Welke maat pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Salinah
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-24

Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 22:57

Hallo allemaal.

Ik heb de eeuwige vraag, welke maat pony kun je het beste aankopen voor groeiende kinderen.

Ik heb 2 kinderen, 6 en 7,5 (met rugzak) maar zoek vooral voor mijn oudste, een zoon van 7,5 jaar met een lengte van 1.35 en 23 kilo. (Hij is erg lang voor zijn leeftijd maar ook erg licht)

Hij is nog totaal onervaren met rijden (op wat rond stappen na). Ik hoor de hersens al kraken. Wie koopt er een pony voor een totaal onervaren kind? Nouja ik overweeg het.

Mijn zoon heeft een rugzak, een best flinke. Is inmiddels volledig thuiszitter en heeft dus geen school. Hij is afhankelijk van intensieve begeleiding, 24/7. In dit geval komt dat dus op mij (mama) voor het grootste gedeelte aan.

Mijn zoon wilt heel graag paardrijden maar op een manege is geen optie voor hem, sws is een groep geen optie maar ook de manege omgeving is geen optie, te veel prikkels. Fysiek mankeert hij overigens niets! Ik ben al heel lang zoekende naar een verzorgpony maar helaas zijn die er ook niet die passend zijn of de lokatie niet passend is. Vandaar het idee om nu voor een eigen pony te gaan. Het lijkt me een heerlijke (dag) invulling om met hem samen te doen. Niet alleen het leren rijden maar ook de zorg erom heen. Het geeft structuur, rust, ruimte en samen buiten bezig zijn.

Ik heb ruim 25 jaar eigen pony's en paarden gehad.Ik ben gediplomeerd orun instructrice en heb een tijdje fulltime gewerkt in de paard branche. Ik ben dus geen onbekende op dit gebied. Zelf rij ik echter nu niet meer.

Maar dan de ham vraag.... welke maat. Ik heb inmiddels een grote A en een kleine B pony bekeken. Maar deze maten vind ik te klein voor hem. Ons dochtertje zou daar prima nog een lange tijd mee uit haar voeten kunnen maar niet voor mijn zoon. Ik ben zo bang dat ik dan volgend jaar opnieuw kan gaan zoeken.

Ik zit dus te denken aan een D pony. Zelf ben ik begonnen op een D pony en ik heb de mooiste herinneren aan die tijd maar ik was net iets groter en ouder dan mijn zoon nu is. Mede omdat deze vaak wat gemoedelijker zijn (en dan bedoel ik geen 4 jarige maar eerder rond de 15 jaar) dan die kleinere fellere donderstenen.

Mijn zoon zelf zoekt het liefst de grootste paarden uit die hij ziet staan en is ook zeker niet bang aangelegd. Maar het moet voor hem met hulp behapbaar en leuk zijn. We gaan echt voor plezier en ontspanning. Wandelen, verzorgen en langzaam wat basis van het rijden en vanuit daar kijken hoe en wat verder.

Wat is jullie ervaring? En heeft iemand misschien voorbeelden van kinderen rond zijn lengte op een D pony?

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:14

Iets als een haflinger fjord of tinker? Dan kun je er eventueel zelf ook nog op? Ik heb zelf een fjorden merrie. Ze is erg sterk maar ze weet ook precies wie er op haar zit. Mijn dochter kan er alles mee. Mijn man helemaal niks :D

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:15

Geheel andere vraag...
In welke omgeving woon je?

Salinah
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 23:17

Jokonootje schreef:
Geheel andere vraag...
In welke omgeving woon je?


(Midden)Noord brabant

Salinah
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 23:20

MissJG schreef:
Iets als een haflinger fjord of tinker? Dan kun je er eventueel zelf ook nog op? Ik heb zelf een fjorden merrie. Ze is erg sterk maar ze weet ook precies wie er op haar zit. Mijn dochter kan er alles mee. Mijn man helemaal niks :D


Fjord en haflinger zijn niet echt mijn rassen. Vind ze over het algemeen te sterk voor kinderen. Uitzondering daar gelaten, die daar geen misbruik van maakt. Ik zit meer aan een welsh cob te denken. Ook redelijk stevig gebouwd maar vind ze meestal iets kindvriendelijk.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:21

Mijn dochter is ook 7, zelfde lengte maar voor haar zijn mijn Haflingers echt nog wel een maatje teveel, zowel qua poetsen (ze kijkt nog steeds tegen de buik aan) als qua rijden/stappen (breed). En dan heb ik een grote C en een grote D.
Ik zit stiekem ook wel eens te kijken, al weet ik dat dat niet lukt nu. Ik zou nu rond de 1,20-1,25 gaan zoeken, en dan niet te iel. Zeker zo’n lichte ruiter kan daar echt wel een tijd mee vooruit.

