Afknappers op bijrijders/eigenaren (op proef)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:45

Ik heb ook meerdere verzorgpaarden gehad maar 1 staat mij nog heel goed bij al is het 25 jaar geleden of zo.

Ik verzorgde een leuke dravermerrie en de eigenaresse was alleen een beetje apart.
De bijdrage was best flink voor 3 keer in de week rijden maar dat had ik er voor over.

Totdat ik een keer 2 dagen na elkaar ging rijden en merkte dat de beugels langer waren.

Bleek dat het paardje door verschillende mensen werd gereden en vaak op 2x per dag.

Kassa!

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afknappers op bijrijders/eigenaren (op proef)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje opgegeven heb.

Alles wat een bijrijdpaard zoekt zijn meiden van de manege, en ik heb niet het type paard wat heel geschikt is voor die hoeveelheid ervaring :)
Verder hartstikke lief hoor, maar ze willen allemaal rijden.

Ineke2

Berichten: 33156
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:15

Ik hoefde niet perse te rijden, maar zelfs dan is het lastig soms. Ik had een leuk verzorgpaard gevonden waarmee ik wandelde, longeren etc… Ik reed daar niet op. Die ging een half jaar later verhuizen. Hij stond al redelijk ver ( half uur autorijden) en dat werd dan een uur enkele reis. Dat vond ik toch echt te ver.

Overigens betalen om alleen te wandelen e.d. + stal mesten en voeren etc. Ja dag ben gekke henkie niet.
Verzorg en rij ik dat paard langer en heeft het een blessure is dat natuurlijk anders.

Nu maar weer zelf een paard.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:29

Eigenaar die me stiekem vanuit huis observeerde als ik bezig was met het paard en zelfs vanuit haar huis de instructeur belde om commentaar te geven als ik les had. Ze deed coaching met haar paard en behandelde mij ook ongeveer als een van haar cliënten.
Ik ben gestopt toen zij uit haar slof schoot richting mij. Een voor mij onbekend paard van haar stond vast en raakte in paniek door een grote tractor die langs reed. Of ik niet even naar dat paard had moeten lopen. Zij en een collega stonden praktisch naast dat paard en bovendien was ik angstig met paarden, wat zij wist.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:09

Cchanny schreef:
upendo schreef:
Als ik alle verhalen nu ook lees.. Ik begin niet aan een bijrijder voor mijn paard. Jong dier die ik van achter naar voren gereden wil hebben.. Geloof niet dat dat op een manege aangeleerd wordt. Dus dan zet ik haar liever een paar dagen extra op de wei. :+

Jawel, wel doen.

Heb nu ook een gouden. En als ik ooit in de gaten krijg dat ze weg wilt, leg ik haar aan de ketting :Y)


Er zijn genoeg goede bijrijders/verzorgsters. Ik was er vroeger ook eentje. Kwam altijd netjes mijn afspraken na en kwam in weer en wind en had het rijden niet op nummer 1. Misschien heb ik daarom de lat ook wel hoog liggen.

Maar zodra je een gouden vind, houden :D :')

Oh zeker niet. Voor je een goede vindt moet je door de bergen bagger heen en is je paard verkloot. Ik heb heel veel tijd en energie gespendeerd om haar te krijgen hoe ik haar hebben wil, ik wil geen zagende en schoppende rugbonker op mijn sensibele diertje. Daar is ze te duur en onverpest voor. :+

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:17

Cchanny schreef:
Om 8 uur 's avonds afzeggen dat je het niet meer red om langs mijn paard te gaan..
Op je enige vaste dag.. B-) Met enige regelmaat..


Maar ik zal als eigenaar van het paard vast ook wel mijn eigen trekjes hebben <<)


ach, dat deden ze hier zelfs bij hun eigen paard. Om 22 uur s avonds. Terwijl ze minder betaalden, want ze wilden zelf de verzorging doen en zouden elke dag komen. Toen ik ze erop aansprak was het: ja, doe niet zo moeilijk. Jij woont ernaast, wij moeten ervoor reizen (5 minuten lopen).

