek, geen doel mee om naartoe te trainen.

Ik had haar nooit verkocht als de omstandigheden niet zo veranderd waren dat het niet anders kon…
En eigenlijk kwam daarna pas het besef dat de motivatie al zo lang weg/laag was. In theorie had ik haar misschien zelfs beter eerder kunnen verkopen. Terwijl ik die stap in de praktijk nooit gezet zou hebben.

Ik vind het dus eigenlijk heel knap dat jij je wel bewust bent van je motivatie gebrek! En hier serieus mee bezig bent!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De passie raak je (af en toe?) kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:47

Oh heel herkenbaar. Ik worstel hier ook een tijdje mee. Mijn jonkie is 2,5, mijn haflinger geblesseerd. Dat ging ook in 1x van 5x per week het bos in, naar niks. En in het bos maakte ik voor ons zelf ook challenges, afstanden, snelheid, heuvels. En was het voor mij ook echt een uitlaatklep. Ik mis het nog steeds. Het lijkt wel een soort rouwproces. Ik mis de uitdaging, het gevoel van alleen op de wereld, het genieten van de uitzichten. Maar dan wel samen. Ik heb vorig jaar nog eens een buitenritje bij de Mill Ranch gedaan. Ik vond het helemaal niks. Geen klik met het paard, niet het gevoel van samen en veel te druk met andere mensen :+
Ik heb me op de inrichting van onze equihabitat gestort. Maar heb ook dagen dat ik voor mijn gevoel alleen maar aan het poep scheppen en water geven ben, terwijl de paarden staan te vreten.
En toch geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze weg te doen. Ik moet alleen een modus gaan vinden om de lol weer terug te krijgen. Weer een doel gaan vinden. Zondag heb ik een les lange teugel/dressuur aan de hand geboekt. Mijn haflinger kan dit prima en voor mijn jonkie is het een mooie manier om iets te gaan doen. Ik hoop dat ik mezelf zo weer een uitdaging kan bieden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:18

Motivation follows action..... ofwel: je raakt helaas nu eenmaal niet gemotiveerd door erover na te denken, manieren te overpeinzen hoe je jezelf kunt motiveren, of te wachten tot het spontaan gebeurt.
Doe IETS.... zoals Daihyo hierboven schrijft, kom in actie en kijk wat het oplevert.

Er wordt natuurlijk ook iets goeds geboren wanneer bloederig fanatisme plaats maakt voor iets anders.
Het 5x per week trainen en de mentale druk waar een paard dan mee te maken krijgt is eigenlijk ook niet heel heilzaam. Er ontstaan ook niet voor niets zoveel blessures. Als je zelf fanatiek gaat sporten merk je opeens hoeveel opbouw, rust en herstel ook eigenlijk echt nodig is.
Dus dit soort perioden kunnen je ook een nieuw perspectief geven; zijn prestaties wel nodig om me vervulling te geven, wat is het dat me echt aantrekt in paarden, hoe voel ik me wanneer ik bij mijn paard ben, wat zou ik gaan doen met mijn tijd wanneer mijn paard er niet zou zijn, etc....

Ik denk dat veel mensen door dit soort perioden gaan, en dat die perioden eigenlijk best goed zijn voor jezelf en je paard. Ook ik merk dat ik mezelf onbewust steeds onder druk zet iets te moeten. Maar ik heb op die manier meer last van mezelf dan van mijn paarden.
Eigenlijk zijn ze gewoon familie geworden, en geniet ik er het meeste van te zien dat ze een prachtig leven hebben, genieten van hun leven, en de dingen die ze met elkaar doen. Zelf zoek ik steeds weer naar een nieuwe prikkel om iets te leren, van intrinzen naar academisch werken, van stukken draven naast de fiets tot een rit door het bos....
Ik geniet er dus wel van steeds nieuwe ervaringen op te doen en iets te leren. Maar het 'moeten' van mezelf demotiveert juist, die druk voelt onprettig.... bovendien twijfel ik soms wel aan het rijden, zoals iemand hierboven zegt: omdat je steeds meer weet.

