Afknappers op (pension)stallen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1505
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:43

Wiwabalia schreef:
Wat ik ook wel een kleine afknapper vind, is een klein zadelkastje waar je niet veel in kwijt kan en daardoor veel spullen thuis moet neerleggen.

Als het ergens perfect is voor mijn merrie zou ik een stal daarom niet links laten liggen maar als ik een rondleiding krijg en ik zie van die kleine kastjes denk ik altijd wel “hm, dat is jammer/minder”.

Gelukkig op mijn huidige stal geen sprake van. :)

Oh, wij hebben een keer een rondleiding gehad op een stal waar ze prachtige grote zadelkasten hadden, en alleen daarom al hadden we daar graag willen staan :D
Helaas geen buitenrit mogelijkheden, dus ging het niet door. Maar die zadelkasten ... *\%/*

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:06

germie schreef:
Mijn dure menzweep ging altijd weer mee naar huis. Een Fleck laat je niet op stal als die niet in een kast kan.

Mensen raken echt van alles kwijt hoor, singels, beugels, hoofdstellen, bitten, je kunt het echt niet bedenken. Ik denk wel hoe dan, maar kennelijk kan het echt.

Waar ik nu sta ook, daar hebben 2 andere pensionklanten gestaan. Beiden hebben van alles achter gelaten, en 1 inderdaad haar hoofdstel. Is het nooit meer komen halen. Na een jaar heb ik het maar opgepoetst en zelf gebruikt voor de oude merrie. Was compleet met bit.

Maar als ik kijk wat ik kwijtgeraakt ben met uitlenen, echt niet normaal. 1 bijrijder was zelfs op de allereerste wedstrijd en de allereerste rit met een nieuw hoofdstel bij thuiskomst de teugels kwijt van mijn nieuwe hoofdstel. Dus die mocht wat gaan regelen, maar helaas krijg je nooit meer de juiste gespen. IK leen dus niest meer uit.



Gezondheid

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:37

Bij mij ging het niet om spullen die ik liet slingeren. Gewoon kast open maken, spullen pakken om paard te doen en in de 2 uur oid dat kast open stond en uurtje dat er iets voor de stal stond verdwenen er borstels, snoepjes, zwepen, noem alles maar op. Niks slingeren, gewoon mensen die wat 'lenen' zonder te vragen en nooit meer terug brengen. Wij hebben Halsters met touwen voor de deur hangen en hoevenkrabbers zodat ze buiten gezet kunnen worden. Die touwen en zelfs Halsters verdwenen vroeger regelmatig, terwijl daar zelfs namen opstonden. Hoevenkrabber ook altijd, terwijl bijna iedereen er 1 had hangen. Zo is zelfs mijn bucas deken verdwenen die op het dekenrek hing. Iedereen had zijn eigen rek waar 2 of 3 dekens hingen. In mijn geval zweetdeken en regendeken. Die laatste onder de 1e, maar mooi dat die weg was.

Je hebt gewoon asociale mensen, helaas.

Ik laat nooit iets slingeren, alles ligt in eigen kast of trailer. Longeerzweep, of eigenlijk menzweep want was fijner, lag in de trailer omdat die niet in kast paste. Ik ga met terrein en spullen om zoals ik zelf zou willen dat mensen het bij mij deden. := Dus ook altijd vegen, maar dat doen mensen ook regelmatig niet. Na het uitmesten hele sporen mest naar de mesthoop...

Ik zou er ook niet blij van worden als mensen meteen mijn spullen gaan gebruiken als je eens iets vergeet of ergens hangt om te drogen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:44

Dat is wel erg idd. Cameratoezicht installeren in de gangen zou wss al veel doen, zelfs als die niet eens aan staat. Maar dat is niet aan de pensiongasten natuurlijk.