Ik heb trouwens met mijn bijrijders meestal wel geluk. 1e is op nare manier weggegaan door mijn eigen schuld (en die van mijn toenmalige instructrice), maar was superbetrouwbaar en behandelde paard als haar eigen. Toen ik paarden aan huis had werd het wat lastiger. Maar ook jarenlang een fijne meid gehad, die huilend kwam melden dat ze de tijd niet meer had en moest stoppen. Ze durfde het nauwelijks te zeggen, omdat ze zoveel mensen hoorde waarvan de eigenaren boos werden, maar goed. Kan toch. Nog steeds af en toe contact met haar. Daarna een duits meisje wier moeder bij de kennismaking was. Ik had al een paar keer een duits meisje gehad en dan kwamen ze ineens niet meer, of gingen niet zuinig met spullen om. Dus ik vroeg 20 euro per maand ofzo. Uitgelegd waarom, en moeder: nee, zo zijn wij niet. Wat onbeschoft. Dat meld je toch...je raad het al: niet dus. Ineens kwam meisje niet meer en kwam er ook geen geld meer. Haar opgebeld: o ja, mijn ouders zijn gescheiden en ik heb geen tijd meer. Schijnt heel moeilijk te zijn gewoon fatsoenlijk dat te zeggen. Ander meisje kwam hier van jongsaf aan (6). Ik was bevriend met haar moeder, maar daar dikke ruzie mee gekregen vanwege dat ze altijd negatief praatte tegen anderen. Meisje was er stuk van, dus die gezegd dat ze mocht blijven komen. Wat ze ook altijd gedaan heeft.Was echt haar paard, en afgelopen jaar mocht ze hem hebben van haar moeder. Ze heeft helaas niet zo lang meer van hem kunnen genieten, want een maand (of 2) nadat ze hem hadden opgehaald is hij helaas overleden. En nu iemand die regelmatig komt rijden. Ook hartstikke leuk en gezellig allemaal. Dus als ik deze verhalen zo lees heb ik het behoorlijk getroffen.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Afknappers op bijrijders/eigenaren (op proef)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:36

Op al me andere top verzorgster na.
1 gehad die zou helpen op 1 vaste dag met voeren en mesten in ruil daar voor mocht ze elke dag komen rijden, longeren en wandelen enz met de paarden.

Ze kwam op stal ging rijden dit ging niet zo lekker dus heeft ze al toebehoren maar er afgegooid (kapot hoofdstel terug gevonden en een zadel dat nat geregend is) en paard in de wei gezet is weggegaan.

Zonder de paarden te voeren en water te geven of even te melden dat ze daarom weg was gegaan.

Savonds eerder vrij van werk en toch nog even langs geweest en paarden zonder eten aangetroffen :(
Achter af dus niet de eerste x geweest dat ze niet kwam opdagen {:)-:(

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18159
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Afknappers op bijrijders/eigenaren (op proef)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:43

Als ik dit allemaal zo lees.. waarom dan geen borg laten betalen met een contract erbij? En dan wel dusdanige borg dat zomaar weglopen of dingen stuk maken net zo pijnlijk in de portemonnee van de huurder wordt als in die van de verhuurder?

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:20

IHN schreef:
Ik had al een paar keer een duits meisje gehad en dan kwamen ze ineens niet meer, of gingen niet zuinig met spullen om. Dus ik vroeg 20 euro per maand ofzo.


Zou dat typisch Duits zijn?
Heb ook al (te) vaak Duitse verzorgsters gehad, zowel jonge meiden als ouders met kind (voor mijn kinderpony) die plotseling stopten, vaak zonder zich te melden.

Ergste geval: meisje dat heel fanatiek begon (mocht alles, incl alleen buitenrijden), na een paar weken bleef ze weg, dus ik vragen waarom... "had ze het te druk met studie". Op dat moment kwam ik online een advertentie tegen waarin ze een bijrijdpaard zocht >;)


Ohja, ook nog één: verzorgster was gek op een paard dat ik voor de verkoop had staan. Wilde haar zo graag en het klikte goed, dat ik op afbetaling aan haar verkocht. Nog voordat ze afbetaald had, zag ik de merrie op internet te koop, voor een flink hoger bedrag dan ik haar had gevraagd.
Blijkbaar had ze vanaf het begin andere plannen _-:(

Paard opgehaald, nog bedreigd geweest door de stalhoudster daar en een veel leuker plekje gevonden voor de merrie.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Afknappers op bijrijders/eigenaren (op proef)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:38

Ik heb in het verleden een korte periode een verzorgster gehad die steeds het draad van de weide niet goed dicht deed. Ze deed de draden steeds gekruist dicht en had dat niet door… hierdoor werd het middelpunt echter vrij laag en werd de kans groter op ontsnapping. Meerdere keren wat van gezegd maar het bleef gebeuren. Ook tot ongenoegen van de andere weidegenoten.

