Wat maakt een paard / pony tot een once in a lifetime horse

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jildou1979

Wat maakt een paard / pony tot een once in a lifetime horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 16:00

Naar aanleiding van dit topic [PP] Jouw once in a lifetime horse?
vroeg ik mij af wat voor jullie een once in a lifetime horse is?
Is het het paard (of de pony) waar je alles mee kan doen, degene die jouw dromen waarmaakt, jou altijd weer kan laten (glim-)lachen? Dat paard waar je mee kan lezen en schrijven?
Of juist die ene die jouw therapeut is en je helpt jouw grenzen te verleggen (die je helpt met vallen en dan moet jezelf maar weer opstaan :+ ). Wellicht het dier dat je over angsten heen helpt of die jij over angsten heen hebt geholpen?
Of is het iets wat niet zo valt uit te leggen, puur een gevoel of "de klik".

PowerPoef

Re: Wat maakt een paard / pony tot een once in a lifetime horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:09

Voor mij was het een paard waarmee we elkaar zo veel zelfvertrouwen en plezier gaven. Het maakte niet uit of het die dag goed ging of niet, ik was altijd blij en ontspannen als ik weg ging. Ook het gevoel dat je zeker wist dat je paard blij was dat je er bent. Merk met mijn huidige verzorgpaard dat het haar echt niet uitmaakt of je er bent of niet, zolang ze maar eten krijgt. Bij mijn “once in a lifetime horse” bleef hij bij het hek staan tot ik niet meer in zicht was, ook al was ik al 4 uur met hem bezig geweest.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:18

Mijn 'once in a lifetime horse' werd dat eigenlijk pas later. Hij was een van mijn eerste verzorgpony's en als ik hem nu, 18 jaar later, roep bij zijn weiland als ik daar eens langsloop, hinnikt hij nog steeds :+:

Ik heb meerdere pony's en paarden die me om verschillende redenen altijd bij zullen blijven. Dit is voor mij vooral gebaseerd op het gevoel dat ze me altijd hebben gegeven, en me nog steeds geven. Veel vertrouwen en plezier, samen kunnen lezen en schrijven en bovenal ook lachen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:26

Goede vraag! Ik kan hem niet beantwoorden, want ik heb mijn once in a life time horse al 6 keer gevonden. Dat heb ik ook in het andere topic geschreven. Twee zijn er helaas overleden. De andere vier blijven ook bij mij tot het einde. Ze verschillen allemaal, maar ik ben met allemaal even gek. Ik vind het juist heerlijk al die paardenpersoonlijkheden en de uitdaging die je daardoor steeds weer hebt om een levenslange vriendschap op te bouwen en in stand te houden. Ik heb met allemaal een bijzondere band en kan met allemaal op verschillende vlakken botsen. Maar ik zou er echt geen één kunnen aanwijzen die boven de andere uitspringt.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:29

Ik denk dat het vooral een vertrouwenskwestie is. Wederzijds vertrouwen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:35

Leuke vraag om over na te denken. Heel eerlijk, het gevoel dat mijn paard mij geeft dat ik bij geen enkel ander paard/pony zo heb gevoeld.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:50

Eigenlijk alles wat TS zegt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:54

Ik denk dat je pas een once in a lifetime horse kunt aanwijzen (als dat al lukt) aan het eind van je leven, als je laatste paard weg is.
Ik heb in ieder geval al zeker 3 meer dan doorsnee bijzondere paarden gehad, en mijn jonge paard is op weg nummer 4 te worden. Geen idee wie van de 4 dan uiteindelijk de definitieve nummer 1 wordt. Want tja, once in a lifetime betekent dat het er maar 1 kan zijn, toch? :))

jildou1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:46

Jessix, ik herken dit wel. Ik heb verschillende paarden gehad en veel paarden gereden voor anderen. Ik geniet echt van de verschillende karakters en de communicatie met elk afzonderlijk paard, (bijna) ieder paard heeft wel iets wat mij aanspreekt. Maar net als Ibbel denk ik (heel zwart wit) te "moeten kiezen". Once in a lifetime betekent tenslotte die ene meest speciale in mijn hele leven.
En herken je het altijd als je dat ene paard gevonden hebt of is het, zoals bij Snippergroen, dat je het ook later pas kan ontdekken?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:53