(Over dat hangen om te drogen: ik heb daar geen problemen mee als ze het over hun staldeur hangen maar als ze het in mijn poetsplaats over mijn stoelen beginnen hangen is ie wel echt weg daarna ;)
en als je iets vergeet… jammer dan, ‘t zijn ook altijd dezelfden die ‘iets vergeten’. Laat gewoon alles netjes achter en dan hou je al he spullen. )

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:58

Als het altijd dezelfde zijn en je hebt er wat van gezegd, dat kan. Enorm vervelend en snap die mensen ook niet, je zorgt toch voor spullen en terrein? Nu weet ik ook dat je ip diverse stallen hier kan wieberen als je zo slordig om blijft gaan met terrein.
Maar iedereen kan wel eens iets vergeten en als diegene dat anders nooit doet en na de 1e keer er meteen spullen gebruikt worden, ja dat vind ik niet oke en snap ook niet wat je ermee opschiet om het te gebruiken. Op huidige stal laat niemand eigenlijk standaard spullen slingeren, dus als er iets blijft liggen wordt het vaak gewoon op de kast van diegene gelegd of ervoor. Of je krijgt een appje van stalgenootje of zij het in kast moeten zetten. Want wij weten van elkaar, en staleigenaar weet het ook, dat iets laten liggen niet normaal is. Maar we zijn allemaal mensen en soms vergeet iemand wel eens wat.

Maar ik vind het ook niet normaal om dekens te drogen op plekken waar anderen last van hebben, nee := Hier aan de eigen box of aan het dekenrek. Soms op hek buiten,maar alleen als je er bent en even aangeven aan staleigenaar oid.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:10

Het verschilt ook enorm per stal. Als je ergens komt waar altijd alles netjes en schoon is, zie je dat het vaker ook wel zo blijft. Mensen laten dan wel wat slingeren, maar worden erop aangesproken en dan is het wel klaar.

Waar iedereen maar wat doet en er al rommel is, zijn mensen heel makkelijk.

Ik ken stallen die echt niks voor de stal willen en alles schoon en vrij moet zijn. Maar ook stallen waar wel een deken voor de stal mag hangen bijv en dan worden het al snel 2 dekens, een vliegenmasker erbij, beenbeschermers etc etc.

Maar een goed systeem vinden is ook wel lastig. Als mensen bijv eigen voer klaarzetten moet het ook makkelijk werken. Net als halsters voor buiten zetten. Hoe zijn de stallen gebouwd en waar is het veilig en makkelijk.

Wij hebben western zadels en die pasten 9 van de 10x bij "gewone" stallen niet in de standaard kast. Ook wel gemeenschappelijke zadelkamers meegemaakt en dat kan prima als iedereen zich netjes gedraagt.

Op onze vorige eigen plek en nu thuis hebben we geen kasten. Ik haat proppen. Heb 1 metalen kast voor EHBO en verzorgingsspullen. De rest aan haken of op planken en de zadels op karretjes.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:35

Op mijn huidige stal geld inderdaad dat er enkel een halster mag hangen voor je stal ivm het buiten en binnen halen door stal. Een hoevenkrabber aan datzelfde haakje word nog gedoogd maar verder niks. Dekens horen op je dekenrek, de rest in je kast. (Tenzij je aan het rijden bent, mag je outdoordeken wel voor je stal liggen tot je klaar bent.

Eigen voer mag, max 1 ton met doorgegeven instructie (bakjes klaargezet of 1 schep bijv) in de daarvoorbestemde voerbak. Wij hebben een soort houten voerbakken waar de meeste tonnen inkunnen, daar mag je het kwijt.

Gejat word hier niet, het enige wat gepakt kan worden is eventueel mijn fleecedeken maar daar zit niemand aan.

Moet ook zeggen dat er hier “normaal/volwassen” volk op stal staat, wellicht scheelt dat.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:37

Zadels op karretjes?

@MyWishMax: de mensen hier vinden het idd ook niet leuk als hun spullen gebruikt worden. Dus sinds die regel wordt er gewoon opgeruimd, werkt prima :D Overigens gaat het om borstels en halsters oid, ‘t is nu niet dat een zadel of hoofdstel direct op een ander paard gegooid zal worden. Maar ik zal bvb wel dat rondslingerde halster gebruiken om iedereen mee buiten te zetten ipv mijn eigen algemene stalhalsters daarvoor dan.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:42

Poekkie schreef:
Zadels op karretjes?

@MyWishMax: de mensen hier vinden het idd ook niet leuk als hun spullen gebruikt worden. Dus sinds die regel wordt er gewoon opgeruimd, werkt prima :D Overigens gaat het om borstels en halsters oid, ‘t is nu niet dat een zadel of hoofdstel direct op een ander paard gegooid zal worden. Maar ik zal bvb wel dat rondslingerde halster gebruiken om iedereen mee buiten te zetten ipv mijn eigen algemene stalhalsters daarvoor dan.


Waarom heb jij algemene halster om andermans paarden buiten te zetten := dat is toch eigen verantwoordelijkheid zeg! Wij hebben hier allemaal een buitenzet halster, die hangt op haakje op de box. Moet je echt zelf voor zorgen als paard naar buiten moet. Die worden buiten afgedaan en bij de wei of paddock gelegd waar paard in staat.

Maar borstels en Halsters is idd wel wat anders. Ik dacht aan dekens, hoofdstel enzo haha.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:44

Voor westernzadels heb je karretje met wielen zodat je ze niet hoeft te tillen. Hoe ze daar op liggen is ook beter voor je zadel.
Er zijn hele simpele karretjes en mooiere en meer uitgebreid.

Maar een westernzadel leg je niet makkelijk op een gewone steun en ze passen niet in standaard kasten.

Ik heb een zadelkamer hoek waar de zadels zo staan en aan de muur allemaal hoofdstel haken met hoofdstellen en een andere muur met haken voor andere, losse zaken.
Bij binnenkomst schuur 1 rij haken met voor elke pony 1 halster en touw apart.
Dekens en andere toebehoren en extra spullen hebben we op een groot rek nu even in de garage gezet.

Voer in diepvries kisten en daarboven planken.

Het scheelt vooral als alles een goede eigen plek heeft. In pension heb ik nooit alles mee kunnen nemen en altijd thuis nog een stuk schuur ingericht gehad voor paardenspullen.

Ik heb er wel echt een hekel aan als mensen spullen pakken zoals borstels bijv. In Mei kwamen de mini's en heb ik ook weken de borstels apart gehouden tot ze volledig samen liepen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:50

Omdat ik geen zin heb om elke ochtend en avond per paard een ander halster van de zadelkast los te clippen, welk dan mss nog kapot / vergeten / gewoon moeilijk is. Dus ik heb gewoon een aantal halsters van mezelf op een maatje staan dat zowat iedereen min of meer past en gebruik ‘s morgends en ‘s avonds gewoon snel 1 halster voor iedereen.
‘T gaat hier om afstanden van max een 20 m op een plek waar paarden niet weg zouden kunnen. Halsters zijn alleen aan voor die korte afstand tussen stal en wei. En natuurlijk hebben de paarden geen besmettelijke schimmel oid.

Let wel: dit gaat hier om een kleine stal, 4-6 pensionpaarden max. Op een grotere stal zal het best wel anders zijn.

@ superpony: thx voor de uitleg. Ik ben niet bekend met western, wist niet dat zoiets bestond.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:52

Die karren heb je ook op Engelse stallen hoor. Vooral als de kast ver weg van de box of poetsplaats is.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:54

Ja, je hebt die hogere karren met zo een zadelsteun bijv.

Maar bij westernzadels is het gewoon lastig om ze goed op te hangen wat niet ten koste gaat van het zadel. De western karretjes zijn vaak de juiste maat zodat ze gelijk netjes liggen ook.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat mijn man vaak de zadels pakt en erop gooit :o

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:55

Weegt zo’n westernzadel ook niet heel veel?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:10

Poekkie schreef:
Weegt zo’n westernzadel ook niet heel veel?


Ja, veel teveel.........

gemiddeld 16 tm 25kg, afhankelijk van model, type, zilver etc. Ik heb nu nog 2 zadels van 18 en 21kg.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:32

Pfff dat zou ik idd ook niet snel op een zadelsteun krijgen.
Op mijn paard eig ook niet :')

JudithGigi

Berichten: 4204
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:33

MyWishMax schreef:
Bij mij ging het niet om spullen die ik liet slingeren. Gewoon kast open maken, spullen pakken om paard te doen en in de 2 uur oid dat kast open stond en uurtje dat er iets voor de stal stond verdwenen er borstels, snoepjes, zwepen, noem alles maar op. Niks slingeren, gewoon mensen die wat 'lenen' zonder te vragen en nooit meer terug brengen. Wij hebben Halsters met touwen voor de deur hangen en hoevenkrabbers zodat ze buiten gezet kunnen worden. Die touwen en zelfs Halsters verdwenen vroeger regelmatig, terwijl daar zelfs namen opstonden. Hoevenkrabber ook altijd, terwijl bijna iedereen er 1 had hangen. Zo is zelfs mijn bucas deken verdwenen die op het dekenrek hing. Iedereen had zijn eigen rek waar 2 of 3 dekens hingen. In mijn geval zweetdeken en regendeken. Die laatste onder de 1e, maar mooi dat die weg was.

Je hebt gewoon asociale mensen, helaas.

Ik laat nooit iets slingeren, alles ligt in eigen kast of trailer. Longeerzweep, of eigenlijk menzweep want was fijner, lag in de trailer omdat die niet in kast paste. Ik ga met terrein en spullen om zoals ik zelf zou willen dat mensen het bij mij deden. := Dus ook altijd vegen, maar dat doen mensen ook regelmatig niet. Na het uitmesten hele sporen mest naar de mesthoop...

Ik zou er ook niet blij van worden als mensen meteen mijn spullen gaan gebruiken als je eens iets vergeet of ergens hangt om te drogen.


Hier hebben ze zelfs een keer een borstbeschermer (zo'n ding tegen schuurplekken van dekens) van mijn paard afgehaald en om hun eigen paard gedaan.... Hoop dat ze er gelukkig mee is :')

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:39

Poekkie schreef:
Pfff dat zou ik idd ook niet snel op een zadelsteun krijgen.
Op mijn paard eig ook niet :')


Daarom wil ik zo klein mogelijke quarters :o :+ :D -O-

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:42

Ik slinger mijn westernzadel zo op mijn merrie van 1.72. :D

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:44

JudithGigi schreef:
MyWishMax schreef:
Bij mij ging het niet om spullen die ik liet slingeren. Gewoon kast open maken, spullen pakken om paard te doen en in de 2 uur oid dat kast open stond en uurtje dat er iets voor de stal stond verdwenen er borstels, snoepjes, zwepen, noem alles maar op. Niks slingeren, gewoon mensen die wat 'lenen' zonder te vragen en nooit meer terug brengen. Wij hebben Halsters met touwen voor de deur hangen en hoevenkrabbers zodat ze buiten gezet kunnen worden. Die touwen en zelfs Halsters verdwenen vroeger regelmatig, terwijl daar zelfs namen opstonden. Hoevenkrabber ook altijd, terwijl bijna iedereen er 1 had hangen. Zo is zelfs mijn bucas deken verdwenen die op het dekenrek hing. Iedereen had zijn eigen rek waar 2 of 3 dekens hingen. In mijn geval zweetdeken en regendeken. Die laatste onder de 1e, maar mooi dat die weg was.

Je hebt gewoon asociale mensen, helaas.

Ik laat nooit iets slingeren, alles ligt in eigen kast of trailer. Longeerzweep, of eigenlijk menzweep want was fijner, lag in de trailer omdat die niet in kast paste. Ik ga met terrein en spullen om zoals ik zelf zou willen dat mensen het bij mij deden. := Dus ook altijd vegen, maar dat doen mensen ook regelmatig niet. Na het uitmesten hele sporen mest naar de mesthoop...

Ik zou er ook niet blij van worden als mensen meteen mijn spullen gaan gebruiken als je eens iets vergeet of ergens hangt om te drogen.


