Is de jurering echt kapot?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Earth

Is de jurering echt kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 13:45

Ik riep het dit WK al, de jurering in de dressuur is echt kapot. En deze dame laat dat heel duidelijk zien door de piaffes van de eerste en tweede plaats te vergelijken met nummer 4 en 5.
En vorige keer zei ik het ook al, eigenlijk overstijgen deze twee paarden hun eigen niveau, want ze kunnen eigenlijk nog geen correcte piaffe uitvoeren. Dat zal mogelijk te maken hebben met kracht en balans.

Citaat:
Piaffe volgens de FEI regels “is een sterk verzamelde, in cadans zijnde, verheven diagonale beweging die de indruk geeft op zijn plaats te blijven. De paardenrug is soepel en elastisch. De achterhand is verlaagd; de achterbenen met actieve hakken zijn goed geëngageerd, wat een grote vrijheid, stevigheid en mobiliteit geeft aan de schouders en voorhand. Elk diagonaal paar benen wordt afwisselend geheven en teruggebracht naar de grond, met een veer en een gelijkmatige cadans.”

Mijn inziens moet er echt iets veranderen in de dressuursport om te voorkomen dat a: jury's te hoog punten, want waarom gebeurt dat? En b: dat paarden eigenlijk te jong op topniveau presteren, waardoor hun talent ze voorbij loopt.
Want ik zeg niet dat deze paarden niet goed genoeg zijn, maar vooral bij Glamourdale zie je dat zijn galop bijvoorbeeld geweldig is, maar dat hij in veel andere punten te kort komt. Met zijn hoge scores in de galop haalt hij blijkbaar zijn matige oefeningen ook omhoog, want het lijkt wel of de jury's dan geneigd zijn hoog te blijven punten. Waarom is er zo weinig variatie in scoring? Een paard kan een 10 krijgen voor een uitgestrekte galop, maar toch ook een 5 krijgen voor een piaffe?
En dan nog een vraag. Is het terecht dat een paard op deze manier kampioen wordt?

Disclaimer: Ik zeg niet dat ik het beter kan. Maar ik vind dit een heel helder filmpje in wat hier mis gaat in de dressuur.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

LaPluche

Re: Is de jurering echt kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:58

Als de paarden zo piafferen noem ik ze dansende beren.
De eerste 2 vind ik wel goed, de 2e dan weer beter dan de eerste.
Die anderen ben ik niet kapot van, en ben van mening als ze deze oefening niet kunnen ze te vroeg worden uitgebracht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:19

Is één filmpje al genoeg voor jou?

Persoonlijk zie ik heel strikt genomen dat de scores van nummer 1 en 2 voor de piaffe gewoon lager zijn dan die van de eerder genoemde voorbeelden.
De exacte scores zal iemand vast wel kunnen vinden... Ik ben eerder benieuwd naar de verschillen in de score per onderdeel. En als de jury bij M dan flink afwijkt van die bij E, dan ben ik benieuwd naar de onderbouwing per jury...

Volgens mij heeft Inga Wolframm een boek geschreven over de menselijke factor in een jurering. Is hier op Bokt meerdere malen besproken en hoewel ik het niet heb gelezen lijkt het me best wel een nuttig stuk aan informatie dat je zou moeten hebben voordat er een oordeel wordt geveld over 'de jurering'.

Ik zit helaas nooit bij de subtop te schrijven, maar ik weet wel dat in de basissport het al lastig genoeg is voor een jury om alles correct mee te nemen in het cijfer terwijl de volgende oefening al is gestart. Laat staan in de subtop en de topsport :wow:
En als je dan ziet hoe divers de paarden zijn, neem nu die Vamos Amigos (niet mijn smaak dat paard, ik snap niet wat dat paard zo hoog in de rankings doet), je moet toch wel van goede huize komen om die net zo eerlijk te punten als Glamourdale die waarschijnlijk veel aansprekender is voor de meesten.

Volgens mij mist bij het grote publiek het inzicht in de scores en de kennis van de sport, om hier daadwerkelijk een goed oordeel over te kunnen vormen.

