Sommige van jullie kennen Mira al van mijn eerdere topics over haar. Mira heeft wat fysieke problemen.
Ik ben al maanden aan het zoeken wat de oorzaak kan zijn, dierenarts bezoeken, bloedonderzoek, kenners, niemand wist het.
Ik had op advies van meerdere bokkers een pssm2 test laten doen. Vanochtend kreeg ik eindelijk de resultaten binnen. Helaas heeft Mira 1 van de 6 pssm2 varianten. De K1 variant in heterozygote vorm op precies te zijn.
Ik had heel erg gehoopt dat ze negatief zou zijn, maar ik heb nu in ieder geval wel duidelijkheid.
Pssm2 is een spierziekte, meer informatie is hier te vinden: https://pssmawareness.com/2020/11/what-is-pssm2/ (wel in het Engels)
In dit topic zal ik updates plaatsen en soms om advies vragen. En ik hoop heel erg dat jullie je ervaringen willen delen over pssm2.
Ik zal Mira even voorstellen:
Mira is mijn 7 jarige Quarter horse merrie. Op 1 maart 2022 kwam ze bij mij aan. Ik heb haar van een hobby handelaar in Nederland gekocht, die had Mira in januari uit Italië gehaald. Ik weet niet veel van haar verleden.
Toen ik Mira kocht had ik grote plannen met haar. Ze zou mijn rijpaard worden voor heerlijke lange ritten, en ik wou heel graag een veulentje met haar fokken. (Deze dromen heb ik voor haar welzijn opgegeven, dat ze happy is, is het belangrijkst!)
Echter bleek er al snel dat Mira niet zo lekker in haar lijf zat. Ze was erg mager en onbespierd. Oke, geen probleem, ik vermoede niks. Toen ik een topic op bokt over haar plaatste, zeiden veel mensen dat ze erg slecht gebouwd was en dat er heel veel mis mee was.
Dit was Mira toen ik haar 2 weken had:

Mira was snel bang, en vooral voor onverwachte bewegingen. Ze leek de eerste maand (en) ook niet blij te krijgen, ze was echt gewoon ongelukkig. Dat ging gelukkig snel beter, nu is ze het gelukkigste paard ter wereld!
Waar Mira last van heeft:
Ze is wisselend kreupel, dan weer wel, dan niet, en met verschillende benen.
Ze is soms erg stijf in haar rug en spieren.
Ze is soms zo gevoelig op sommige plekken op haar lijf, dat ze als je haar heel zacht aanraakt ze probeert te bijten (dit is totaal niet Mira, ze doet geen vlieg kwaad en is altijd heel lief en voorzichtig)
Verder heeft Mira moeite om spieren op te bouwen en wordt ze niet makkelijk dik.
Soms wisselt haar humeur flink, normaal is ze altijd blij, maar soms staat ze een dag heel verdrietig apart.
Ze weigert te werken, als je op haar probeert te rijden, blokkeert ze, en staat ze erg gespannen. Ze weigert te luisteren naar elke hulp en wil niet bewegen, tot je afstapt.
Soms trillen haar spieren erg.
Ze kan ook slecht tegen kou en regen, dan wil ze niet meer eten en heeft ze het koud, als ze een deken op krijgt gaat het wel weer goed.
En ze heeft een huntersbumb (kuiltje op der billen)
Als je de lijst zo leest klinkt het heftiger dan het is. 80% van de tijd is Mira het gelukkigste en vrolijkste paard van de wereld, als ze me ziet komt ze altijd hinnikend aangedraafd, en ze vindt het heel fijn om lekker samen te wandelen. Dit doe ik ook vaak met haar (ik hou haar grenzen wel in de gaten)
Ze krijgt onbeperkt hooi, mineraal liksteen en 24/7 weidegang op een fijne grote weide van 3 hectare.
Ook voer ik haar 2 keer per dag een 1.5 kilo krachtvoer (ERS cubes van dodson en horrel) en een schep luzerne plus een flinke scheut olie.
Even een overzicht van hoe ze is verandert sinds ik haar heb:
12-3-2022

15-3-2022

19-4-2022

26-4-2022

30-4-2022

9-5-2022

17-5-2022

17-6-2022

2-7-2022

En gewoon wat mooie plaatjes

Ik hoop heel erg dat Mira zo gelukkig blijft en we de pssm2 kunnen managen!
Ik zou het leuk vinden als jullie komen volgen!