Volhouden of stoppen?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Volhouden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 22:18

Ik wil het vooral even van me afschrijven. De afgelopen weken komt de gedachte steeds vaker in me op en ik durf het niet onder ogen te komen.

Ik heb sinds een jaar een lieve pony. Het is een jonge konik ruin, vrolijk beestje, maar ja. Wel jong en wel een konik. Ik wist waar ik aan begon, maar ik had nooit gedacht dat ik zo kon veranderen. Ik ben nooit een bange ruiter geweest, verre van zelfs. Ik stapte overal op en reed er prima op weg. Ik heb veel “lastige” paarden en pony’s gereden, ben ontzettend vaak gevallen maar stond net zo vrolijk weer op om het nog een keer te proberen. Ik was geen topruiter, maar had iig doorzettingsvermogen en was dus nergens bang voor. Dat liet mij denken dat deze pony en ik een goede match konden zijn, vooral omdat hij gewoon best wel braaf is en ik begeleiding zou hebben. In het begin ging het ook best wel goed! Ik reed niet vaak (weet ook niet waarom eigenlijk) maar Kasper was bijna altijd braaf en zelfs na weken niet rijden was het opstappen en wegrijden. Op begeven moment kreeg ik op buitenrit een ongeluk met hem wat resulteerde in ik in een ambulance. Gelukkig niks ernstig en dit was ook niet het einde voor ons. Ik reed af en toe en had geen erge spanning. Totdat hij me er in één rit twee keer af gooide. Bij nader inzien was dit mijn schuld. Hij had te lang stil gestaan, het was winter, galop vindt ie moeilijk en daarbovenop lag het zadel te ver naar voren. Sinds toen is het bergafwaarts gegaan met mijn zelfvertrouwen. Ik durfde er amper meer op, maar met tegenzin toch nog een paar keer gereden. Nu is Kasper ontzettend gevoelig, ookal is hij nog zo lomp. Kasper is een binnenvetter. Het kan de hele rit voor je gevoel best oké gaan, maar eigenlijk bouwt hij dan al de hele rit spanning op en uiteindelijk heeft hij maar een heel klein dingetje nodig om te ontploffen. Bij mij in ieder geval. Ik kon hem geen steun meer bieden wat resulteerde in gespannen ritjes voor ons beide en nog een aantal valpartijen. Het was niks lichamelijks aan zijn kant. Ondertussen had ik een bijrijder die zonder enige problemen op hem kon rijden. Bij haar leek hij wel een manegepony.
Ik had het al zo ongeveer opgegeven, maar ben toch weer gaan lessen. Aan de longeerlijn. Hij is tijdens de les in principe super braaf. Als iemand anders hem kan steunen vanaf de grond bouwt hij geen/minder spanning op, ook als ik bang ben. Toch kwam niet verder dan stap en draf, vaak zat ik te huilen in het zadel. Niet eens perse omdat ik zo bang was, maar vooral omdat ik gewoon ontzettend teleurgesteld ben in mezelf. Een eigen pony hebben had zo leuk kunnen zijn en ik heb het voor mezelf verknald. Ik heb het gevoel dat iedereen die me vanaf het begin volgt eigenlijk hard in m’n gezicht “ik zei het toch!” zou willen roepen. Ik heb het gevoel dat ik hem heb verpest en ik heb een hekel gekregen aan rijden. Ik ben er gisteren sinds maanden weer eens opgekropen. Iets in me wil namelijk niet opgeven. Hij deed geen vlieg kwaad, maar ik zat er huilend op. Ik weet dat het aan mij ligt, als ik nou gewoon kan stoppen met bang zijn dan kan het misschien nog wat worden met mij en Kasper.
Nu heb ik wel plezier in alles naast rijden. Maar ja, hoe bot dat misschien ook klinkt, dit was niet waar ik altijd van heb gedroomd.

Ik hoef dus geen “je had dit kunnen verwachten” “het was ook een slecht idee” of iets in die richting. Ja, het is allemaal waar. Maar dit helpt me niet.

Bedankt voor het lezen, het helpt wel wat om het even op te kunnen schrijven. :)

ikke

Berichten: 37870
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:29

Ik kan je natuurlijk ook geen 100% garantie geven maar ik denk dat http://www.depaardeblom.nl/ je best wel weer op weg kan helpen.

HET punt is dat een eigen paard niet andermans paard is. Dat is anders en niks kan je daarop voorbereiden; je gaat het aan en het gaat goed (heel vaak) of fout (soms ook).

