[VOLG] De 9 levens van Lodewijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 11:56

Gluco Balance, of de laatste paar jaar Glucose Support, werkt hetzelfde maar voordeliger met die grootverpakkingen :P , dat krijgt hij al sinds zijn hoefbeentjes gekanteld waren. Eerst gaf ik het enkel in het voorjaar/zomer. Maar sinds hij zo enorm dik was geworden ook in de winter. Met uitmeten kwam dit supplement er ook heel sterk uit en ook weer het hele jaar door dus dat krijgt hij gewoon standaard. Ik kan alleen niet zeggen of ik hier ook echt daadwerkelijk verschil mee merk maar stoppen vind ik ook lastig en gezien andere uitgemeten supplementen wel echt verschil maken ga ik er maar gewoon mee door.

Zoals MSM, dit krijgt hij inmiddels ook al meer dan 10 jaar. Af en toe een stop tussendoor gehad maar daarvan merkte ik ook al snel dat hij dan weer meer huidklachten kreeg. Dus het verbaasde me niets dat deze ook zo goed uit de meting kwam.

Nog een die er iedere keer uit komt is Efipain, alleen de laatste keer in januari viel die weg in de combinatie van andere supplementen die hij op dat moment nodig had. Ik verwacht wel dat die er komende week ook weer uit zal komen. Bij deze merk ik echt heel goed verschil voor zijn SI gewricht, zonder zakt hij door zijn achterbeen, nu ook weer, en met deed hij het niet meer (daarvoor verschillende artrose en gewrichtssupplementen geprobeerd zonder resultaat dus ik was blij verrast dat dit zo fijn werkt voor hem.)

De laatste die er iedere keer uit komt is een middel voor zijn darmen van den hoek. Dat is ook weer zo'n apart verhaal, al bijna zijn hele leven mest hij bij beweging (draf en galop) heel veel kleine beetjes, als ik bijvoorbeeld een half uurtje longeer dan mest hij minimaal 8 keer een paar keutels waarbij hij ook altijd echt stil moet staan, hij mest vrijwel nooit lopend. Meerdere keren naar laten kijken maar niets te vinden, verschillende soorten voer geprobeerd, verschillende supplementen, niets gaf verbetering. Het zou een gedragsdingetje zijn en ik moest het stilstaan er maar uit proberen te trainen, even geprobeerd maar dat maakte hem echt zo oncomfortabel dus vrij snel weer mee gestopt, als hij de drang voelt mag hij gewoon stilstaan, jammer dan dat het de training zo vaak verstoort. Dus dat had ik al lang en breed geaccepteerd en was geen probleem meer, nooit iets over gezegd want dat was gewoon een van de vele rare typisch Lodewijk dingen die bij hem hoorde.
Uit de eerste meting kwam een disbalans van bacteriën in de blinde darm als ik me goed herinner, kreeg hij druppels voor en na een paar weken ging hij naar 4 keer in een half uur en na een paar maanden alleen 1x een grote hoop aan het begin. Zodra ik stopte met die druppels sloop dat rare mestpatroon er weer in. Ik hoop dat hij over een tijdje wel weer zonder kan maar ik weet dat dat soort dingen bij hem wat langer kunnen duren. Het blijft heel vreemd dat hij niet meer constant die beetjes perst als we aan het werk gaan.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:39

Ah Lootje. Ik las de titel en dacht meteen dat moet jij zijn, ondanks dat je niet meer op bokt zat.
Het is nogal wat hè zijn hele verhaal zo op een rij. Hopelijk heeft hij nog wat mooie tijden tegoed en kunnen we (en onze twee monsterpony's) nog mooie herinneringen maken. Maar Lo heeft ook vast heel erg genoten van alle mooie jaren die hij bij jouw al gehad heeft. Met ups en downs, maar altijd voorzien van de best mogelijke zorg!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 22:04

Dankje :)

Vandaag was niet heel verassend maar ik denk dat we toch ook wel voorzichtig positief mogen zijn.

Eerst cranio, zoals iedere keer; hoofd vast, kaken verschrikkelijk vast en zijn lendenen.

Daarna lecher meting, zoals verwacht waren zijn leverwaarden heel erg laag, eigenlijk alles, zijn hele lijf is aan het compenseren, maar lever was wel echt heel slecht. Niet vreemd als je moeite hebt met afvalstoppen en dan al medicatie en wat hij ingespoten heeft gekregen natuurlijk. Waren nog wel wat dingetjes die eruit sprongen maar kans is vrij aanwezig dat dat recht trekt als zijn lever weer verbeterd.

Qua middeltjes valt het ook echt reuze mee; Liver comp was te verwachten, had ik sowieso al verwacht, je gaat die 'vol' symptomen toch wel herkennen in die vetophopingen, de jeuk, sneller hoefbevangen
Efipain was geen verassing en gluco balance kwam er ook uit, maar ik heb natuurlijk glucose support dus die ook nog gecontroleerd en dat was ook goed, evenals de msm en zijn krachtvoer (dat was ook een drama voorheen, heel veel voer kwam er niet goed uit voor hem)
En nog wat positiefs: de druppels voor zijn darmen kwamen er voor het eerst niet meer uit *\o/* .

Ook nog een mooi voorbeeld waarom ik niet zelf moet klooien met supplementen, ik had zwarte bes blad wat ideaal klinkt voor hem, goed voor gewrichten, kraakbeen, immuunsysteem, bloedsomloop. Ik dacht ach, een enkelvoudig kruid kan vast geen kwaad, hij at het dus zal wel goed zijn dan toch? Nope, die kwam er helemaal niet goed uit, dus dat wordt extra veel zwarte bessen thee voor mezelf :') .

En dan de laser, zijn kogel vond ze nog geen goed idee omdat hij zo kort nog bevangen is geweest. Nadat de hoefsmid de bevangenheid van het uitstapje naar de koeienwei in zijn hoef terug kon zien bedacht ik me al dat die kreupelheid daarna misschien toch van de HB geweest kon zijn ipv de kogel, voorheen was zo'n korte terugval niet terug te zien, niet zó erg iig. En nu na de hoefsmid 2 weken geleden duurde het toch ook weer wat langer voor hij weer helemaal goed voelde. Maar niet kreupel overigens. Ik heb hem zowel op zachte als harde ondergrond even laten draven en hij loop prima, wat stijf van achter maar niet meer kreupel.

