Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 21:10

Lang verhaal kort.

Ik rijd al sinds mijn 6e jaar, ben nu 32.
Altijd eigen paarden gehad, en veel (wedstrijden)gereden. Na een vervelend ongeluk (val met paard) kregen wij het vertrouwen niet meer terug in elkaar. Ik wou het rustiger aan doen, paard dacht daar anders over (fanatiek endurance paard) dus uiteindelijk een beter passend huisje voor haar gevonden.

Was van plan een pony weer te kopen met een minder explosief karakter. Maar sinds mijn paard een paar maanden geleden verkocht is merk ik dat ik het rijden eigenlijk helemaal niet mis.

Toch kijk ik wel dagelijks op marktplaats etc of er een leuke pony op staat. Vind de omgang met ponys wel nog steeds erg leuk, en twijfel nu of ik niet beter voor een shetlander zal gaan kijken ipv een rijpony. Waar ik dan mee zal gaan mennen.

Of een pony die net groot genoeg is dat ik er ook af en toe een klein ritje mee onder het zadel kan maken. Maar dan weer de vraag, welke stokmaat kan nog?

Ik ben 1.60 en weeg 57 kilo.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:02

Stokmaat kan ik je niet over informeren, maar ik heb wel een mini pony waar ik heel veel plezier mee ervaar! Ze zijn ontzettend veelzijdig en je kan elke dag van de week afwisselen wat je doet.

tirzasarah10

Berichten: 1859
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:47

Ik heb mijn pony 3 jaar terug aangeschaft als maatje voor mijn paard. Met het idee dat hij weg zou gaan en dus niet heel kritisch gekeken. Hij is smal gebouwd, 1.06 hoog, kruizing shetxhackney. Hij is serieus de leukste pony!! Nooit gedacht dat ik zoveel plezier er aan kon beleven. Ik mis nu het rijden langzamerhand wel weer maar uit het mennen kan ik ook veel plezier halen. Nu zou ik hem echt voor geen goud meer weg willen doen en ben verkocht aan ponies. Nou is er wel een maar en dat zou ik nu anders doen. Als je lekker wil gaan mennen met die pony en leuk bezig zijn. Zou ik niet een echte mini nemen, een wat grotere A pony eerder. Dit omdat spullen voor zo een mini echt moeilijk zijn en blijven, dus denk aan goed tuig enz. Nu heeft mijn pony dus zulke mini voetjes dat hij geen ijzertje kan en vele hoefschoenen ook niet passen. Hij is van de winter beetje bevangen geraakt van te korte hoefjes. Nu nog zijn ze amper lang te krijgen en ik kan geen meter met hem de weg op. Om die reden zou ik als ik er 1 bij koop 1 kopen met wat meer maat. Ook met het trekken van een wagen vind ik het voor zo een mini al snel te zwaar worden.

Onali

Berichten: 18642
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:53

106 cm is alles behalve mini :=

Ik heb 2 grote maat shetlanders, 107 cm en 105 cm.
Ergens rond de 80 cm vallen ze onder mini.

Waarschijnlijk omdat jij een kruising hebt valt alles in de verkeerde maat.
Maar bij gewone shetlanders heb je echt goed tuig en zijn er genoeg verschillende hoefschoenen te vinden.


Ik men niet, maar wandel, fiets en doe grondwerk met ze.
Beide zijn werkwillig en willen overal mee naartoe.
Voor mij geen rijpaard/ pony meer.


Erg informatief topic;
[SMP] Ras van de maand: de Shetland pony

Desi_2409

Berichten: 906
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:27

Met jouw lengte en gewicht kan je zeker nog op een d pony. New forest pony's zijn iets rustiger cooler dan welsh pony's. Of je moet iets van een koudbloed nemen; merens zijn ook leuk

herr_balou
Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 00:50

Een grote c-pony vind ik ook nog kunnen, zeker als die wat body heeft. Bijvoorbeeld een IJslander.

