Aan welk budget moet ik denken + hoe te zoeken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

MelissaV

Aan welk budget moet ik denken + hoe te zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 14:21

Ik ben aan het oriënteren om een extra paard te kopen, heb zelf quarters en rijd reining.
Wat zoek ik?

Ik zoek een paard wat (bijna) alles al gezien heeft, die over drukke wegen heen kan zonder gekkigheden, waar je zonder zadel op kan springen en mee weg kan rijden, die niet achterstevoren staat als hij een koe ziet of er een zware vrachtwagen kort langs hem af raast en belangrijk: die alleen op pad kan. Waar je bij wijze van op je kop boven op kunt gaan staan ookal is hij de afgelopen 6wkn niet onder het zadel geweest.
Hoeft geen sul te zijn, mag best pit in zitten maar moet wel ten alle tijden braaf blijven.
Ergens tussen de 5 en 13jr en tussen de 1.37 en 1.55m qua stokmaat.
Geen voorkeur voor ras/geslacht/kleur etc.

Aan welk budget moet ik denken en waar vind ik ze?

Ik heb al eens op marktplaats en facebook rondgekeken om mij een beetje te oriënteren maar ben nog niet tegengekomen wat ik zoek. Vaak zijn ze vnl dressuur/springen gericht en wel eens op buitenrit geweest in groep, maar dat is niet hetgene dat ik zoek..

rien10

Re: Aan welk budget moet ik denken + hoe te zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:23

Voor welk doel zoek je? Zoek je tas specifiek?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 14:32

rien10 schreef:
Voor welk doel zoek je? Zoek je tas specifiek?

Zoals gezegd iets bomproof, waarmee ik over drukke wegen etc kan zonder issues..
Geen dressuur/springen/reining etc.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:37

Ik heb toen een zoekertje op Facebook en bokt gezet, wel een paar reacties op gehad. Minder waarschijnlijk maar kost ook weinig moeite: bellen naar stallen waar ze buitenritten doen om te horen of ze niks te koop hebben.
En zoals je al zegt, de verschillende sites in de gaten houden. Eventueel je dierenarts en/of smid laten weten wat je zoekt, zij komen op veel plaatsen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:38

Mijn jonge quarter voldoet aan je eisen, ik denk dat je wel weet wat die kosten ;)
Maar waarom niet een van je reiners?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 14:39

Achterom schreef:
Mijn jonge quarter voldoet aan je eisen, ik denk dat je wel weet wat die kosten ;)
Maar waarom niet een van je reiners?

Omdat die daarvoor niet geschikt zijn :D
Daarom zoek ik ook niet specifiek naar een quarter, prijsklasse ligt anders daar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:41

Lastige categorie om in te zoeken.
Juist in die categorie worden heel veel kapotte paarden aangeboden die dan nog wel kunnen als recreatiepaard.
Budget zou ik om die reden op 10.000 euro zetten.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:46

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:47

Ik heb mijn ruin met wat bemerkingen, maar liep wel ná het constateren van die bemerkingen naar 2 x 1 ste plaats op zowel een 65 km als een 70 km en liep een 80 km goed uit in de middenmoot in 2019 verkocht. Die was toen 16, voor €5000. M1 dressuur en dan k3 endurance met 2 hoeven in z’n neus. Kwpn’er met een gouden karakter. Ik denk dat ik die (als ie nu 16 was zeg maar) hem wel voor 7500 verkocht zou kunnen hebben

Dat paard is verkocht omdat een vriendin van mij hier op t forum ergens een tip plaatste in een soort gelijk topic. Zodoende is hij 20 min hiervandaan verkocht aan mensen die ziels veel van hem houden <3 dus via via is die gouden match gekomen

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.
Spoiler:
nieuwsgierige, kijk maar eens in mijn profiel

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:51

Mijn budget met dezelfde wensen was 5000 met een beetje rek op. Meer vind ik te veel voor een “hobby” dier, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk.. Ik geloof ook dat je daarvoor iets kan vinden, met geduld en kennis van zaken uiteraard :)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:57

Eerlijk gezegd vind ik t niet de tijd om een paard te kopen. Je bent een dief van je eigen portomonee

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:02

Ik doe al die dingen altijd met de quarters/ (ex) reiners. Ook kwestie van trainen en je eigen ervaring en instelling met buiten rijden. Al koop je het braafste paard, als je het zelf spannend vindt, kan je alsnog stuiterend door het bos.
Daarnaast is het voor elk paard goed om in het bos te rijden.

Wij missen nu ook eigenlijk een rijpaard om weer samen naar buiten te kunnen, maar ga nu geen paard daarvoor erbij kopen. Lagere prijsklasse koop je vaak ellende erbij. Heb zelfs ruim 3jr terug een quarter gekregen met dusdanig veel problemen dat hij duurder was in een paar maanden dan een paard kopen.

Wij hebben meer dan 25jr quarters en ik vind ze ook super comfortabel zitten voor het buiten rijden. Mochten we iets anders willen, zou ik naar een ijslander kijken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:02

Tja, je moet er tegen aan lopen, dus heel veel gaan kijken. De beschrijvingen bij advertenties zeggen echt niet altijd alles. Ze zijn allemaal braaf bij de smid, en lopen zo een trailer op.
Ik kocht een franse draver die een engels volbloed bleek te zijn. Graatmager en ik had geen idee wat voor temperament er in zat.
Ik geef toe het is een hele uitdaging, maar we zijn inmiddels zo ver dat we elkaar beginnen te begrijpen en ik in mijn eentje een eind weg kan rijden. Ik bedoel maar te zeggen, dat een paard misschien niet geheel aan je wensen voldoet, maar toch alle boxen doet tikken. Gewoon doordat je het hem leert en geduld hebt.
Ik kocht die EV voor ongeveer 1000 euro, had vervolgens een boel kosten aan osteopaat, tuig, smid, dierenarts. Maar dat wist ik van te voren. Pin je dus net zo vast, anders mis je nog kansen.

Bejaarde bokkers weten meer

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:03

onpaard schreef:
Eerlijk gezegd vind ik t niet de tijd om een paard te kopen. Je bent een dief van je eigen portomonee

Nou dat voegt wat toe :?

Bejaarde bokkers weten meer

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:04

Avalanche schreef:
Juist in die categorie worden heel veel kapotte paarden aangeboden die dan nog wel kunnen als recreatiepaard.

Precies. Veel mensen willen een 100% betrouwbaar recreatiepaard. Mijn ervaring is dat die niet goedkoop zijn.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:07

Je zou eens kunnen kijken bij Trailmates! Zij bieden leuke, betrouwbare dieren aan voor normale prijzen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:07

Hoezo niet? Als mensen zoekende zijn en je hebt paarden, is dat gewoon eerlijk.

En eerlijk? Niet alle quarters zijn extreem cool, maar doorgaans wel cool genoeg en als je daar niet mee door het bos kan, zou ik ook geen draver of EV kopen. Maar ook geen tinker bijv. Ik heb die weleens zien gaan en daar was geen houden aan, net als een fjord of haflinger die ik weleens alleen heb zien terugkomen.

Mijn oude, nu overleden, quarter merrie was echt wel erg pittig, maar heel betrouwbaar. Die keek links, rechts, snorkelde de hele weg. Had je dat eng gevonden, was het een nare rit. Liet je haar gaan, was ze super.

Maar goed, als mensen het per se willen en geld teveel hebben, moet je gewoon zoeken. Soms is het beter om er zelf achter te komen dat het niet altijd de oplossing is en die soms gewoon al bij je op stal staan.
Zelfde als ik een sprongetje wil maken. Dan komt er geen springpaard en kan een quarter dat ook prima een keer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:09

rien10 schreef:
Avalanche schreef:

Precies. Veel mensen willen een 100% betrouwbaar recreatiepaard. Mijn ervaring is dat die niet goedkoop zijn.

En dan moet hij ook nog jong zijn (ts wil tussen de 5 en 13 jaar).

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 15:15

Avalanche: Ja lastig inderdaad, maar ik heb geen haast dus kijk gewoon even wat er op mijn pad komt. Zag inderdaad verschillende paarden met gebreken, dat is niet de bedoeling :D

Amber_anna: ga er eens naar kijken, bedankt.

Billy3105: Bedankt voor je ervaring! Zoiets zoek ik ook, alleen dan kleiner :+

Kalea: Geduld heb ik zeker, hoef niet morgen een paard op stal te hebben staan!

onpaard: zoals hierboven gezegd zoek ik niet per direct iets, kijk gewoon even wat er op mijn pad komt.

superpony: Ik heb niet gezegd dat die van mij niet braaf genoeg zijn ;) Eentje is 3jr, staat niet aan huis maar in training en staat op plates dus niet geschikt om 3/4x per week mee op de verharde weg te komen. De merrie heeft bijna jaarlijks een veulen aan de voet dus die valt ook af want dan kan ik de helft vh jaar niet weg. En de andere is 2mnd oud dus wordt hem ook niet :+

mrie: Ja zoals ik in de openingspost ook bedoelde met bijna alles gezien te hebben, hij mag best een x schrikken of iets spannend vinden maar ik wil geen paard wat niet alleen op pad kan en nog nooit een drukke weg van dichtbij gezien heeft, ik heb geen optie om eerst op een rustige plek te oefenen dus een beetje ervaring langs het paard zijn kant is daarom handig :D

PicassoX: bedankt voor de tip!

rien10: Daarom dat ik even wil sparren over budget hier, wil een paard waar ik veel plezier aan kan hebben en dat hoeft geen koopje te zijn. Gaat ook over mijn eigen veiligheid ;)
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 08-06-22 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:16

Gewoon een braaf recreatiepaard dus, en ras maakt je an sich niets uit. Mag het bv wel wat mankeren en zit er mogelijk nog wat ruimte in de gewenste leeftijd, en durf je evt een risicootje te lopen?
Een dier met bv vergroeide spat redt het bv niet in de sport, maar kun je misschien nog wel jarenlang heerlijke kilometers mee door het bos karren.

Dan is het kwestie van kijken wat voor dier je het beste past.
Zie je wat in bv een koudbloedachtige types zoals een fjord (rond de 4 a 5 k momenteel ), haflinger (ouderwetser type rond de 3500 / 4k), of trekt bv toch een iets sportiever typ zoals een freiberger je meer (dan leg maar gerust tussen de 10 en 15 k klaar)? Of hou je van heel veel haar en is een tinker wat (geen idee van prijzen)?
Maar een AV zou ook wel eens hartstikke goed bij jouw wensen kunnen passen, en die zou je rond de 5k toch ook best op de kop moeten kunnen tikken. En een draver die het op de baan niet gered heeft moet een eindje onder die 5 ook wel lukken, mits je geen probleem hebt met een dier wat vaak achter niet door een buigproef komt.
Of een springer die op z'n retour is, veel concoursen heeft gezien maar de sport niet meer redt, kan op zich nog een fantastisch recreatiedier zijn...

Als je weinig eisen stelt anders dan 'braaf' is de markt groot zat en vallen de prijzen ondanks de huidige gekte nog genoeg mee, mits je de tijd hebt om even rustig rond te kijken en je kop erbij houdt.
'Braaf' LIJKT onbetaalbaar, maar dat komt ook doordat er vaak nog wel wat bijkomende eisen gesteld worden aan uiterlijk, kleurtjes, en keuringen. Laat je niet gekmaken, er is nog zat te koop voor een normale prijs, van mensen die een goede volgende baas zoeken ipv een hoofdprijs. Veel via-via.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:17

Ja, snap ik, van dat sparren. Is altijd prettig. Ik zou zeker € 7.500,-- aanhouden. Je veiligheid is veel waard, toch?

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:20

Op dit moment zijn brave paarden echt onbetaalbaar maar dit zijn ze in mijn ogen ook zeker waard. Ik zocht precies hetzelfde als jou en heb een zoekertje geplaatst in verschillende verkoop groepen op Facebook. Zo werd zij mij aangeboden terwijl ze officieel nog niet te koop stond. Ik heb een Connemara pony gekocht en dit is echt de liefste stoerste mensgerichte pony die ik ken. Ze was voorheen ook altijd alleen in groep naar buiten gegaan en heeft dit dus echt met mij moeten leren, en nu heb ik het braafste paardje die je maar kunt indenken. Budget is vrij lastig te zeggen, ik heb destijds 4000 betaald maar ik denk dat je dat op dit moment makkelijk kunt verdubbelen .

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 15:22

Eatshay schreef:
Gewoon een braaf recreatiepaard dus, en ras maakt je an sich niets uit. Mag het bv wel wat mankeren en zit er mogelijk nog wat ruimte in de gewenste leeftijd, en durf je evt een risicootje te lopen?
Een dier met bv vergroeide spat redt het bv niet in de sport, maar kun je misschien nog wel jarenlang heerlijke kilometers mee door het bos karren.

Dan is het kwestie van kijken wat voor dier je het beste past.
Zie je wat in bv een koudbloedachtige types zoals een fjord (rond de 4 a 5 k momenteel ), haflinger (ouderwetser type rond de 3500 / 4k), of trekt bv toch een iets sportiever typ zoals een freiberger je meer (dan leg maar gerust tussen de 10 en 15 k klaar)? Of hou je van heel veel haar en is een tinker wat (geen idee van prijzen)?
Maar een AV zou ook wel eens hartstikke goed bij jouw wensen kunnen passen, en die zou je rond de 5k toch ook best op de kop moeten kunnen tikken. En een draver die het op de baan niet gered heeft moet een eindje onder die 5 ook wel lukken, mits je geen probleem hebt met een dier wat vaak achter niet door een buigproef komt.
Of een springer die op z'n retour is, veel concoursen heeft gezien maar de sport niet meer redt, kan op zich nog een fantastisch recreatiedier zijn...

Als je weinig eisen stelt anders dan 'braaf' is de markt groot zat en vallen de prijzen ondanks de huidige gekte nog genoeg mee, mits je de tijd hebt om even rustig rond te kijken en je kop erbij houdt.
'Braaf' LIJKT onbetaalbaar, maar dat komt ook doordat er vaak nog wel wat bijkomende eisen gesteld worden aan uiterlijk, kleurtjes, en keuringen. Laat je niet gekmaken, er is nog zat te koop voor een normale prijs, van mensen die een goede volgende baas zoeken ipv een hoofdprijs. Veel via-via.

Ja precies gewoon een hele brave! Maar die wil iedereen :+
Opzich qua mankementen als indd een vergroeide spat oid geen problemen mee, mits eerlijk verhaal.
Qua gewenste leeftijd wil ik niet teveel omhoog gaan.
Koudbloedachtig staat mij wel aan omdat die meestal niet te groot zijn, enige minpuntje vind ik dat ze vaak gevoelig zijn voor HB en zomerexeem en dat is waar ik zit met de paarden wel een lastig parket.

Zoek inderdaad iets als jij beschrijft en of het dan een draver, een ex-springer (kleintje dan wel :+), een fjord of een tinker is, maakt mij niet uit, als het dier maar mega betrouwbaar is.

Heb 2 jaar een connemara merrie gehad, was niet mega simpel in het begin want kwam uit Ierland, maar daar kon ik uiteindelijk wel alles mee. Ging door het water, over viaducten, kon ik midden op de weg parkeren om verkeer tegen te houden etc etc. Bleef ook gerust staan als de groep verder ging, als ik dat duidelijk aangaf. Die heb ik helaas moeten verkopen omdat ik destijds minder wei had en dus plek te kort had. Als ik die kon terugkopen deed ik het meteen! Maar helaas huidige eigenaar wil haar niet kwijt..

Rien10: Ja precies! Beter 1000 euro meer en veilig op pad als verongelukken :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:25

Eatshay schreef:
Gewoon een braaf recreatiepaard dus, en ras maakt je an sich niets uit. Mag het bv wel wat mankeren

Niet aan te raden. Aan sportpaarden stellen we enorm hoge eisen ivm belasting, en ik kan je met zekerheid zeggen dat recreatiepaarden zwaarder worden belast.

Dat heeft te maken met verschillende bodems, waar we bij sportpaarden hoge eisen aan stellen, moet een recreatiepaard overal overheen, ik weet niet of TS fanatiek is met lessen en haar eigen zit, wat absoluut ook een factor is, bij sportpaarden zorgen we voor optimaal passende zadels en is het management vrij nauwkeurig en ook dat is bij een recreatiepaard niet altijd het geval.

Een goed recreatiepaard is een kwaliteitspaard met ook nog eens een heel koel karakter. En met wat TS ermee wil, zou ik aanraden echt goed te gaan zoeken, met een stevig budget.

Een Connemara zou idd een heel goede keuze zijn, kun je ook nog eens heel leuk mee sporten :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 15:28

Ik heb misschien een klein voordeel dat ik maar 1.58m ben en weinig weeg en volgens velen veel te kritisch ben als het over het welzijn van mijn paarden gaat ;) Heb 2x per week les en werk aan mijn eigen core-stability etc