Moraal van het verhaal.... ze zijn mijn familie, ze blijven tot hun laatste adem... mijn enige taak is van ze te genieten, hun enige taak is gelukkig te zijn. We zien wel hoe we dat invullen. Paardrijden en/of prestaties zijn ook maar menselijke 'bedenksels'.... Als de druk eraf is, komen de goede ideeën vaak vanzelf.
En nadenken of er daarna nog 1 komt? Dat is als nadenken over wat je op maandag gaat eten over 10 jaar.... het kost energie en heeft geen zin. Dat zie je dan wel.... Wij mensen denken teveel en voelen te weinig ;-)

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:24

Ninx schreef:
Motivation follows action..... ofwel: je raakt helaas nu eenmaal niet gemotiveerd door erover na te denken, manieren te overpeinzen hoe je jezelf kunt motiveren, of te wachten tot het spontaan gebeurt.
Doe IETS.... zoals Daihyo hierboven schrijft, kom in actie en kijk wat het oplevert.

Er wordt natuurlijk ook iets goeds geboren wanneer bloederig fanatisme plaats maakt voor iets anders.
Het 5x per week trainen en de mentale druk waar een paard dan mee te maken krijgt is eigenlijk ook niet heel heilzaam. Er ontstaan ook niet voor niets zoveel blessures. Als je zelf fanatiek gaat sporten merk je opeens hoeveel opbouw, rust en herstel ook eigenlijk echt nodig is.
Dus dit soort perioden kunnen je ook een nieuw perspectief geven; zijn prestaties wel nodig om me vervulling te geven, wat is het dat me echt aantrekt in paarden, hoe voel ik me wanneer ik bij mijn paard ben, wat zou ik gaan doen met mijn tijd wanneer mijn paard er niet zou zijn, etc....

Ik denk dat veel mensen door dit soort perioden gaan, en dat die perioden eigenlijk best goed zijn voor jezelf en je paard. Ook ik merk dat ik mezelf onbewust steeds onder druk zet iets te moeten. Maar ik heb op die manier meer last van mezelf dan van mijn paarden.
Eigenlijk zijn ze gewoon familie geworden, en geniet ik er het meeste van te zien dat ze een prachtig leven hebben, genieten van hun leven, en de dingen die ze met elkaar doen. Zelf zoek ik steeds weer naar een nieuwe prikkel om iets te leren, van intrinzen naar academisch werken, van stukken draven naast de fiets tot een rit door het bos....
Ik geniet er dus wel van steeds nieuwe ervaringen op te doen en iets te leren. Maar het 'moeten' van mezelf demotiveert juist, die druk voelt onprettig.... bovendien twijfel ik soms wel aan het rijden, zoals iemand hierboven zegt: omdat je steeds meer weet.

Moraal van het verhaal.... ze zijn mijn familie, ze blijven tot hun laatste adem... mijn enige taak is van ze te genieten, hun enige taak is gelukkig te zijn. We zien wel hoe we dat invullen. Paardrijden en/of prestaties zijn ook maar menselijke 'bedenksels'.... Als de druk eraf is, komen de goede ideeën vaak vanzelf.
En nadenken of er daarna nog 1 komt? Dat is als nadenken over wat je op maandag gaat eten over 10 jaar.... het kost energie en heeft geen zin. Dat zie je dan wel.... Wij mensen denken teveel en voelen te weinig ;-)


Wat een mooie post :)

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: De passie raak je (af en toe?) kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:29

Ik vind het herkenbaar, in de zin van dat ik ook een aantal jaar de zin om iets met mijn paarden te doen kwijt ben geweest. Ik heb ze wel gehouden uit schuldgevoel, maar ze hebben een lange sabbatical gehad van zo'n 3 jaar :')

Bij mij kwam het uiteindelijk door een combinatie van te perfectionistisch zijn tijdens de training waardoor ik totaal geen plezier meer had, én tegelijkertijd in de rest van mijn leven overvraagd worden met zo'n 80-90 uur van huis zijn voor werk en opleiding. Toen ik meer rust had, was het eerste dat weer terugkwam mijn vuurtje voor de paarden :) en mijn perfectionisme parkeer ik bewust.