Wel heeft ze zijn rug en hoofd/kaak gelaserd, op een wat lagere stand. Bizar wat een verschil dat al meteen voor de beweeglijkheid van zijn kaak maakte! :wow: .
Nu is het even afwachten hoe hij erop reageert, als het goed gaat kijken we of hij over 2 weken weer gelaserd kan worden.

Als laatste de beweging, zij bevestigde mijn gevoel van wat beter is qua training ipv wat de veearts aanraadde. Hij belast zijn kogel nu gewoon teveel met verkeerd gebruik van zijn lichaam, ik zie hem steeds meer veranderen in een doorhangende blob terwijl we altijd zo goed werkten aan zijn spieren en rechtgerichtheid vanwege zijn natuurlijk scheefheid door de bokhoef. Veearts is geen revalidatietrainer, zij wel, dus we gaan het nu gewoon op deze manier proberen. Vanaf morgen mag hij meteen weer aan de bak!

Ik durf nog niet te vroeg te juichen maar voor nu ziet het wel naar uit dat hij toch nog een leven over had. Lekkere emotionele rollercoaster weer :roll: . Morgen is nog even spannend, maar als zijn benen dan goed voelen kan ik misschien eindelijk weer normaal slapen.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 17:07

Het ging goed vandaag! *\o/*
Hij was blij om weer echt aan het werk te gaan, vond het lastig zijn lichaam beter te gebruiken maar deed erg zijn best. Wel rustig aan gedaan en veel gestapt.

Vanaf zijn dikst heb ik zijn buikomvang bijgehouden, later ook bcs.

Niet de meest charmante foto's maar hieronder een paar vergelijkbare foto's van het verloop van het afvallen:

Hij begon 1 november 2018 met een buikomvang van 183cm!
Onderstaande foto is genomen op 1 december 2018 met een omvang van 182cm
Afbeelding


De foto hieronder is van April 2019,hier was zijn buikomvang 174cm
Afbeelding


En deze foto is van vandaag met een buikomvang van 164cm.
Afbeelding

164 lijkt zijn normale omvang te zijn, hierop is hij nu al een jaar stabiel en nog niet onder gekomen. Maar dus gewoon bijna 20cm dunner dan waar de ellende mee begon! :wow:


Alleen zoals je ziet, qua bespiering is hij met name het afgelopen half jaar ontzettend achteruit gegaan, die rug en hangbuik zijn om te janken.

Ook kun je op deze foto goed al die rare vethopingen zien. Ik had ook eigenlijk verwacht dat hij weer flink dikker geworden zou zijn maar die kwabben vertekenen want zijn BCS viel me ook mee, zijn nek is wel heeel dik maar nog soepel, staartaanzet valt mee, die bulten zitten verder op de zijkant, hij heeft geen geultje op zijn rug en je kunt zijn ribben voelen. Nog steeds te vlezig maar ik was bang dat we weer in het rijtje obesitas zouden vallen en dat is niet zo.

Het gaat nu dus vooral echt om zijn spieren weer goed trainen.

Afbeelding
Het kost wat aanmoediging om zijn achterhand erbij te houden maar hij doet zo zijn best :knuffel:
Spoiler:
Bandages zitten niet goed, ik weet het, was een probeersel om een extra slag om zijn kogel te maken maar dat zat toch niet geweldig, ik ben nog aan het experimenteren met beenbescherming, die om zijn achterbenen vallen af, veel te warm, de bandages ben ik wel tevreden over, zijn mesh en heel luchtig, zelfde als zijn singelonderlegger en hoofdstelonderlegger, maar ik wil iets meer bescherming om zijn kogels, dus volgende experiment wordt mesh onderlappen.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:39

IcePrincess schreef:
Het ging goed vandaag! *\o/*
Hij was blij om weer echt aan het werk te gaan, vond het lastig zijn lichaam beter te gebruiken maar deed erg zijn best. Wel rustig aan gedaan en veel gestapt.

Vanaf zijn dikst heb ik zijn buikomvang bijgehouden, later ook bcs.

Niet de meest charmante foto's maar hieronder een paar vergelijkbare foto's van het verloop van het afvallen:

Hij begon 1 november 2018 met een buikomvang van 183cm!
Onderstaande foto is genomen op 1 december 2018 met een omvang van 182cm
[ [url=m/yjQlrT.jpg]Afbeelding[/url] ]


De foto hieronder is van April 2019,hier was zijn buikomvang 174cm
[ [url=m/S8rwnP.jpg]Afbeelding[/url] ]


En deze foto is van vandaag met een buikomvang van 164cm.
[ [url=m/qbFQA9.jpg]Afbeelding[/url] ]

164 lijkt zijn normale omvang te zijn, hierop is hij nu al een jaar stabiel en nog niet onder gekomen. Maar dus gewoon bijna 20cm dunner dan waar de ellende mee begon! :wow:


Alleen zoals je ziet, qua bespiering is hij met name het afgelopen half jaar ontzettend achteruit gegaan, die rug en hangbuik zijn om te janken.

Ook kun je op deze foto goed al die rare vethopingen zien. Ik had ook eigenlijk verwacht dat hij weer flink dikker geworden zou zijn maar die kwabben vertekenen want zijn BCS viel me ook mee, zijn nek is wel heeel dik maar nog soepel, staartaanzet valt mee, die bulten zitten verder op de zijkant, hij heeft geen geultje op zijn rug en je kunt zijn ribben voelen. Nog steeds te vlezig maar ik was bang dat we weer in het rijtje obesitas zouden vallen en dat is niet zo.

Het gaat nu dus vooral echt om zijn spieren weer goed trainen.

[ [url=m/6687px.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het kost wat aanmoediging om zijn achterhand erbij te houden maar hij doet zo zijn best :knuffel:
Spoiler:
Bandages zitten niet goed, ik weet het, was een probeersel om een extra slag om zijn kogel te maken maar dat zat toch niet geweldig, ik ben nog aan het experimenteren met beenbescherming, die om zijn achterbenen vallen af, veel te warm, de bandages ben ik wel tevreden over, zijn mesh en heel luchtig, zelfde als zijn singelonderlegger en hoofdstelonderlegger, maar ik wil iets meer bescherming om zijn kogels, dus volgende experiment wordt mesh onderlappen.



Het evenwicht is soms heel moeilijk te behouden, jammer genoeg herkenbaar, maar zeker wel goed bezig! Is voor de achterhand zo'n elastische band niet een idee? Ik vind zelf dubbele longe verschrikkelijk achter de kont langs, dan heb ik altijd het idee dat een paard elke keer een ruk in zn mond krijgt >;) maar dat is persoonlijke voorkeur :=

Qua beenbeschermers zouden crossbeschermers niet wat zijn? Die zijn erop gemaakt om cool te blijven, goed te beschermen en goed te blijven zitten :x

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 22:32

Haha, we zitten met veel gedachten wel aardig op 1 lijn geloof ik. Ik heb ook een elastische band, die gebruik ik voor de afwisseling als ik aan een enkele lijn longeer of met lange lijnen of lange teugel werk, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar weinig verschil mee merk, meer voor het idee dat het misschien wat bijdraagt.

En ik heb een een tijdje terug ook crossbeschermers gekocht om de redenen die je noemt, leken ook heel mooi te passen, qua lengte en omvang, viel mooi over die schiefel, dat is natuurlijk ook een probleem, ademde ook vrij goed. Maar ze schuren zijn sokjes af op het breedste punt van de kogel dus zit toch niet helemaal ok. Ik heb verschillende dingen geprobeerd om het aan te passen. Contact met de fabrikant gehad of het wel de juiste maat was en ze zaten volgens hun verder ook goed, kon eventueel wel nog een maatje kleiner proberen die nu net pas in de winkels ligt, maar die is te kort en drukt op de schiefel. Ze zijn gewoon niet de juiste vorm voor zijn been, hij heeft best prominente kogels, andere crossbeschermers zijn er niet in zijn maat of zijn dezelfde stijve rechte pasvorm.
Beenbescherming is sowieso echt enorm lastig, als ze al maat pony of S hebben zijn die eigenlijk allemaal te groot en de weinige XS of shet maten zijn weer te klein want dan maken ze ineens een grotere sprong naar beneden in afmetingen. Superirritant!
De fijnste beschermers qua pasvorm zijn SMB boots, maar die zijn van neopreen en vind ik te warm voor langdurig gebruik. Dus ik ben wel bezig om daar een mesh versie van te maken.

Wat betreft dubbele longe werkt achter de kont langs bij Lodewijk iig wel heel fijn maar het werk niet bij ieder paard. Lo is heel kort gebouwd en heeft vlakke gangen dat houd de lijnen stiller, plus dat als ik niet de lijnen en een zweep in dezelfde hand hou om een foto te maken :+ ik mijn lijnen vrij los heb hangen waardoor ze door het gewicht ook juist wat stabieler blijven dan wanneer je met constante spanning de benen er tegenaan hebt.

Maar bij lang gelijnde paarden met veel beweging merk ik wel sneller meer onrust op je buitenlijn en ik over de rug vaak in het begin iig wel fijner.
Maar ik heb ook wel eens de discussie gehad dat het verschil erin zit dat ik meer western gericht train en zij dressuurmatig wat het verschil in voorkeur voor lijnen en contact zou maken. Het klonk ergens wel logisch maar of er waarheid in zit weet ik niet :))

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: [VOLG] De 9 levens van Lodewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 23:10

Wauw hele kleine beentjes dus, moeilijk om dan goede bescherming te vinden ja, is de bescherming echt nodig voor hem, voor 'heel' zn been of gaat het alleen om de kogel? Als het alleen om de kogel gaat zou dan het een optie zijn om strijklap model peeskap te proberen? Als je begrijpt wat ik bedoel _O- probeer even mee te denken, soms kijk je er net anders tegenaan O:)

Dubbele longe heeft denk echt meer met gangen te maken en persoonlijke voorkeur, ik heb er zelfs last vast bij het uitstappen aan lange teugel namelijk dat ik m bij iedere stap vind schokken :? Vind zelf ook wel dat dressuur en western in basis overeen moeten komen, doel is toch om die rug op de juiste manier te gebruiken, en dan bepaalt de bouw van het paard in hoeverre wat mogelijk is :=

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 14:23

Maddy_Paola schreef:
Wauw hele kleine beentjes dus, moeilijk om dan goede bescherming te vinden ja, is de bescherming echt nodig voor hem, voor 'heel' zn been of gaat het alleen om de kogel? Als het alleen om de kogel gaat zou dan het een optie zijn om strijklap model peeskap te proberen? Als je begrijpt wat ik bedoel _O- probeer even mee te denken, soms kijk je er net anders tegenaan O:)


Ik weet welke je bedoeld, ik heb ze voor zijn achterbenen, daarvoor al net iets te groot dus voor past al helemaal niet. Ik denk dat ik zo'n beetje alle soorten beenbescherming inmiddels al geprobeerd heb in verschillende merken maar als het past dan is het te warm en als het koel genoeg blijft dan past het niet.
Hij heeft ook niet echt kleine beentjes hoor, maar C-pony's zijn heel lang niet populair geweest en dat zie je ook terug in beschikbaarheid van materiaal. Kinderen gingen vroeger van B pony naar een D pony want die ging langer mee, dan konden ze er lekker in groeien. Maar net als bij paarden die steeds groter moeten zijn zie je die shift ook bij de pony's en wordt de C weer steeds populairder over de B. En dat zie je langzaam aan ook weer terug in de beschikbaarheid van materiaal. Zo waren dekens in zijn maat vroeger niet aan te komen. De kwalitatief goede merken gingen vanaf maat 175 en de ponymaten tot 155. Dekens met doorlopende maten zijn doorgaans veel mindere kwaliteit en hebben een slechtere pasvorm. Ik heb jarenlang mijn dekens uit engeland moeten importeren omdat daar meer rekening met de pasvorm en beschikbaarheid voor dit type pony's werd gehouden. Gelukkig zijn die de laatste jaren ook gewoon steeds meer hier beschikbaar maar het heeft heel lang geduurd voor ik goed passende dekens vond. Met alles eigenlijk, maar de meeste kwaliteit en pasvorm problemen heb ik opgelost door het zelf te maken en dat ben ik met beenbeschermers nu ook gewoon aan het doen :Y) .

Maddy_Paola schreef:
Dubbele longe heeft denk echt meer met gangen te maken en persoonlijke voorkeur, ik heb er zelfs last vast bij het uitstappen aan lange teugel namelijk dat ik m bij iedere stap vind schokken :? Vind zelf ook wel dat dressuur en western in basis overeen moeten komen, doel is toch om die rug op de juiste manier te gebruiken, en dan bepaalt de bouw van het paard in hoeverre wat mogelijk is :=


Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens, ja de basis is vrijwel hetzelfde en paard moet ongeacht discipline correct lopen maar je wil toch voorbij de basis trainen. Ik weet dat veel mensen longeren enkel als basistraining zien en er ook niet veel meer mee kunnen maar ook dit kun je verder opbouwen waar je wel degelijk verschil gaat zien tussen de disciplines, net als onder het zadel.

