Verlies van motivatie, elke keer weer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:07

F2 en F3 kijk ik inderdaad ook (maar dan op F1TV ipv in het echt :+ ), wat gaaf! En ook dat je in de paddock geweest bent! Wie heb je allemaal ontmoet?

Wat fijn dat je met Gerrit nu geen angst meer hebt! Dat is zo'n fijn gevoel!

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 10:51

Texas02 schreef:
F2 en F3 kijk ik inderdaad ook (maar dan op F1TV ipv in het echt :+ ), wat gaaf! En ook dat je in de paddock geweest bent! Wie heb je allemaal ontmoet?

Wat fijn dat je met Gerrit nu geen angst meer hebt! Dat is zo'n fijn gevoel!

Dat is zeker een fijn gevoel. Ik stap met zoveel plezier op :D
Vandaag ga ik ook weer rijden als het weer het toelaat.
Ik stuur je zo even een pb :D

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:31

Ik herken wel dingen uit je verhaal.
Dat stemmetje, de faalangst, drempels...
Ik heb aanleg voor depressie, heb al periodes met ernstige oververmoeidheidsklachten vanaf mijn jeugd en nu ook veel fysieke problemen er bij.

Wat mij helpt is nietvte veel willen. Dus doseren. En dan afspraken.

Werk/,kinderen en dieren die verzorgd moeten worden maken dat je bij oververmoeidheid en depressie toch jezelf over die drempel van "lethargie?" Sleurt en uit je bed of van de bank af stapt.

Ik was zo moe en had zoveel pijn dat ik alleen nog deed wat echt moest en zelfs dat lukte niet altijd meer helemaal.

Wat mij helpt is niet te veel willen, niet te veel afspraken maken, maar wel afspraken maken met anderen voor de dingen die je op goede momenten haalbaar lijken en die je echt belangrijk vind.

Ik heb al jaren een bijrijdster voor mijn paard die in periodes trouw 2 of in slechte periodes 3x per week komt rijden. De druk is er af. Mijn paard heeft ritme en een basistraining.

Mijn doel was er 1x per week zelf wat mee te doen. Liefst even rijden, maar als dat niet lukt, dan is longeren of wandelen ook goed. In het begin lukte dat niet elke week (ik doe wel heel veel in de verzorging van de 5/6 paarden hier thuis en het onderhoud. De moet- dingen gaan voor)

Toe het iets beter ging ben ik om de week gaan lessen. En heb uitgelegd aan mijn instructrice dat het afspreken van de les voor mij ook een manier was om überhaupt op het paard te klimmen 1x in de 2 weken. Gelukkig had ze daar begrip voor.

Nu gaat het weer wat beter en heb het bijgesteld naar elke week lessen en daarnaast nog proberen 1x per week zelf te trainen. Als trainen niet lukt dan is buitenritje of er naast wandelen ook goed.

En het helpt ook om met stalgenootjes of kennissen af te spreken, of om de keuken dingen niet te doen na de dingen die moeten, maar aan het begin van de dag als er nog wat meer energie is. Die tip geef ik ook aan stalgenoten die vastlopen in de paarden beurt doen, heel uitgebreid en daarna te moe zijn om wat leuks te doen met hun paard.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 14:25

Ja zo probeer ik het nu ook te doen Joyce. Ik geef aan dat ik in principe dinsdag en vrijdag ga, maar dat ik op de dag zelf laten weten of het wel of niet lukt. De laatste tijd lukt het goed, alleen zit het weer meestal niet mee :P Maar daar kan ik dan natuurlijk niks aan doen.
Vrijdag heb ik ook gereden, sterker nog, ik was om half 10 uit bed, terwijl ik normaal pas rond 11 uur uit bed ga, en ik heb direct mijn rijkleding aangetrokken, ontbeten en naar stal gegaan. Dat is voor mij echt iets nieuws, want meestal ga ik pas in de middag. Maar er kwam regen aan, dus dat was een goede motivator om direct heen te gaan. Daarna was ik helemaal naar de graftering en daar heb ik nu nog last van, maar ik heb wel gereden. :P
Momenteel ben ik verkouden en mijn lijf is er druk mee, waardoor ik echt al zo in de minstand sta. Het is echt overleven deze dagen, balen zo met kerst. Ik heb niet de buffer van een gezond persoon dat je met een verkoudheid nog redelijk kunt functioneren :P

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:28

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar, ik heb precies ditzelfde probleem. Met ALLES.

