Het allerlaatste paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 11:14

Na een gesprek recentelijk met enkele mede-paardeneigenaars,
zijn we allen tot hetzelfde besluit gekomen:

Ons allerlaatste paard, staat momenteel op de weide te grazen.

De grootste reden voor 95% van de gesprekspartners:

- de zorgen (dan heb ik het over de stress rondom het welzijn van het paard)

De stress 'gaat hij weer mank staan', 'gaat hij weer staan hoesten', 'gaat hij weer last hebben van zijn maag', het doét toch wat met een mens.

En ik snap hen. Ook ik heb sinds 2012 zorgenkindjes en ik heb er nu geen problemen mee,
maar mijn hart is onderweg wel 20.000 keer gebroken.

Je hebt uiteraard nuchtere mensen hier die zeggen 'waar maak je je druk om', maar als élk paard dat je hebt (gehad) een zorgenkind blijkt te zijn, ondanks de beste zorgen en het meest paardwaardige leven dat je maar kan inbeelden, dan maak je keuzes.


Zijn er nog mensen die het besluit alvast genomen hebben?
Ik ben benieuwd naar de reden.


Ergens blijven we paardenmeisjes in hart en nieren, mijn eigen keuze om er mee te stoppen na mijn huidige kudde deed verrekte pijn.


Bij mij is de voornaamste reden tot dit besluit: mijn knie is aan gort gereden door een automobilist en na 3 jaar dokteren en hopen, is het behandelplan tot zijn einde gekomen.
De knie gaat qua kwaliteit achteruit, medisch gezien kunnen ze niets meer doen, dus de toekomst ziet er niet zo goed uit.
Ik ben echter nu nog niet klaar om mijn hoofdstuk af te sluiten, dus ik doe verder zo goed als kan.


Maar het blijft wel een feit, over 10 jaar zal ik geen 3 paarden meer hebben, maar slechts 1.
Afijn, ik hoop toch dat ik er dan nog ééntje zal hebben.


Dus we doen verder, genieten van elke dag en ik stel mij nu al de vraag: wat ga ik ooit doen als er geen paard meer is.

Waarschijnlijk een corgi aanschaffen en luilekker met de campervan op pad :')

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:23

Ha ja, hier ook. De 2 die er nu nog lopen zijn echt de 2 laatste. Meer dan 40 jaar eigen paarden aan huis gehad. Het is goed geweest :')

De oude merrie heeft al jaren PPID, die medicatie is duur en het management om haar goed te houden is niet te onderschatten.
In het algemeen genomen worden mijn paarden hier op het land heel rap te dik en ik ben het schipperen tussen voldoende en niet teveel voer 365 dagen per jaar grondig beu }>

Ik zou hen echt niet willen missen hoor en ik trek alles uit de kast om ze in prima gezondheid en zo lang mogelijk te houden, maar hierna houdt het paardenverhaal op en ga ik een keer op reis ofzo. Dat is ook al van 2006 geleden :=

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:11

Voor mij zijn dit nog niet de laatsten.

Ondanks dat ik met de afgelopen 4 paarden gigantisch veel pech en dure kosten heb gehad.

Ik hoop nog een paar jaar wat crossen te kunnen rijden, mooie buitenritten te kunnen maken en ook zo'n trailpark doen met eigen paard staat nog op mijn lijst.

Ja ze zijn duur,ja ontzettend veel zorgen en heel ons leven staat in teken van de paarden maar nee,ik kan nog niet zonder ze.

Marilu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:36

Dat ga ik nog niet zo snel zeggen, dat de paarden die ik nu heb de laatste zijn.
Ik ga ervan uit van wel, maar zoals ze zeggen : never say never.

Het is uiteindelijk echt wel een passie, dus aan een leven zonder paarden zou ik niet kunnen wennen.
Het rijden op zich zal ongetwijfeld wel steeds verminderen. Ik ben er bijna 58 en ik voel me nu soms al te stijf om nog te paard te 'kruipen', maar ik rijd enkel nog héél recreatief, wat rondhobbelen en dan ben ik al best tevreden, gewoon omdat ik het gevoel gehad heb van te paard gezeten te hebben ;)

Wat ik me soms al wel eens voor de geest roep, voor als ik straks écht oud ben : enkele minipaardjes en daar dan mee gaan wandelen, zoals een andere mens met zijn honden doet ...
Of gewoon enkele oude paarden in de weide en me enkel nog met hun verzorging bezig houden.

