Pret met Pardal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwiaa

Pret met Pardal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 11:07

Pardal is nu een halfjaartje in België en dat verdient toch eens een fototopic, niet? :D

Een deel van jullie heeft mijn zoektocht gevolgd via het topic wie gaat er op zoek naar een paard, en het was zeker niet makkelijk.
Ik wist niet zo goed wat ik wou, ik ben een heel onzeker persoon en ik ben sowieso slecht in het nemen van beslissingen.
Laat zo'n geval maar eens een paard kopen. :Y)

Na veel wikken en wegen en een aantal warmbloeden te testen, toch geluisterd naar dat stemmetje dat ik wel ECHT een Iberische wou <3
Dan maar wat vooroordelen op wedstrijd. Niet dat ik vind dat deze paarden minderwaardig zijn, maar helaas heb ik toch al regelmatig niet zo'n fijne opmerkingen gehad over mijn dressuurambities die ik zou opgegeven hebben door dit type paard te kopen, beest is nog niet eens zadelmak. :+
We zullen wel zien of ze gelijk hebben ( :x ), maar voor mij staat plezier sowieso voorop en dan moet je gewoon doen waar je hart ligt!

Pardal komt uit Portugal. Ik ben op eigen houtje naar daar gegaan en heb daar, via onder andere tips van bokt, een aantal fokkers bezocht. Ik heb met de meeste (nog steeds) een goed contact en vond het zeker een fijne ervaring. Degene die me meteen het meeste aantrok was Pardal. Ik had wat foto's gemaakt, gewoon klik klik met de telefoon op de poetsplaats, heel blij doorgestuurd naar vriendinnen, kreeg ik een Oei! terug. Haha. Ik had echt hele slechte foto's gemaakt maargoed je gaat dan toch wel twijfelen of je nu echt zo verblind was toen je hem in het echt zag, of dat je gewoon een sh*tfotograaf bent :+ Maar nu, halfjaar later toch nog altijd heel blij met mijn keuze :D Het begin ging zeker niet van een leien dakje, had alles toch wel zwaar onderschat! En groen als gras, en hengst, en een gigantische reis achter de rug en een onzekere eigenaar die plots aan alles en vooral zichzelf gaat twijfelen. Gelukkig is hij intussen 180 graden gedraaid, hij had eigenlijk gewoon tijd nodig, en ben ik er heel wat geruster in dat het allemaal wel goed komt.

Wat een uitleg! Hier eindelijk de foto's <3
Het is een beetje een samenraapsel van het afgelopen halfjaar en ik heb een shoot laten doen door de getalenteerde Eligrafy

Hij kon niet meteen naar huis komen omdat het paspoort nog in orde gemaakt moest worden, dus ik kreeg met Kerstmis onverwacht deze foto <3
Afbeelding

Toen hij hier was natuurlijk meteen wat foto's gemaakt. Wat opviel was dat hij altijd zo ver met zijn benen onder zijn lichaam stond. In mijn hoofd ging het dan van: heb ik nu echt een paard gekocht dat zo ruk in elkaar steekt :') Maar denk dat het ook onzekerheid was, hij wou zo min mogelijk plaats innemen denk ik, het sukkeltje.
Afbeelding

Maar een lief hoofdje heeft hij altijd gehad <3
Afbeelding

Een maand of twee later, stond hij intussen op de wei, en dat heeft zoveel gedaan!
Afbeelding

Ik wou gewoon wat random graasfoto's maken maar de buurvrouw had de was opgehangen *D
Afbeelding

Eens met zonsondergang de camera meegenomen, zo blij met deze foto, mijn drie knapperds bijeen _/-\o_
Afbeelding

Happy pony :D
Afbeelding

Intussen gaan we ook wat aan de hand wandelen. Het zál een braaf wandelpaard worden zei ik, maar stiekem was hij dat eigenlijk al gewoon al!
Ik wil dan wel dressuur rijden maar afwisseling is belangrijk vind ik.
Afbeelding

En dan om af te sluiten enkele foto's gemaakt door Eligrafy! Waar ik heel blij mee ben!

Afbeelding

Ik ken helemaal niets van grondwerk, dus heb les genomen en we doen nu op het gemakje wat kleine oefeningen zoals voorhand verplaatsen, desensibiliseren, achteruit, respect voor je ruimte etc. Misschien niet handig om aan een jong paard te beginnen als je er niets van kent maargoed, je moet het ooit leren he :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :wave:

Captain

Re: Pret met Pardal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:11

Wat een prachtig dier.. <3 <3 <3

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:23

Sjow die is mooi!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 11:56

Dankjewel!

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:01

Jeetje, die is mooi <3

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:15

Ik kan me goed voorstellen dat je daar verliefd op bent geworden. Wat een hunk! :~

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:20

Ik wist al dat hij mooi was, maar hij is werkelijk prachtig uitgezwaard :wow: <3

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:24

Wat een plaatje.
Heel mooi hoe je het oppakt en hem de tijd ook geeft voor alles daar heb je straks alleen maar profijt van.