Ik heb het gezien bij beide bijrijdsters; kwamen van manegepaarden en dachten dat ze wel wisten hoe en wat. Nou, dat viel vies tegen maar ze hebben door gezet, ik heb ze hier en daar geholpen en ze hebben het voor elkaar gekregen.

Dat kun jij ook, maar dan moet je wel mensen om je heen hebben die ECHT snappen wat er speelt.
Tanja snapt dat.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Volhouden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:34

Ik ga met ikke mee :j Je kan hier echt wel doorheen komen, en als je leert te voelen wanneer hij spanning opbouwt en samen kan leren spanning afvloeien, heb je ook skills voor de toekomst :D

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Volhouden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 22:36

Dank jullie wel, ik zal ernaar kijken. :)

Selina

Berichten: 14509
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:40

Het is niet hetzelfde, maar ik ben een tijdje ook bang geweest voor m’n eigen paard. Ze begon ineens weg te rennen onder het zadel. Volle galop ervandoor of bokken. 1x er ook afgevallen. Aan de hand werd ze ook steeds onbetrouwbaarder. Op een gegeven moment durfde ik helemaal niet meer te rijden of met haar van de paddock naar poetsplek te lopen. Terwijl ze daarvoor ook praktisch een manegepony was, zo braaf. Ook al een Marktplaats bericht in m’n hoofd geschreven.
Bij mij was de oorzaak niet hetzelfde als bij jou. Bij mij zat het hem in de stalling. Ben verhuisd en had m’n manegepony weer. Dan alsnog duurde het maanden eer de angst weer weg was. En nu heb ik weer de grootste lol en ben ik blij dat ik heb doorgezet.
Zoals ik al zei, verschillende situaties. Maar ik wilde ermee zeggen dat ik snap hoe het voelt om die angst te hebben voor je eigen paard en de twijfel of je niet beter je paard weg kan doen. Maak vooral geen overhaaste beslissingen. En kijk of je nog bepaalde hulp kan inschakelen om het toch geprobeerd te hebben. Succes met je keuze in ieder geval.

ikke

Berichten: 37870
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:45

Selina schreef:
Het is niet hetzelfde, maar ik ben een tijdje ook bang geweest voor m’n eigen paard. Ze begon ineens weg te rennen onder het zadel. Volle galop ervandoor of bokken. 1x er ook afgevallen. Aan de hand werd ze ook steeds onbetrouwbaarder. Op een gegeven moment durfde ik helemaal niet meer te rijden of met haar van de paddock naar poetsplek te lopen. Terwijl ze daarvoor ook praktisch een manegepony was, zo braaf. Ook al een Marktplaats bericht in m’n hoofd geschreven.
Bij mij was de oorzaak niet hetzelfde als bij jou. Bij mij zat het hem in de stalling. Ben verhuisd en had m’n manegepony weer. Dan alsnog duurde het maanden eer de angst weer weg was. En nu heb ik weer de grootste lol en ben ik blij dat ik heb doorgezet.
Zoals ik al zei, verschillende situaties. Maar ik wilde ermee zeggen dat ik snap hoe het voelt om die angst te hebben voor je eigen paard en de twijfel of je niet beter je paard weg kan doen. Maak vooral geen overhaaste beslissingen. En kijk of je nog bepaalde hulp kan inschakelen om het toch geprobeerd te hebben. Succes met je keuze in ieder geval.

Toch zou er meer overeenkomst kunnen zijn dan je op het eerste moment ziet.

Hoewel TS het niet benoemd, kunnen we niet met zekerheid vaststellen dat het management van de plek correct past bij de pony.
Het effect daarvan mag je nooit onderschatten.

Apple

Berichten: 76287
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Volhouden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:51

Dit is niets om je voor te schamen hoor :(:)

Op Bokt is volgens mij zelfs een heel topic voor angstige ruiters. Er zijn ook zeker meer topics te vinden op Bokt van mensen die op gegeven moment bang worden voor hun eigen paard. In de meeste gevallen is dit op te lossen door er samen met een begripvolle instructeur aan te werken, maar soms ook niet en dan wordt zo'n paardje toch op Marktplaats gezet.

Het onder ogen zien is al stap 1 :j

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 22:52

Bedankt Selina, fijn dat het bij jou goed is gekomen. :) dat van het marktplaats bericht in je hoofd is herkenbaar, haha. Ik wil inderdaad geen besluit nemen waar ik spijt van krijg.

En misschien speelt stalling ook wel een rol ja, je weet maar nooit. Dat is helaas wel een factor waar ik op dit moment weinig invloed op heb. In de winter komen ze hier minder buiten en de paddock is dan bijna altijd nat. Wel altijd met een ander paard en ik probeer toch om hem in ieder geval 8 uur buiten te hebben. In de zomer en lente staat hij lang buiten. ‘S ochtends heel vroeg tot ‘s avonds een uur of 9/10. Er is verder geen stalling in de buurt waar ze ‘s winters langer buiten komen. Hij komt van een paddock paradise, misschien was de overstap hem iets te veel.

Dankjewel Apple. :) ik ken het topic, vind het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Volhouden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:00

Ik ben ook bang geweest voor mijn eigen pony. Bij mij heeft EMDR veel gedaan en ik heb laatst zelfs voor het eerst alleen een stukje gelopen met haar zonder angst.

Kookaburra

Berichten: 5558
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:00

Het is al knap dat je zelf ziet wat je spannend vindt, waarom je het spannend vindt en wat je nog wel fijn vindt. Geen tips, maar ik wou je even laten weten: je doet het o zo goed :(:)

Sherivey
Berichten: 9011
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:01

Ik denk dat een goede instructeur jullie als combi best kan helpen hoor :j
Geloof dat er ook instructeurs zijn die speciaal mensen met angst les geven.

Ik ben zelf 2 jaar geleden in het ziekenhuis beland door een val van ons paard.
Durfde in het begin op geen enkel paard goed meer te rijden. Inmiddels gaat dat beter, behalve op het paard waar ik vanaf gevallen ben :=

Twee weken geleden heb ik een stukje durven stappen, terwijl iemand ernaast liep met een lijntje eraan. :o

Maar voor mij maakt het niet zo heel veel uit dat ik er niet op durf. Ik doe genoeg met hem vanaf de grond. En mijn vriend rijdt hem :)

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Volhouden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 23:08

@amber_anne wat goed van je, fijn dat emdr je helpt. :) ik heb in het verleden wel eens emdr therapie gehad voor andere dingen, maar weet niet of het nou beter is geworden door de emdr of door het feit dat ik erover mocht praten. Misschien wel iets om nog eens naar te kijken.

@kookaburra dankjewel, wat lief. Dat doet me goed. <3

@sherivey goed hoor, kleine stapjes vooruit. :) ik heb dat idd ook, ik durf nog wel op andere (brave) paarden te rijden, maar niet meer op mn eigen.

Maeve
Berichten: 1874
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:25

Wat ben je streng voor jezelf!
Je faalt niet en je hebt ook niets verpest. Je zelfvertrouwen heeft gewoon een enorme deuk opgelopen en dat is heel logisch (als je pijn hebt gehad of in gevaar bent geweest, reageert je lichaam een volgende keer ook gewoon om je te waarschuwen).

Haal de druk er af, ga lekker leuke dingen met hem doen die je niet eng vind en ga daarna onder begeleiding weer heel rustig aan de slag. Al stap je de eerste tijd alleen maar onder het zadel. En gaat het goed? Dan ga je eerst nog een tijdje zo door. Stap 2 komt wel als je je echt verveelt in stap. Dit is geen kwestie van doorzetten of streng voor jezelf zijn, maar juist van geduld en lief zijn voor jezelf en je pony.
Dit komt vast en zeker helemaal goed :j

Veraaaaah

Berichten: 2338
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:29

Ik heb precies hetzelfde gehad. Enige verschil is dat mijn paard echt poepbraaf is en nooit heeft gebokt if gek gedaan. Ik ben zo bang geweest dat ik er op een gegeven moment niet eens meer op durfde als ze stil stond. Wilde ze aanstalte maken om een stapje te zetten schoot ik totaal in paniek.

Ik ben ruim een jaar bezig geweest maar het plezier is eindelijk terug. Je moet vooral echt niet teveel druk op jezelf leggen want dat werkt alleen maar averechts.

Probeer dingen te doen waar je een goed gevoel van krijgt. Ben je al zenuwachtig voor je erop gaat? Ga gewoon eens een aantal keer op en af stappen net zolang tot je rustig kan zitten zonder spanning.

En probeer vooral begeleiding te zoeken (zeker niet iemand die teveel pusht) en jezelf niet te schamen of rot te voelen.

Ik had een jaar geleden ook praktisch alles in mijn hoofd al verkocht want ja wat moet je als je zelfs bang ben voor het meest brave paard? En toch na een jaar durf ik nu wel te rijden!! Enfin te stappen en draven galop laat ik nog achterwegen dat komt vanzelf wel weer.

Maar het kan natuurlijk ook zomaar zo zijn dat jullie echt geen match zijn maar dat kun alleen jijzelf bepalen.

Texas02

Berichten: 4960
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Volhouden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 00:32

Ik heb dit ook gehad. Mijn paard is zo braaf.. Maar hij struikelde een keer in galop en toen ben ik er best hard afgevallen. Hij kon er echt helemaal niets aan doen, en het was ook nog op zo'n manier dat ik eigenlijk niet eens had hoeven vallen. Normaal gesproken was ik gewoon blijven zitten, geen idee waarom ik er af viel.

Maar na tijd durfde ik dus niet meer galopperen, draven deed ik ook niet echt meer. Vaak zat ik alleen maar in stap erop, of ging ik heel vaal helemaal niet rijden. Ik zat ook niet echt lekker in mijn vel toen, dat moet ik er ook bij toegeven. Ik heb er zelfs over nagedacht om hem te verkopen, terwijl hij echt mijn alles is. Dit mede doordat één vriendin bleef zeggen dat dit niet eerlijk voor mijn paard was, als ik er niet op ging moest ik hem wegdoen. Achteraf denk ik echt van waarom zei je dat? Het ging niet goed met mij toen, dan is het toch ok om niet te rijden. Als het niet goed met mijn paard gegaan was, hadden we ook niet gereden. Waarom zou dat dan anders zijn als het om mij gaat?

Maar toen zat ik er wel echt mee, en op een gegeven moment heb ik mezelf voor de keuze gezet. Hem verkopen en helemaal stoppen met de paarden, of er weer op en "gewoon gaan rijden". Ik heb toen voor dat laatste gekozen en ben toen ondanks dat ik het doodeng vond weer gaan galopperen, wat ik al meer dan een half jaar niet had gedaan. Vanaf toen is het vertrouwen langzaam weer terug gekomen. Ik bleef nog wel een poos angstig in galop, bang dat hij weer zou struikelen. Maar wat ben ik blij dat ik hem gehouden heb! Hij is echt mijn alles, ik zou niet weten wat ik zonder hem moest. Nu zijn we twee jaar verder en het gaat echt zo fijn, de angst is ook weg.

Dus het kan zeker, TS! Maar geef jezelf de tijd en laat je geen dingen aanpraten door anderen. Dat heb ik wel gedaan omdat ik ook al niet goed in mijn vel zat, maar dat moet je echt niet doen! En wees iets minder streng voor jezelf ;) Je hebt hem niet verpest en je hebt het ook niet voor jezelf verpest. Als je het wilt, kan het allemaal weer goed komen! Alleen dat heeft wel tijd nodig.

darkadia

Berichten: 5318
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 01:31

Neem inderdaad vooral de tijd, ook ik herken het. En geef vooral jezelf niet de schuld ergens van!

Ging ooit proef rijden voor potentiële bijrijdpony, hard vanaf gelanceerd met gebroken arm tot gevolg. (En ik stapte ook altijd zonder angst overal op).

Daarna elk paard wat maar een beetje maf deed of versnelde ging m’n lijf in complete error en verstijfde ik. Ik kreeg toen de kans een best pittige merrie te gaan verzorgen. De eerste testrit schoot ook zij weg: dus ik zei: denk niet dat dit een match is hoor. Waarop de eigenaar zei dat ik het wel kon en ze meer dan dit niet deed. Ik heb de eerste maanden ook vooral vanaf de grond met haar gewerkt en ben daarna het rijden gaan uitbreiden. Echt gewoon doen waar je je op dat moment goed bij voelt.

Op gegeven moment kreeg ik weer vertrouwen dat ik niet zomaar viel, en ik kon ook beter aanvoelen wanneer zij evt teveel spanning kreeg.

Na lange tijd ook nog een keer op het paardje gereden waar ik af was gevallen, maar daar kwam ik niet verder dan een drafje, door teveel spanning.

Ik stap nog steeds niet op alles wat los en vast zit, maar train en rijd jonge paarden en paarden met gedragsissues nu :)

EMDR zoals hierboven genoemd zelf geen ervaring mee, maar kan ook zeker helpen.

PowerPoef

Berichten: 1212
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Volhouden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 01:41

Ik heb vroeger ook een jaar lang huilend op het paard gezeten als ik weer les had elke week. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat het echt wel goed komt, maar het gewoon veel tijd gaat kosten om het vertrouwen in het rijden en vertrouwen in jezelf terug te krijgen. Dat is hardstikke normaal dus wees vooral niet te streng voor jezelf!

