Hoe komen we (OOIT!) van dat clichè af?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23357
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Hoe komen we (OOIT!) van dat clichè af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 08:57

Dat paardensport alleen maar voor meisjes is en zo?
Dat paardenspeelgoed altijd in de meisjeshoek staat van de Intertoys?
Dat als je op een manege 90% meisjes ziet rondlopen en 10% boys?
Dat op zowat elk paardenartikel toch wel minstens 1 of 2 meisjes ziet afgebeeld?

KOM OP BOYS! Wij heren horen er in de paardensport er óók bij! :o

Syberdepiep

Berichten: 1620
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:24

In Nederland wordt over het algemeen meer dressuur gereden en minder springsport. De verhouding in Nederland is 80% dames en 20% heren die paardrijden. In andere landen is springen gelijk of meer populairder dan dressuur en de verhouding meer 50% dames en 50% heren die paardrijden. Denk dat het daarom in Nederland anders bekeken wordt als in andere landen.

jowien
Berichten: 987
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:28

Bij mennen zie je veel mannen, zelfs meer dan vrouwen denk ik.
En in de topsport zie je wel meer mannen.
Op maneges en pensionstallen zijn vrouwen inderdaad in de meerderheid... Misschien past de sociale sfeer en manier van lesgeven minder goed bij jongens?

Santos_05

Berichten: 3116
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Hoe komen we (OOIT!) van dat clichè af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:39

De Horse &Hunk kalender is met mannen :D

Op de rijvereniging zijn mannen goed vertegenwoordigd in de spring en ponylessen, dressuur idd meer vrouwen. Op Kamp hebben we ongeveer 60/40 verdeling.

Wij zitten zelf in de trekpaarden / arbeid met paarden en werk toch hoofdzakelijk met mannen. Mijn buitenritten / dagjes strand zijn vaak met meer mannen dan vrouwen ;)


Maar ik snap je punt en zoals hier boven gezegd, op dressuurwedstrijden kom je maar weinig jongens tegen en (grote) pensionstallen zijn 99% dames.

Sintara

Berichten: 7642
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:44

jowien schreef:
Bij mennen zie je veel mannen, zelfs meer dan vrouwen denk ik.
En in de topsport zie je wel meer mannen.
Op maneges en pensionstallen zijn vrouwen inderdaad in de meerderheid... Misschien past de sociale sfeer en manier van lesgeven minder goed bij jongens?

Ik denk dit inderdaad. Mijn vader heeft een overwegend mannen groepje waarmee hij lekker buitenritten maakt. Eén keer kregen ze vanwege storm een dressuurles, je kunt hem niet ongelukkiger maken :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19231
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:06

Ik heb dit topic verplaatst naar [PP] Paardenpraat, omdat het daar beter past. :)

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:14

BopjeBo schreef:
In Nederland wordt over het algemeen meer dressuur gereden en minder springsport. De verhouding in Nederland is 80% dames en 20% heren die paardrijden. In andere landen is springen gelijk of meer populairder dan dressuur en de verhouding meer 50% dames en 50% heren die paardrijden. Denk dat het daarom in Nederland anders bekeken wordt als in andere landen.


Nou, toen oma nog jong was, stond de dressuur als sport totaal niet in the picture,
maar waren er minder jongers op de maneges.

Driekwart van de internationale ruiters was man, dat dan weer wel.

(En de meeste mensen die dressuur reden, deden dat verschrikkelijk goed en beter dan nu.)

CoonArt

Berichten: 23357
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 10:53

Giolli schreef:
Ik heb dit topic verplaatst naar [PP] Paardenpraat, omdat het daar beter past. :)

Bedankt, twijfelde een beetje waar dit te plaatsen... :)

scrabbel

Berichten: 987
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:54

Ik heb eens een artikel gelezen dat bij mannen de fijne motoriek later ontwikkeld dan bij vrouwen. Dit heb je nodig om te kunnen paardrijden. Daarom is het vaak niet geschikt voor jonge jongens en stoppen deze ook. Geen idee of het waar is.

