Ik geef mijn jonkies altijd een wintertje rust na het inrijden, kunnen ze nog eens lekker nadenken over wat ze meegemaakt hebben. En bovendien is het 's winters wel eens rotweer, en ik ben een mooiweerruiter

Maar dit voorjaar mocht ze weer aan de bak. En aangezien ik de jongste niet meer ben en ook geen hulp heb thuis, heb ik dat lekker even door iemand anders laten doen. Iemand die bovendien rechtstreeks van z'n stal het bos in kan en veel in het bos traint met jonkies, en dat beviel me wel.
Daarvandaan ben ik zelf uiteraard ook een aantal keer het bos in geweest, en sinds een klein weekje staat madam weer in haar eigen kudde en mag ik het weer zelf doen.
Dora heeft meer versnellingen dan de bekende 3, er zit ook paso llano (tölt) op, en trocha (foxtrot - een gebroken draf). En ik vermoed zelfs dat er ook nog sobreandando (rentelgang) in zit.
Die verschillende versnellingen zorgen ervoor dat ze nogal eens hele rare dingen met haar benen doet, de bekende 'gangsalat' (gemengde salade van gangen). Sleipnir met z'n 8 benen is er niets bij af en toe

Lekker het bos in:
1

2

En een paar stills uit een filmpje waarin ze regelijk netjes tölt. Buiten doet ze dat vrij makkelijk, in de bak is dat (nog) te moeilijk voor haar:
3

4

En het beeld van tussen de oortjes is gewoon genieten natuurlijk:
5

Ze loopt af en toe nog een beetje te rommelen met haar mond, een bit vindt ze eigenlijk maar niks, hoewel het al een stuk beter is dan vorig najaar. Als ik er niet aankom is het goed, maar ja, soms moet je toch even vertellen dat het tempo niet onbeperkt omhoog mag

En een beetje thuis aan het klooien in de bak (niet mijn hobby, bakrijden)
6

7

8

En toch nog iets van een paar pasjes tölt:
9

En na het wat seriezere werk nog even spelen in de speeltuin (vinden we wel leuk). En en passant trainen we er een paar dikke billen op:
10

11

12

13

14

En zo klooien we rustig verder. Na pinksteren mag ze in de trailer weer mee naar het bos. Als de toeristen weg zijn