Oskarrino
Berichten: 871
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:24

Ik ken je verhaal een beetje :)

Mijn eerste eigen paard gekocht, met proefrijden etc heel braaf, bij thuiskomst staken.

Ik reed vroeger op alles, maakte mij niks uit ik was totaal niet bang! Maar ik word ook weer een jaartje ouder en dat is dus veranderd. Ik durfde er niet meer op en als ik moest?? Janken van de spanning. Eerst naar de kliniek geweest om het staken te verklaren maar die verklaring was er niet dus advies dierenarts; erop en gewoon kijken hoe ver je komt. Ik durfde niet :(

Een lieve vriendin gevraagd hem 3x in de week te rijden. Toen het goed ging, ik er erop als zij klaar was, al was het om uit te stappen. Uiteindelijk 3x per week gelest om ritme te krijgen, maar als ik in m'n eentje was, ging ik er niet op.

Mijn paard ziet er heel stoer uit, heel nuchter maar een gigantische binnenvetter. Als z'n emmer overloopt ben je te laat kan je niks meer.

Uiteindelijk is een keer een fascia release therapeut geweest en toen is het balletje gaan rollen. ZO wat zat hij vast in z'n spanning en ze zei ook; hij staat altijd aan.

Maar, hij is een binnenvetter dus ik zag de signalen niet... Een gedragsdeskundige erbij gehaald die mij dat heeft geleerd en nou kan ik samen met hem spanning af laten vloeien. Zowel die van mijzelf als van hem. Dit heeft 1.5 jaar geduurd.

Wat ik wil zeggen is eigenlijk haal de druk eraf voor jezelf. Ik heb soms dagen (met veel wind) dat ik er niet op wil... Ja dan doe ik dat niet, dan maar wat anders doen. Ik heb in die periode weken niet gereden omdat ik niet durfde, maar wel andere dingen met hem gedaan als grondwerk waardoor onze band sterker werd.

Ik heb nu een hele goede instructrice die zijn spanning leest en dan even "pauzeren" om af te laten vloeien zodat z'n emmer niet overloopt. Ik heb een nieuw paard eigenlijk, hij is zo veranderd.

Geef het de tijd, geef het de rust. Het komt wel en zo niet kan je altijd nog zeggen joh het wordt niks. Hij is nog jong? Wat maakt dat ene jaartje of jaren uit dat jullie samen rustigaan kunnen doen? :)

Mars

Berichten: 33376
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Volhouden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:36

Ah wat rot dat je zo angstig bent geworden en dat je jezelf daar ook nog voor op je kop geeft. Ik denk ook dat je het beste even met begeleiding aan de gang kan vanaf de grond. Iemand die jullie lichaamstaal leest en jou helpt met het herkennen van spanning bij jezelf en je paard.
Hoe begrijpelijk ook dat je er toch op stapt, eigenlijk maak je het jezelf dan wel heel moeilijk. Je bent al angstig, gaat niet rijden omdat je wilt rijden maar omdat je het gevoel hebt dat dat ''moet'' want je hebt een eigen paard... Dan sta je eigenlijk al 3-0 achter want als je al spanning hebt voor je opstapt, hoe moet je dat dan oplossen in het rijden?
Iemand die jou en je paard eerst helpt met jullie communicatie en ontspanning op de grond kan denk ik heel waardevol zijn.

Siamsmeesje

Berichten: 2272
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:00

Ik ken het probleem. Na een val van een bijrijdpaard (met ik een bekkenbreuk) durfde ik ook niet meer te rijden. Tot het punt dat ik in een les letterlijk in paniek ben afgestapt.
Toch wilde ik de paarden niet missen, dus na overleg met de eigenaar ben ik dingen naast het paard gaan doen (lange teugelen, vrij grondwerken enz). Het heeft anderhalf jaar geduurd voor het bij mij weer begon te kriebelen en ik weer op een paard stapte.
Vier jaar lang heb ik alleen maar gestapt, met verschillende nieuwe paarden tussendoor, dus steeds opnieuw vertrouwen opbouwen. Inmiddels een nieuwe instructrice (die ook diezelfde angst heeft gehad) en sinds een paar weken zover dat ik weer rond draaf, en galop gaat zeker ook weer lukken.

Neem je tijd, en wees lief voor jezelf. Weten dat je een probleem tussen je oren hebt, is de eerste stap. Zoeken naar de knop om je angst uit te kunnen zetten kan lang duren, kan kort duren, maar je vindt het echt wel een keer :knuffel: