Afknappers op (pension)stallen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:41

Ja echt bizar.

Ik ben echt niet anti brok, maar eerst eens voldoende ruwvoer en dan verder aanvullen. Niet beginnen met brok.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:16

Ineke2 schreef:
LWDaisy schreef:
Blue_eyes hoe dan? Het is toch JOUW paard, en jij betaalt toch gewoon stalgeld? Hoezo moet die dan meelopen in manegelessen?

Andere kant van de medaille is waarschijnlijk wel dat het goedkoop was om je paard er te stallen. Je doet er vrijwilligerswerk ( als in je staat in de kantine achter bar etc ) en je paard loopt in de lessen mee, een paar keer per week.

Zou mijn keuze niet zijn, maar het is van te voren wel zo afgesproken. Beetje raar om daar dan over te gaan klagen naderhand als het concept toch niet zo bevalt.


Helaas. Niks goedkoops aan. Ik betaalde €225 per maand, alleen een (slechte) buitenbak, weilandje achter draad. Geen stallen. Zadelkamer was een container, slecht beveiligd en is ook weleens leeggeroofd.
En ja. Ik stond er iedere dag te werken als in voeren, lesgeven, paarden ophalen en wegbrengen, zwaar werk, geen kantine werk - they en heb echt een aantal keer (ik denk 5 keer in anderhalf jaar) ook ‘s nachts paarden staan vangen. Mijn paard liep drie keer per week een lesdag mee (alles behalve de springlesdag, dat heb ik echt gevetood) en als ik dan zelf iets met hem wilde doen, werd daar moeilijk over gedaan. Dat was absoluut niet de afspraak. Hij werd veel meer uren ingezet dan ik had afgesproken.

Ik snap nog steeds niet dat ik me zo heb laten ringeloren, maar ik zou het nu nooit meer zo doen. Laten we zeggen dat ik nu een paar tientjes meer betaal en het veel beter heb. En vooral: mijn paard ook.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34747
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:34

Jemig, je paard mee moeten laten lopen in de lessen. Dat is wel het meest vreemde wat ik ooit gehoord heb.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:42

Paard verplicht 2x per week mee laten lopen in de manege lessen heb ik wel eerder gehoord

Wat ik hier in de omgeving hoor:

-1x in de 2 weken uitmesten
-Openingstijden, na 18:00 ben je niet meer welkom... Eh hoe doe je dat als je een baan hebt van 40 uur?
-Dat het water voor de nacht word afgesloten, tussen 21:00 en 8:00 hebben de paarden geen water.
-Geen toiletten, plassen doe je maar in een lege stal.

De meest bizarre vond ik nog wel, dit vertelde mijn vriendin die destijds op zoek was naar een stal: "Bepaalde bloedlijnen zijn niet welkom."

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:15

SusanH schreef:
Jemig, je paard mee moeten laten lopen in de lessen. Dat is wel het meest vreemde wat ik ooit gehoord heb.



Heb ik ook gehad.
Zocht een andere stalling en kwam op een stal in Papendrecht uit
Zij helemaal enthousiast en ik snapte het niet totdat ze me vroeg of hij ook braaf was met andere mensen.
Toen vertelde ze heel blij dat de paarden van de pensionklanten voor de lessen werden gebruikt.

Aangezien ik net een eigen paard had dacht ik echt dat ze me voor de gek hield.

Ben er niet gaan staan :+

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:25

Majolen schreef:
Paard verplicht 2x per week mee laten lopen in de manege lessen heb ik wel eerder gehoord

Wat ik hier in de omgeving hoor:

-1x in de 2 weken uitmesten
-Openingstijden, na 18:00 ben je niet meer welkom... Eh hoe doe je dat als je een baan hebt van 40 uur?
-Dat het water voor de nacht word afgesloten, tussen 21:00 en 8:00 hebben de paarden geen water.
-Geen toiletten, plassen doe je maar in een lege stal.

De meest bizarre vond ik nog wel, dit vertelde mijn vriendin die destijds op zoek was naar een stal: "Bepaalde bloedlijnen zijn niet welkom."