Nu ga ik wederom door een heftige periode met 2 hele kleine kinderen, werk, huishouden, alle andere verplichtingen van het leven. Maar ik probeer toch actief ruimte te blijven creëren voor de paarden, en daarmee voor mezelf. Maar wel op een wat ander pitje. Volgend jaar komt mijn jonkie naar huis, dat wordt weer een kwestie van bewust een nieuwe balans zoeken.

Tancreda4

Berichten: 24048
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:37

Daihyo schreef:
Oh heel herkenbaar. Ik worstel hier ook een tijdje mee. Mijn jonkie is 2,5, mijn haflinger geblesseerd. Dat ging ook in 1x van 5x per week het bos in, naar niks. En in het bos maakte ik voor ons zelf ook challenges, afstanden, snelheid, heuvels. En was het voor mij ook echt een uitlaatklep. Ik mis het nog steeds. Het lijkt wel een soort rouwproces. Ik mis de uitdaging, het gevoel van alleen op de wereld, het genieten van de uitzichten. Maar dan wel samen. Ik heb vorig jaar nog eens een buitenritje bij de Mill Ranch gedaan. Ik vond het helemaal niks. Geen klik met het paard, niet het gevoel van samen en veel te druk met andere mensen :+
Ik heb me op de inrichting van onze equihabitat gestort. Maar heb ook dagen dat ik voor mijn gevoel alleen maar aan het poep scheppen en water geven ben, terwijl de paarden staan te vreten.
En toch geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze weg te doen. Ik moet alleen een modus gaan vinden om de lol weer terug te krijgen. Weer een doel gaan vinden. Zondag heb ik een les lange teugel/dressuur aan de hand geboekt. Mijn haflinger kan dit prima en voor mijn jonkie is het een mooie manier om iets te gaan doen. Ik hoop dat ik mezelf zo weer een uitdaging kan bieden.


In dit stadium zit ik momenteel ook. M'n paard is met pensioen komen te staan en opeens valt het doel weg. Ik mis de buitenritten in ons uppie, het struinen door de bossen. En gewoon een doel hebben. Nu is het zomer, gelukkig staat ze blij op de weide, maar ook het seizoen dat ik kiloneters had willen maken. Het is idd soort rouwproces en het opnieuw een draai moeten vinden.

Ik heb een shetje die ik dan meer wilde oppakken, zodat we met de sulky naar bos konden. Maar die motivatie haar daar voor klaar te stomen is er ook nog niet echt. Ook omdat ik wat bang ben voor blessures bij haar.

Ik krijg nu wel weer wat zin om klusjes en van alles op stal te doen, met ze te tutten. Dat is wel een heel tijd weggeweest... Ik hoop dat 't vuurtje weer terug komt. Maar geen haar op m'n hoofd die ze weg zou doen. Ondanks de minder zin hou ik nog steeds zielsveel van ze en zou ik ze niet kunnen missen.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:38

DuFraize schreef:
Ik merk ook heel eerlijk, dat hoe meer ik weet van paarden (anatomie, pathologie, fysiologie), hoe minder zin ik heb ik het rijden.


Dit vooral herken ik. Twee jaar geleden gestopt met wedstrijden rijden en mijn IJslandse merrie was toen 20 nu staat ze al bijna 2 jaar op pensioen en wat een last van mijn schouders we doen alleen nog maar wat we leuk vinden. Maar vooral het stoppen met rijden heeft ons beiden veel gebracht. Mij het drukkende gevoel altijd maar te moeten en haar dat ze ook mag genieten van wat zij zo graag doet en dat was achteraf zeker niet rijden. Pas toen kwam ik erachter dat mijn paard rijden vreselijk vond toen ik haar karakter positief zag veranderen toen ik stopte.

Ze is nu 22 en blijft tot de dood maar alles voor ons beiden op een lager pitje we doen veel klickeren en intrinzen maar ook weer alleen als we daar beiden iets voor voelen.