Gangen hebben imo minder invloed op dubbele longe dan de bouw. Beweging in balans brengen is makkelijker dan de bouw in balans brengen, de een sluit het ander niet uit en er spelen meer factoren mee. Maar om dat goed uit te leggen moet ik een heel boek schrijven met illustraties erbij, ik ben heel slecht in korte uitleg geven. Misschien niet eens zo'n gek idee :') . Vroeger vond ik longeren ook echt stom en saai maar dankzij Lodewijk ben ik me er veel meer in gaan verdiepen en nu is het niet meer alleen saai rondjes lopen, hij wordt er nu ook altijd lekker fanatiek van, ikzelf ook :))

Maar neem bijvoorbeeld jouw paard met lange teugel. Dat het bij iedere stap schokt geeft al aan dat er iets niet in balans is. Is het je paard of je teugels? Of misschien beide? Hoe lang heb je je teugels? Heeft hij meer lengte nodig? Hoe zwaar zijn je teugels? Hoe soepel? Allemaal dingen die meespelen voor een goede balans zonder schokken.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:47

Hoe gaat het nu met jullie?

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 14:26

Hij houdt het spannend, nooit saai met die pony := . Er zijn ondertussen 3 nieuwe paarden in de kudde gekomen (waarvan 1 oude bekende, maar ze lijken elkaar niet echt te herkennen ofzo, wel jammer, ze waren vroeger dikke vriendjes).

Als eerste kwam deze tank erbij:
Afbeelding

Hij heeft meteen de leiding van de kudde overgenomen, wat hij wel fijn doet. Eigenlijk is hij gewoon een grote Lodewijk, nergens echt bang voor, vind alles wel best als er maar genoeg eten is. Dus die twee samen ging meteen wel goed.
Alleen is er de eerste nacht met z'n allen (ze staan eerst een tijdje naast elkaar om kennis te maken) toch wat commotie geweest en dat in combinatie met de eerste flinke regen in lange tijd heeft ervoor gezorgd dat Lo het ijzer van zijn bokhoef eraf had getrapt, inclusief stukken wand.

En om het nog vervelender te maken was de smid precies die dag vertrokken voor een paar dagen. We hadden al wel een afspraak staan voor een week later omdat hij toch nieuwe ijzers moest maarja, een week zonder ijzer/zooltje, dat is eigenlijk geen optie. Maar geen smid die zich zomaar aan die hoef gaat wagen natuurlijk, er is al een tekort aan goede smeden en om dan even tussendoor zo'n lastige probleem hoef van een ander te beslaan...
Gelukkig ben ik ondertussen al pro ducttape hoefschoenen knutselen. Dus alle afgebroken stukken eraf gevijld, straal en ballen van de hoef ingesmeerd met hypozin om goed droog te houden, hoef volproppen met watten, vetwrap erom en dan de ductape 'schoen' erom plakken. En alles om de dag vervangen. En dat hield wonderbaarlijk goed, zonder dat hij kreupel ging lopen en zonder zijn wand verder kapot te lopen, langste wat hij zonder ijzer en zonder kreupelheid heeft gered tot nu toe!

En dat ziet er dan zo uit :+ :
Afbeelding


Maar helaas, het was toch weer even teveel geweest, nieuw paard in de groep met bijbehorende onrust, zonder ijzer, en dan weer flink corrigeren omdat hij weer ontzettend stijl was gegroeid dus na de smid is hij weer bevangen geworden. Wat op zich niet heel vreemd is voor hem en 'normaal' is de warmte en pulsering na een weekje weer weg maar dit keer bleef hij er weer in hangen en was hij in draf wel erg gevoelig en dat is zijn normaal niet -O- . Uiteindelijk heeft dat nog een week of 3 geduurd wat dus betekend dat hij weer ruim een maand zo goed als stil heeft gestaan.


In eerste instantie had ik hem tot september gegeven om weer goed te lopen, dat heb ik al uitgesteld naar oktober. En toen was het dus ineens oktober... Zonder dat we echt daadwerkelijk grote vooruitgang hebben kunnen maken. Vorige week weer rustig aan gaan gekeken hoe hij liep, en hij liep wonderbaarlijk genoeg best goed! Dus toen pas echt definitief besloten dat we de winter toch gaan proberen! Al die tijd heb ik toch wat in spanning gezeten want ik weet dat als hij slecht de winter in gaat dat we dan de hele winter aan het klooien zijn maar hij was ondanks alles toch wel weer fit genoeg om het toch aan te gaan *\o/* .


Alleen daarna wel weer iets te hard van stapel gelopen, afgelopen vrijdag wat te fanatiek aan de dubbele longe gewerkt denk ik, hij was zo blij en enthousiast, maar zaterdag (toen de laatste 2 nieuwe paarden de groep in gingen) liep hij ontzettend verrot. Gisteren wel weer beter gelukkig.
Normaal rond deze tijd staat hij ook al geschoren onder een deken maar het was nog droog en ik wilde kijken of ik het zo lang mogelijk kon rekken zonder deken. Alleen heeft het vorige week ook best flink gewaaid en hij heeft wat regenbuien over zich heen gehad, hoewel hij dan wel in de stal gaat staan maar de kou slaat snel op zijn spieren dus ik vermoed dat dat er ook wel wat mee te maken heeft gehad want zó hard hadden we nou ook weer niet gewerkt.

Dus morgen ga ik hem wassen, woensdag scheren en dan kan hij zijn deken weer op. Hij vind het altijd heerlijk als zijn wintervacht eraf gaat, weg met de kriebels en hij heeft een hekel aan de wind dus deken vind hij ook altijd heel fijn, hoe bedoel je verwend :') .
De behandelingen hebben door alles wel even moeten wachten, het is zo lastig om alles rond mogelijke hoefbevangenheid triggers te plannen, maar het bewijst iedere keer weer dat het wel echt nodig is. En nu is alles weer wat stabieler dus kunnen we hopelijk snel weer verder.