Oh, da's ook flauw haha!
Ik heb op een stal gestaan waarvan de eigenaars voorheen altijd varkens hielden, ze hadden toen ik daar kwam staan nog niet heel veel ervaring met paarden. Door dat gebrek aan ervaring hadden ze zonder verder te denken een hengst toegelaten. De eigenaar had 3 paarden, waarvan er 1 dus een hengst was, dus die bracht wel wat stalgeld in het laatje, waardoor hij mocht blijven. Echt waar, wat een miserie.
Ik had toen een ruin, hij was 4 jaar, en nog geen jaar geruind. De hormonen vlogen je rond de oren hoor.
De eigenaar van de hengst had nogal wat noten op zijn zang - hij vond dat als zijn hengst buiten ging, de rest van stal binnen moest blijven omdat de hengst anders moeilijk deed. Ja moet jij weten, je gaat toch geen 24 paarden binnen houden zodat er eentje naar buiten kan?
Paard stond in de gang van de piste, dus als je in de piste voorbij zijn stal kwam zat daar hoop en al 2m tussen. Stabiele paarden reageerden daar niet echt op, maar een jong paard zoals de mijne, die nog heel hard wist van zijn hormonen, dus wél. Echt een heel gedoe. De hengst is mogen blijven (staat daar zelfs nog steeds) maar ze hebben er nooit nog een nieuwe toegelaten :')

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:42

Los van mijn eisen rondom dierenwelzijn (luchtige, schone stallen, voldoende buiten, voldoende kwalitatief voer, goede bakbodem) vond ik het een behoorlijke afknapper dat de (grote) stalhonden poepten in de rijbak. En het werd niet frequent opgeruimd…

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:48

Ik heb ook op een stal gestaan waar de eigenaresse zo bijzonder was. Ze kon enorm overdrijven. Dan zei ze dat mijn paard met buitenzetten levensgevaarlijk was en trauma's had. Liep volgens haar polonaise in haar nek. Dan deed ik haar zelf buiten liep ze aan een los touwtje mee.

Stalgenoot kocht een nieuw paard. Paard in de wei met een heel laag draadje er tussen. Paard springt er overheen, kon er bijna overheen stappen :+ . Roept ze meteen op dag 1. "Oh, dit kan ik hier niet hebben hoor. Wei hoppers. Als hij dit vaker doet moet hij maar terug naar de verkoper". Die nieuwe eigenaar stond met haar mond vol tanden, daar gaat je blijheid van je nieuwe paard.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:21

SusanH schreef:
Jemig, je paard mee moeten laten lopen in de lessen. Dat is wel het meest vreemde wat ik ooit gehoord heb.

Dit heb ik wel vaak gezien in gevallen dat de eigenaar van het paard niets of minder kan of wil betalen wat stalgeld betreft.

Fly_high

Berichten: 3315
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:03

fransje23 schreef:
Avalanche schreef:
Ik heb ooit op een stal gestaan waar ik van de eigenaar gevraagd en vooral ongevraagd advies kreeg, en mijn paard zonder mijn toestemming sportbrok. Dat was wel echt een afknapper.


Dat heb ik een keer gehad bij een vakantiestalling. De eigenaar vond dat mijn klaargezette bakje voer te weinig dus had hij ook nog maar volle voerschep sportbrok gegeven.
:roll:


Ik ken het juist precies omgekeerd, geen sportbrok willen geven omdat het te veel zou zijn en onnatuurlijk is voor het paard en wat dan ook. Dan maar zonder mijn toestemming brok weglaten :?

Of onbeperkt rijk hooi in een te dik paard blijven stoppen omdat ze altijd toegang tot ruwvoer moeten hebben. Daarom sla ik "natuurlijke" stallen en PP's inmiddels liever over.


Vind mijn huidige stal wel prima wat dat betreft trouwens, zolang je je aan de regels houdt bemoeit de stalhouder zich nergens mee, of je paard nou 100 gram of 5 kilo brok per dag krijgt :o

kiki1976

Berichten: 16894
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:17

Nou ik vond dat mijn oude stalhouder zich wat meer mocht bemoeien met pensionklanten. Maar dan wel omdat er voor bepaalde dieren erg slecht werd gezorgd ( was een dhz stal en als eigenaren dan niet komen te beroerd zijn om het dier te verzorgen waardoor het geen schone stal had soms wel 2 weken lang, geen hooi had op stal. Omdat we het sneu vonden voor het dier deden wij dat maar).