Trauma kan inderdaad een oorzaak zijn. Maar heb je al eens nagedacht over ADHD? Want dit wat je nu noemt is een enorm groot en duidelijk ADHD symptoom. Zoek anders maar eens wat meer op over ADHD om te zien of je de symptomen herkent. Want zo ja, grote kans dat je het hebt :)

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:36

Zoek eens ‘self learned helplessness’ oftewel ‘zelf aangeleerde hulpeloosheid’ op. Misschien dat je je hier ook wel in kan vinden.

Ik herken mij heel erg in jouw verhaal, maar heb zelf echter een paard, dus ik moet soms wel.. Ik heb bovendien hetzelfde met werk, vrienden enz: ik begin met 150% maar uiteindelijk is m’n batterij leeg. Ik ga er dan bij neerzitten en kom niet tot oplossingen of tot doorzetten. Sinds ik die hulpeloosheid herken, kan ik mij er makkelijk overheen zetten. Daarnaast begin ik nu met 70% ipv 150%. Ik merk dat ik dan mezelf niet uitbrand.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 15:00

ADHD is het denk ik niet, maar bedankt voor de tip. Heb al wel eens een ADD/ADHD onderzoek gehad, maar daar kwam niks uit.
Self learned helplessness herken ik wel meer. Soms ben ik heel passief in het aanpakken van zaken. Ik wil heel veel, teveel dan en dan raak ik ook ewer overspoeld en ga ik vast zitten. Ik probeer idd nu kleinere doelen te stellen, zodat ik niet vast kom te zitten op de bank. Maar dat is lastig als je slecht in je vel zit. Depressie helpt dan zeker niet mee.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:12

Earth schreef:
ADHD is het denk ik niet, maar bedankt voor de tip. Heb al wel eens een ADD/ADHD onderzoek gehad, maar daar kwam niks uit.
Self learned helplessness herken ik wel meer. Soms ben ik heel passief in het aanpakken van zaken. Ik wil heel veel, teveel dan en dan raak ik ook ewer overspoeld en ga ik vast zitten. Ik probeer idd nu kleinere doelen te stellen, zodat ik niet vast kom te zitten op de bank. Maar dat is lastig als je slecht in je vel zit. Depressie helpt dan zeker niet mee.

Prima. Sowieso herken ik wel heel erg wat je zegt.

Bij mij is het een deel trauma dn een deel ADHD. Het komt veel vanaf een plek waar ik denk dat ik niet goed genoeg ben. En ik neig inderdaad ook om veel te veel op mijn schouders te leggen en dan uitgeput zijn.

Iets wat je misschien zou kunnen herkennen is een angst voor afwijzing. Dit resulteert vaak in het automatisch er vanuit gaan dat, waar je om vraagt, afgewezen gaat worden. Dus je gaat vaak automatisch dingen doen en zeggen om dat gevoel te voorkomen en meestal werkt dat avarechts. Vaak ga je ook echt twijfelen aan jezelf. Stel ik vraag mijn beste vriendin om eens een bakje koffie te drinken in de stad volgende week. Dan zou ze bijvoorbeeld zeggen "nee ik kan volgende week niet. Zullen we kijken voor die week erna?"
Bij mij gaan er dan vaak automatisch gedachten rondspoken zoals "zie je wel ze vindt me niet leuk. Ze wijst af omdat ze niet wil. Het ligt aan mij" waardoor ik dan al zeg van "nee hoeft niet". Dus dan doe je niks. En dat kan avarechts werken als het regelmatig gebeurd, want dan gaat mijn vriendin weer twijfelen aan onze vriendschap en zal ze het daardoor beëindigen. En dan krijgen die stomme gedachten nog gelijk ook nog.
Misschien herken je daar iets van.

Iets wat ik heb geleerd met het omgaan met je motivatieprobleem is om simpelweg mee te werken met mijn brein en niet er tegen. Dus als ik mezelf niet kan brengen om te gaan, dan ga ik ook niet. Ik ga mezelf niet proberen om te forceren. Dat werkt bij mij juist avarechts. Morgen is er dan weer een dag om te proberen. Daarom heb ik ook geen lease paard of verzorgpaard want die verantwoordelijkheid die er dan bij komt gaat er juist voor zorgen dat het niet gaat gebeuren. Wat wel zou werken bij mij is als ik met iemand een vaste dag per week zou afspreken om te komen. Dan zit daar een stok achter de deur. Die stok heb ik dan ook hard nodig. Daarom doe ik ook werk op een stal. Dan zit er een stok achter de deur en kan ik evengoed mijn paardenliefde ergens kwijt <3

Ik heb ditzelfde probleem met mijn huishouden. Daar heb ik ook een coach voor. Daar zit ook een stok achter de deur. En samen proberen we ook mijn motivatie issues op te lossen en met mijn brein mee te werken. Daardoor ben ik al hard vooruit gegaan.