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:27

Zou je zelf ook nog op een D pony passen? Zeker als je kinderen eigenlijk weinig rijden kan het handig zijn om er zelf op te passen om het dier afwisselende beweging te geven maar ook dressuurmatig wat op te pakken zodat het goed in de spieren gaat zitten en ook de nodige kilometers maakt om een brave pony te zijn voor je kinderen.

Over een andere boeg: ik heb een tijdje gestalt gestaan bij een opstartende zorgboerderij en daar gaven ze 1 op 1 ook lesjes in omgang met paarden en ook echt rijlessen. Zou dat geen fijne tussenstap kunnen zijn? Dan zit je ook niet meteen ergens aan vast en kunnen jullie op het gemakje kijken of het paardrijden en de verzorging daaromheen echt een blijvend iets is. Geen idee hoor, dacht ik gooi het erin omdat ik het ken vanuit mijn vorige stal maar ik weet helemaal niet of dat iets is wat je zou willen. :o

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:36

Ik heb als 6 jarig meisje ook leren rijden op de grotere pony's en ben toen ik 10/11 was snel overgestapt op de paarden. Met een krukje als hulp kom je als kind heel ver.

Als het voor jou ook mogelijk is om te rijden zou ik een pony kopen waar je zelf ook nog op past. Voor een pony toch wel fijn om af te toe gereden te worden door iemand die het allemaal wat beter kan.

Salinah
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 23:37

Celebi schreef:
Zou je zelf ook nog op een D pony passen? Zeker als je kinderen eigenlijk weinig rijden kan het handig zijn om er zelf op te passen om het dier afwisselende beweging te geven maar ook dressuurmatig wat op te pakken zodat het goed in de spieren gaat zitten en ook de nodige kilometers maakt om een brave pony te zijn voor je kinderen.

Over een andere boeg: ik heb een tijdje gestalt gestaan bij een opstartende zorgboerderij en daar gaven ze 1 op 1 ook lesjes in omgang met paarden en ook echt rijlessen. Zou dat geen fijne tussenstap kunnen zijn? Dan zit je ook niet meteen ergens aan vast en kunnen jullie op het gemakje kijken of het paardrijden en de verzorging daaromheen echt een blijvend iets is. Geen idee hoor, dacht ik gooi het erin omdat ik het ken vanuit mijn vorige stal maar ik weet helemaal niet of dat iets is wat je zou willen. :o


Ik zou qua maat wel op een D passen. Vind mezelf alleen op dit moment wat te zwaar. Zo af en toe kan best maar structureel zal ik er eerst een paar kilo vanaf willen. Een bijrijder zou ik ook nog best oke vinden als een pony dat nodig heeft.

Lief dat je mee denkt. Ik zou dolgraag willen dat dat zou kunnen.
Zorgboerderijen zijn ons bekend echter krijgen wij hier geen pgb voor omdat de zorg al zo intensief is, dat het in 1 beschikking moet passen. Hij gaat straks 1 op 1 onderwijs krijgen 2 uur per week buiten de school om (hij kan niet in een schoolse setting) en 2 dagdelen dagbehandelingen. Het is echt een financiële ellende met de gemeente die geen akkoord geeft voor o.a. pgb. Zijn al jaren aan het strijden voor de juiste zorg, onderwijs en dagbesteding. Heel lang en complex verhaal maar helaas vallen kinderen met grote zorgen buiten de boot in deze.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:41

Mijn stalgenoot heeft een fuchs, die is echt zo braaf en voorzichtig met haar jonge kinderen. Die kunnen er (onder toezicht) zelf mee looen. Ze kunnen er op rijden en hij zal geen stap verkeerd doen. Deze loopt ook voor de wagen.

Wellicht geeft zo’n type pony/paard een fijne ontspanning. Ohz maar als gezin ook op pad net de menwagen.

