Het allerlaatste paard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morris

Berichten: 3446
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:44

Mijn laatste staat er perfect bij, particulier. Een prinsheerlijk bestaan heeft hij. Hij is nu 16 jaar.
Maar na deze komt er geen paard meer. Vanaf mijn 8ste tot nu (bouwjaar 73) altijd een paard gehad, het is wel genoeg zo.
Tijd voor andere dingen als golfen, wandelen, fietsen en hardlopen.
Ik moet zeggen dat de Kosten mij ook tegenhouden. En het kost mij steeds meer moeite om de winter door te komen, ‘s avonds donker en vastgekluisterd aan de bak. Het liefst ga ik het bos in.

Ik geniet nu nog elke dag van hem, hij is gewoon leuk!

Femke_Tweety

Berichten: 12017
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:45

Tweety zal waarschijnlijk (vrijwel zeker) ook mijn laatste paard zijn. Of ik moet ooit zo gruwelijk rijk worden dat iedere vorm van tegenslag in ieder geval financiëel makkelijk op te vangen is. Inclusief dure medische ingrepen en langdurig dure medicatie.


Tweety is inmiddels 28,5
Ikzelf heb nogal wat medische sores gehad waardoor ik een poos echt niets kon.
Zelf wel heel langzaamaan aan het opkrabbelen, maar nog altijd restklachten en een deel daarvan zal blijven.


De combinatie zorgen om welzijn paard
Zorgen om financiën (paard is duur)
En zelf niet zo veel meer kunnen met paarden,

Maakt dat het voor mij vrij duidelijk is dat er na Tweedles geen ander paard meer komt.

Wie weet groomen bij een menner ofzo, mocht ik dat fysiek weer gaan kunnen.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:02

Ik had ook nooit gedacht dat ik dit zou uitspreken. Maar ook ik heb in januari dit besluit genomen na een zeer stressvolle quarantaine periode vanwege het rhino virus. Ik heb 17j lang zorgeloos een paard gehad. Maar de laatste 5-6 j heel veel zorgen gekend 2 paarden laten inslapen. En ik hoop dat mijn huidige paard 25j mag worden hij is nu 5j. Maar dan is het klaar. De zin die mijn partner zei tegen mij jij zou zo een ander leven kunnen leiden. Is blijven hangen. Ik had zoveel stress in januari dat ik 3 dagen niet heb kunnen eten. Ik wil het nooit meer meemaken.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:16

J_emma schreef:
Ik ben 50. Mijn paarden zijn 17, 13, 12, 2, 1en 1. Ik hoop dat ze allemaal 30 worden dus dan ga ik er wel vanuit dat het daarna stopt. Op mijn 80e aan een nieuw paard beginnen lijkt me niet handig :D

Zo had ik daar nog niet over nagedacht... :') De jongste is hier 3. Misschien dat het dan toch de laatste is want als hij 30 is ben ik 75... :=

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:35

Ik heb 16 juni mijn once in a lifetime paard helaas moeten laten gaan. Ik heb met haar véél kopzorgen gehad. Blessures, kliniek bezoeken, behandelingen, revalidatie, boxrust en niks heeft mogen helpen. Daarnaast haar zomereczeem en gevoeligheid voor suikers.. Ik deed alles met liefde voor haar, maar ben er nu zó klaar mee. Het heeft me zoveel verdriet gegeven, dat wil ik eigenlijk niet weer meemaken.

Voor nu zeg ik er komt geen paard weer, maar wie weet ooit in de toekomst als alles een beetje een plek heeft gekregen, dat ik het weer niet kan laten. Ik heb nog een haflinger om bij te rijden, maar ook die ligt wat in de lappenmand. Ik merk dat ik het er moeilijk mee heb, de lol is er een beetje van af. Ik hou het nog even vol, want het inslapen van mijn merrie is nog niet zo lang geleden en misschien komt de lol weer wat terug. Maar pfoe, dit heeft impact op mij.

tamary

Berichten: 29231
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:37

Zelf 46, pony's 10 en 15, maar met alles nu zo zijn er momenten dat ik denk om beide te koop te zetten (nieuwe weide vinden is rampenplan tot nu toe.) Enkel de schapen zou een stuk simpeler zijn ook qua logistiek, aangezien ik daarvoor wel een trailertje oid kan kopen voor achter een autotje die verder ook betaalbaar blijft.