Ik hoor in mijn omgeving steeds meer mensen die deze weg bewandelen en stoppen met hun hobby paardrijden, maar wel graag nog voor hun paard zorgen op een andere manier.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: De passie raak je (af en toe?) kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:07

In de 25 jaar dat ik paarden heb zijn er altijd wel periodes geweest dat ik er geen zin in had. Toen ruim 6 jaar geleden mijn Fries overleed is mijn fanatieke rijvlammetje gedoofd. Daarna nog wel 2 rijpony´s gehad waar ik 1000 redenen voor verzon om niet op te stappen, na een paar maanden eens diep in de spiegel gekeken en toen besefte ik dat ik angst had en die angst het rijden in de weg stond. Kort nadat ik mijn rijlaarzen aan de wilgen heb gehangen een shet gekocht, puur voor de lol, niks moet alles kan.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: De passie raak je (af en toe?) kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:55

Ik denk dat je inderdaad vaker het 'vuur' verliest als je een klap krijgt. Paardensport is ongelofelijk hard, of het nu competitief is of als recreatie. Het eist zoveel geld, tijd en moeite en dat kan in 1 klap ook weer helemaal voorbij zijn. Moest het met mijn jonkie wél goed zijn uitgedraaid denk ik ook niet dat ik het 'vuur' verloren zou zijn en nog steeds fanatiek zou paardrijden. Mijn ander paard blijft ook tot de dood en daar erger ik me intussen ook helemaal niet meer aan, ik geniet nog wel van de kleine dingen en kan nog steeds heel goed begrijpen waarom ik het ooit zo leuk vond, maar voor nu is het wel goed zo.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:16

Ik ken je gevoel, en ja het vlammetje na 35 jaar kwijt ....doet me verdriet!. Maar toch ik heb het gevoel dat het wel oprecht niet meer bij me past na 38 jaar. De boosdoener ,jongere kinderen ,reuma en genezen van borst kanker. de reumatoloog verbood het rijden, en ach dat heeft zijn plekje!. ik heb gewoon heel veel minder energie en juist in de winter is het op een diepte punt.
Toch loopt er een pony in de wei en een onbeleerd trekpaard.....ze zien, knuffelen, verzorgen vind ik wel leuk. de bij behorende kosten vallen mee, ivm eigen grond.
Wij zelf hebben de afspraak gaat er eentje dood, komt er geen nieuwe. Wel hebben we afgesproken dat de laatste of verkocht word of in opfok gaat zodat ie'niet alleen blijft. :o

wel hebben we besloten om dan op de weide schaapjes te zetten, want leeg en stil is zo doods op het hof!

Maar ervoor schamen nee, het is mooi geweest zo veel mooie en ruk momenten om aan terug te denken!
Ik heb veel van mezelf geleerd door die spiegels van de ziel.... ik houd van paarden nog steeds maar niet meer zoals vroeger. Dat is wat het is ook prima! :D

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:21

Nee hoor. Ik ben vanaf mijn 8e al in de paarden, een echt paarden meisje. Maar vanaf mijn 25e ging dat gevoel doven. Geprobeerd te minderen, van 2 a 3 paarden naar 1, maar ik bleef tegenzin hebben. Ook 1x in de week rijden beviel me totaal niet.

Nu ben ik bijna 29 en een jaar volledig gestopt. En dat bevalt me tot nu toe nog steeds helemaal prima. Ik vind het leuk om met vriendinnen mee te gaan, te kijken of te helpen, maar die drang om dan zelf te gaan rijden daarna is volledig weg. Ik heb me wel heel lang schuldig gevoeld omdat ik het dus totaal niet miste en dat voor mijn gevoel wel moest. Maar voor mij is het echt beter zo

En dat onderdeel van je identiteit valt wel mee hoor. Mensen kennen mij niet anders als paarden meisje. Ook veel gereden, op niveau, veel lessen en van alles. Ik heb het idee dat de omgeving er meer aan moest wennen dan ikzelf.. Nu denk ik zo vaak, waar haalde ik in godsnaam de tijd vandaan elke dag

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 12:42

Ninx schreef:
Motivation follows action..... ofwel: je raakt helaas nu eenmaal niet gemotiveerd door erover na te denken, manieren te overpeinzen hoe je jezelf kunt motiveren, of te wachten tot het spontaan gebeurt.
Doe IETS.... zoals Daihyo hierboven schrijft, kom in actie en kijk wat het oplevert.