Jorex

Berichten: 10082
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 00:57

Ik heb de echte mini maat en ervaar dat steeds meer spullen ook gewoon in hun maat te krijgen is. Ook gewoon hoefschoenen enzo. Shetlanders zijn echt ontzettend leuk in karakter. Maar ik zou als je voor een enkele pony gaat wel voor eentje van een meter of hoger gaan. Die kunnen net wat meer trekken. Ik moet met de mijne die rond de 90 kg zit in gewicht afstappen en mee lopen door mul zand. Dus vooral als je lekker wilt boscrossen is iets groter wel handiger. Al is mee wandelen wel goed voor de conditie van de baas.:D
Afbeelding

Ik heb er gelukkig 2 staan in deze maat. Dus ze gaan zeer binnenkort gewoon in tweespan voor dit soort dingen. Maar tweespan is voor nu ook nog goed voor mijn conditie. _O-
Afbeelding

En wat hierboven staat klopt, ze willen altijd zeer graag mee naar van alles en nog wat. Van extreme trail tot springen aan de hand tot lekker voor de sulky. Ze steken altijd hun neusje zelf al door het halsters.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 06:57

Als je niet meer wil rijden, hoef je niet direct voor een mini te gaan. Een leuke Welsh B van 1.30m is ook hartstikke leuk om mee te mennen en er zit net wat meer kracht in. Dan kan je ook samen erop uit bijvoorbeeld. Je kan ook dressuur aan de hand daarmee doen. Dat kan natuurlijk ook met een shetlander, maar met werken aan de hand kost dat wel je rug :P

cinniz123

Berichten: 4463
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:03

Ik heb een shet van 97cm maar had graag gehad dat hij stiekem wat groter zou zijn.
Zijn karakter is geweldig en gaat graag mee mennen maar het mennen trekt me inmiddels veel minder als een aantal jaar geleden (ook een ongeluk gehad)en mis ik t rijden ondertussen wel.
Ik mis het makkelijke van het opzadelen en makkelijker overal over en tussendoor kunnen gaan ect.
Het samen met een andere ruiter kunnen rijden dat is met mennen toch anders.
Ik heb een hca en scheur meestal wel overal tussen door maar vrijwel alle ruiterpaden zijn hier te zwaar voor mijn kleine man.

Ik heb in 2014 na 17 jaar mijn aller liefste en trouwe vriendje moeten laten inslapen en jaren lang miste ik het rijden niet maar nu de laatste 1,5 jaar weer wel.
Ik reed mijn fjord ook al jaren nog maar enkel als t voor ons beide kon en daar had ik toen al vrede mee.

Komt ook omdat ik zelf al heel lang een versleten heup had en recent een nieuwe heb gekregen dus ik kan en mag nu weer rijden.

Recent zijn wij met onze pony’s verhuisd en staan ze heerlijk op een 24/7 buiten plekje met schuil mogelijkheid.
En nu langzaam zoek ik voornamelijk op een lieve,betrouwbare,D pony om bosritjes mee te maken maar die je niet vooruit moet branden.
Tot nu toe nog geen match gevonden maar voor mij heeft het ook geen haast.

Achteraf denk ik was mijn kleine man maar groter geweest want wat hij is zou ik in groot verpakking willen hebben net als mn toch wel kleine fjord (1.36) toen.
Maar wie weet vind ik de ideale match wel als nog.

tirzasarah10

Berichten: 1859
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:26

Onali schreef:
106 cm is alles behalve mini :=

Ik heb 2 grote maat shetlanders, 107 cm en 105 cm.
Ergens rond de 80 cm vallen ze onder mini.

Waarschijnlijk omdat jij een kruising hebt valt alles in de verkeerde maat.
Maar bij gewone shetlanders heb je echt goed tuig en zijn er genoeg verschillende hoefschoenen te vinden.


Ik men niet, maar wandel, fiets en doe grondwerk met ze.
Beide zijn werkwillig en willen overal mee naartoe.
Voor mij geen rijpaard/ pony meer.


Erg informatief topic;
[SMP] Ras van de maand: de Shetland pony



Misschien, hij is heel erg smal. In mijn ervaring is het zo dat alles is gemaakt voor de obese shetlander in Nederland. Als je pony op gewicht is valt bijna alles groot uit. Gezien mijn pony zijn trekkracht en uiterlijk vind ik hem eerder onder een mini vallen. Maar goed ik deel mijn ervaring :D

Onali

Berichten: 18642
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:36

Ik ken heel veel shetlandereigenaren met absoluut geen obese shets en minis en die hebben allemaal een normaal tuig.

Shetlanders zijn kwa verhouding ronder geribt dan een hackney. Hackney is smal en hoog en een shetlander is laag en rond.
Ligt dus echt niet aan het materiaal of dikke shetlanders.



LinSa schreef:
Dat kan natuurlijk ook met een shetlander, maar met werken aan de hand kost dat wel je rug :P


Euh nee hoor :?
Tijdens het werken loop je niet continue gebukt.
Alleen met hoefjes uitkrabben en misschien iets met poetsen (hoewel ik met 2 grote daar weinig last van heb)
Maar met werken in de hand doe je kwa houding niks raars waardoor je last van je rug zou moeten krijgen.

Nado
Berichten: 3370
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:26

Onali schreef:
Shetlanders zijn kwa verhouding ronder geribt dan een hackney. Hackney is smal en hoog en een shetlander is laag en rond.
Ligt dus echt niet aan het materiaal of dikke shetlanders.
.


Klopt! Mijn (grotendeels -moeder geen zuivere shet) hackney/shet van 1,18m had de ronde ribben maar met een langer lijf. En iets te korte benen :') Daar heb ik verschillende tuigonderdelen voor gemixt om een passend tuig te maken. Hij had overigens best grote hoeven. Misschien dat de jouwe een kruising mini-paard is geweest met een hele kleine maat hackney? Maar goed, verder helemaal eens: meest fantastische pony ooit. 26 jaar gehad tot aan zijn dood 3 jaar geleden en mis hem nog steeds heel erg ;(

welmoedz

Berichten: 1610
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:06

Heb je vaker gemend met een mini, of überhaupt gemend? Misschien dat je in de mennen met shetlanders en minis facebookgroep even kunt vragen of je een paar keer mee kan ergens in je woonomgeving? Dan krijg je er ook wat meer gevoel bij.

Met mennen kun je zoveel! Mendurance, vaardigheid, dressuur, marathon noem maar op. Ik heb nog een rijpony en 2 minis (1.03m) maar men met alle 3. Van ruiter naar menner gegaan:)

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 13:55

welmoedz schreef:
Heb je vaker gemend met een mini, of überhaupt gemend? Misschien dat je in de mennen met shetlanders en minis facebookgroep even kunt vragen of je een paar keer mee kan ergens in je woonomgeving? Dan krijg je er ook wat meer gevoel bij.

Met mennen kun je zoveel! Mendurance, vaardigheid, dressuur, marathon noem maar op. Ik heb nog een rijpony en 2 minis (1.03m) maar men met alle 3. Van ruiter naar menner gegaan:)


Ja ik heb vroeger vaak gemend met de paarden van mijn oom. Die reed daar marathon wedstrijden mee, op de wedstrijden stond ik achterop de wagen.
Later alleen nog recreatief op hun oude dag. Inmiddels leven de paarden al zo'n 8 jaar niet meer. Daarna alleen nog met rijden bezig gehouden.

Moonlight17
Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:45

Ik zou lekker gaan voor een stevige D pony of E-pony, aangezien je hem toch al op karakter uit gaat zoeken. Kun je lekker afwisselen tussen rijden en mennen.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:49

Ik heb zelf een nieuw forest van 1,45 die gebruikt wordt als wandel pony

Waarom zou je met een grotere maat perse moeten rijden? Er zit geen verschil tussen een mini en een grotere pony.

Poekkie

Berichten: 7400
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:57

Amber_anne schreef:
Ik heb zelf een nieuw forest van 1,45 die gebruikt wordt als wandel pony

Waarom zou je met een grotere maat perse moeten rijden? Er zit geen verschil tussen een mini en een grotere pony.


Als je hem gebruikt als wandelpony dan rij je er toch op? Of bedoel je dat je ernaast wandelt?

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:06

Moonlight17 schreef:
Ik zou lekker gaan voor een stevige D pony of E-pony, aangezien je hem toch al op karakter uit gaat zoeken. Kun je lekker afwisselen tussen rijden en mennen.