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:59

Ik ben nu al in de positie dat ik geen paard meer heb en ik heb voor nu ook heel bewust gekozen dat er geen paard meer komt de komende jaren. Voornamelijk omdat ik niet vind dat mijn paard gestalt kan worden zoals ik wil en ik geen zin heb ik de stress die daar weer bij komt kijken. Ook gezien de kosten die op dit moment de pan uitrijzen qua aanschaf maar ook onderhoud gaat hier de komende jaren en misschien wel nooit meer een paard komen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34702
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:04

Nee, zeker niet de laatste. Maar of de volgende weer een type sportpaard formaatje kasteel wordt, denk het niet. Al moet ik mijn man ook nog meekrijgen hierin. Die denkt nog steeds dat hij sportambities heeft in mn eventing, maar ik moet het nog zien. Voorlopig blijft het bij dressuurwedstrijden, en dat vind ik zelf wel zo prettig. Hij is 8 jaar ouder dan ik, en helaas, als je valt ben je toch een stuk minder flexibel als je de 40 bent gepasseerd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:06

Goh ik heb dat ook al wel gezegd.
Nu met Dundee mijn 4 jarige draver heb ik echt mijn once-in-a-lifetime Paard gevonden en weet dus niet of ik na hem ooit nog eenzelfde klik ga hebben met een paard.

Op zich als hij gezond blijft en 24 jaar oud mag worden ben ik ruim 50, dan ga ik echt niet meer aan nieuwe paarden beginnen denk ik.

Ik heb wel gezegd, als er nu ene wegvalt door sterfte ofzo dan haal ik er geen nieuwe meer bij. Dan blijven ze nog met 2.

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:08

Ik had dit gevoel ook nadat mijn vorige paard van alles mankeerde (Koliek, hoefbevangenheid, abces). Toen had ik er zelf ook geen plezier meer in want de hele dag was ik er zowel mentaal als fysiek mee bezig. Na het inslapen had ik ook echt even dat ik geen paarden meer wilde, want wat is het een opluchting als je al die zorgen niet meer hebt. Nu is er een ander paard op mijn pad gekomen en ik zou haar voor geen goud willen missen, maar of het de laatste is? Geen idee. Het blijft toch je passie

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:10

Mijn besluit staat ook vast dat er na Siyah geen nieuw paard komt. Mss dat ik er eentje ga bij rijden als ik het niet kan missen, maar echt een van mijn eigen hoef ik niet meer.
Siyah is wel pas 11 jaar dus zou nog wat jaren moeten mee kunnen gaan natuurlijk!
Voornaamste reden zijn toch de kosten en de zorgen. Ze heeft in maart een peesblessure opgelopen en ben nog steeds bang dat het niet in orde is terwijl de dierenarts al meerdere keren aan de hand van de echo heeft gezegd dat het prima hersteld is :+

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:14

Momenteel zeg ik uitsterfbeleid. Tussen kosten, wolven en zijn er eigenlijk nog wel gezonde (en betaalbare) pony's te vinden die ook nog eens gewoon leuk zijn, zeg ik nu : na deze 2 is het over. Al zijn er aan de andere kant momenten dat ik denk aan wat kleinere al dan niet een nieuw maatje voor het welshje en de d-pony in de verkoop. Met de schapen wil ik wel door, en dan is wat kleine pony's er bij voor variatie (en wisselbegrazing) en misschien wat hulp met werk (slepen, water sjouwen, etc.) ook wel weer handig. Maar dan wel maatje 1.10-1.20m echt klein is mij weer te onhandig ivm lijf 3-dubbel vouwen om overal bij te kunnen. En bij werk is zekere hoeveelheid gewicht om in te zetten fijn. Voor wandelen is paslengte redelijk gelijk met mijn wandelpas wel ook zo fijn...

mysa

Berichten: 10510
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:25

Hier loopt de laatste in de paddock. Ppid-er, 26 jaar oud. De andere is in april op haar 29e overleden. Niet overwogen er weer een eigen paard bij te nemen. Vanwege mijn leeftijd, vanwege de leeftijd van de overgebleven pony en inderdaad vanwege de eeuwige zorgen. Heb vijftig jaar paarden gehad (45 als je een vijfjarige break eraf haalt) en ik vind het ook goed zo. De huidige blijft uiteraard tot haar dood en heeft inmiddels gezelschap van twee geiten, wat ze alledrie lijken te waarderen. Blijft het feit dat ik het rijden erg mis.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:27