Er wordt natuurlijk ook iets goeds geboren wanneer bloederig fanatisme plaats maakt voor iets anders.
Het 5x per week trainen en de mentale druk waar een paard dan mee te maken krijgt is eigenlijk ook niet heel heilzaam. Er ontstaan ook niet voor niets zoveel blessures. Als je zelf fanatiek gaat sporten merk je opeens hoeveel opbouw, rust en herstel ook eigenlijk echt nodig is.
Dus dit soort perioden kunnen je ook een nieuw perspectief geven; zijn prestaties wel nodig om me vervulling te geven, wat is het dat me echt aantrekt in paarden, hoe voel ik me wanneer ik bij mijn paard ben, wat zou ik gaan doen met mijn tijd wanneer mijn paard er niet zou zijn, etc....

Ik denk dat veel mensen door dit soort perioden gaan, en dat die perioden eigenlijk best goed zijn voor jezelf en je paard. Ook ik merk dat ik mezelf onbewust steeds onder druk zet iets te moeten. Maar ik heb op die manier meer last van mezelf dan van mijn paarden.
Eigenlijk zijn ze gewoon familie geworden, en geniet ik er het meeste van te zien dat ze een prachtig leven hebben, genieten van hun leven, en de dingen die ze met elkaar doen. Zelf zoek ik steeds weer naar een nieuwe prikkel om iets te leren, van intrinzen naar academisch werken, van stukken draven naast de fiets tot een rit door het bos....
Ik geniet er dus wel van steeds nieuwe ervaringen op te doen en iets te leren. Maar het 'moeten' van mezelf demotiveert juist, die druk voelt onprettig.... bovendien twijfel ik soms wel aan het rijden, zoals iemand hierboven zegt: omdat je steeds meer weet.

Moraal van het verhaal.... ze zijn mijn familie, ze blijven tot hun laatste adem... mijn enige taak is van ze te genieten, hun enige taak is gelukkig te zijn. We zien wel hoe we dat invullen. Paardrijden en/of prestaties zijn ook maar menselijke 'bedenksels'.... Als de druk eraf is, komen de goede ideeën vaak vanzelf.
En nadenken of er daarna nog 1 komt? Dat is als nadenken over wat je op maandag gaat eten over 10 jaar.... het kost energie en heeft geen zin. Dat zie je dan wel.... Wij mensen denken teveel en voelen te weinig ;-)


Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp hoor... Maar bedoel je nu te zeggen dat je in zon situatie beter kan doorgaan dan een pauze nemen en nadenken?

Want ik wil inderdaad wel graag doen, sowieso wil ik er veel aan doen om het te houden. Veel te bang dat ik gehaaste besluiten neem en achteraf spijt krijg.

De rest volgt later vandaag of vanavond hoor. Ben nu aan het werk.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:47

Ik herken het wel. Heb ze aan huis staan en ik heb ook regelmatig dat ik er aan twijfel. En niet om ze te hebben, maar wel wbt het werken/trainen. Voor mezelf is het 'moeten' er nu wel een beetje af sinds ik heb besloten me te richten op de western met mn pony (we rijden jaar nog wel uit kwa dressuur) en mn jonge paard mag alle tijd hebben die ze nodig heeft. En ik merk dat ik er wel weer meer zin in heb om de dingen te gaan doen. Nieuwe uitdagingen voor mn pony om ons te verbeteren in de western en lekker recreatief springen en daarnaast heb ik een menwagen gekocht en zijn we haar aan t beleren voor de wagen. Gewoon doen waar we zin in hebben en niet oh we kunnen vandaag niet western of springen want we moeten trainen voor de dressuur. En mn jonkie omdat ik er gewoon geen verwachtingen over heb hoe snel alles gaat. Heb zin in de training (tuurlijk soms denk ik wel eens pff duurt lang) om weer vanaf 0 te beginnen, hoop dat ik dat wel vast kan houden en niet straks ook met mn jonkie datzelfde gevoel krijg oh alles moet etc.. doe vooral wat je zelf leuk vind. En dwing jezelf niet om te rijden. Grondwerken, longeren of gewoon poetsen is ook prima
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 31-08-22 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:54