Wat dit filmpje betreft... Ik zie van Gareth Hughes volgens mij 2 verschillende piaffes, waarbij de ene een stuk actiever is dan de andere. Vraag ik me af, duidt ze in dit filmpje het gemiddelde van alle piaffes uit een proef, uit alle drie proeven?
Bij Benjamin Werndl zie ik dat het linkerachterbeen elke pas opzij zwaait en hij te veel voorwaarts gaat, dat verwijt ze vervolgens aan Cathrine en Charlotte bij de voorbenen.

Als ik dan vervolgens kijk naar wat de jury's moeten meenemen volgens jouw quote...
- Cadans - In alle gevallen meer dan voldoende, al zou Glamourdale hier nog stappen in kunnen zetten.
- Verheven diagonale beweging - De ene piaffe van Hughes is wat minder verheven en mist impuls
- Op de plaats - Werndl het minst goed
- Rug soepel en elastisch - Allemaal netjes
- Achterhand verlaagd - Vamos Amigos en Glamourdale zouden meer kunnen zakken voor het plaatje, al zou het paard van Werndl dat dan ook best mogen maar die heeft net als eerder genoemde twee een lang achterbeen volgens mij...
- Actieve hakken - Rare uitdrukking :') Maar achterbenen actief, buiging in de gewrichten en paard is één geheel, allemaal een dikke voldoende
... Dan begrijp ik prima hoe deze cijfers tot stand zijn gekomen. Ze hebben allemaal een keurige uitvoering, maar ook allemaal nog werkpunten.

Nergens staat vermeld dat de benen niet mogen uitzwaaien, lijkt me ook niet handig want dan moet je al die Iberiërs zo afstraffen terwijl ze het verder prima doen.

Overigens zie ik het liever in de context van een gehele proef. Want let wel, met de scores die allen hebben gehaald in de kür hebben de gemiddelde scores uit het filmpje echt wel gedrukt op de totaal score, want die zijn in alle vier de gevallen lager dan de uiteindelijke score, waarbij je vooral ook niet moet vergeten dat de piaffe dubbel telt!

Dus in het geval van Fry moet er tegen 1 x een 8 op de piaffe wel 2 x een 10 tegenover staan...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:35

Sorry, maar in het topic tijdens de kür was je daar ook heel negatief over, maar proeven bestaan niet uit één onderdeel.
En als een onderdeel minder is, maar de rest goed tot uitstekend, hebben ze simpelweg terecht gewonnen.

Ik snap de negatieve toon ook niet.
Waarom dat azijnpissen elke keer, ga gewoon eens genieten. Er zijn altijd dingen die beter kunnen, maar er is zoveel wat goed is, wat mooi is. Ik zag heel blije paarden, ruiters met een big smile, harmonieus en vriendelijk gereden.

Ik heb genoten van de dressuuronderdelen, en ik kan echt met heel mijn hart zeggen dat er steeds paardvriendelijker wordt gereden, dat ruiters die 10 jaar geleden nog topscores haalden voor ruk- en plukwerk, daar deze keer op afgestraft werden, en ook echt de kwaliteit van de gangen werd beoordeeld. Ik vind de jurering echt uitstekend. Deze generatie is echt leuk om te zien, een Dinja die al haar problemen met Hermès zo eerlijk en paardvriendelijk oplost, een Charlotte Fry die enorm geniet, en een hele blije Glamourdale.......

Werndl die heel vriendelijk reed, en Gary Hughes was een genot om naar te kijken, de hulpgeving was perfect, zijn zit is geweldig, rijdt zo vriendelijk.......

Verder volkomen eens met Janine.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:41

Ik ben even gaan kijken naar de jurering van de piaffe en overgang pipa van de deelnemers uit het filmpje:

Charlotte Fry
Piaffe - 8 7.5 7.5 7.5 8.5 9 8
Gemiddeld: 8
PiPa - 8.5 8.5 8.5 8 8.5 9.5 8.5
Gemiddeld: 8,6

Cathine Dufour
Piaffe - 9 8 7.5 8.5 8 9 8
Gemiddeld: 8.3
PiPa - 9.5 8 8 8.5 8.5 9 9
Gemiddeld: 8.6