Ik heb zelf een connemara. Goudeerlijk. Braafste die je vinden kan, zal nooit rennen of bokken. Maar wel een flink karakter en pro in spiegelen :+

Nyaleti

Berichten: 6176
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:57

Waar ga je het beestje stallen?
Is een pensionstal niet ook al snel te druk? Ik zou zeker van te voren een goede plek zoeken en daar al een paar keer heen gaan om te kijken 'of het goed voelt'.

En, liever een half jaartje de pony aan de grote kant dan na 1,5 jaar alweer afscheid moeten nemen.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 00:02

Wat jammer dat je geen passende alternatieven hebt gevonden. Mijn dochter rijdt op een manege welke wordt gefaciliteerd door een een zorgboerderij.

Mede om de cliënten die daar betrokken zijn in het werk in en rondom de manege is er structuur en heerst er rust in de stallen. Groepslessen zijn hier bijv enkel aan het einde van de middag en op zaterdag. Geen pensionklanten, geen drukte. Zou bij uitstek een mooie plek zijn om een kind met een rugzak vrijblijvend te leren rijden en te ontdekken of hij dit op de langere termijn ook leuk vind. Helaas te ver uit jou omgeving, maar wellicht is er ook zoiets bij jullie in de buurt.

Want een pony vinden is 1 ding, maar hem of haar prikkelarm kunnen stallen is een andere uitdaging. Tenzij je het natuurlijk aan huis kan zetten.

Salinah
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 00:08

Nyaleti schreef:
Waar ga je het beestje stallen?
Is een pensionstal niet ook al snel te druk? Ik zou zeker van te voren een goede plek zoeken en daar al een paar keer heen gaan om te kijken 'of het goed voelt'.

En, liever een half jaartje de pony aan de grote kant dan na 1,5 jaar alweer afscheid moeten nemen.


Plek heb ik al geregeld. En nee zeker geen pensionstal. Dat is geen optie. Echt een hele rustige plek maar waar de pony niet alleen komt te staan.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 00:36

Toch zou ik de optie dat je wél een geschikte plek vindt om eerst wat lesjes te doen verder onderzoeken. Als je zoon het na een paar keer toch niet zo leuk vindt heb je een pony staan..
Ik geef zelf privélessen hier aan huis aan kinderen die niet in een reguliere manegesetting passen -ook thuiszitters met complexe problematiek zoals bijvoorbeeld hoogbegaafd icm autisme, maar ook ernstige ptss. Niet in jouw regio denk ik (Zuid-Holland net boven Rotterdam). Maar die mogelijkheden zijn er dus wel, al zijn ze beperkt.

Salinah
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 00:59

J_emma schreef:
Toch zou ik de optie dat je wél een geschikte plek vindt om eerst wat lesjes te doen verder onderzoeken. Als je zoon het na een paar keer toch niet zo leuk vindt heb je een pony staan..
Ik geef zelf privélessen hier aan huis aan kinderen die niet in een reguliere manegesetting passen -ook thuiszitters met complexe problematiek zoals bijvoorbeeld hoogbegaafd icm autisme, maar ook ernstige ptss. Niet in jouw regio denk ik (Zuid-Holland net boven Rotterdam). Maar die mogelijkheden zijn er dus wel, al zijn ze beperkt.


Dit is offtopic maar goed.
Ik weet dat die opties er zijn, ik heb ze hier in de omgeving allemaal wel zo'n beetje gecontacteerd, maar loop daarbij tegen absurde pgb bedragen aan waarbij gerust 65 euro, per sessie +/- 45 minuten, word gevraagd! Pgb krijgen wij niet dus komt het volledig voor eigen rekening! Voor dat bedrag per maand (65 x 4) heb ik zelf een pony staan, altijd dezelfde, zelf de regie over (word dus ook niet verkocht ineens of dat het ineens stopt of weg valt oid) 24/7 tot mijn beschikking, in onze eigen tijd, onze mogelijkheden en wensen.
Lesgeven en begeleiden kan ik zelf, ben ik ook voor opgeleid. Mijn zoon heeft in de afgelopen jaren al meermaals op verschillende pony's gezeten van vriendinnen van mij en een lesje gehad op een manege pony. Het gaat mij ook niet alleen om het rijden zelf voor hem maar ook om een gezonde invulling, structuur, rust en ruimte te hebben met hem samen waarbij het buiten zijn ontzettend belangrijk is, anders verdwijnt hij in een scherm de hele dag. Dieren verzorgen vind hij leuk, deed hij ook op de zorgboerderij waar hij een tijd heeft gezeten. Hij zit nu al bijna een jaar doelloos fulltime thuis. Een pony is zoveel meer en mooier dan rijden alleen.

Daarbij heeft mijn dochtertje ook een rugzak (totaal anders dan onze zoon) waar ik ook rekening mee moet houden. Mocht zij het ook leuk gaan vinden om mee te gaan, kost dat anders haar enorm veel tijd en energie om vertrouwen op te bouwen onder zeer schrikte voorwaarden. Zij zou zeker niet op een manege kunnen rijden (die kans is bij haar nog kleiner dan bij onze zoon). Wij hebben 2 kinderen met lange zeer intensieve zorgbehoeftes en eigen voorwaardes.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 02:00

Ik denk dat een pony zeker je kinderen gaat (kunnen) helpen, dat deed het bij mij als 11jarige iig zeer zeker. Qua maat verschilt het ook, wat zou jij max gewicht vinden voor welke pony? Ik heb een tinker van 1.30 van bijna 5, moeder(50) reed er zo op weg, en die is doodsbang. Het hoeft dus niet te kloppen dat de kleine (koudbloeden) sterk zijn, vooral met jouw ervaring in paarden denk ik dat een kleine, stevige pony een fijne tussenoplossing is. Funch, tinker, haflinger, ieder van die rassen waren in mijn ervaring enorm lief met kinderen. Ik heb geen ervaring met ijslanders, maar evt. een optie? Ik denk dat een D-pony prima geschikt is, ook om in te groeien, het karakter zal toch bij iéder dier verschillen en ieder dier heeft weer andere behoeftes(zoals het ene paard opeens erg alert is bij 24 uur buiten terwijl de ander het juist nodig heeft). Ook ivm jullie plek zou ik in de gaten houden hoe het paard word gehouden, zodat je niet van 24uur stal naar 24 uur wei gaat en een andere pony krijgt,
Iig succes met jullie zoektocht! :j

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 06:30

Voor 260 per maand heb ik hier geen paard staan hoor, misschien dat je dat ergens anders in het land qua stalling nog haalt, maar hier niet snel meer. Daarnaast heb de de bijkomende kosten ook nog en die lopen tegenwoordig extreem op. Mestonderzoeken, ontwormingen, entingen, tandarts, zadelpasser, osteopaat, voer, hoefsmid, alles wordt steeds sneller steeds duurder. En ook met een eigen paard heb je natuurlijk geen garanties. Juist als er dan iets met je paard is kun je dagen, weken of wellicht maanden niets als er een keer een blessure op aandoening opduikt. Als die lessen van 65 euro je afschrikken kom je misschien van een koude kermis thuis met een eigen paard. Laat staan de aanschafprijs van een brave kinder pony (waarop je na verhuizing natuurlijk ook geen enkele garantie hebt dat het beestje braaf genoeg blijft voor de kinderen om mee uit de voeten te kunnen). Het loopt allemaal best snel op zegmaar. En de zorg van een paard naast je huishouden en 3 kinderen zou ik ook niet onderschatten. Je moet er (volpension daargelaten, maar goed dat vervalt ook als er een keer iets loos is) altijd heen. Ook als je zelf ziek bent of je kinderen zijn ziek. Of in een periode van alleen maar regen (Hallo 2023..) of eindeloze sneeuw..

Maar goed dat zijn vooral allemaal negatieve punten die ik even wilde aanhalen voor het geval je wat gemist had in de overweging. Het is natuurlijk ook gewoon hartstikke leuk om een eigen paard te hebben als de kinderen het paarden virus ook krijgen zullen ze dat natuurlijk het einde vinden. Qua ras zou ik eigenlijk niets zoeken, maar puur op maat en karakter filteren. De ene Welsh, Fuchs, Fjord, Tinker, etc. is de andere niet en karakter is voor jullie het aller aller belangrijkste lijkt me. :j

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 08:12

Ik lees al mee sinds gisteren maar heb niet gereageerd omdat ik geen inhoudelijke bijdrage kon leveren. Maar ik wil toch even reageren. Als je 4x 65 euro voor begeleid les te duur vindt zou ik vooral niet voor een eigen paard gaan. Ik lees dat het lastig is financieel omdat het pgb niet wordt toegekend. Mijn paard woont in de Achterhoek op een mooie en niet extreem dure plek. Toch ben ik met alleen stalling, hooi en stro al ruim 350 euro per maand kwijt. Dan heb je verder nog niks. Alles komt daar nog bij. Voer, spullen, dierenarts of wat ook. Ze kost mij rond de 6000,- per jaar en dan doe ik geen gekke dingen. Twee jaar geleden een paar keer dierenarts gevolgd door 4 dagen kliniek en hoppa 1900,- aan rekeningen. Begin er a.u.b. niet aan omdat het “goedkoper is”.

Als ik als “normale volwassene” een privéles neem betaal ik ook 50 euro per drie kwartier. Dan heb ik nog m’n eigen paard en de kosten die daarbij komen ook. Die 65 euro is echt geen gek bedrag voor een braaf paard met 1 op 1 begeleiding. En als moeder iets met je kind doen is toch echt anders dan begeleid worden door een “vreemde”.

Als je een paard wilt kopen dan moet je dat doen maar ik weet niet of de reden waarom je het doet ook zo uit gaat pakken als je nu denkt.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 08:40

Wauw wat een reacties weer over financiën. Niemand kan ik haar portemonnee kijken toch.

TS. Zoek vooral een passend karakter. Nog los van het ras. Ik heb hier een Tinker van 1.55 daar rijden en en toe 4 jarige op. De een los de ander Niet maar ze zitten er zelfstandig op. Dier is in omgang en super. En als ik er op stap net zo braaf maar dan doet ze ook meer.
Voor het plaatje geen gezicht zo’n grote pony met kabouters erop ze vinden het leuk.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:13

Het klinkt alsof je zelf het antwoord al weet: een D-pony lijkt me een prima optie :)

Zeker gezien je zoon naar grote paarden trekt. Als hij een wat grotere pony niet spannend vindt, geen last van "hoogtevrees" zeg maar, dan zou ik gaan voor een maatje waar je zelf ook op kan om het dier braaf te houden, en waar hij wel mee uit de voeten kan dus niet groter dan nodig. Sterk gebouwd dier dat in principe altijd bruikbaar blijft dus niet opeens weg hoeft, lijkt me de mooiste optie hier!

Voor dochter is het ook wel fijn lijkt me, als het dier niet al te groot wordt.

Ik vind 65 euro voor 3 kwartier "therapie" met nog een paard erbij ook, niks te duur hoor.
Maar kan me heel goed voorstellen dat je dat geld liever uitgeeft aan een eigen paardje waar je dagelijks lekker vrijuit mee aan de gang kan en een dagdeel mee kan vullen lekker in de buitenlucht met al het geklooi er omheen :j

Ik neem aan dat het ook onnodig is om je op alle nadelen en kosten van een eigen paard te wijzen, gezien je achtergrond :))

Ik zou dus gaan voor een pony die groot / sterk genoeg is om nooit weg te hoeven en waar je zelf ook op kan. Maar klein genoeg om er vertrouwen mee op te bouwen en goed zelfstandig mee uit de voeten te kunnen. (overal poetsen, zelf op- en afzadelen) En dus ook klein genoeg voor je dochter om het niet te spannend te vinden qua hoogte om er op te zitten, mocht dat spelen bij haar :)

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:35

Afbeelding
d pony (1,48) met grote 6 jarige

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:39

belle_boef schreef:
Wauw wat een reacties weer over financiën. Niemand kan ik haar portemonnee kijken toch.


Je hoeft er niet iets slechts van te maken natuurlijk. Als iemand een zin opschrijft (die wellicht gewoon wat onhandig is uitgedrukt en dan vervalt alles) met dat je voor 260 per maand beter zelf een paard kan houden, dan kom je misschien van een koude kermis thuis en dan kan het de moeite waard zijn om dat te benoemen voor het geval dat er wat belmagrijks over het hoofd gezien is. Niks geks aan toch en totaal niet veroordelend. Het is in het belang van TS, haar kinderen en het dier om mogelijk nog een keer extra er overna te denken als dat nog niet gedaan was. Voor de rest zie ik zowel bij mijn reactie als die gene onder me ook daadwerkelijk advies over wat voor paard handig zou zijn in deze situatie dus voor beide kanten van het verhaal hulp. TS kan dus zelf concluderen welk van de twee kanten beter in haar situatie past. Hopelijk wordt het dus ook als hulp gezien en niet als vervelend commentaar want zo is het natuurlijk niet bedoeld. :j

Edit: gefeliciteerd trouwens TS, ik zie nu dat je vandaag jarig bent! Y)(^)

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:42

Bovenstaande foto van 6-jarige ziet er denk ik heel wat "kleiner" uit dan een jongen van al 135 cm.