Mentaal zie ik ook weer een opleving bij hem. Na het verlies van Alto was hij echt eenzaam en alleen. Daarna zag ik de eenzaamheid wegtrekken en accepteerde hij dat hij gewoon alleen was. Hij zocht heel weinig contact met de andere paarden, ook met de nieuwe tank niet. Hij hoort er wel bij maar koos er vaak zelf voor om zich meer af te zonderen en was daar ook tevreden mee. Maar het laatste nieuwe paard, dat is de eerste keer sinds januari dat ik Lodewijk weer actief contact zie zoeken. Heel fijn om te zien! Nu moet het nieuwe paard zelf nog even settelen maar hij heeft wel de vibe waarvan ik weet waar Lo van houdt dus ik denk dat hij daar wel weer een nieuw maatje in kan vinden.

We zijn er dus nog steeds nog lang niet maar hij blijft beetje bij beetje weer wat beter worden worden. Hij is iig nog niet uitgevochten <3
Afbeelding

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Re: [VOLG] De 9 levens van Lodewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:36

Knappe Lodewijk,
Een heerlijk dier maar wel met een hele historie zo als ik hier lees.
Ik duim hard voor je dat hij er gewoon weer bovenop komt het is jullie gegund.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 20:42

Dat ik zelf nog niet helemaal grijs ben snap ik ook niet. Nog geen 2 weken na de vorige update en alweer een hoop gebeurd.

Nadat ik Lodewijk geschoren had was hij idd weer wat levendiger, hij is altijd zo blij als die vacht eraf is. En om het mezelf ook nog een beetje leuk te maken maak ik ieder jaar weer een echte my little pony van hem, dit jaar zijn we voor star wars billen gegaan :=

Afbeelding
Afbeelding


Hij loopt (en rent) dus weer wat actiever rond en ik heb hem weer echt fysiek contact zien zoeken met het laatste nieuwe paard. Nu al een aantal keer gezien dat ze elkaar passeren op de track, even naast elkaar stil staan, elkaar op de schoft kriebelen en vervolgens lopen ze weer vrolijk verder waar ze heen gingen, geen gebijt of irritaties gewoon heel lief, voor het eerst in 10 maanden dat hij dit weer doet met een ander paard <3

Alleen het schudden werd ineens weer heel erg wat beweging ook in de weg staat dus maandag is de cranio sacraal therapeut weer geweest.
Links voor de behandeling, rechts de dag erna:
Afbeelding
Beide terwijl hij staat te suffen en met oogontsteking maar wel fijn om het verschil te zien na 1 behandeling. De oogontsteking kwam afgelopen weekend opzetten (andere oog was erger, die heeft een roze ooghoek en is altijd gevoeliger, vooral met koude wind) dus daar heb ik maandag ook meteen een zalfje bij de veearts voor gehaald wat gelukkig goed werkte want het is nu al zo goed als over.

Dinsdag de dag na de cranio was hij enorm knuffelig, dat is hij normaal echt niet maar hij wilde alleen maar bij me staan, legde steeds zijn hoofd in mijn armen en viel zo in slaap. Soms is hij ook niet bij me weg te slaan als hij ergens pijn heeft maar dit was echt heel zen <3 .

Dus gisteren vol goede moed naar stal, waar zijn ogen er al flink beter uitzagen, neus en kaken ook nog steeds mooi zacht. Maar nu ineens weer dikke warme achterbenen |o . Sinds hij een paar keer einschuss heeft gehad lopen zijn benen wel vaker wat vol als hij niet voldoende beweegt maar dit was wel heel erg. Na een stukje wandelen, wat zonder masker helaas toch nog niet goed ging en het hoofdschudden erg werd getriggerd door de koude wind, waren zijn benen wel iets dunner en zachter en nog even gekoeld met water verbeterde ook iets. Maar dit is toch wel weer anders dan zijn 'normaal' als hij dikke benen heeft wanneer hij te weinig heeft gelopen. Maar een van de andere paarden die ook snel stalbenen heeft (ookal hebben we een paddock paradise :roll: ) had ook precies ineens dikke benen dus waarschijnlijk hebben die gewoon met z'n tweeën heel de nacht samen stilgestaan bij dezelfde voerplek, doen ze wel vaker helaas, we hebben 1 voerplek die de meeste paarden te spannend vinden bij bepaalde windrichtingen, en deze twee dus niet.
's Avonds voor de zekerheid nog een keer geweest, als het dan nog hoger opgelopen was kon ik de veearts nog bellen. Maar ze waren gelukkig niet dikker maar ook niet dunner. Na het stappen wel weer wat dunner en nu mijn (nieuwe) icepacks mee om te koelen ipv water wat ook wel goed ging.

Vandaag zelfde verhaal, nog steeds wat gevulde benen maar niet erger of minder dan gisterenavond na het stappen, maar iig niet meer warm. Even gelongeerd en hij liep heerlijk soepel. Benen waren daarna weer dunner gelukkig en ik had mijn icepacks weer mee. En dan kom je weer op het probleem dat er geen ponymaten voor dit soort producten verkocht worden. Op zich vallen ze wel mee om zijn achterbenen, en ik vond het eigenlijk wel handig dat ik zijn voorbenen van knie t/m hoef zo kon koelen want in de winter is het met water buiten best vervelend.
Afbeelding
Alleen zulke grote dingen om zijn achterbenen vind hij blijkbaar toch niet zo leuk. Gisteravond ging dit nog goed maar vandaag had ik hem los staan en besloot hij na 1 stap met zijn achterbeen dat dit toch wel rede voor grote paniek was, het zag er best grappig uit zo hopsend als een konijntje en ik had hem gelukkig vrij snel weer kalm met 4 benen op de grond, maar niet voordat hij zijn icepacks lek getrapt had, er 1 af had gekregen en dat been vervolgens het hek in ramde, morgen maar even aankijken of zijn been weer nog dikker zal zijn, heb iig nog even extra gestapt en met water gekoeld erna maar pff, die pony maakt het zichzelf soms ook niet echt makkelijk :\ .

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] De 9 levens van Lodewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:54

Wat een verschil die hoofdfoto! Kan het niet zo zijn dat door de cranio behandeling hij zijn afvalstoffen niet kwijt kan, dat daarom zijn benen oplopen?

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 21:23

Ja wellicht ook een combinatie, zelden is het 1 ding bij hem. Hij is natuurlijk al een aantal keer bevangen geweest doordat er teveel afvalstoffen vrij kwamen, vorig jaar ook een keer hele schijven op zijn schouders na de behandeling omdat het daar bleef hangen. Je zou er bijna niet meer aan beginnen maar het verschil op de foto zegt denk ik wel genoeg, hij heeft er echt heel veel baad bij.