Benjamin Werndl
Piaffe - 8 8.5 8.5 8 8.5 8 8
Gemiddeld: 8.2
PiPa -8.5 9 8.5 8 9 8 8
Gemiddeld: 8.4

Gareth Hughes
Piaffe - 8.5 9 8 8 8.5 8 8.5
Gemiddeld: 8.4
PiPa - 8 8.5 8.5 8 8.5 8 8
Gemiddeld: 8.2

Wat je dus hier heel duidelijk ziet is dat de jury's minder moeite hebben om de twee heren te beoordelen, beoordeling is vele malen constanter, dan de dames. In mijn ogen betekent dat vooral dat het nogal wat uitmaakt op welke plek je zit te jureren ten aanzien van de plek waar de piaffes worden uitgevoerd. Aangezien je in de kür daar zelf de hand in hebt als ruiter/amazone, kan dat best in je voordeel werken.

Als ik dan naar de GP kijk van Charlotte, zie ik daar aanzienlijk lagere cijfers voor de piaffes. En laten die piaffes nu allemaal op een heel handige plek te zitten voor de jury's om te beoordelen... En worden daarnaast afzonderlijk per keer beoordeeld, waar in de kür alle piaffes op een hoop komen te liggen ter beoordeling...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:43

Earth schreef:
Ik riep het dit WK al, de jurering in de dressuur is echt kapot. En deze dame laat dat heel duidelijk zien door de piaffes van de eerste en tweede plaats te vergelijken met nummer 4 en 5.
En vorige keer zei ik het ook al, eigenlijk overstijgen deze twee paarden hun eigen niveau, want ze kunnen eigenlijk nog geen correcte piaffe uitvoeren. Dat zal mogelijk te maken hebben met kracht en balans.

Citaat:
Piaffe volgens de FEI regels “is een sterk verzamelde, in cadans zijnde, verheven diagonale beweging die de indruk geeft op zijn plaats te blijven. De paardenrug is soepel en elastisch. De achterhand is verlaagd; de achterbenen met actieve hakken zijn goed geëngageerd, wat een grote vrijheid, stevigheid en mobiliteit geeft aan de schouders en voorhand. Elk diagonaal paar benen wordt afwisselend geheven en teruggebracht naar de grond, met een veer en een gelijkmatige cadans.”

[ Video ]

Mijn inziens moet er echt iets veranderen in de dressuursport om te voorkomen dat a: jury's te hoog punten, want waarom gebeurt dat? En b: dat paarden eigenlijk te jong op topniveau presteren, waardoor hun talent ze voorbij loopt.
Want ik zeg niet dat deze paarden niet goed genoeg zijn, maar vooral bij Glamourdale zie je dat zijn galop bijvoorbeeld geweldig is, maar dat hij in veel andere punten te kort komt. Met zijn hoge scores in de galop haalt hij blijkbaar zijn matige oefeningen ook omhoog, want het lijkt wel of de jury's dan geneigd zijn hoog te blijven punten. Waarom is er zo weinig variatie in scoring? Een paard kan een 10 krijgen voor een uitgestrekte galop, maar toch ook een 5 krijgen voor een piaffe?
En dan nog een vraag. Is het terecht dat een paard op deze manier kampioen wordt?

Disclaimer: Ik zeg niet dat ik het beter kan. Maar ik vind dit een heel helder filmpje in wat hier mis gaat in de dressuur.

Uiteindelijke plaatsing is soms heel anders dan de score op dit specifieke onderdeel... was bij deze proeven ook zo trouwens.
Dus je kan dan beter naar losse onderdeel scores kijken dan naar de Uiteindelijke score of plaatsing.
Als de piaffe een 60% was ondanks de dt, kan er op andere onderdelen nog steeds veel 80% gereden worden waardoor je het zo weg poetst, zeker bij correcte eners.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

3timesmom

Re: Is de jurering echt kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:24

interessant dit. Zo goed had ik het nog niet bekeken en kan me wel volgen in de redenering dat de piaffe bij de eerste 2 veel minder contant en stabiel was dan bij de 2 mannen.
Al denk ik dat andere onderdelen hun resultaat dik omhoog hebben getrokken. Je moet zo een proef toch over de hele proef bekijken en niet in stukjes.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie