En vorige keer zei ik het ook al, eigenlijk overstijgen deze twee paarden hun eigen niveau, want ze kunnen eigenlijk nog geen correcte piaffe uitvoeren. Dat zal mogelijk te maken hebben met kracht en balans.
Citaat:Piaffe volgens de FEI regels “is een sterk verzamelde, in cadans zijnde, verheven diagonale beweging die de indruk geeft op zijn plaats te blijven. De paardenrug is soepel en elastisch. De achterhand is verlaagd; de achterbenen met actieve hakken zijn goed geëngageerd, wat een grote vrijheid, stevigheid en mobiliteit geeft aan de schouders en voorhand. Elk diagonaal paar benen wordt afwisselend geheven en teruggebracht naar de grond, met een veer en een gelijkmatige cadans.”
Mijn inziens moet er echt iets veranderen in de dressuursport om te voorkomen dat a: jury's te hoog punten, want waarom gebeurt dat? En b: dat paarden eigenlijk te jong op topniveau presteren, waardoor hun talent ze voorbij loopt.
Want ik zeg niet dat deze paarden niet goed genoeg zijn, maar vooral bij Glamourdale zie je dat zijn galop bijvoorbeeld geweldig is, maar dat hij in veel andere punten te kort komt. Met zijn hoge scores in de galop haalt hij blijkbaar zijn matige oefeningen ook omhoog, want het lijkt wel of de jury's dan geneigd zijn hoog te blijven punten. Waarom is er zo weinig variatie in scoring? Een paard kan een 10 krijgen voor een uitgestrekte galop, maar toch ook een 5 krijgen voor een piaffe?
En dan nog een vraag. Is het terecht dat een paard op deze manier kampioen wordt?
Disclaimer: Ik zeg niet dat ik het beter kan. Maar ik vind dit een heel helder filmpje in wat hier mis gaat in de dressuur.