Soepblik
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:01

scrabbel schreef:
Ik heb eens een artikel gelezen dat bij mannen de fijne motoriek later ontwikkeld dan bij vrouwen. Dit heb je nodig om te kunnen paardrijden. Daarom is het vaak niet geschikt voor jonge jongens en stoppen deze ook. Geen idee of het waar is.



Denk dat dat wel meevalt; het stigma wat we hier hebben (paardrijden is voor pennymeisjes) speelt in ons land een grote rol. In bijvoorbeeld Engeland is het iets wat "erbij" hoort wanneer je uit een bepaalde klasse komt en een bepaalde opvoeding hebt. Maar daar leven de race en polo natuurlijk ook meer. Gaat allemaal hand in hand.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:05

Als het een statistisch gegeven is dat meer meisjes/vrouwen bij de plaatselijke manege rijden, bij de rijvereniging dressuur rijden, de fandagen van bijv Anky door hoofdzakelijk meisjes wordt bezocht, dan is het geen cliché, maar een getrouwe weergave.
Toch niet alles hoeft ineens evenredig verdeeld te zijn? Ik denk dat je bij de plaatselijke breiclub (bestaat zoiets?) meer vrouwen ziet en dat bij de modelspoorvereniging weer meer mannen zijn. En zo zijn er tientallen voorbeelden. Het is pas een probleem als iemand erdoor wordt benadeeld, maar dat is toch niet zo? Iedereen is vrij om lid te worden van of te doen wat hij/zij wil.

Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:15

Wat in me opkwam tijdens het lezen van je onderschrift is dat deze ook zou kunnen zijn:

…..want het grootste geluk van de ruiters op aarde zijn paarden.

Volgens mij klopt die dan beter.

Sorry, geheel off topic natuurlijk :)

dioni

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:44

In de western heb je ook wel wat meer mannen.
In mijn jeugd, zo'n 40 jaar geleden :D , waren er op de manege nog minder jongens dan nu. Bij onze plaatselijke manege lopen er wel wat rond, en wordt ook geprobeerd om meerdere jongens in 1 les te zetten als dat kan.

CoonArt

Berichten: 23357
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Hoe komen we (OOIT!) van dat clichè af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 17:10

OMG dat merk van Intertoys, Miss Melody... _O-

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:04

Toen ik nog manege lessen had(ehh.. 10 jaar terug..) waren er ook welgeteld 0 jongens. Mijn neefjes gingen wel eens mee en die vonden het wel erg leuk. Denk over het algemeen inderdaad de sfeer die daar hangt, het is allemaal, in mijn ervaring, niet zo ontspannen. Ook de dressuur is het meest populair onder de vrouwen gok ik zo, springles kreeg ik altijd van een man en ook als ik een koets voorbij zie komen(met het weiland liggen we aan een breed ruiterpad) heb ik nog geen vrouw gezien.
Dus ze zijn er wel... het is alleen een beetje zoeken. :+ Toch kan ik het me wel voorstellen dat het nog een beetje als 'anders' wordt beschouwd. Hoop wel dat dat toch snel veranderd.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe komen we (OOIT!) van dat clichè af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:15

In de western lopen juist behoorlijk wat mannen rond. ( is ook leuker natuurlijk :) )

Mijn man is ook ooit gaan rijden, western en denkt er niet over om op een engels zadel te stappen of een rijbroek aan te doen.

Onze zoon reed ook, maar op zijn eigen pony en ook western. In de les was hij vaak wel de enige jongen, maar zo jong zie je nog weinig jongens. Hij is gestopt.

Zolang er minder jongens rijden, is het ook vaak niet aantrekkelijk voor andere jongens. Vaak gaan kinderen een sport doen die vriendjes of vriendinnetjes ook doen, ontmoet je daar vriendjes en vriendinnetjes en dan is alleen zijn als jongen niet altijd leuk.

Tel daarbij op dat er nog altijd jongetjes zijn die lachen als een andere jongen zegt dat hij paardrijdt en je snapt waar het probleem zit.

Ik denk zeker bij de dressuur dat het ook met het uiterlijk en overkomen te maken heeft. De rijbroek, het jasje, haar in een netje, de knotjes bij paarden en het elegante rijden en overkomen, is niet zo stoer.
En helaas wordt er ook nog gescholden met homo en dat toegevoegd aan jongens die paardrijden. Net als bij kappers en verpleegkundigen een groot vooroordeel, maar het komt wel vaak voor dat mannen homo zijn en dat is blijkbaar soms een hobbel voor anderen.

Ik weet wel jongens die ermee zijn opgegroeid en rond de pubertijd zijn gestopt, maar toen ze volwassen waren weer zijn gaan rijden en fanatieker zijn geworden. Soms vanwege de paarden thuis of omdat iemand een rijdend meisje ontmoet en het toch weer oppakt. .

Er zijn natuurlijk nog veel meer sporten waarbij dit zo is. Dus je wil in het algemeen dat de vooroordelen stoppen en men vrij is om te kiezen en kan doen wat hij/zij leuk vindt.

Cholwell

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:17

Waarom wordt deze discussie gevoerd? Wat is er niet goed / gaat verkeerd dat moet veranderen?

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:47

Misschien is het wat je wil zien? De sport zit vol mannen en in speelgoed winkels kijk je denk ik ook met je ogen dicht. Lego, playmobil, cowboys, hele reeksen met agrarisch speelgoed. Op de vorige stal waar ik stond waar drie verschillende mannen lessen en op m’n huidige stal is ook weer een mannen les.

En natuurlijk ook genengde groepen en mannen met eigen paarden.

Cholwell

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:05

Een mannenles. Kennelijk voorziet het in een universele behoefte. Vooruitstrevend land hè :)F

dierenfan
Berichten: 9861
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoe komen we (OOIT!) van dat clichè af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:13

Ringrijden is toch meer mannen dan vrouwen. Hier ook trekpaarden en in die 'wereld' toch veel meer mannen dan vrouwen. Dat zal ook alles te maken hebben met de activiteiten die daarmee gedaan worden.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:18

Op de huidige stal is de mannen les een “partner-van” les met alleen maar beginners. Het is geen manege en er is verder geen beginners groep.

Op de vorige hadden we een “vader/partner-van” les met ook alleen maar beginners. Die mannen kwamen allemaal met de fiets en dronken na de les gezellig een biertje. Daar was ook een meer gevorderde variant van toen de les groep te groot werd. Een deel van die mensen is uiteindelijk in de reguliere lessen beland en een paar hebben een eigen paard gekocht. En de rest bleef lekker ouwehoeren en vooral voor de gezelligheid in de mannen lessen.

En dan was er nog een groep met fanatieke springruiters en die reden onder de het gezellig vonden ook met alleen mannen.

Verder waren op die tweede stal alle lessen gemengd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:02

ik denk dat het ook te maken heeft met het oerinstinct van vrouwen om te “zorgen” voor iets :o .
Is wel heel generaliserend hoor.

mijn vriend heeft meer zorginstinct dan ik :D Was ook net begonnen met paardrijden toen ik hem leerde kennen :))

maar ik denk zelf dat het wel echt terug te voeren valt naar puur genetische componenten :o
zo’n partner-van les met een biertje achteraf lijkt me wel fantastisch om te hebben :D

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe komen we (OOIT!) van dat clichè af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:08

Ooit stond ik op een stal waar bijna alle leuke mannen roze waren.
(Als in: die twee hetero's meed ik liever.)

Dat geeft het idee van een mannenles een extra tintje.
(Als het over lieve partners van vrouwen gaat wordt het weer anders...)

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe komen we (OOIT!) van dat clichè af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:35

In Spanje en Portugal heb je veel mannen die paardrijden. En (ik ben er zelf nooit geweest) ik vermoed in Amerika ook wel. Geen idee waarom het NL zo veel minder is.