Dit zou ik ook doen.

Ik reed "in mijn vorige leven" ook graag de wat hetere KWPN-ers.
Maar na een ongeval kan ik dat niet meer.
Maar het rijden helemaal opgeven wilde ik ook niet.

Ik heb nu 2 kruising tinkers.
1 is in de bak echt relaxter dan relaxed, maar toch goed te motiveren. Buiten zit de pas er altijd goed in.
De ander heeft echt wel altijd een grote GO. En moet ik zeker de eerste 10 minuten terug rijden omdat ze over het tempo loopt. Dus de altijd slome koudbloed is zeker ook niet zo.
Maar..beide wel, 2 maanden niet rijden zo opstappen zonder gekke dingen.

En dat is zooooo fijn!

Ik ben 172 groot, beide breed gebouwd.
Dan moet jij zeker passen.
Maar kleiner als ongeveer 140 zou ik dan ook niet gaan doen als ze wat smaller zijn.

147
]Afbeelding

157, 4 jaar oud
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-07-22 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:07

Ik heb 2 ijslanders om mee te wandelen, soort Shetlanders maar dan in groter formaat :+. Mocht je er dan ooit nog op willen en kunnen is de mogelijkheid en de maat er.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:12

Ik ben altijd van het rijden geweest. Hadden d en e maat om te rijden en een shet. Eerst reed onze zoon daarop en later zijn we daarmee gaan mennen voor een sulky. Met name mijn man en zoon.

Ik nam de shet altijd ernaast mee. Met het bos in, ging mijn man of zoon op de sulky en ik op de rijpony. Maar ook ML en ik te paard en shet ernaast.

Omdat er soms weinig tijd was, ben ik als geen menner, toch met de shet gaan mennen zelf en toch lekker door bos gecrosst.
Laatste jaren was hij vooral ons maatje. Hij is vorig jaar na 21 jaar samen overleden. Het was een ruin van 95cm. Leuke maat, maar hadden toen onze zoon te groot werd, wel net een iets grotere gewild. Dan had hij net meer rij typisch geweest, want ze hadden wel onwijs veel lol samen.

Ik miste een shet om me heen en nu hebben we een mini merrie met veulentje. Zij is 82cm en heeft ook echt de mini maat. Zij past niks van de shet. Ze is niet beleerd en al iets op leeftijd, dus weet niet of we nog iets gaan doen. En met haar zoontje dus afwachten hoe en wat. Dat zien we wel. Hij is maatje voor ons andere veulen.

Als je angst voor rijden hebt gekregen, zou ik er goed over nadenken wat je wilt en wat je eraan kan en wil doen om daar aan te gaan werken. Voor angst heb je begeleiding nodig, want de braafste pony kan anders uitpakken als je met angst begint.

Als je niet zo groot en zwaar bent, kan je prima op een pony en er ook mee mennen als het rijden toch niks wordt. Maar wil je dat?

Hoe wil je de pony gaan houden en wat zijn de mogelijkheden? Niet op elke pensionstal zijn er goede mogelijkheden voor shetlanders.
Wil je luxe en all in staan? Veel stalgenootjes?
Of wil je bijv een 24/7 buiten plek? Dat kan voor beiden en bij de grotere plekken zijn er ook vaak wel mensen om mee samen te rijden. Kan ook zijn dat je met een shet en sulky komt en iedereen rijdt en je dat toch erg mist.

Heb je veel ervaring met een bepaald ras of type?

Wij hebben quarters en zijn ook echt fan van de quarter. Had nog een New Forest en was mn alles, maar zou er zelf nooit meer voor kiezen.
Maar ben ook super fan van shetlanders.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:24

Poekkie schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb zelf een nieuw forest van 1,45 die gebruikt wordt als wandel pony

Waarom zou je met een grotere maat perse moeten rijden? Er zit geen verschil tussen een mini en een grotere pony.


Als je hem gebruikt als wandelpony dan rij je er toch op? Of bedoel je dat je ernaast wandelt?


Ja echt er naast wandelen

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 17:11

Amber_anne schreef:
Ik heb zelf een nieuw forest van 1,45 die gebruikt wordt als wandel pony

Waarom zou je met een grotere maat perse moeten rijden? Er zit geen verschil tussen een mini en een grotere pony.


Het verschil zit 'm vooral in de kosten. Een kleine pony kost mij zo'n 50 euro per maand, en met een grote ben je snel 150-200 kwijt.
En de aanschaf van een shet zit rond de 500-1000 euro en een grote pony snel 3000 of meer.

Dat is dan jammer als je er toch niet op gaat zitten, dan kan je beter een kleine pony nemen dacht ik zo.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 17:26

superpony schreef:
Ik ben altijd van het rijden geweest. Hadden d en e maat om te rijden en een shet. Eerst reed onze zoon daarop en later zijn we daarmee gaan mennen voor een sulky. Met name mijn man en zoon.

Ik nam de shet altijd ernaast mee. Met het bos in, ging mijn man of zoon op de sulky en ik op de rijpony. Maar ook ML en ik te paard en shet ernaast.

Omdat er soms weinig tijd was, ben ik als geen menner, toch met de shet gaan mennen zelf en toch lekker door bos gecrosst.
Laatste jaren was hij vooral ons maatje. Hij is vorig jaar na 21 jaar samen overleden. Het was een ruin van 95cm. Leuke maat, maar hadden toen onze zoon te groot werd, wel net een iets grotere gewild. Dan had hij net meer rij typisch geweest, want ze hadden wel onwijs veel lol samen.

Ik miste een shet om me heen en nu hebben we een mini merrie met veulentje. Zij is 82cm en heeft ook echt de mini maat. Zij past niks van de shet. Ze is niet beleerd en al iets op leeftijd, dus weet niet of we nog iets gaan doen. En met haar zoontje dus afwachten hoe en wat. Dat zien we wel. Hij is maatje voor ons andere veulen.

Als je angst voor rijden hebt gekregen, zou ik er goed over nadenken wat je wilt en wat je eraan kan en wil doen om daar aan te gaan werken. Voor angst heb je begeleiding nodig, want de braafste pony kan anders uitpakken als je met angst begint.

Als je niet zo groot en zwaar bent, kan je prima op een pony en er ook mee mennen als het rijden toch niks wordt. Maar wil je dat?

Hoe wil je de pony gaan houden en wat zijn de mogelijkheden? Niet op elke pensionstal zijn er goede mogelijkheden voor shetlanders.
Wil je luxe en all in staan? Veel stalgenootjes?
Of wil je bijv een 24/7 buiten plek? Dat kan voor beiden en bij de grotere plekken zijn er ook vaak wel mensen om mee samen te rijden. Kan ook zijn dat je met een shet en sulky komt en iedereen rijdt en je dat toch erg mist.

Heb je veel ervaring met een bepaald ras of type?

Wij hebben quarters en zijn ook echt fan van de quarter. Had nog een New Forest en was mn alles, maar zou er zelf nooit meer voor kiezen.
Maar ben ook super fan van shetlanders.


Die angst speelt ook wel mee. Ik voelde mij niet meer safe op mijn paard, vooral omdat er altijd wel wat was op buitenrit (harder willen, gek lopen doen, wegspringen voor "enge" dingen etc). En in de bak rijden vind ik echt helemaal niks aan.

Ben na het ongeluk ruim een jaar ermee aan het worstelen geweest voor ik ze uiteindelijk verkocht heb.

En eerst was het bevrijdend geen verplichtingen te hebben qua rijden en verzorging. Maar langzamerhand mis ik het op stal zijn en de omgang met de paarden.

Ga wel eens met een vriendin mee, ook een keer op haar grote paard gereden. Super braaf dier, maar ik vond er niks aan. Vrijwel alleen gestapt, draf ging mij te hard af op zo'n groot paard. Ik sta dan liever haar mini paardje te poetsen.

Maar zoiets is ook anders dan je eigen pony,

Onali

Berichten: 18642
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:39

Vergis je alleen niet in alle andere kosten.
Shetlanders zijn lang niet altijd goedkoper in onderhoud.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:47

Geen idee waar je vandaan komt. Maar je mag mijn ruintje wel eens rijden. Die heeft al meer mensen vertrouwen terug gegeven.