En al langer, als ik na Bayo 6 jaar geleden niet deze al gehad had, waren er waarschijnlijk ook geen nieuwe gekomen. Het zijn schatten en ik wil ze eigenlijk niet kwijt, maar als ik die stap moet zetten is dat nu ivm leeftijd oudste en wat ik acceptabel vindt op dat punt.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:41

Ik kan niet zonder paard.Rijden hoeft niet eens.Ik ben nu 68 en mijn paardje is 26.Maar ik ben afhankelijk van een pensionstalling aangezien ik zelf in de stad woon.Daarom maak ik me wel eens zorgen over de financien voor de toekomst want ik moet het uiteraard nog wel kunnen betalen.Zo lang ik het kan betalen wil ik doorgaan met de paarden.

Rubs

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:47

Mijn paard is mijn 1e paard en ook mijn laatste. Ik ben 57, en paard is 17. Hij is topfit en gedraagt zich nog steeds als een frisse kleuter. Ik voel me veilig op hem omdat ik hem door en door ken. Ik hoop dat ik nog minstens 10 jaar van en met hem kan genieten maar zowiezo neem ik geen ander meer.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:52

ja, hier ook de laatste groep paarden, de jongste zijn 18 en de oudste is ruim 26... ik ga ervanuit binnen 10 jaar paardloos te gaan zijn, dan ben ik zelf in de 60 en dan is het allemaal ook wel mooi geweest... :)

ivy_power89

Berichten: 5865
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:20

De 2 paarden die ik heb zijn zeker niet de laatste, maar als er nu 1 weg valt dan houd ik het er wel bij 1.
Ondanks alle stress van blessures en weet ik het, ben ik er echt nog lang niet aan toe om zonder paard te zitten maar de zorg voor 2 paarden en de financiële rompslomp vind ik erg pittig

Tieme
Berichten: 4973
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:25

Ik heb er 2 van 25 en 28.
Beide heb ik vanaf hun 3e. Ze hebben beide al best
wat gemankeerd.
Aan de ene kant zeg ik: hierna nog 1 laatste paard. En dan niet 1 van 3 maar wat ouder. De spullen heb ik al grotendeels en leuke stal.

Aan de andere kant denk ik, nee. Dit zijn de laatste.
- de gedachten aan de stress dat ik op zoek moet naar een geschikt paard.
- ik vind nooit meer zo'n lief en betrouwbare en vooral betaalbare goedzak als die ik nu heb.
- de zorgen als ze wat gaan mankeren.
- de zorgen wanneer je op vakantie gaat.
- de kosten. Het was al duur maar wordt alleen maar duurder. Ga ik dit allemaal nog op kunnen brengen?
- ben in al die tijd er maar 2x vanaf geklapt zonder grote kleerscheuren. (Even afkloppen). Nooit wat gebeurd.
- kost toch een hoop tijd. Helemaalals alleenstaande met 2 kinderen. Die kunnen gelukkig nu wat tijd alleen thuis zijn. Maar toch...

Ik vind het heel moeilijk...
Laatst bijgewerkt door Tieme op 21-08-22 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:28

Ik ben iemand waar veel mensen jaloers op zijn. Volgens stal ex-stalgenoten ben ik geboren voor gezond paarden geluk _/-\o_

Ik zit 36 jaar in de paarden en 30 jaar eigen paard
Letwel nonstop eigen paard

Pony gekocht op 10e in laten slapen op 35
Paard gekocht op 3e en is nu 14 jaar

Paard heeft wel redelijk was kosten gehad …..maar niks ernstig…ook vaak gewoon zomaar pezen laten scannen. Zomaar bloed nemen, onnodig naar den hoek gaan }:0 Ik heb nog nooit paard gehad met een pees blessure

Pony heeft in 25 jaar tijd 3 ernstige dingen gehad waarvan een x bijna dood totale kosten in 25 jaar 4900€ dit is excl kleine dingen zoals enten en keer oog ontsteking, wat krammetjes zetten.