Voor mij 2 dingen. 1: Vertrouwen/goed gevoel bij elkaar , 2: tijd. Bij dat laatste bedoel ik dat je door elkaar al lang te kennen en de vele ervaring samen opgebouwd ook een hele sterke band krijgt.

Ik beschouw mijn merrie wel als een once in a lifetime paard, maar niet zozeer omdat ik er alles mee heb of kan bereiken, maar wel omdat we elkaar door en door kennen en we genieten van elkaar.
De ruin die erbij staat is niet van mij, maar beschouw ik ook wel zo. Die heeft zo een gouden karakter, wil altijd de eerste zijn en maakt hem daarin ook wel best uniek. Echt zo een winnersmentaliteit. Ik vind bij de meeste paarden wel kwaliteiten die ze deze titel waard maken, maar dan is voornamelijk het vertrouwen wat de band zo bijzonder maakt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:56

Jessix schreef:
Ze verschillen allemaal, maar ik ben met allemaal even gek. Ik vind het juist heerlijk al die paardenpersoonlijkheden en de uitdaging die je daardoor steeds weer hebt om een levenslange vriendschap op te bouwen en in stand te houden. Ik heb met allemaal een bijzondere band en kan met allemaal op verschillende vlakken botsen. Maar ik zou er echt geen één kunnen aanwijzen die boven de andere uitspringt.

Dit.

Alle 3 mijn jongens kwamen in andere fases van mn leven en hebben hun eigen karakter waar ik voor gevallen ben.
Mn eerste was veilig, door de tweede ben ik gaan leren ontdekken. De derde laat mij verder kijken, test mijn geduld, leert mij anders denken.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:00

Degenen die je recht in je hart aankijken, klinkt zweverig, maar zo voelt dat bij mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:00

Voor mij beide.
Mijn kwpner was echt op sport gebied alles voor mij.
Heb er alles mee bereikt wat ik wilde. Daarnaast lekker crossen door de bossen. Maar een knuffel was het niet.

Mijn merrie nu is mijn penny paardje.
Heeft me door een zware tijd geloodst. Met rijden altijd braaf en trouw.

Ik heb meer paarden (gehad) en met sommige een klik met andere niet.

Maar deze 2 zullen altijd speciaal blijven.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:27

Voor mij is het mijn huidige paard. Aangekocht na een moeilijke periode en met wat twijfel. Nooit bij stil gestaan dat het een volbloed is en dat ik af en toe best moeite heb met het bloedige/nerveuze. Aan de andere kant maakt het dat ik met een haar een veel diepere band heb opgebouwd, omdat zij dit nodig had/eiste. Ze raakt mijn hart vele malen meer, dan andere paarden. Zonder dat sluit ze zich ook af.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:45

jildou1979 schreef:
Jessix, ik herken dit wel. Ik heb verschillende paarden gehad en veel paarden gereden voor anderen. Ik geniet echt van de verschillende karakters en de communicatie met elk afzonderlijk paard, (bijna) ieder paard heeft wel iets wat mij aanspreekt. Maar net als Ibbel denk ik (heel zwart wit) te "moeten kiezen". Once in a lifetime betekent tenslotte die ene meest speciale in mijn hele leven.
En herken je het altijd als je dat ene paard gevonden hebt of is het, zoals bij Snippergroen, dat je het ook later pas kan ontdekken?