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:20

idinn schreef:
Beschimmeld hooi en vuurwerk afsteken pal naast de paarden -:(-


Hebben we op dezelfde stal gestaan?

De grootste afknappers voor mij zijn gemaakte afspraken niet nakomen, niet communiceren, adverteren met dingen die niet waargemaakt worden en het welzijn van het paard niet hoog op de prioriteitenlijst hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34747
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:28

Onali schreef:
SusanH schreef:
Jemig, je paard mee moeten laten lopen in de lessen. Dat is wel het meest vreemde wat ik ooit gehoord heb.



Heb ik ook gehad.
Zocht een andere stalling en kwam op een stal in Papendrecht uit
Zij helemaal enthousiast en ik snapte het niet totdat ze me vroeg of hij ook braaf was met andere mensen.
Toen vertelde ze heel blij dat de paarden van de pensionklanten voor de lessen werden gebruikt.

Aangezien ik net een eigen paard had dacht ik echt dat ze me voor de gek hield.

Ben er niet gaan staan :+


Wat nou als je gezegd had dat het een staatsgevaarlijk paard was? Ik blijf het bijzonder vinden had er nog nooit van gehoord en zou idd ook heel snel verder zoeken naar een ander plekje.

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:34

Grootste afknapper voor mij: (te veel) kinderen. Ik kom na een drukke werkdag/werkweek voor mijn rust naar stal. Schreeuwende, zeurende en brutale kinderen zijn echt een enorme no go.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:10

_MG schreef:
Grootste afknapper voor mij: (te veel) kinderen. Ik kom na een drukke werkdag/werkweek voor mijn rust naar stal. Schreeuwende, zeurende en brutale kinderen zijn echt een enorme no go.


oja dit ook ja

Melvern
Berichten: 4415
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:56

De stalhouder die haar besties bij haar heeft staan en duidelijk 2 groepen paarden maakt. 1 met de paarden van vrienden en 1 met de paarden die er alleen maar staan om geld te vangen.

alles maar gelijk een zetten en paarden in gevaar brengen.

Via de app horen dat het nieuwe paard met droes bij jou paard heeft in gestaan.

Te horen krijgen dat je paard gister koliekerig was.

De dierenarts haar adviezen door de stalhouder niet serieus genomen worden.

Kan er wel een boek over schrijven. Nu sta ik op een plek waar de stalhouder wel mee denkt en eigenlijk alles goed vindt en ook alles doet wat ikzelf of een professional ( smid/ dierenarts enz. ) nodig vindt.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:32

Snorlex schreef:
Los van mijn eisen rondom dierenwelzijn (luchtige, schone stallen, voldoende buiten, voldoende kwalitatief voer, goede bakbodem) vond ik het een behoorlijke afknapper dat de (grote) stalhonden poepten in de rijbak. En het werd niet frequent opgeruimd…


Ah bah, bij ons zijn het net de kleine keffers waar ik me aan stoor. Of eerder aan hoe de eigenaars van die honden daarmee omgaan: ze laten die beestjes altijd los lopen, en hebben op die manier weinig/geen zicht op waar ze poepen, waardoor de drollen blijven liggen. Laatst zelfs in de loods, bij het hooi. Af en toe ook bij mij in de stal, en mijn wei ligt echt helemaal achteraan, dus die beesten lopen volledig zonder toezicht. Mijn paard zal er maar eens op gaan staan, op zo'n klein ding..
En allemaal blaffen (keffen) ze! De grotere honden worden wél in de gaten gehouden, ook als ze los lopen.
Die kleintjes plassen ALTIJD tegen het hooi en stro aan, en daar moet je maar mee leren leven want "het is maar een klein plasje". Rot op, mijn hand is letterlijk zeiknat, en waarom zou mijn paard onderpist hooi moeten eten?