Dit is zeker niet laatste paard aangezien dochter paarden ook leuk vind.
Ik merk wel dat ik egoïstischer ben geworden naar de paarden ….. ik bel niet meer voor alles de DA en ga ook geen dure dingen meer doen.
Geldt ook voor de katten….. ik wil ze gezond houden ben veel bereid maar nee ga geen 4000€ uitgeven voor dialyse of nieuwe heup

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:33

Ik neem hierna geen paarden meer. Niet om de paarden maar omdat ik zelf fysiek nogal in de kreukels zit. Mijn paarden zijn gelukkig gezond. Ik heb er nog vier en hoop er nog wel 20 jaar van te genieten maar daarna houdt mijn leven met paarden op. Ben dan zelf ook in de 60 en heb mijn hele leven eigen paarden gehad. Als ik nog een beetje fit ben wil ik nog wat van de wereld gaan zien.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:39

Ir111 schreef:
J_emma schreef:
Ik ben 50. Mijn paarden zijn 17, 13, 12, 2, 1en 1. Ik hoop dat ze allemaal 30 worden dus dan ga ik er wel vanuit dat het daarna stopt. Op mijn 80e aan een nieuw paard beginnen lijkt me niet handig :D

Zo had ik daar nog niet over nagedacht... :') De jongste is hier 3. Misschien dat het dan toch de laatste is want als hij 30 is ben ik 75... :=


Daar komt nog bij dat ze aan huis staan op een ruime boerderij met 1.5 hectare grond..Als de kinderen allemaal het huis uit zijn en wij bejaard, is iets minder oppervlakte en onderhoud vast ook best prima :)

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:29

tita schreef:
Ik ben iemand waar veel mensen jaloers op zijn. Volgens stal ex-stalgenoten ben ik geboren voor gezond paarden geluk _/-\o_

Ik zit 36 jaar in de paarden en 30 jaar eigen paard
Letwel nonstop eigen paard

Pony gekocht op 10e in laten slapen op 35
Paard gekocht op 3e en is nu 14 jaar

Paard heeft wel redelijk was kosten gehad …..maar niks ernstig…ook vaak gewoon zomaar pezen laten scannen. Zomaar bloed nemen, onnodig naar den hoek gaan }:0 Ik heb nog nooit paard gehad met een pees blessure

Pony heeft in 25 jaar tijd 3 ernstige dingen gehad waarvan een x bijna dood totale kosten in 25 jaar 4900€ dit is excl kleine dingen zoals enten en keer oog ontsteking, wat krammetjes zetten.

Dit is zeker niet laatste paard aangezien dochter paarden ook leuk vind.
Ik merk wel dat ik egoïstischer ben geworden naar de paarden ….. ik bel niet meer voor alles de DA en ga ook geen dure dingen meer doen.
Geldt ook voor de katten….. ik wil ze gezond houden ben veel bereid maar nee ga geen 4000€ uitgeven voor dialyse of nieuwe heup


Zo kan het ook, mooi om te horen! Hier zijn het altijd nieuwe paarden geweest waar ik medisch gezien pech mee had. Verborgen ellende overnemen van een verkoper helaas. Ik keur wel en verzeker vaak ook, maar dan nog, je hecht je aan een dier en het brengt verdriet mee. De paarden die na aankoop wel gewoon gezond bleken (en gelukkig waren die wel in de meerderheid), zijn ook eigenlijk altijd gezond gebleven, afkloppen dan maar gelijk :) Met die paarden moet ik eerlijk zeggen, heb ik dan ook weinig gehad en die heb ik ook allemaal lang (gehad). Nu dan mijn 2 oudjes, 19 en 17 nog staan, zijn hier ook al jaren, mankeren ook nooit wat, nu is het mijn gezondheid waardoor ze actief pensioen hebben zeg maar. Maar met de kinderpony dus wel pech, moet eerlijk zeggen, ik gun het hen harder dan mijzelf.. Ik krijg daar steeds meer moeite mee hoe langer ik paarden heb en hoe ouder ik word, die kant van het houden van paarden.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:39

kimmie261 schreef:
ja, hier ook de laatste groep paarden, de jongste zijn 18 en de oudste is ruim 26... ik ga ervanuit binnen 10 jaar paardloos te gaan zijn, dan ben ik zelf in de 60 en dan is het allemaal ook wel mooi geweest... :)