Herkenbaar hoor. Mijn paard heeft een lichte vorm van astma, soms kan ik even opbouwen maar hij valt ook regelmatig even terug en écht vooruit komen we dus niet. Het lijkt daardoor allemaal niet zoveel zin te hebben om te trainen OHZ, ik blijf toch hangen in hetzelfde werk en dat werk wordt na een tijdje saai. (we doen natuurlijk ook andere dingen dan rijden, maar de focus lag daar wel)

Wat voor mij werkt is les nemen in iets nieuws. Ik ben aan de slag gegaan met lange teugelen en ander werk aan de hand. Dit kan allemaal in stap en dat is voor mijn paard goed haalbaar, ook op slechtere momenten. Hierin maken we wel echt sprongen vooruit, zowel paard als ik hebben een nieuwe uitdaging en het werk is veel leuker dan het een tijdje was.

Ik snap wel dat je even wilt stilstaan bij dit gevoel, maar als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg. Dus probeer eens iets nieuws, neem eens een lesje en kijk of je er blij van wordt om op een andere manier aan de slag te gaan.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:56

Ik denk dat de meeste hun passie verliezen in het idee dat ze MOETEN rijden. In de paardensport zijn natuurlijk een hoop dingen die zogenaamd moeten, bv, inrijden op 3, Z zijn bij 6 etc. De druk is enorm.
Ik denk dat als je je paard op een stal hebt met meer dan genoeg beweging, die druk van het moeten een stuk minder is. Wat vandaag niet gaat komt morgen.

Dit natuurlijk los van de mensen met geblesseerde paarden of die pech op pech te verwerken krijgen. Al denk ik ook wel dat als je 3 paarden verder bent, en die alle 3 met peesblessures stonden je jezelf achter de oren mag krabben.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:59

Ik herken het, maar dan vooral omdat ik in zo'n geval uitdaging zou missen, niet omdat ik móet rijden dus, maar omdat het rijden zonder doel wordt. Ik vind wandelen, poetsen, knuffelen prettig en onderdeel van het paarden houden, en kan ook prima even 'gewoon' rijden, maar zonder iets om naartoe te werken wordt 't allemaal wat meer meh. Dat kan in de sport zijn, of in je eentje naar buiten kunnen, of... Maar er moet iets van een uitdaging, van groei in zitten. Dus toen m'n paard een fikse blessure had, en we maanden moesten revalideren, hebben we dat uiteraard met liefde gedaan, maar heb ik wel tegen m'n vriend gezegd "ik ben niet in de wieg gelegd als verzorgmeisje".

Daar heb ik overigens op andere vlakken ook. In mn werk moet ook iets van uitdaging zitten, anders word ik rusteloos. :)

In jouw geval kun je je jonkie niet overhaasten en je topper niet teveel belasten. Maar misschien kun je iets bedenken dat toch een uitdaging wordt. Verdiepen in vrijheidsdressuur of lange teugel? Kijken of je tijdelijk een ander paard bij kunt rijden, misschien alleen voor vakantie van iemand?

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: De passie raak je (af en toe?) kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:12

Mijn passie gaat ook met up's en down's. Maar ik heb een beetje het gevoel dat jij ook een doel/een uitdaging mist nu in het paardrijden, waardoor je er echt voor gaat. Ik moet namelijk ook echt een doel hebben om naar toe te werken, anders zie ik ook geen reden om te gaan. Dan moet ik mezelf echt naar stal toe sturen. Paard krijgt te eten en komt buiten, heeft vriendjes. Dus mij heeft die niet perse nodig. Ik had aan het begin van mijn paard zijn blessure ook zo'n dipje, waarna ik me bij het weer mogen rijden echt als een soort idioot op het recht richten van mijn paard. Echt tot het obsessieve, maar het bracht me wel een doel. Waardoor ik nu we klaar zijn en weer op wedstrijd mogen een fijne basis daarin heb gelegd.