Een tijdje geleden had ik mijn mama haar auto geleend, en was daarmee naar stal gereden. Dan beginnen ze idioot hard te roepen en met hun armen te zwaaien want hun kleine ding loopt los, en je mag er natuurlijk niet overheen rijden. Dat zou ik sowieso nooit doen - maar hey, dit is een parking, niet de hondenwei? Hou hem dan aan de lijn of bij je? Natuurlijk luisteren die kleine monsters niet, en gaan ze heel irritant lopen blaffen als je uitstapt. Maar het ergste was nog wel dat die kleine tegen mijn band en over de velg heen piste, terwijl ik nog aan het uitstappen was. De stoom kwam uit mijn oren. De eigenaar liep er maar zo'n beetje achteraan. Ik stond al klaar om te brullen dat ze een emmer water en spons mocht gaan zoeken, tot ik besefte dat deze eigenaar diezelfde week 1 van haar paarden had moeten laten inslapen, en daardoor kreeg ik medelijden en hield ik mijn mond maar. Maar echt, is het nou zo moeilijk om die beesten op te voeden, en als dat niet lukt en je hebt een wildplasser die tegen auto's aan pist, die bij je te houden? Het mens ZAG het gebeuren, zag hoe kwaad ik was - en zei niet eens sorry. Bahbahbah.

Op een vorige stal had de staleigenaar een dobbermann. Ik hou van grote honden, dus vond deze wel leuk.
Helaas ook een wildplasser - ik had zo'n dekjesrekje aan mijn stal hangen, waar mijn staldeken overheen hing. Je raadt het al... Staleigenaar vond het mijn probleem, ik had dat deken daar niet moeten hangen. Ik weet niet waar ik het dan wel had moeten hangen want de materiaalkasten waren mini qua formaat. Als ik nou een ruime kast had gehad, had ik mijn deken daar wel in gelegd, maar dat was gewoon niet mogelijk.

Op een andere stal verzamelden ze jack russels. Boerenbedrijf, een komen en gaan van grote voertuigen. Ik heb er toch een aantal doodgereden weten worden (gelukkig nooit zien gebeuren), vond ik altijd super zielig. Ik ben een enorme hondenvriend, maar vind de meeste JR's rete irritant, zeker degenen die daar werden gehouden - dat waren 100% stalhonden, dus nooit correct opgevoed. Liepen altijd in de weg, liepen altijd de oren van je hoofd te blaffen, en poepten zowel in de stallen als op de weien.

Echt - ik hou van honden. Maar vind de combo hond/paard zelden geslaagd, en op stal staan de paarden voor mij op nummer 1. Dat is geen losloopweide, dus als je je honden meebrengt: zorg dan dat een ander daar GEEN last van heeft. Ook niet van "een klein plasje" - pis is pis, de hoeveelheid verandert daar niks aan.

Dusja1

Berichten: 368
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:35

Ik ben ooit eens bij een stal gaan kijken voor mijn shetlander. Vlak bij het bos, leek me ideaal om menritjes te gaan maken.
Eenmaal daar kon je van alle shetlandpony's in de shetlandweide de ribben tellen -O-

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:46

Mijn paarden staan gelukkig aan huis maar een stal waar ik regelmatig kom heeft ook van die bizarre regels:
- paarden mogen niet met een deken op in de wei
- in de winter mogen de paarden op de paddock maar dan moet de eigenaar wel op stal aanwezig zijn (er is 1 paddock waarin ook gelongeerd moet worden met heel zwaar zand en er staan ong 10 paarden)
- verder krijgen ze maar 2x per dag hooi (de porties zijn net zo groot als bij mij maar die krijgen 4x per dag) en staan ze meestal in het donker in een lage stal met de buitendeur dicht.

echt vreselijk in mijn ogen

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:00

Stal waar ik naartoe verhuisd was omdat de paarden zoveel mogelijk op de wei kwamen. Inderdaad lekker tot 10 uur 's avonds in de zomer. Dat werd echter steeds minder, want er kwamen steeds meer pensionpaarden bij, want ja, geld he. Op het laatst stonden ze zomers van 10 tot 2 op de wei, maar prima toch "ze hadden toch even lekker hun benen kunnen strekken".

En omdat er steeds meer paarden kwamen en ook nog bijna ieder weekend B&B gasten die hun paarden meenamen, waren er dus te weinig stallen. Vond ik mijn paard in een klein benauwd stalletje waar de B&B gast haar paard niet in wilde zetten bij 35C. Dus werd mijn stal zonder overleg geconfisqueerd, zodat het gastenpaard lekker koel kon staan en mijn paard stond te zweten in die muffe stal.

Op een gegeven moment ging ze zelfs mijn paard in het gangpad zetten in plaats van in een stal, twee balken ervoor, en geen bodembedekking. Zo moest hij de nacht maar doorbrengen. Zonder water.

Toen kwam het paddock seizoen en werden de paarden van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds in de paddock gezet zonder voer, en toen ben ik weg gegaan.

En dan moet je weten dat dit de duurste stal is waar ik heb gestaan, en dat deze mensen miljonair waren (was dus niet zo dat ze het geld nodig hadden). En dan heb ik het nog niet over het beschimmelde hooi, de belabberde omheining, bak niet slepen, enzovoort. Stal lag wel mooi aan het veld en bosch.
Laatst bijgewerkt door hedwig1 op 31-08-23 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:20

Ik hou persoonlijk ook van nuchtere stal eigenaren. Ik heb op twee boerderijen gestaan en heb ook op een luxe pensionstal en een pp. Op de pensionstal en pp werd het gedrag van mijn pony niet begrepen tot opmerkingen toe dat ze niet goed was en maar beter ingeslapen kon worden.

Bij de twee boerderijen wordt er nuchter omgegaan en snappen ze dat niet elk paard hutje mutje wilt staan en ook nog een eigen mening er op nahoudt

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:25

Onali schreef:
SusanH schreef:
Jemig, je paard mee moeten laten lopen in de lessen. Dat is wel het meest vreemde wat ik ooit gehoord heb.



Heb ik ook gehad.
Zocht een andere stalling en kwam op een stal in Papendrecht uit
Zij helemaal enthousiast en ik snapte het niet totdat ze me vroeg of hij ook braaf was met andere mensen.
Toen vertelde ze heel blij dat de paarden van de pensionklanten voor de lessen werden gebruikt.

Aangezien ik net een eigen paard had dacht ik echt dat ze me voor de gek hield.

Ben er niet gaan staan :+


Daar was het niet verplicht, en ook de 3 bar of schoonmaak diensten per maand waren niet verplicht. je kon ze afkopen. :D

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:37

hedwig1 schreef:
Stal waar ik naartoe verhuisd was omdat de paarden zoveel mogelijk op de wei kwamen. Inderdaad lekker tot 10 uur 's avonds in de zomer. Dat werd echter steeds minder, want er kwamen steeds meer pensionpaarden bij, want ja, geld he. Op het laatst stonden ze zomers van 10 tot 2 op de wei, maar prima toch "ze hadden toch even lekker hun benen kunnen strekken".

En omdat er steeds meer paarden kwamen en ook nog bijna ieder weekend B&B gasten die hun paarden meenamen, waren er dus te weinig stallen. Vond ik mijn paard in een klein benauwd stalletje waar de B&B gast haar paard niet in wilde zetten bij 35C. Dus werd mijn stal zonder overleg geconfisqueerd, zodat het gastenpaard lekker koel kon staan en mijn paard stond te zweten in die muffe stal.

Op een gegeven moment ging ze zelfs mijn paard in het gangpad zetten in plaats van in een stal, twee balken ervoor, en geen bodembedekking. Zo moest hij de nacht maar doorbrengen. Zonder water.

Toen kwam het paddock seizoen en werden de paarden van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds in de paddock gezet zonder voer, en toen ben ik weg gegaan.

En dan moet je weten dat dit de duurste stal is waar ik heb gestaan, en dat deze mensen miljonair waren (was dus niet zo dat ze het geld nodig hadden). En dan heb ik het nog niet over het beschimmelde hooi, de belabberde omheining, bak niet slepen, enzovoort. Stal lag wel mooi aan het bosch.

Dat stiekem afpakken van de door mij gehuurde box heb ik ook ooit meegemaakt.Ik zag het doordat ik op een dag kwam dat ik er anders nooit was.Ik ben toen op staande voet vertrokken naar een stalling iets verderop.Te paard langs de snelweg wat ik normaliter niet gedurfd zou hebben.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:14

Ladygiroc schreef:
Daar was het niet verplicht, en ook de 3 bar of schoonmaak diensten per maand waren niet verplicht. je kon ze afkopen. :D


Dat kan ik me niet meer herinneren, was zo verbaasd dat die meid het normaal vond :+

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:44

Automatische drinkbakken die zo karig staan afgesteld dat het een heel lang duurt voordat het bakje vol is. En ‘s nachts de drinkbakken uit. Kost minder strooisel dus ook minder mest af te voeren. Zondag geen toegang tot de stal.