Bij mij zal dat ook wel zo gaan denk ik. Ik ben nu nog jong genoeg, maar zie mij echt niet tot mijn 70ste dagelijks mesten, water geven, hooi laten brengen, etc. Hoe graag ik ook paarden zie, ik voel mij wel een beetje slaaf en houd dit zeker niet heel mijn leven vol :o

Westhof

Berichten: 2931
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:47

Hier ook mijn eerste en 99,9% zeker laatste paard. Mijn ruin is nu 19, dus ik verwacht en hoop hem nog wel een aantal jaar te hebben.

Ben gek op hem en hij zal nooit weggaan, maar hierna hoeft het van mij niet meer. Mijn voornaamste reden is dat ik het gewoon een hele dure hobby vind voor wat ik ‘eruit haal’. Ik betaal minimaal €300 per maand om een beetje in het bos te hobbelen. Dat doe ik zelf hoor, ik heb gewoon geen behoefte aan meer. Nu ik op mezelf woon, is het toch een grote aanslag op je budget. Plus dat het toch een zekere verplichting is, ik moet bijvoorbeeld zelf de stal uitmesten. Ik vind het altijd leuk om mijn pony te zien en het ligt ook zeker niet aan hem, maar ik heb niet altijd zin in ‘alles eromheen’, vooral niet in de kou/regen/donker.

Wat ook meespeelt, is dat ik me zorgen maak om de toekomst van de paardenhobby. Ik verwacht dat er steeds meer regeltjes gaan komen m.b.t. tot het houden van paarden die de hobby steeds minder leuk zullen maken.

Zie dat sommigen ‘gezondheid’ als reden aanhalen. Die zorgen heb ik gelukkig niet. Hij heeft in de 8 jaar die ik hem nu heb nooit iets noemenswaardigs gehad. Ben toch bang dat als ik ooit een nieuwe zou nemen, dat ineens wel een zorgenkindje blijkt te zijn.

De enige reden die ik nu kan bedenken waarom ik ooit nog een nieuwe zou nemen, is als mijn kind(eren) zouden willen paardrijden en hier heel serieus in zijn.

Als er geen nieuw paard komt, is de hobby voor mij wel echt klaar. Van een eigen paard terug gaan naar een verzorg-/bijrijdpaard lijkt me niks, aangezien ik nu wel alle vrijheid met een paard gewend bent.

Als mijn pony dood gaat zal ik hem enorm missen, niet zozeer de hobby zelf.

DuoPenotti

Berichten: 30018
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:53

Ik weet het niet.
1 is er 15 de ander 7.
Bij de merrie van 7 zou ik wel een veulen willen.
Helaas liggen alle plannen die we hadden hier momenteel behoorlijk op zijn gat door mijn gezondheid.

Stel de jongste leeft nog 20 jaar. Dan komt daarna niets meer. Ben ik 68.
Maar als de oudste er nog maar 10 leeft? Dan kan de ander weer niet alleen.
Of als 1 van de 2 nu plots eerder gaat?

Echt ik weet het niet.
Voor de welzijns eisen ben ik niet bang.
Land genoeg.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:57

Ik heb besloten dat als dit huidige paard ook weer veel te jong sterft dat ik er dan klaar mee ben.
Als ze wel oud wordt dan ben ik 65 en dan zien we dan wel. Als ik gezond mag blijven lijkt het me heerlijk om dan zo veel tijd te hebben om te rijden.

desi92
Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:59

Die van mij gaat ook mijn laatste zijn.
Hij is ook mijn eerste, inmiddels 16 jaar van mij en nu 22 jaar. Laatste 2 jaar toch ook wel wat zorgen en veel kosten.
Hij blijft bij mij tot het einde, maar hierna geen andere meer. Geen idee hoe lang hij er nog zal zijn, is dat 10 jaar is dat ook prima, maar een nieuwe, nee die gaat er niet komen.