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:02

Ik raakte mijn passie voor paarden compleet kwijt na een hoop ellende met verzorgpaarden/eigenaren en gedoe met de staleigenaren (mij wegtreiteren etc).
Ben acuut gestopt met het verzorgpaard nadat de bom barstte, heb de hele paardenwereld gedag gezegd en na een paar jaar heb ik weer een tijdje op een andere stal gelopen maar merkte dat ik gewoon geen plezier meer in de paarden had en ben daar ook vlot weer gestopt.
Dat is 8,5 jaar geleden en hoewel het héél soms even kriebelt blijft het daar ook bij.
Voor mij is het hoofdstuk paarden volledig afgesloten terwijl ik vroeger zo ongeveer paard ademde.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: De passie raak je (af en toe?) kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:04

Ik denk dat eigen paarden ook wel een verschil maakt. Ik reed altijd voor anderen (met super eigenaren, nooit gedoe), maar dat maakte de keuze wel makkelijker. Ik dacht, als ik het nou echt ga missen vind ik wel weer ergens een paard. Je paarden verkopen is natuurlijk wel een next level stap

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:53

Ik heb 2 jaar in zo een fase gezeten van fanatiek wedstrijd ruiter die internationaal succesvol showde tot het ,,waarom,, gevoel...helemaal nadat ik. Oor het Nederlandse team FEI gestart had. Dat vond ik een verschrikkelijke ervaring namelijk met die bobo’s van de KNHS enz...
Ik kon niet naar hun pijpen dansen zeg maar.
Ik heb 7 hele goede paarden staan, een eigen accomedatie, een dikke 5 paards truck met alles er op en er aan en heel niks te klagen....ik schaamde mij voor mijn gevoel dat ik geen zin meer had.

Nu moet ik er bij zeggen ik toen tegen de 50 liep, m’n eigen lichaam niet zo meer mee wilde doen en ik niet meer warm van hoge punten scoren werd. Ik vond dat er wel meer in het leven is dan dat.
Heb een beetje aangemodderd, Corona kwam dus geen wedstrijden en wat oudere paarden van de dam af gedaan. Dat hielp ook want heb jonge paarden die ik nu zelf ga rijden en die me motiveren naar een doel te werken

Ik moet zeggen ik nu weer zin heb. Ik ben wat niveaus gezakt in mijn discipline en hoef dus niet meer enkel in de top mee te draaien en dat geeft ook wat adem ruimte.
Ik hoef ook niet meer met mijn neus op elke show aanwezig te zijn. Doe enkel wat ik echt leuk en de moeite waard vind. Ik geniet meer nu ik iets minder fanatiek ben. En dat de resultaten daardoor wat minder zijn vind ik jammer maar heb er vrede mee. Ben een leuker mens nu niet alles meer opzij hoeft voor de sport.
We zijn dit jaar ook eens lekker een paar dagen weg geweest zonder paarden. Dus echt op vakantie. Dat was ook genieten.

Kortom, een stapje terug is geen schande. Jezelf even lucht geven. Geniet even van andere dingen die ook belangrijk zijn in je leven buiten de paarden
Wellicht jij er dan ook weer zin in krijgt.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Re: De passie raak je (af en toe?) kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:56

Hier ook 10 jaar geleden. Ineens klaar met al het ‘gedoe’. Elke dag moeten, nooit echt ‘vrij’ zijn. Ik verlangde naar meer vrije tijd en ook eens avonden op de bank of andere afspraken kunnen maken.
En daarbij een sloot geld elke maand weg waar ik dus niet eens echt meer plezier uit haalde.

Knoop doorgehakt, paard verkocht en nooit spijt gehad.