Wat uiteindelijk voor mij de druppel was, was toen ik op een winterdag gebeld werd door de verzorgster van mijn andere pony. Het was 17:00 uur en die andere verzorgster was met mijn tinker om 16:30 nog naar t bos gegaan. Om 17:00 was het echter al bijna helemaal donker.

Ze was nog niet terug en de andere verzorgster maakte zich zorgen omdat het al zo donker was. Ik de verzorgster proberen te bellen, geen reactie. Ook niet op app. Uiteindelijk belde ze ongeveer een uur later terug toen ze weer op stal was. Ze snapte niet dat ik het onverantwoord vond (zeker met een paard van een ander die je pas enkele weken doet) om in het donker het bos in te gaan. Ook zonder verlichting of wat dan ook.

Toen was het voor mij wel klaar. Het was overigens geen jonge meid oid, ze was iets van 23.

Britta31

Berichten: 13158
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Afknappers op bijrijders/eigenaren (op proef)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:45

Nog een terleurstelling.Mijn verzorgmeisje is 3 jaar geweest ,ze was 12 toen ze kwam.Leuke tijd gehad,ze was gek op mijn paarden.Heeft ook voor het eerst meegemaakt dat een geliefd dier(britta van toen 36)werd ingeslapen.Maar met 16 geen tijd meer,school,vriendinnen en een eigen pony.Begreep ik ook.Maar ze is weggeaan en nooit meer iets gehoord.Kwam haar tegen bij de super en ze vroeg niets eens naar de paarden.

Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:04

Ik heb voor mijn (men) pony 1 verzorgster gehad. Super blij met haar totdat ze zonder iets te zeggen met mijn pony en een stalgenoot met zijn paard naar het bos ging.
Ik stond op dat moment niet aan het bos, daarvoor moest je echt met de trailer gaan.

Als ze het van te voren had gevraagd /had gemeld was er echt geen probleem geweest.

Mijn verzorgster was 40+ met drie kinderen. Dan zou je toch beter moeten weten.

Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren, ik blijf namelijk verantwoordelijk. Ze vond trouwens ook dat ik niet zo moest piepen. Ze is nog een half jaar gebleven daarna is ze gestopt omdat mijn pony vanwege gedragsproblemen (wat kwam door lichamelijke problemen) niet meer veilig de weg op kon.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:24

Afknapper als er iemand kennis kwam maken voor bij te rijden.
Op witte gympen aankomen, ik laat het paard zien in de paddock en ze blijft op 2 meter afstand van de paddock staan. Vervolgens vragen of ze het halster bij paard wil omdoen en dan op je telefoon gaan staan kijken. Uiteindelijk bleef het voor haar bij kijken. Ze wou niks doen met paard. Niet eens een aai ofzo.

Andere nieuwe bijrijder op proef die ondanks dat ik duidelijk was dat paard Western gereden is en blijft toch dressuur wou rijden met mijn paard.

En natuurlijk de vele berichten van meiden die 12, 13 jaar oud zijn en reageren op advertentie waar 16+ gevraagd word.



Heb overigens hele fijne bijrijders gehad en nu nog steeds een super bijrijder.

3heathcliff5
Berichten: 465
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:21

Wat een verhalen allemaal. Ik heb vanaf m’n 13e door de jaren heen alleen maar hele leuke bijrijdpaardjes met bijbehorende leuke eigenaren gehad. Altijd met veel vrijheid en vertrouwen over en weer. Tussendoor nog jarenlang zelf een paard gehad. Die heb ik altijd zelf gedaan, waarbij stalgenootjes hier en daar iets oppakte. Dat deed ik andersom ook voor hun.

