Paarden verzekering, ja of nee? En welke

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxx_syl

Paarden verzekering, ja of nee? En welke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 19:35

Hoi,

Ik ben benieuwd wie heeft een paarden verzekering, waarom wel en waarom niet?
En welke heb je dan?
En word er veel vergoed?
Groet

Lizenlotte

Re: Paarden verzekering, ja of nee? En welke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:07

Ik heb wel een verzekering, omdat ik iemand ken wiens paard koliek kreeg toen het paard nog maar 3 maanden bij haar was. Ze heeft een lening moeten nemen om het paard te laten opereren, wat het paard gelukkig heeft kunnen redden. Maar daarna moest ze wel heel lang afbetalen natuurlijk, wat ze ook had gemoeten als de operatie niet geslaagd was geweest.. Ze had zelf maandelijks wat opzij willen leggen voor ziektekosten en operaties maar in 3 maanden tijd had ze natuurlijk nog geen paar duizend euro's gespaard en dat kostte de operatie wel. Daarnaast heeft een vriendin van mij ook een paard waar ze al een paar jaar niet meer op kan rijden omdat het dier een ocd operatie nodig heeft die ze niet betalen. Die krijgt nu ontstekingsremmers die eigenlijk ook al te duur zijn maar voor inslapen is het paard nog te goed en missen wil ze haar ook niet natuurlijk, ondanks de financiele druk die ze geeft op mijn vriendin haar portemonnee.

Ik kan je wel vertellen welke verzekering ik heb maar ws heb je daar niks aan, ik woon niet in nederland nl.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:23

Wij hebben 20 jaar paarden gehad en nooit verzekerd.
En ook blij om, kosten van eigen spaargeld betaald.
Van te voren goed over nadenken wat wel of niet laten doen bij een paard.
Zo hadden wij besloten bv bij koliek alles te doen op eigen stal maar geen operatie in een kliniek.
Toch zelf veel uit eigen zak betaald, verwondingen, koliek, kreupelheid onderzoek etc
Maar dan nog zijn we beter af geweest, dan met een dure verzekering.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:35

Hier zijn al enorm veel topics over. Dus gebruik de zoekfunctie even.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:17

pillow schreef:
Hier zijn al enorm veel topics over. Dus gebruik de zoekfunctie even.

Op zich is er van ongeveer alles wat over paarden gaat , al heel veel topics geweest. :)

xxx_syl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 21:26

Ik weet niet wat ik het kan vinden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:15

Zoekfunctie staat bovenaan de pagina
search.php vul dan in: verzekering en je krijgt veel topics

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:50

Je krijgt dan zeker veel topics, maar in elk geval op de eerste 10 pagina's geen 1 die gaat over de verzekering die to bedoeld. Niet echt overzichtelijk dus en ik begrijp best dat iemand weinig zin heeft om tig pagina's met topictitels te gaan doorspitten..

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:06

Lizenlotte schreef:
Je krijgt dan zeker veel topics, maar in elk geval op de eerste 10 pagina's geen 1 die gaat over de verzekering die to bedoeld. Niet echt overzichtelijk dus en ik begrijp best dat iemand weinig zin heeft om tig pagina's met topictitels te gaan doorspitten..

Precies dit, ik ben er persoonlijk ook wel benieuwd naar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:08

Je kunt ook gerichter zoeken op alleen topic titels

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:17

cissy schreef:
Je kunt ook gerichter zoeken op alleen topic titels

Op paardenverzekering of ziektekosten verzekering. Bijv.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:35

Ik heb mijn paarden nu wel verzekerd, maar ik woon ook niet in NL. In NL heb ik nooit een paard verzekerd gehad, omdat een dierenarts in NL absoluut niet duur is. :=

Maar als je niet minimaal een potje van 3000/5000 euro hebt of kunt missen, zou een verzekering wel interessant kunnen zijn.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:45

Ik heb op het moment geen verzekering voor dierenartskosten, alleen een levensverzekering (dat is dus alleen voor als ze sterven of moeten sterven).
Voor mijn vorige merrie heb ik eens een verzekering af willen sluiten voor dierenartskosten. Ik heb toen met een medewerker gepraat over de telefoon, om het af te sluiten. De medewerker hoefde niet eens mijn paard te zien/checken/keuren, die geloofde het zo wel >;) Ik vond dit vreemd dus ik zei; dus ik kan gewoon een paard aanmelden die al half op sterven ligt? Er ontstond toen een discussie, ik kreeg er geen goed gevoel bij en ik heb nooit meer een verzekering voor een paard afgesloten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:55

Ik spaar wel zelf.. hoe ouder hoe groter de kans dat je eens je verzekering nodig hebt. Waar je dan al jaren netjes aan hebt betaald. En dan knikkeren ze je paard uit de verzekering "wegens te hoge risico's". Ja dat is toch precies de hele reden om die verzekering te nemen? :')

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:42

Ik heb ook alleen een levensverzekering dus een uitkering bij dood of onbruikbaarheid. Kost rond 200 euro per jaar. Je kunt het best de premie doe je zou moeten betalen in een potje doen. Als je iets moet gebruiken kun je het daar vanaf halen. Als je paard nooit wat komt te mankeren is het nog jou geld en heb je het niet voor niets aan een verzekering uitgegeven. Ik heb al 40 jaar paarden en nog nooit iets gehad waarvan ik dacht, had ik nu maar een verzekering. Dus ik heb heel veel premie uitgespaard. Kortom niet doen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:56

Ik heb een basisverzekering (overlijden paard, ongeluk op de wei of door toedoen van extern). Kosten zijn 95 euro per jaar. Heb mijn paard inmiddels 11 jaar en zeker al wel kosten gehad die niet onder de verzekering valt. Toch vind ik het wel fijn om te weten dat hij basis verzekerd is, daarnaast kan ik de 95 euro per jaar prima missen en heb ik uiteraard ook nog een extra potje voor overige zaken.
Ik heb hem laten verzekeren bij de onderlinge paardenverzekeraar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:00

Ik heb wel een verzekering. En ik heb die ook altijd wel nodig gehad,
Uitkering bij dood of onbruikbaarheid de zogenaamde ODA dekking is minder interessant. Belangrijk is een ziektekostenverzekering te hebben.
Ik heb mijn veulen (nu 2-jarige) in de verzekering staan. Kosten 600 per jaar. Veulen staat in de opfok en daar kan natuurlijk nog wel eens wat gebeuren. Toen hij bijna 1 jaar oud was kreeg hij een dikke sprong. In beide achterbenen zat OCD. Omdat ik mijn veulen verzekerd had voordat hij 6 maanden oud was, is de hele operatie vergoed. Kosten meer dan 2000 euro inclusief de controles. 25% van de rekening is eigen risico.

Ook voor mijn andere paarden heb ik hem echt nodig gehad.
Mijn andere paard stond met een dik oog een maand geleden. Een kleine hoornvlies beschadiging. visite, fluoronderzoek, medicatie en een aantal controles en ik was weer 750,00 verder. Voor deze betaal ik 70 euro per maand aan verzekering.
Mijn merrie had deze maand ook een reactie op het enten. Leek spierbevangen. Dus DA bezoek en medicatie en hop weer bijna 400 verder.
Ik ben toch wel erg blij met mn verzekering. Ik ben verzekerd bij Equipe Paarden en heb nooit discussie of gedoe rond het uitkeren van schade.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:17

Hier ook een verzekering bij Equipe. Mijn vorige paard had ik in Equipe 4 met daarbij ook een aparte ziektekostenverzekering. Afhankelijk voor welke verzekerde waard je je paard wilt verzekeren, kun je zo uitrekenen wat je aan premie gaat betalen. Wil je je paard voor 5.000 of 10.000 verzekeren, dan zit er een aanzienlijk verschil in aan premie. Uit mijn hoofd kreeg ik tot 4500,- per jaar vergoed en heb ik de verzekerde waarde jaarlijks wat lager laten zetten, gezien de leeftijd van mijn paard. Met kreupelheidsonderzoeken en operatie (getrapt door een pret shet) heb ik de premie er toch wel aardig uitgehaald.

Ons veulen (inmiddels 3) heb ik ook bij Equipe verzekerd, omdat ik destijds geen gedoe wilde hebben als er iets zou gebeuren in de opfok. Die heeft een nacht in de sloot gelegen en was bijna dood. Dat grapje heeft me in 4 dagen tijd, zo'n 1500,- aan dierenartskosten gekost. Dus ja, toen was ik wel blij dat ik hem verzekerd had. Met 2,5 jaar oud heb ik heb rondom XR laten keuren en de verzekering nu ook op Equipe 4 gezet. Onlangs kwam meneer terug van de castratie en kreeg door lagere weerstand een schimmeltje, ook toen weer zo'n 400,- aan DA kosten gehad. Dus ja, soms loont het wel, zeker met die jonge paarden.

Wat betreft uitbetalen, vind ik ze bij Equipe wel vlot. Een kreupelheidsonderzoek met foto's kost je al snel 600,- (zonder verdere behandeling), hiervan betaal je een eigen risico van 185,- En bij dood krijg je 90% van de verzekerde waarde vergoed.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:24

Padoertje schreef:
En bij dood krijg je 90% van de verzekerde waarde vergoed.

Hoe wordt die waarde vastgesteld?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:26

Ik heb mijn paard ook in de verzekering op dit moment. Normaal gesproken zorg ik voor een spaarpotje in plaats van een verzekering, maar ik vond het toch een prettiger idee om hem in ieder geval voor de opfokperiode verzekerd te hebben. Mocht blijken dat het een brokkenpiloot is na het inrijden dan hou ik de verzekering aan. Loopt hij niet in 7 sloten tegelijk, dan zet ik de verzekering over een paar jaar waarschijnlijk weer stop en ga ik eventuele kosten vanuit mijn spaarpotje betalen. Mijn verzekering loopt ook via Equipe en kost me volgens mij rond de €400 op jaarbasis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:46

Kuggur schreef:
Padoertje schreef:

De verzekerde waarde stel je zelf vast. Die hangt samen met de kosten die je voor je verzekering betaalt.
ik heb ook een Equipe 4. verzekering. Per jaar kun je dan voor 4500 ziektekosten vergoed krijgen.
Omdat je 25% zelf betaalt valt dat bedrag 25% hoger uit. De minimale verzekerde waarde is 5000,00. (dat is de ongevallen/dood dekking) Daar betaal ik 34,00 per maand voor. Voor de uitgebreide ziektekostenverzekering betaal ik 40,09 per maand. Per jaar kun je dan voor 4500 ziektekosten vergoed krijgen.
Als het paard komt te overlijden dan krijg je 90% van de verzekerde waarde (=5000) terug.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:54

Kuggur schreef:
Padoertje schreef:

In mijn geval is mijn paard gekeurd bij start verzekering en heeft hij een soort taxatiewaarde gekregen.
Inmiddels 11 jaar verder en elk jaar wordt hij opnieuw gekeurd. Waarde staat nog hetzelfde als in het begin.
Bij mijn verzekering is het dan alleen 80% van de verzekerde waarde die ik vergoed krijg bij overlijden. In de voorwaarden staat wel dat bij een natuurlijk vastgestelde (onverwachtse) dood het vergoed wordt. Maar ingeval van euthanasie ik voordat het paard ingeslapen wordt dit eerst moet aangeven bij de verzekeraar. Bel ik na euthanasie dan krijg ik niks.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:17

Kuggur schreef:
Padoertje schreef:

Bij mijn verzekering werkt het zo; je kiest zelf het bedrag dat je wilt laten uitkeren als je paard komt te overlijden. Als je een hoger bedrag kiest, is het bedrag dat je jaarlijks betaald ook hoger.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:24

Ik heb een verzekering maar doe het niet weer.
Van de week een brief van equipe gekregen.
Ik had een 4plus met uitgebreide ziekte kosten.
Door het aantal schade meldingen en omdat dit nu chronische is word hij terug geplaatst naar verzekering equipe 3 waaronder deze kosten dus niet vallen.
Je betaald 25% zelf vd dierenarts rekening en sinds dit jaar betaal je
ook nog eens €250 eigen bijdrage

Voor de verzekering betaal ik €850 per jaar incl ziekte kostenverzekering , ik neem wel weer een spaarpotje

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 13:23

Nee, wij hebben meerdere paarden en verzekeren nooit.

De afgelopen jaren was het hier ook een bejaardenhuis ( en deels nog ) dus dan heb je er al weinig aan.

Ik wil baas zijn over mijn eigen paarden en kies zelf de behandelingen en wel of niet operaties uit.

We hebben de afgelopen jaren door veel pech, oa met een gekregen paard, echt hoge kosten gehad. Maar verdeelt over het aantal jaren paarden in bezit en het aantal paarden kan ik ze daar niet voor verzekeren.

Lang geleden heel kort geen paard gehad. Toen een wat duurder paardje gekocht, gekeurd en verzekerd. Daarna kwam een ( ook kostbare) drachtige merrie, dus die eerste verzekering op haar gezet. Uiteraard werd toen de eerste ruin kreupel en kregen we kosten. En na een tijd ingeslapen.

Wij vinden een potje fijner. En als we het echt niet zouden kunnen betalen, is er vrijwel altijd iets te regelen met een kliniek om het in delen te betalen.