Hier hebben ze zelfs een keer een borstbeschermer (zo'n ding tegen schuurplekken van dekens) van mijn paard afgehaald en om hun eigen paard gedaan.... Hoop dat ze er gelukkig mee is :')



:wow:


Zoooooo die had bij mij toch echt wel even een vet probleem gehad.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:46

Miss_Mii21 schreef:
Ik hoor links- en rechts overal van pensioneigenaren dat het allemaal niet rendabel is, dat het allemaal een boel geld kost. Via via hoor ik van veel mensen om mij heen die zelf paarden hebben, dat ze makkelijk 2-3 paarden redden voor de prijs waar ik één paard voor weg zet op een pensionstal.


Miss_Mii21 schreef:
0000 schreef:


Dat lijkt me logisch. De particulier rekent alleen het hooi, stro, voer. De pensionstal rekent ook het onderhoud van terrein, stroom en water, verzekeringen, btw, en grootste kostenpost, personeel (of je dat nou zelf bent of je mensen in dienst moet nemen, er gaan veel uren zitten in het verzorgen van een paard).

Wat jij hier benoemt is nou precies waar het misgaat in de sector en waarom er steeds meer stallen stoppen...werkloon moet ook gewoon betaald worden, men (in het algemeen, niet de bokker uit deze quote) zou eens moeten stoppen met het normaal vinden dat iemand gratis 24/7 verantwoordelijk is voor en zorgt voor hun paard en dat ok vinden omdat er een paar tientjes winst word gemaakt op het hooi en stro verbruik....


Onderhoud ja, maar als de grond in eigendom is dan hoeft dat niet betaald te worden. Afschrijving van de stallen, ja. Water en stroom, zeker. Verzekeringen idem. Personeel, als dat zo duur is dan doe je toch meer zelf lijkt mij, daar kan je op besparen. Ipv ALLES uitbesteden, snap wel dat stallen stoppen omdat het 'zo duur' is. Dan heb ik het al over een stal waar je +330 euro per maand betaalt. Dan verwacht je ook wel dat dingen geregeld worden.


De grond zit wel een hypotheek op. Dus daar moet wel degelijk voor betaald worden. Rente en aflossing.
Plus de waterschapslasten, belasting, aanschaf en het onderhoud van de omheining, onderhoud sloten...
de verzekeringen en denk jij dat iemand bij een grote pension stal alles alleen kan doen? Machines zijn nodig om het zwaardere werk te doen. Die moeten gekocht, afgeschreven en onderhouden worden en er moet brandstof en olie in. Echt ontzettend duur allemaal.

Het is duidelijk dat je echt geen idee hebt wat er bij komt kijken aan werk en kosten als je een grotere stal moet runnen. En mensen doen het als bedrijf. Dus er moet nabelastingen ook nog een fatsoenlijk loon overblijven.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:58

Hier op stal heeft mijn paard een paar halsters, maar meestal krijgen andere paarden er ook eentje van mij om, of mijn paard heeft opeens eentje van een ander paard om. Nu is het makkelijk, 2 grote paarden, dus die hebben zeg maar geen vaste halsters. En de oude merrie past deze maat niet, dus die heeft wel haar eigen.

Op een andere stal had elk paard zijn eigen halster voor het buitenzetten en in de wei. Halsters bleven om in de wei, niet op stal. Nu idem.

Duurder zegt niet altijd beter is mijn ervaring. Nu heb ik ook niet zo heel veel ervaring met pensionstallen, heb maar op 2 officiele gestaan. En nu sta ik particulier. Ik ben aardig honkvast dus.
Ik denk dat als je elke 1.5-2 jaar verhuist dat je dan ook moet kijken of je niet zelf soms te hoge eisen stelt. Bij 1 stal waar ik stond was het dus echt niet fijn, bij een ander heb ik 3 jaar gestaan en dat ging van fijn naar extra stallen naar minder fijn, naar nog meer stallen en vervolgens kwam er een hengst en dus moesten de merries zich maar aanpassen, dus tja, dan houdt het ook op. Maar als je elke 1.5 jaar wat nieuws nodig hebt, en er is verder weinig verloop op een stal, dan kan het zijn dat je zelf ook te veel eisen hebt die niet haalbaar zijn. Bij stallen met veel verloop moet je natuurlijk even kijken naar het verloop.
Ik ben heel gemakkelijk, mijn paard moet er gelukkig zijn en ze moeten veel buiten komen.