Dus dat is ook een tip: werk niet tegen jezelf in. Het zou kunnen dat dat juist avarechts werkt. Alleen, dat kan ik voor jou niet invullen

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 20:18

afwijzing was mijn nummer een motivatie om af te haken. Want dat was inderdaad mijn grootste trauma :j Gelukkig begint dat steeds meer uit mijn systeem te raken, en als dat in mijn hoofd sluipt dan kan ik dat nu heel makkelijk ombuigen.
Deze week was weer heel zwaar. Doordat mijn emoties en spanning echt skyhigh zijn krijg ik mezelf nauwelijks in beweging. Ik zit echt compleet vastgeroest aan de bank, zelfs tot een punt dat ik gewoon niet meer eet. Dus naar stal gaan was ook een hele grote uitdaging, maar gelukkig ben ik vandaag gaan paardrijden. In mijn lijf en hoofd duidde dat op veel verzet, niet vanwege het rijden maar vanwege het weg gaan uit mijn veilige omgeving. Op de heenweg heb ik daar aandacht aan gegeven door met mezelf daarover te praten, en dat zorgde voor veel opluchting, daarna heb ik redelijk zorgeloos kunnen rijden enzo, terwijl ik bang was dat ik nog heel erg in de emotie zou zitten. Het rijden hielp me zelfs om te ontspannen, dat was wel heel fijn. Ik merkte dat ik ook dus me terugtrok in de communicatie maar dat heb ik goed kunnen doorbreken. Ik ben blij :) En voel me nu een stuk beter, terwijl ik dat niet eens had verwacht.

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:16

Wat goed dat je toch gegaan bent en super dat het zo goed ging! :) Heel goed gedaan!

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:51

Superknap Earth! Ik ben echt heel blij voor je dat je gegaan bent en Gerrit gevonden hebt

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 16:03

Dank je :D Het is leuk om met Gerrit te werken en met de eigenaar samen is het altijd gezellig wanneer we samen trainen. Momenteel is het weer gewoon niet ideaal, ik heb gemerkt dat mijn lijf de kou niet helemaal goed kan handelen, dus besloten dat als de gevoelstemp onder nul ligt, ik niet ga rijden. Dan hoef ik ook niet met mezelf in debat of ik wel of niet ga, maar gewoon duidelijke grenzen voor mezelf maken werkt goed. De eigenaar is daar heel chill over, dus dat is wel fijn. Ik kan niet wachten tot het weer beter wordt, en ik ga ook graag lessen maar dat is met dit weer gewoon nog niet helemaal haalbaar.

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:16

dat herken ik wel hoor. Ik weet van mezelf ook dat ik met 25+ graden, of alles onder de 5 graden liever niet rijdt....... dus ik rij ook alleen wanneer ik zin heb. Wel ga ik (bijna) iedere dag naar stal om in ieder geval mijn stal te mesten en ponylief te controleren.

Op die manier blijft wel de "gewoonte" er in zitten. want vaak als je niet gaat, wordt dat de nieuwe standaard en wordt de drempel steeds groter....

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 13:55

Ik baal als een stekker, ik heb nu aardig wat motivatie, maar mijn lijf gooit roet in het eten. Ik heb om de haverklap hoofdpijnaanvallen gehad de afgelopen maand, en dan kan ik precies niks. Daarnaast corona, dus weer een volle week niet actief, en daarna weer een aanval en nu deze week weer een keelontsteking waardoor ik amper slaap. Ik word er bloedchagrijnig van :=

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:09

Jij ook al met de hoofdpijn? Hier net zo en iemand van stal ook.. Geen idee of dat in de lucht zit ofzo, het is om gek van te worden.. Beterschap!

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 17:16

Texas02 schreef:
Jij ook al met de hoofdpijn? Hier net zo en iemand van stal ook.. Geen idee of dat in de lucht zit ofzo, het is om gek van te worden.. Beterschap!


Dank je, ja om gek van te worden. Nu heb ik dat sinds deze week een beetje onder controle gelukkig, maar dan komt die keelontsteking er weer overheen. Zit al aan waterijsjes te lurken haha.

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Verlies van motivatie, elke keer weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:38

Echt niet leuk, steeds ziek zijn :n