2 paarden of 3 paarden in de kudde

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FWCK
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-21

2 paarden of 3 paarden in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 22:04

Wij hebben momenteel twee paarden die bij ons aan huis staan. Een 5-jarige Engelse Volbloed merrie en een 14-jarige draver ruin. Het heeft een eindje geduurd vooraleer ze elkaar tolereerden.
De ruin is namelijk de baas over haar. Nu lijkt ze hier wel vrede mee genomen te hebben en gaat het steeds beter, zeker nu ze 24/7 buiten staan met schuilstal.

Veel werken met de paardjes doen we niet, wel aan de hand mee gaan wandelen. Vaak moeten we ze beiden meenemen want als er eentje achterblijft, zijn ze vaak onrustig.
We zijn begonnen met het aanleggen van een piste, dan wil ik graag met mijn merrie het rijden weer gaan opnemen.

We hebben meer dan een hectare grond en hebben dit in stukken opgedeeld. 3 weides waar ze wisselend op gaan en 3 weides om te hooien.

We hebben dus gerust nog een plekje voor een paardje meer. Maar nu is mijn vraag of de rust dan niet weer verstoord zal geraken in de kudde en of er dan niet eentje altijd zal uitgesloten worden.

Het zou eventueel gaan om een 19-jarige merrie die graag nog eens een wandelingetje maakt. De merrie is gevoelig en onderdanig.

Wat zouden jullie doen? Het risico nemen om de rust te verstoren en de merrie een mooi pensioen aanbieden of geen extra paardje nemen omdat het nu eigenlijk wel rustig is zo tussen onze twee huidige paarden.

danamuts

Berichten: 1482
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: 2 paarden of 3 paarden in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:10

Ik heb destijds heel duidelijk de keuze gemaakt om een 3e erbij te zetten. Mocht er iets gebeuren (wat je natuurlijk niet hoopt) blijft er niet een alleen achter. Voor een uurtje rijden maakt dat natuurlijk niet uit, maar meerdaagse wedstrijd / vakantie / kliniek is de thuisblijvers niet alleen.

FWCK
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 22:18

danamuts schreef:
Ik heb destijds heel duidelijk de keuze gemaakt om een 3e erbij te zetten. Mocht er iets gebeuren (wat je natuurlijk niet hoopt) blijft er niet een alleen achter. Voor een uurtje rijden maakt dat natuurlijk niet uit, maar meerdaagse wedstrijd / vakantie / kliniek is de thuisblijvers niet alleen.


Dankjewel voor je reactie! En hoe gaan ze dan onderling met elkaar om? Waren ze elkaar snel gewoon en is er niet snel eentje uitgesloten?

Karin_deB

Berichten: 8429
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:18

Wil je zelf graag een 3e paard erbij?
Het kan goed gaan maar het kan ook voor veel onrust zorgen, moeilijk te voorspellen vooraf.
Hier heb ik bijna 3 jaar 2 merries samen gehad (eerst op pension met ook meerdere paarden, daarna echt samen aan huis).
Toen heb ik er een 3e bijgenomen, een ruin.
Het heeft ruim een jaar geduurd voordat de ene merrie de ruin accepteerde.
In het begin mocht hij amper ademhalen bij wijze van.
Erg sneu en heb echt wel getwijfeld of ik er goed aan gedaan had.
Na een jaar kwam de rust en nu accepteert ze hem, al is zij wel de baas van de kudde.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 2 paarden of 3 paarden in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:45

Ik heb ze wel graag in groepjes van 3 of 4, zodat er nooit een alleen staat.

Paarden hebben echt veel stress van alleen te zijn.

danamuts

Berichten: 1482
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:54

FWCK schreef:
danamuts schreef:
Ik heb destijds heel duidelijk de keuze gemaakt om een 3e erbij te zetten. Mocht er iets gebeuren (wat je natuurlijk niet hoopt) blijft er niet een alleen achter. Voor een uurtje rijden maakt dat natuurlijk niet uit, maar meerdaagse wedstrijd / vakantie / kliniek is de thuisblijvers niet alleen.


Dankjewel voor je reactie! En hoe gaan ze dan onderling met elkaar om? Waren ze elkaar snel gewoon en is er niet snel eentje uitgesloten?


Wij hebben er toen een shet van 3 jaar bijgezet. Een beestje wat zich niet zomaar aan de kant laat zetten. Stond toen bij een relaxte merrie en oude ruin. Inmiddels bij mijn nieuwe merrie met naarling. De shet moet af en toe “vluchten”, maar dat is meestal als de grote merrie bij het nieuwe stuk gras staat. Vind ik niet zo erg dat de shet dan niet volle bak mag mee eten