Ik heb geen recentere / betere foto van onze jongen omdat die het niet prettig vindt op een pony. (hoogtevrees.... hij zou wel op de mini willen maar die is niet ingereden dus dat lijkt me geen goed plan :+ ) Dit was de laatste keer dat hij op onze D-pony zat, een jaar geleden toen hij net 8 was denk ik, en nog net onder de 130 cm.

Dan hebben ze toch al een stuk langere benen en ze groeien ook rap, zeker als het al zo'n lange is lijkt de kans me groot dat zoon van TS er snel in zal groeien :)

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:51

Ik zou als ik jou was gaan voor een grote C of kleine D pony. En dan een wat oudere die al goed bevestigd is en die jullie eerst even kunnen testen op braafheid en geschiktheid.

Salinah
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 10:30

pluisje88 schreef:
Ik lees al mee sinds gisteren maar heb niet gereageerd omdat ik geen inhoudelijke bijdrage kon leveren. Maar ik wil toch even reageren. Als je 4x 65 euro voor begeleid les te duur vindt zou ik vooral niet voor een eigen paard gaan. Ik lees dat het lastig is financieel omdat het pgb niet wordt toegekend. Mijn paard woont in de Achterhoek op een mooie en niet extreem dure plek. Toch ben ik met alleen stalling, hooi en stro al ruim 350 euro per maand kwijt. Dan heb je verder nog niks. Alles komt daar nog bij. Voer, spullen, dierenarts of wat ook. Ze kost mij rond de 6000,- per jaar en dan doe ik geen gekke dingen. Twee jaar geleden een paar keer dierenarts gevolgd door 4 dagen kliniek en hoppa 1900,- aan rekeningen. Begin er a.u.b. niet aan omdat het “goedkoper is”.

Als ik als “normale volwassene” een privéles neem betaal ik ook 50 euro per drie kwartier. Dan heb ik nog m’n eigen paard en de kosten die daarbij komen ook. Die 65 euro is echt geen gek bedrag voor een braaf paard met 1 op 1 begeleiding. En als moeder iets met je kind doen is toch echt anders dan begeleid worden door een “vreemde”.


Als je een paard wilt kopen dan moet je dat doen maar ik weet niet of de reden waarom je het doet ook zo uit gaat pakken als je nu denkt.



Zoals ik in die reactie al aangaf het is erg offtopic!
Wie zegt dat ik het niet kan betalen. Ik heb het er niet voor over om 65 per sessie (lees een halfuurtje per week rijles op de tijd die voor ons bepaald word, daarnaast is een "vreemd persoon voor mijn kinderen geen verbetering) dit is niet wat ik zoek voor mij en mijn kinderen! Ik wil met ze samen invulling aan de dag geven, structuur, routine, vrijheid, zelf de regie hebben over hoe, wat, wanneer en hoelang. Ik ben zelf opgeleid (orun gediplomeerd) dat ik zelf dat halfuurtje ook wel les kan geven en ze zelf begeleiden in dat leerproces. Maar ik wil ze veeel meer dan dat leren en meegeven! Niet een halfuurtje knolhobbelen bij een vreemde die in mijn ogen een belachelijk hoog bedrag vraagt daarvoor. Ik heb meer dan 25 jaar eigen paarden gehad, je hoeft mij niet te vertellen wat dat inhoudt!

Daarnaast gaan wij absoluut niet staan op een dure pensionstal met alle zogenaamde luxe erom heen. Dat is geen plek waar mijn kinderen passen. Het zal in die ogen juist een sobere plek zijn, heel gek misschien maar lekker 24/7 buiten op gras met een goede schuilstal midden in het bos op loop afstand van ons huis, met 2 kleine jonge soortgenoten (die ik zelf al mee verzorg met de eigenares samen maar nog veulen zijn en daardoor niet geschikt voor mijn kinderen om te verzorgen), zonder enige vorm van luxe daarbij. Op dit moment ploeteren met water want tja alles is bevroren, zelf mest ruimen, zelf hooi halen met een aanhanger enz. Juist omdat dat het paarden hebben zo leuk maakt!
Laatst bijgewerkt door Salinah op 20-01-24 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt