Geen keuze kunnen maken

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pippaaa
Berichten: 22
Geregistreerd: 28-02-06

Geen keuze kunnen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 13:06

Hey allemaal,

Al een tijdje loop ik vast in mijn veel te vol geplande weken en weet ik niet zo goed welke keuze ik kan maken.

Laat ik vooropstellen dat ik dol ben op mijn paarden, maar dat op dit moment me de tijd en energie ontbreekt om ze te geven wat ik denk dat ze nodig hebben. Oke, het verhaal. Sinds het begin van de coronacrisis ben ik bezig om mijn eigen bedrijf uit te bouwen. Dit doe ik naast een baan van 28 uur en het samen met mijn man opvoeden van een klein kindje. Super leuk en alles gaat ook onwijs goed, maar ergens moeten er concessies gedaan worden omdat ik niet meer uren in een dag heb..

Op dit moment valt die concessie bij de tijd bij mijn paarden en mijn huishouden. Mijn kudde, en ik heb ze gelukkig thuis staan, bestaat uit 2 oudjes die met pensioen zijn en een D pony die 13 jaar oud is. Op dit moment heb ik mijn leven zo vol gepland dat ik ze voer, ze poets en de stal/paddock bij kan houden, voor de rest is er geen ruimte. Daarnaast heb ik een jaarling ergens op pension staan. Door alle stijgende kosten ben ik aan het nadenken of ik op mijn paarden kan besparen. Het antwoord voor nu is nee, helaas gaat mijn alleroudste qua onderhoud steeds iets meer kosten en zij gaat niet weg. Net als mijn andere oudje.

Dan blijven de pony en de jaarling over. Na val nummer zo veel van de pony rijd ik er niet meer mee en nadat mijn bijrijdster is geëmigreerd staat ze al een tijd stil. Ik heb haar al vanaf dat ze 1,5 is dus zo maar weg doen is een ding. Dan heb ik nog een jaarling, helaas matchte ze thuis niet met de andere paarden. Ze is steeds weggejaagd ondanks al mijn pogingen om ze te laten wennen. Dus die staat nu op pension. Het bedrag is niet onwijs, maar wel maandelijks terugkomend en langzaam aan iets te veel aan het worden.

Ik twijfel of en wie van de 2 ik dan een ander huisje zou gunnen. Mede met het oog op dat een van de oudjes zo maar weg zou kunnen vallen en ik dan een maatje moet zoeken met kans op mismatch of de twijfel dat ik een “slecht” huis zou vinden voor degene die naar een ander huis gaat. Dat is me al eens met een ander paard overkomen en dat gun ik ze niet. Wat zou jij doen?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Berichten: 6845
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Geen keuze kunnen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:48

Ik heb je topic verplaatst naar Paardenpraat [PP], aangezien het daar beter past.

Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Geen keuze kunnen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:54

Heb je jezelf al eens de vraag gesteld waarom je paarden hebt?
In jouw situatie zou ik zowel de jaarling als de d pony verkopen. De oudjes aanhouden, meer rust, minder kosten en meer tijd om te genieten en meer focus op jezelf, je bedrijf, je kind en je partner.

Wesco

Berichten: 5069
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:01

Ik zou de D pony weg doen. Waarom houden als je er niet op rijd? En als dan 1 van de oudjes overleden is dan is de jaarling al ouder en die er bij zetten.

Wyb_ster

Berichten: 791
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:06

Wesco schreef:
Ik zou de D pony weg doen. Waarom houden als je er niet op rijd? En als dan 1 van de oudjes overleden is dan is de jaarling al ouder en die er bij zetten.


Ik vind dit ook geen gekke optie. Zeker omdat mij meermaals is opgevallen hoe een kudde (in positieve zin) kan veranderen als er eentje wegvalt.