Ze had ook brandnetel aangeraden wat zou kunnen helpen voor zijn oogontsteking, dus ik heb heel fanatiek heel veel brandnetels langs de randjes gesnoeid en hij en die merrie met de dikke benen eten dat graag dus dat heeft misschien ook weer wat teveel los gemaakt. Ik laat het hem wel weer gewoon zelf plukken, dan eet hij kleinere beetjes, hij was ze al een tijdje zelf vers aan het plukken. Blijf het mooi vinden hoe ze zelf altijd de juiste plantjes kunnen uitkiezen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [VOLG] De 9 levens van Lodewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:42

Knappie is het toch ook en gaaf die figuren op z'n billen! Die cranio foto is wel echt verschil van dag en nacht, van strak en boos, naar ontspannen. Vooral ook de neusgaten.

Fijn dat het zo helpt, maar never ending story sat je ook na zo'n behandeling weer verder gaat in de zorgen door dikke benen. Snap dat je met zijn verleden gelijk zorgen hebt. Wel fijn dat het iets minder lijkkt na wandelen en koelen. Misschien idd afvalstoffen na zo'n behandeling? Combinatie met weer warmer weer? Lastig hoor. Hopelijk trekken ze weer snel weg.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 12:15

Oh warmer weer is idd ook wel een goede! Lo en die merrie zijn ook precies de enige die met deken op staan en met de zon erop kan dat wel echt warm worden nu. Vorige week toen het niet zo waaide heeft hij overdag ook nog zonder deken gestaan terwijl hij net geschoren was, heerlijk weer.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 23:20

Nadat het na de laatste update beter ging had ik me voorgenomen om iedere week de vorderingen te delen. Dus uiteraard ging alles weer de mist in :roll: .

Het begon dus goed, ik besloot op een zondag onze wandelroute te verlengen, voorheen gingen we op zondag altijd een lange wandeling of buitenrit van 2 à 3 uur maken en dat missen we beide. Maar het recreatiegebied is een half uur heen, en terug, langs een saaie lange rechte weg dus we zijn dan sowieso al ruim een uur onderweg. Maar we hebben het afgelopen jaar nog niet verder dan 50 minuten gewandeld omdat dat nog niet helemaal goed ging met zijn kogel. De laatste paar keer ging dat wel beter, het was mooi weer dus ik heb het er gewoon op gewaagd, kleinste rondje 1,5 uur totaal. En dat ging goed! Zodra hij door had waar we naartoe gingen werd hij meteen enthousiast. Iets té, vooral toen we het hek van het gebied door waren, toen kwamen er wat rare sprongen, steigerende huppels en vreugde bokjes uit (en geschokte geluiden van andere wandelaars terwijl ik alleen maar kon lachen, blij dat Lo zo blij was <3 ). Tussendoor hebben we voor de zekerheid nog maar een korte pauze ingelast maar ook de terugweg ging goed, een beetje moe, maar zonder struikelen *\o/* . Planning was om het weer op te pakken en ieder weekend weer op pad te gaan.

Maar daar stak corona een stokje voor. Die avond deden mijn longen pijn, ik dacht dat het van de wandeling was maar de dag erna werd het erger, en erger met hoge koorts. Zo lang weten te vermijden, ik ben al longpatient dus ben al die tijd al heel voorzichtig geweest. Helaas andere mensen steeds minder. Een paar dagen na mijn positieve test had ik mijn volgende vaccinatie moeten halen, dubbel zuur. En ik was helaas ook niet voor niet zo bang om het te krijgen, ik heb nog steeds erg last van mijn longen dus mag zelf ook weer door de mallemolen :\ .

Lodewijk had dus even vakantie toen ik ziek was, zijn verzorgster is eind die week nog wel een keer extra langs gegaan, ze wilde hem longeren maar ze twijfelde of hij wel ok liep dus ze vroeg heel verstandig of een stalgenoot even mee wilde kijken. Die stuurde mij vervolgens weer een filmpje, maar niet heel duidelijk te zien of het kwam omdat hij te langzaam liep en stijf was van bijna een week niet bewegen, of dat hij echt kreupel was.
Gelukkig was mijn koorts de volgende dag eindelijk zo goed als weg dus ben meteen zelf gaan kijken, en ja hoor, hartstikke kreupel :\

De dag erna weer 40 graden koorts maar dacht een dagje extra rust kan vast geen kwaad. De dag daarna ben ik wel weer geweest en hij liep nog slechter. Kon niet duidelijk plaatsen waar hij kreupel was, alles voelde ok, ik mocht overal aankomen, niets raars te zien, welk been was ook niet helemaal duidelijk en hoe lang hij al kreupel was wist ook niemand. Dus toch maar de veearts gebeld, ik dacht natuurlijk gelijk aan die kogel. Maar de artsen die hem behandelen waren er die week niet, in overleg met de aanwezige arts moest hij op stalrust met metacam. Als hij in 2 à 3 dagen niet verbeterde zou zij alsnog langskomen, bleef het hetzelfde kon de vaste arts de week erna meteen komen met röntgen- en scanapparaten ed. Alleen is echt stalrust natuurlijk geen optie, dat trekt hij niet. Dus hij mocht gewoon in de groep blijven. Normaal is dat ook helemaal geen probleem, dit keer helaas wel.

De volgende dag kon hij bijna niet meer lopen. En nu heel duidelijk aan zijn andere been dan die van de kogelblessure. Zo extreem kreupel en dwars door de metacam heen dan denk ik meteen hoefzweer, dat heeft hij sinds de bevangenheid ook vrij regelmatig gehad, alleen nog niet eerder aan dat been. Hoefsmid gebeld, die kon die dag niet meer maar bij een zweer heb ik liever de smid dan de veearts dus nog niet de veearts gebeld. Wel een schuilstal met een uitloopje afgezet zodat hij toch een soort van boxrust kon hebben zonder opgesloten te hoeven worden.
De volgende dag ging het meteen beter, dan toch geen hoefzweer dus de smid weer afgebeld. De kreupelheid leek vanuit zijn knie of bovenbeen te komen, die hadden we nog niet op de lijst staan :roll: . Ik denk een trap van een ander paard gehad of uitgegleden, de grastracks waren erg modderig en die hebben we ook meteen afgesloten toen Lo weer terug bij de groep mocht.