Geniet nog heel lang van deze knappe man.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 14:20

Princequillo: haha ja hé! Maar het was toch vooral voor zijn lieve wijze blik waar ik als een blok voor viel <3

Tarzan: echt, ik sta er zelf van te kijken. In de eerste maanden dacht ik echt no way dat ik daar ooit op ga zitten, zo'n smalleke, maar kijk het komt goed _O-

Mando, dankjewel! Fijn om te lezen! Maar inderdaad we hebben tijd genoeg, toch minstens 20 jaar en als het wat meezit 30 he *\o/* Soms twijfel ik wel wat, bestaat er ook zoiets als te tráag gaan? :') Ik ben echt erg hoor.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:42

Jullie doen het super samen! Op naar een hele mooie toekomst <3

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:55

Captain schreef:
Wat een prachtig dier.. <3 <3 <3

Jij bent bevooroordeeld ;)
Maar hij is idd prachtig.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:01

Heel knap paard! <3

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:05

Wat een knapperd! Hoe oud is hij nu?
En als je wedstrijden wil rijden, kan je altijd bij MCI aansluiten. Dat zijn dressuurwedstrijden voor Iberische paarden :)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 15:13

Dankjewel iedereen!

Farjen, hij is in april 3 geworden! Dat klopt van de MCI, maar daarvoor hebben ze stamboek papieren nodig en Pardal is niet ingeschreven bij het Lusitano stamboek. Zijn ouders zijn wel allemaal lusitano's maar zijn mama is nooit gekeurd geweest, officieel is het dus een cruzado :) (Had wel gekeken naar 'echte' lusitano's maar mijn budget was beperkt :Y) Zonder papieren kan je enkel hors concours meerijden met MCI dus dat vind ik dan ook weer zo'n beetje stom. Plus die wedstrijden worden ook niet echt in mijn buurt gehouden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:52

Wat een prachtig paard.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:27

Wat een prachtig dier! En wat schattig die kerst foto! :')

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:13

Prachtig paard <3 Hij ziet er erg wijs en vriendelijk uit.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:30

Hee daar is ie! Wat ziet hij er goed uit!! Geweldige paardjes zijn het, he! Heerlijk om zo samen te leren!

En joh, op die wedstrijden laten wij straks gewoon zien dat ook onze prachtige Iberische paarden fantastisch kunnen lopen. Ze lopen misschien wat anders en zijn niet zo hypermobile als die kwpners en zo. Maar het zijn nobele, vriendelijke en hardwerkende paarden met een gouden karakter en op hun eigen manier zijn het fantastische dressuurpaarden.

Daarnaast: zolang jij en Pardal en samen lol in hebben, dan laat de rest maar praten!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:31

Nou jij gaat straks wel shinen op de wedstrijden hoor! Wat een prachtig dier <3

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 20:24

Ooh uitgelicht! Zo leuk, dankjewel!

En merci voor de complimenten <3

Ellen, ja super he! Was zo leuk, want ja je koopt dan wel een paard en je hebt wel contact met die mensen maar het is toch spannend om hem dan nog 2 maanden ergens in het buitenland te laten staan voor hij naar jou kan komen. Had het totaal niet verwacht!

LvdO, ja, echt wel. Hij is veel meer mensgericht dan mijn warmbloed en shetlander. In het begin was hij redelijk schuw maar hij is volledig ontdooid. Ik ben onlangs op vakantie geweest en de enige die kwam knuffelen toen ik thuiskwam, was degene die er nog maar een paar maanden is. De rest had hooi en dat is belangrijker dan hun baasje dat al jaren voor hen zorgt >;) Qua karakter zocht ik zoals je zegt, een vriendelijker, gevoeliger en zachter karakter dan mijn warmbloed. Een getalenteerd paard, maar ik merk wel dat dat toch een heel ander type is en het matcht gewoon minder met me. Ik was verkocht vanaf dat ik op een iberische stapte <3 En de gangen pff.. een tijdje terug dacht ik dat ik pardal zag manken dus als overontruste eigenaar VA gebeld, kwam ze kijken, zegt ze jaa, maarja het is een PRE ( :roll: ) die lopen sowieso niet goed dus dat kan ik niet beoordelen. := Of de opmerking, goh dat paard is toch te mooi om in het bos te lopen, kan je geen wedstrijden doen apart voor zo'n paarden? Dan kan je er toch eens mee buiten komen ;) Of, maar Kiwi toch, als je graag wedstrijden wil doen moest je toch zo geen paard kopen... _-:( Soit, we zullen het zien! Ik heb er momenteel nog wel vertrouwen in dat een jury wel objectief kan beoordelen, maar ben benieuwd. :') WE lijkt me ook wel heel leuk :j Maar uiteindelijk, is plezier erin hebben het belangrijkste! Blijken wedstrijden frustrerend te zijn dan knutselen we gewoon lekker thuis en ja, in het bos :)) Uiteindelijk ging ik met mijn chique dressuurgefokte zwarte warmbloed ook enkel het bos in omdat de dressuur maar niet lukte op een manier waar we beide blij van werden... sta je dan met je standaard wedstrijdpaard waarvan het karakter totaal niet matcht.

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:11

Pardal is prachtig! <3 Je hebt er goed aan gedaan om echt te zoeken wat je wou.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:53

Samen plezier hebben is het allerbelangrijkste :)

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:54

Hij is zo knap geworden in die korte tijd dat je hem al hebt! <3 <3

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 21:14

Dankjewel :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:55

Knappe Pardal <3 gaat echt helemaal goed komen met jullie!! Ik vind hem ook echt al zo hard veranderd op dat halfjaartje, altijd leuk om te zien hoe snel die jonkies evolueren :D