Ja ik snap wat je bedoelt, maar ik denk echt dat ik het bij al mijn eigen paarden gevonden heb. Het voelt heel speciaal, ook als groep. Ik heb dat niet met andere paarden waar ik mee heb gewerkt en dat zijn er heel veel geweest. Tijdens het uitzoeken van mijn paarden heb ik er ook meer gezien waarvan ik direct al dacht die zijn het niet en bij deze allemaal direct die klik.

Dus ja, misschien kan ik dan wel niet mee doen met deze stelling, want once in my life gaat voor mij niet op. Maar daar ben ik dus niet rouwig om, want ik heb hetzelfde gevoel alleen dan keer zes! :D

jildou1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 21:05

Nou, doe mij ook maar liever dat hele speciale gevoel met zes verschillende paarden (eentje minder mag ook ;) ) in plaats van één of andere stelling in een topic op bokt.
Uiteindelijk is het antwoord misschien ook wel dat ik het gewoon te letterlijk neem en dat het om het gevoel en niet om het once gaat. Als je kinderen hebt schijn je ook niet van de één meer te houden dan van de ander(en). Tenminste... dat zei mijn moeder altijd, geen idee of het waar is, ik heb geen kinderen.

jildou1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 21:07

vierspan schreef:
Degenen die je recht in je hart aankijken, klinkt zweverig, maar zo voelt dat bij mij.

Wat prachtig verwoord <3

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:13

Voor mij is het toch wel het gevoel van samen een zijn. Elkaar volkomen begrijpen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:35

Ik heb 3 eigen paarden gehad en mijn huidige is echt alles wat ik me kan wensen. Kan super dressuurmatig lopen, wat mijn voorkeursdiscipline is. Maar springt ook prima. Kan er heerlijke buitenritten mee maken en hij is nergens van onder de indruk.

Maar vooral zijn karakter is once in a lifetime. Grappig, speels, een knuffel, nieuwsgierig, lief met kinderen een echt mensen-paard.

Echt iedereen die hem meemaakt zegt dat het zo'n lieverd is

Afbeelding

Afbeelding

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:51

C_arola schreef:
Leuke vraag om over na te denken. Heel eerlijk, het gevoel dat mijn paard mij geeft dat ik bij geen enkel ander paard/pony zo heb gevoeld.

Dit precies. Ik zou mij nooit veiliger en comfortabeler voelen dan bij dit paard dan een ander paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:05

Dat we het al 14 jaar met elkaar uithouden :+.
Nee zonder gekheid, zij heeft wel een merrie karakter waar je mee om moet kunnen gaan. Ze is echt niet gemeen, maar wel een merrie met een eigen mening.
En eigenlijk kwam het pas later, toen we afscheid moesten nemen van een weide maatje. Toen kwam ze echt bij me staan om te rouwen, zo leek het.
En ik merk dat ik alles met haar kan, en dat we elkaar snappen. Klinkt heel zweverig, maar het voelt zo vertrouwd samen..

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:34

Ik denk de bepaalde klik die je met elkaar hebt en bepaalde eigenschappen van je paard die m zo uniek maken.

Mijn merrie en ik hebben elkaar gewoon keihard nodig. Zij mij, maar ik ook zeker haar. Ik ga voor haar door vuur, maar zij ook voor mij. En andere zien dat ook, want die snappen niet wat ik in dat paard zie :+ ik denk dat gevoel, dat dat t maakt tot een once in a lifetime horse.

Maar t overleden paard van een vriendin was ook echt een once in a lifetimer. Maar die had zo'n gouden karakter dat paard. Zo makkelijk, zo lief, zo bijzonder ook op zijn manier. Die ga je ook niet nog eens tegen komen hoor!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 01:27

Met dit paard, de weg die we samen hebben doorgemaakt, wat we van elkaar hebben geleerd, plus compleet vertrouwen. Ik vertrouw dit paard volkomen en dat is wederzijds. Alles wat ik vol zelfvertrouwen doe, doet het Monster vol zelfvertrouwen na :D super cool paard dit :D