Hij heeft een week apart gestaan, pijnstillers afgebouwd, stappen opgebouwd en vrije beweging in de groep opgebouwd.
Nog een week alleen gestapt en dat opgebouwd, wat stapoefeningen aan de lange teugel en eind van de week aan de longe en rustig aan gekeken hoe hij in draf liep. Gelukkig bleef hij goed lopen *\o/*

Vorige week zijn we dan ein-de-lijk weer onder het zadel begonnen. Zijn verzorgster heeft nu 3x gereden, superleuk, zelfs Lodewijk was gemotiveerd. Zij heeft door Lo zijn blessures natuurlijk ook al maanden niet gereden en door school kon ze ook geen andere lessen meer rijden. Dus ze kunnen mooi samen opbouwen. Zelf ben ik momenteel (nog) iets te zwaar voor hem dus ik blijf er voorlopig nog even naast.
En ook leuk; verzorgmeisje wilde graag vanuit het zadel zelf een hek open maken om erdoor te gaan. Dus de volgende les heb ik haar geïntroduceerd met western trail, totaal anders dan de standaard manegelessen en ze vond het heel erg leuk. Dus we gaan gewoon een echte cowgirl van haar maken :Y)
Gisteren de 3e les, dat werd een kleine rodeo, inclusief val, op typische Lodewijk wijze in slowmotion :') , gelukkig heeft ze zich niet bezeerd en is gewoon weer opgestapt en door gegaan. We hebben deze les meer aandacht besteed aan rechtrichten wat ook hard nodig is.

En vandaag weer een heerlijke wandeling van 2 uur gemaakt, ging erg goed, hij was superblij. Af en toe boos dat hij niet mocht rennen met wat rare sprongen als gevolg en hij is een stuk of 6 keer midden op het ruiterpad ter aarde gestort om uitgebreid in het vieze zand met rotte blaadjes te rollen _O- . Maar erg fijn om de draad weer een beetje op te kunnen pakken. Een half jaar geleden had ik dit echt niet meer verwacht. Of zelfs 3 weken geleden niet met zijn rare fratsen. Hij houdt het spannend :roll:

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [VOLG] De 9 levens van Lodewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 00:32

Oh wat balen van de corona en dat je er nog last va hebt. Beterschap!

Weer even schrikken die kreupelheid. Net weer zover dat jullie je oude rondje konden doen, en dan dit. Gelukkig lijkt dat nu weer open. Hopelijk kunnen jullie lekker blijven opbouwen nu!

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:47

'Even' alleen jouw posts gelezen TS, ten eerste; wát een leuke pony zeg. Ik hou echt van die 'aparte' aftekeningen. <3 Maar pff wat een verhaal zeg, niet normaal... Wel echt enorm goed om te lezen dat je dit topic opende onder het mom van het einde is nu echt in zicht, en dat het nu dus weer zo goed gaat. Ook wel kenmerkend voor jullie verhaal denk ik. Letterlijk ups en downs. Hopelijk blijf je updates plaatsen, want hoe dan ook snap ik helemaal dat je verliefd op hem bent geworden!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 17:47

Te vroeg gejuicht -O- .

Een week na de laatste post kwam de hoefsmid, zoals niet vreemd daarna hoefbevangen, of iig het geïrriteerde voorstadium met warme hoefjes en pulsering. Week stappen en koelen, 1,5 week had me ook niets verbaasd met de blessure in het achterhoofd en metacam wat een aanslag op zijn lijf is. Maar na een week was de pulsering eigenlijk enkel erger en hij begon zijn voeten te ontlasten. Hij kwam er niet alleen uit dus ik heb hem aan de metacam en ascal gezet. Na een paar dagen nog geen verbetering en toen heb ik hem apart gezet met geweekt hooi.

Hij verbeterde snel en was stikchagrijnig dat hij apart moest want hij voelde zich prima, na een aantal dagen was de pulsering al weg en heb ik snel de medicatie afgebouwd en hooi weer opgebouwd zodat hij (eigenlijk te snel) de kudde weer in kon. Hij had nog geen stap kreupel gezet op dat moment.

Toen kwam de vrieskou, dat is het punt waarop het voorgaande jaren steeds fout ging en waardoor ik hem perse goed wilde hebben voor de winter want, zoals nu dus weer blijkt, als hij niet optimaal de winter in gaat dan gaat het fout.

De pulsering en warme hoeven kwamen terug, ascal was ik hem zodra het vroor alweer bij gaan geven omdat ik weet dat de kou doorbloedingsproblemen geeft en zeker na alles wat er afgelopen paar maanden is gebeurd.
Hij ging steeds slechter lopen, maar dan ga je toch weer twijfelen, loopt hij slecht doordat hij pijn zijn hoeven heeft of heeft hij pijn zijn voeten omdat alles bevroren is? Ze liepen allemaal niet lekker door de bevroren paddock. Maar lang hoefde ik niet te twijfelen, afgelopen zaterdag liep hij echt kreupel op vlakke ondergrond. Zijn nek was ook enorm dik, die sukkel stond ook vrolijk heel de week de inmini bevroren grassprietjes langs de track te eten dus dat helpt ook echt totaal niet mee |o . Weer de schuilstal omgebouwd tot noodstal, dit keer wilde hij er maar al te graag weer in, hij voelde zich echt niet fijn.

Ik had meteen nadat hij er de eerste week niet uit kwam al een afspraak voor aankomende vrijdag gemaakt met zijn therapeut. Weer even doormeten met de lecher, ik heb wel een sterk vermoeden waar de grootste problemen zitten maar het werkt fijner bij hem om ze op deze manier beter gericht aan te kunnen pakken.

Alleen dat hij er nu ook kreupel bij is zit me echt niet lekker dus morgen komt de veearts nieuwe röntgenfoto's maken. De vorige keer dat hij er met dieet en medicatie niet uit kwam bleek een openteenijzer de beste oplossing, maar ook dat is niet iets wat ik er zomaar onder wil laten zetten zonder eerst zeker te weten wat er van binnen speelt.

Hooi is wel echt weer een ding, we hebben echt prachtig hooi wat aan alle eisen voor paardenhooi voldoet; stofvrij, uitgebloeid, mooie structuur, frisse geur en kleur, alleen voor Lo dus net teveel suiker als hij stilstaat, als hij gewoon voldoende beweging krijgt denk ik dat hij het wel trekt.
Nu heb ik achterin een schuur nog oude kleine baaltjes van september vorig jaar gevonden, waren toen de laatste restjes gras, hele fijne te zachte structuur, oogt heel muf, niet echt paardenhooi. Maar het lijkt er altijd op dat hoe slechter het hooi eruit ziet hoe beter Lo het erop doet >;) . Dus die voer ik nu en dan mix ik er wat van het mooie hooi doorheen voor de structuur. Dat lijkt tot nu toe goed te gaan, zijn nek is igg weer mooi dun, de pulsering minder hevig en hij is weer blij.