Voornamelijk vanwege de tijd en de kosten het is lastig te combineren met werk.
Daarnaast is het vinden van een plek zo ontzettend moeilijk tegenwoordig. Ik sta nu op een plek die perfect past bij mijn halve pensionado maar dat wil niet zeggen dat het gaat passen mij een eventueel nieuw paard.
Ik merk ook dat op veel stallen ik tegen dingen aanloop en dat maakt toch wel dat ik er niet meer voor zou kiezen om een nieuw paard te kopen als mijn oudje er niet meer is.

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:14

Oh dit is niet mijn laatste, plus dat deze nog wel een heel aantal jaar meegaat.

Ik heb nog altijd de droom van mijn eigen prachtige trainingsstal :)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:18

Avalanche schreef:
plus dat deze nog wel een heel aantal jaar meegaat.


Dat hoopte ik ook steeds -O-
De laatste met 7 jaar jong heeft er echt fors ingehakt.
Als dat nog een keer gebeurd dan zie ik dat maar als teken dat het niet voor mij weggelegd is.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:32

Hoewel ik er afgelopen winter na de zoveelste staldomper echt helemaal klaar mee was denk ik er nu toch weer anders over. De zin komt langzaam weer terug nu ik op een goede stal sta en heb ik er ook weer plezier in.

Mijn fjord is nu 24. Vanwege rugklachten rijd ik al bijna 20 jaar niet meer. Mijn fjord loopt dan ook voor de wagen. Nadeel is dat ik eigenlijk altijd alleen rijd. Nu kan dat prima met dit paard maar met een eventueel jong paard wil ik dat niet. Bovendien vind ik het ook oersaai aan het worden en in de winter zo koud. Ik mis echt een gezellig ritje en zeker nu een oud stalgenoot ook bij mij komt staan (die fanatiek buitenrijd) word het gemis alleen maar groter. Ook is 1 paard makkelijker mee te nemen dan paard met een koets. Ik zou graag weer eens deelnemen aan een tocht, clinic o.i.d en vooral lekker in de bossen te kunnen rijden want daarvoor ben ik tenslotte verhuisd naar drenthe.

Ik heb mijn zinnen gezet op een gangenpaard (al jaren) maar ze zijn gewoon onbetaalbaar. Begint ergens bij 10.000 euro -O- (ijslander of tennessee walking horse)
En een 2e jonger dier word het ook niet omdat het leven ineens ook zo overdreven duur is geworden.

Dus ik wil wel weer maar of het gaat lukken is een 2e.
Ik weet wel dat ik niet zonder paarden kan. Maar of ik geschikt ben als bijrijder/menner weet ik niet.

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:33

Sizzle schreef:
Avalanche schreef:
plus dat deze nog wel een heel aantal jaar meegaat.


Dat hoopte ik ook steeds -O-
De laatste met 7 jaar jong heeft er echt fors ingehakt.
Als dat nog een keer gebeurd dan zie ik dat maar als teken dat het niet voor mij weggelegd is.

Dat geloof ik. Ik had dat met mijn laatste Duitse Herder. God wat hield ik van dat dier. Dat heeft me echt gebroken gewoon.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:37

Jazeker, ook hier is Sjaak mijn laatste paard. Het is mij voornamelijk om het welzijn te doen. Een paard huisvesten zoals ik graag zie is hier in de omgeving niet te doen waardoor ik concessies maak (bijv s winters nacht op stal). Daarnaast vind ik het enorm lastig om ze zonder zorgen gezond te houden. De kosten worden steeds hoger, waardoor het minder goed te dragen wordt. Ook vind ik de paardenwereld niet zo leuk en gaat verandering zo traag. Geef mij wat dat betreft de hondenwereld maar.