M’n huidige bijrijdpaardje gaat helaas binnenkort verhuizen. Dus ik zal opnieuw in de buurt op zoek moeten gaan. Ik hoop gewoon weer bij een leuke eigenaar uit te komen, al denk ik dat de band met m’n huidige bijrijdpaard en z’n eigenaar niet snel kan worden overtroffen. Lukt het niet, dan is het jammer, maar ik heb zelf een jaarling in de opfok staan. In het ergste geval komt er geen bijrijdpaard en moet ik wat geduld hebben tot ik met m’n eigen paard aan de slag kan gaan. In ieder geval heb ik naast m’n bijrijdpaardje ook regelmatig wat invalklusjes gedaan voor andere eigenaren. Die weten me wel te vinden wanneer ze een betrouwbare vliegende keep nodig hebben.

Mijn enige ‘afknapper’ als bijrijder is dus dat het door omstandigheden zoals verhuizing of verkoop weer kan ophouden. Maar dat is gewoon onderdeel van bijrijder zijn en vind ik geen echte afknapper. Ervoor betalen zou ik wel een afknapper vinden. Aan een betrouwbare bijrijder zou ik zelf ook nooit geld vragen en een minder betrouwbare die alleen vanwege een financiële prikkel op komt dagen hoef ik niet bij mijn paard te hebben. Als eigenaar heb ik geen afknappers gehad, want ik heb destijds nooit actief naar een bijrijder gezocht. Wanneer m’n jaarling uit de opfok komt, zal ik ook niet direct op zoek gaan. Ik heb zelf tijd genoeg.

SeaSide

Berichten: 2353
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Afknappers op bijrijders/eigenaren (op proef)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:32

Door de jaren heen wel het 1 en ander meegemaakt maar de meeste meiden en jongens die hier met de pony's bezig zijn, zijn hartstikke gezellig, fijn en zelfstandig.

Wat mij bijstaat was een jong meisje wat mijn oude Fjordje (kon je verder echt alles nog me doen), ging verzorgen. Die vergat steeds de cruciale dingen zoals waterbakken vullen.. Als ik dan niet controleerde stonden ze droog.

Toen ik en vriendlief op vakantie gingen naar Egypte zou ze ook 1 avondje voor de pony 's zorgen, alle andere avonden deden mijn ouders. Kregen we een apje dat ze niet ging voeren want ze moest nablijven op school, maar wegens geen bereik in de woestijn kwam die vrij laat binnen.... Gelukkig konden mijn ouders alsnog langs maar dat was voor ons de druppel om lief te vertellen dat ze gewoon nog niet verantwoordelijk genoeg was (maar wel welkom om te lessen en dergelijke).

Nu 2 jaar later is ze terug, en 16+ helemaal top moest gewoon nog even wat ouder worden.

En wat nog wel eens een probleem is bij de verzorgers is dat ze verliefd worden op "verkoop/trainings" pony's wat ik altijd meteen aangeef als een pony binnenkomt. Of dat ze gek worden op mijn eigen wedstrijd/rijpaard en ik die dan constant terug zie op sociale media (niet heel erg, maar hij is zeker niet verzorg of claimbaar). Tot verdriet van verzorgers en zelfs ouders (want kind heeft er een band mee opgebouwd door er in de weide naar te kijken :? )

Eenmaal echt uit de hand gelopen toen ik (ook weer..) op vakantie was, en op sociale media zag dat ze vrijheidsdressuur met hem deden... Mijn echte enige regel, laat hem met rust en doe zeker geen VD (kan steigeren enz, gwn gevaarlijk). Meisje aangesproken en direct moeder boos want zo erg was het toch niet :wave: .

Klikte niet tussen mij en de moeder, vind het wel belangrijk dat ik verzorgers kan vertrouwen en evt aanspreken.

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:45

Napie schreef:
Ik heb het opgegeven. Twee hele leuke shetlanders waarbij ik beginnende ruitertjes een mooie kans zou kunnen geven. Niet omdat ik verzorger nodig heb( ze staan volpension en hoeven niet meer te werken). Ze krijgen alle vrijheid. Maar ze komen een paar keer en daarna niet meer. Laatste liet ook niks meer van zich horen en die had een heel zielig verhaal dat haar ex hun Welshe hengst had verkocht en haar dochter paardjes zo miste. Twee keer geweest en niks meer van gehoord.


Ja hier hetzelfde.
Heb best een aantal leuke Welsh pony’s staan. Gun een ander er ook het plezier van.
Maar het loopt altijd hetzelfde. Paar keer komen en dan zie je ze niet meer. Ik begin er niet meer aan.