Het is dus nog even de veearts afwachten morgen maar ik durf wel voorzichtig te zeggen dat hij er denk ik wel weer bovenop zal komen, het is niet zo slecht als een paar jaar geleden en ik zie meteen vooruitgang als ik bepaalde factoren wegneem. Voordeel van al zoveel ervaring met hem hebben hiermee, we weten waardoor het komt en hoe het op te lossen, ik hoop alleen dat de schade van binnen niet te erg is geworden.

En als je dan niet kan lopen dan moet je maar stilstaand model spelen om je medicijntjes te verdienen :Y)
Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [VOLG] De 9 levens van Lodewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:47

Ach wat naar dat hij toch weer slechter gaat.... En dan zijn al die extra factoren als vrieskou gewoon echt ruk en kan je zo weinig aan doen... Ik duim op goed nieuws morgen.

Die foto is wel echt heel leuk <3

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 13:34

Dankjewel!

De röntgenfoto's waren gelukkig ok, kanteling was vrijwel hetzelfde, wel kleine hoedenrand, de vorige keer was ook al te zien dat de punt wat onrustig was en nu dus een duidelijk randje. Het lijkt er niet op dat hij er echt last van heeft.

Hij vond de kogel die ingespoten was wel wat gevuld, al gebeurd dat imo altijd zodra hij pulsering heeft, dan voelen beide kogels wat dikker en die van de bokhoef blijft altijd langer pulseren, dus die blijft ook langer wat dikker. Maar daar moeten we misschien nog een keer naar kijken als hij weer beter is, veearts voelt dat toch beter als ikzelf.

Wel toch meteen maar bloed afgenomen om op cushing/ppid te testen dus daar morgen waarschijnlijk de uitslag van.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 15:31

De PPID uitslag was natuurlijk weer typisch Lodewijk; Iets verhoogde waarde, 34, onder 28 is nu normaal, dus niet dat je nu zegt oh die moet meteen aan de medicatie maar goed is het ook niet. Omdat hij wel vaker heftig reageert op medicatie gekozen om nog geen prascend te geven. Wel afgesproken dat als hij nog een keer in de bevangenheid blijft hangen dat we er alsnog mee gaan starten en sowieso in het najaar nog een keer testen.

Cranio is ook geweest, alles weer lekker los gemaakt, mooi op tijd want met de koude wind en regen stond hij ineens gigantisch te schudden. Alleen de lecher meting hebben we niet gedaan omdat hij nog op metacam staat/stond dus dan geeft dat geen goede resultaten, maar lever comp kunnen we iig wel vast mee beginnen als hij van de medicatie af is. Overduidelijk dat zijn lever wat hulp nodig heeft en dat spul reageert hij wel goed op.

Wat helaas niet mee werkt is dat meneer zich te goed voelt dus hij is een paar keer 's nachts ontsnapt of duwt zich gewoon door de draadjes heen en staat vervolgens alsnog met de andere paarden mee te eten waardoor zijn voeten vervolgens weer slechter voelen. Ik ben dus steeds de boel aan het verbouwen in de hoop dat hij zich er niet weer een weg doorheen wurmt, balen want hij had al van de medicatie af kunnen zijn, gisteren wel begonnen met afbouwen, hij moest eigenlijk maandag al van de metacam af zijn van de veearts.

Ik wil hem tot het voorjaar wel apart houden zodat ik zijn voer beter reguleren en zorgen dat hij weer tegen een stootje kan. Gelukkig mocht ik een klein zandpaddockje voor hem maken naast de plek van de paarden. Ik moet alleen nog een andere schuilstalletje voor hem maken zodat er helemaal geen draadjes tussen hem en de anderen zijn, alleen hekken.

Afbeelding
Lekkere houtje-strotouwtje boerderij :') , maar hier is zijn privepaddockje, niet heel groot, 4 x 4,5 à 5m , maar alles beter dan een opgesloten stal. Hij heeft nu een uitloopje naar de helft van de gezamelijke schuilstallen op de achtergrond, dus totale plekje is wel groter. Alleen werkt dat dus niet helemaal en ook al gebruiken de andere paarden de schuilstal alleen als poepplek is maanden een stal minder voor de rest ook niet helemaal eerlijk natuurlijk. Vorige keer voor langere tijd apart hadden we minder paarden dus toen maakte het niet uit. Ik hoop nu links buiten beeld een stalletje met een klein loopje neer te kunnen zetten. Daar lopen in de zomer de koeien dus tot maart/april zou hij daar niemand in de weg staan en moet voldoende tijd zijn om hem weer genoeg reserves te geven. En langs de twee hekken kan hij contact houden met de rest, waar ze goed gebruik van maken want Lo staat steeds flink te bekvechten met de andere jongens :))

En natuurlijk kan hij af en toe ook gewoon met ze lekker los, maar dat moet even wachten. Dit was vorige week het resultaat:
Afbeelding
Dat is dus wat een kreupele hoefbevangen Lodewijk doet :+ , rennen, springen, vliegen, bokken. Helaas meteen een dikke kogel maar ach, hij was superblij en kon lekker zijn energie kwijt op rust staat hij verder toch al.

Al met al, niet goed, maar ook niet slecht en vooral een pony die zich ondanks alles goed in zijn vel voelt.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:54

Zon lichte verhoging van de waarde kan ook door pijn en stress komen. Verstandig niet naar de medicatie te grijpen nog. Mijne was ook eens verhoogt, maar bij een later moment was ze weer goed. Geloof dat de da toen zei dat tot de 100 een 'grijze zone' was. Mijn merrie zat toen on de 60 en was het advies nog niets te doen en later te checken.

Hij is wel heel blij, mooie sprongen. Zolang dat nog gaat.... En fijn dar hij zo'n stukje naast de rest heeft. Nu alleen nog achter de draadjes proberen te houden :P

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 01:04

Oh dat klinkt wel logisch natuurlijk, door pijn en stress. En heel fijn om te horen dat die waarden dan ook weer omlaag kunnen, het voelde een beetje als nog een tikkende tijdbom erbij, gaat het omhoog of blijft het hetzelfde, wist niet dat het ook weer naar beneden kon. En superfijn dat het bij jouw merrie weer gezakt is! Stelt ook wel weer gerust dat dat daadwerkelijk mogelijk is.