Het allerlaatste paard voor mij heeft tot juni op de weide gelopen. Het besluit paardloos te worden heb ik dus al genomen. En bewust genomen na meer dan 40 jaar paarden gehad te hebben. Wat je zelf ook al aankaart, de zorgen, en stress over mankementen, maakten voor mij dat het plezier er echt vanaf was. Mijn zorgenkindje was al vanaf dr 4e (en ze is 19 geworden) een probleem, en eerlijk het gaat je gewoon niet in de koude kleren zitten. Ik had ernaast altijd nog wel wat om te rijden, maar toen de dame een paar jaar geleden mijn 1 na laatste rijpaard kapot sloeg (klap op het spronggewricht) en het rijpaard wat ik daarna nog gekocht had, mij met pijn liet afstappen, ipv. opstappen met pijn en zonder afstappen, wist ik genoeg. Het is gewoon over.

Ik blijf idd ook paardenmens in hart en nieren, maar ik moest aan mezelf gaan denken. En geestelijk kan ik het niet meer aan die zorgen. Waarbij ook meespeelt dat de kosten nu erg hoog geworden zijn. Ben stort me nu gewoon op andere hobby's zoals fotografie.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:29

Mijn ppid'er is 27 en mijn andere oudje is 1 april op 30 jarige leeftijd ingeslapen.
Lijkt haast wel een kopie, Mysa :)

Ik vind het bewonderenswaardig dat je geitjes hebt trouwens }> :D
Vind ze zo schattig, maar die gaan hier vast alle kanten op buurten. Dus nee, toch maar niet :')

Misschien wil ik ooit nog wel een vijvertje met eendjes 8-)

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:31

Hier ook, voor mijzelf dan, voor mijn dochters vind ik het nog een lastige, ik gun hun het wel en ze willen zo graag, twijfel momenteel erg of ik naar een nieuwe pony voor ze wil kijken.

Hier voor mij de reden, alle zorgen er om heen en veel pech op gezondheid gehad. Wij wonen buitenaf en hebben de paarden aan huis. Dan natuurlijk ook al het werk er bij. Vanwege mijn gezondheid rijd ik niet meer en heb mijn 2 oudere paarden dan ook met een actief pensioentje staan. Voor de kinderen hebben we de een na de andere pech wat betreft gezondheid en hebben we nu dan ook een derde met actief pensioen staan, en geen enkel rijpaard lopen. Ik durf eerlijk gezegd gewoon niet meer goed, ondanks keuren en alle zorg van de wereld, weer een pechvogeltje overgekocht. En met name die laatste hakt er zo in. De meiden hun droom valt dan zo in duigen, geweldige pony, maar na een paar maand toch niet rad lopen helaas en en na problemen vinden op nieuwe foto's, houd het rijden helaas op. De kosten in aanschaf zijn enorm op het moment en er mankeert helaas zo vaak wat aan, dat ik bijna niet meer durf te investeren. Paardenmeisje van binnen zal ik altijd wel blijven, maar dit zijn de laatsten voor mij, na ruim 25 jaar eigen paarden. Voor de kinderen even zien, ze rijden nu op een manege, maar missen het rijden thuis absoluut en hadden graag fanatiek de wedstrijdsport in gewild. Misschien lopen we ergens tegenaan, dat sluit ik niet uit, maar vind het tegenwoordig een spannend proces :o

Sintara

Berichten: 7430
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:36

Voor mij niet, al zou ik wel een pauze inlassen. Reizen is ietsje makkelijker zonder zo'n dier achter te moeten laten...
Maar ik heb er eerder spijt van dat ik er niet eerder aan begonnen ben. Ja, dat eerste jaar was bij vlagen afschuwelijk en als het daarbij was gebleven was het moeilijk geweest om er weer aan te beginnen.
Maar ik weet zeker dat ik er ook dan inmiddels weer een had gehad :j leef ik wel echt zonder paard?

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:41

Nee hoor, ik geniet volop van ze. Ze staan aan huis en ik vind het zó leuk op deze manier. Je vormt samen een beetje een kudde. Als ik oud en krom ben mag het allemaal wel wat kleiner. Minder grond en 2 shetlanders bijvoorbeeld ipv de 4 grote jongens die we nu hebben op 1,5 ha.

vordur

Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:54

Mijn 2 laatste paarden staan nu in een rusthuis.
Na 45 jaar eigen paarden te hebben gehad vinden ik het genoeg geweest.
We zijn van een vrijstaand huis met land naar een mooi groot appartementen verhuisd.
We vinden het heerlijk om niet meer zo hard te hoeven werken.

quintusgl

Berichten: 4452
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:00

Ik hoop dat dit mijn laatste paard is... dat zou betekenen dat we samen met pensioen gaan. Mijn vorige zelfgefokte Valiente zou eigenlijk mijn laatste zijn, als ze gewoon oud had mogen worden...maar helaas heb ik haar met 10 haar al in moeten laten slapen wegens kanker door haar hele lijf. Toch besloten om nog een paardje te nemen en dat was Camaron. Die is nu 9. Als hij 23 ofzo wordt dan zal hij mijn laatste paard zijn.
Dus niet om een reden dat het teveel wordt maar door de leeftijd dan.

marleen_88

Berichten: 14090
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:05

Ik heb ook mijn eerste, enige en laatste paard op pension staan. Ik ben echt dol op hem, heb hem al 21 jaar. Maar de tijd, zorgen en de beperkte goede stalling hier zorgen ervoor dat ik na deze geen ander meer neem.

Roihi

Berichten: 2898
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:14

Hier ook iemand waarbij het paardenhoofdstuk afgesloten is.
Mijn eerste en tegelijkertijd laatste paard heb ik begin April laten inslapen.
Alle spullen behalve het zadel zijn onlangs allemaal gedoneerd aan Het Paardenkamp.

Hier ook de zorgen, stress omwille van goede stalling vinden, de kosten ook zijn een grote factor.

Ik heb er vrede mee.

ellepel

Berichten: 47368
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:23

ik heb altijd geroepen dat als appie dood was dat er dan gewoon weer een nieuwe pony kwam.
nu is hij dood en heb ik alleen kelly nog.
die is ook al 29 en heeft ook dagelijks flinke zorg en extra voeding nodig.
en ik denk dat als ze er niet meer is dat ik er mee stop.
inderdaad het kostenplaatje, alle zorgen en stallingproblemen eromheen.
mijn gezondheid is ook niet meer denderend, veel slijtage overal.


en alles kan veranderen natuurlijk.
kan best zijn dat ik na een tijd zonder paard er wel weer een wil.
Sintara, precies.
ik wil ook wel reizen,maar dat kan nu niet want paard heeft gewoon elke dag haar zorg nodig.
en dat wil ik zelf doen…dus dat reizen komt later wel.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:30

Ik ben 50. Mijn paarden zijn 17, 13, 12, 2, 1en 1. Ik hoop dat ze allemaal 30 worden dus dan ga ik er wel vanuit dat het daarna stopt. Op mijn 80e aan een nieuw paard beginnen lijkt me niet handig :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:32

Ik ben sinds een jaar paardloos. Bijna 35 jaar heb ik onafgebroken 1 of meerdere paarden gehad. Met paarden gewerkt, wedstrijden gereden, op pension stal gestaan en mijn eigen stekkie gehad.

Het rare is dat ik het geen seconde gemist heb. Ik zou niet eens meer weten waar ik de tijd vandaan haalde.

Wat we zijn gaan doen? Met de hond wandelen en camperen :Y)

Dus het komt vast goed :j

Marilu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:35

Nog even een aanvulling op wat ik eerder schreef, waar ik eigenlijk reageerde vanuit mijn huidige levensfase. Alles hangt natuurlijk ook allemaal af van 'het grotere geheel'. Is het financieel nog haalbaar, is de eigen gezondheid nog goed genoeg om de dieren te kunnen verzorgen ...

Nu heb ik de paarden (3) aan huis, maar moest ik ooit - om wat voor reden dan ook - genoodzaakt worden om over te moeten gaan naar een pensionstal/manège, dan zou het snel gedaan zijn met de pret. Enerzijds is dat financieel dan niet meer te doen, maar ook dan weer die miserie van niet meer te mogen/kunnen doen wat je wil in zo'n stalling ...

Mijn man is geen paardenmens, maar hij gunt me de dieren van ganser harte. Maar financieel zou ik me de drie paarden niet kunnen permitteren zonder hem. Dus moest hij wegvallen, dan zou ik dus wel genoodzaakt zijn om serieus in te krimpen. Er dan nog ooit nieuwe paarden bij kopen, zou dus helemaal niet meer aan de orde (kunnen) zijn.

Maar met mijn huidige schatjes van de leeftijden 16, 15 en 9 ga ik in principe mijn ganse leven nog plezier hebben. Ik hoop dat ik hen kan overleven, zodat ze op hun oude dag niet meer moeten herplaatst worden.

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:35

Ik ben een jaar paardloos geweest. Heeft me 10kg gekost. _O- Werd lui, snoeperig en bankhangerig.