Student + paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery3434

Student + paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 22:34

Hoi iedereen!!
Omdat mijn paardje toch wel wat ouder wordt, ben ik opzoek naar een tweede paardje. Ik ga dan mijn oude 24/7 op wei zetten bij ons op stal, terwijl hij er nu 's nachts binnen staat. Daarnaast wil ik dan een halve stal doen voor mijn oudste want hij wil wel nog werken hoor, maar op een lager niveau dan wat ik nu begin te vragen.
Ik denk dat dit als student wel haalbaar is, of toch met de studentenjobs die ik op het moment doe. Maar nu wou ik eens de ervaringen van andere studenten horen wat zij ervan vinden en als jullie ook 2 paarden hebben en zelf betalen.

Kidrauhl

Re: Student + paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:25

Ik heb een medestudent met 2 paarden die ze in de sport uitbrengt. Zij heeft daarnaast geen baantje. Het is bij haar altijd passen en meten en voor haar gaan paarden vóór de studie, wat dus echt ergerlijk is als je moet samen werken met haar. Ik denk dat je vooral ook naar je planning moet kijken. 2 paarden + een bijbaan + een studie vergt wel wat van je!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 00:42

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:18

Ligt eraan wat voor studie je doet en wat je aan stalling betaald. Voor mij zou 2 paarden destijds niet haalbaar zijn geweest, met eentje was het al pittig genoeg.
Mijn studie was fulltime (6 dagen per week ivm vos happen), en dan nog 1 dag en 2 avonden per week werken om stalling en mijn kamer te betalen. Afgezien van het feit dat ik te weinig tijd had om een paard echt door te trainen was de stalling voor een tweede paard niet te betalen.

Maar als jij nu nog tijd en marge heeft kan het evt. Het is ook slim om rekening te houden met de toekomst, wat is je verwachte inkomen na de studie? Zijn er banen kansen (zal op het moment wel goed zijn ;-) ), en is het dan ook nog haalbaar?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:37

Ik had 2 pony's tijdens mijn studie tijd.
Ik stond gelukkig op een niet hele dure stal, self service, 3 avonden in de week een baantje.
Ik ging niet uit, ben geen kleren shopper, drink niet etc. Al mijn geld en tijd ging naar de paarden

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 09:41

eilleen333 schreef:
Ligt eraan wat voor studie je doet en wat je aan stalling betaald. Voor mij zou 2 paarden destijds niet haalbaar zijn geweest, met eentje was het al pittig genoeg.
Mijn studie was fulltime (6 dagen per week ivm vos happen), en dan nog 1 dag en 2 avonden per week werken om stalling en mijn kamer te betalen. Afgezien van het feit dat ik te weinig tijd had om een paard echt door te trainen was de stalling voor een tweede paard niet te betalen.

Maar als jij nu nog tijd en marge heeft kan het evt. Het is ook slim om rekening te houden met de toekomst, wat is je verwachte inkomen na de studie? Zijn er banen kansen (zal op het moment wel goed zijn ;-) ), en is het dan ook nog haalbaar?

Ik studeer op 15 min van thuis, dus zit niet op kot. Ik studeer nu chemie (scheikunde), dit is een knelpuntberoep dus normaal gezien heb ik werk en een behoorlijk inkomen als ik werk heb.

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 09:42

Polly schreef:
Ik had 2 pony's tijdens mijn studie tijd.
Ik stond gelukkig op een niet hele dure stal, self service, 3 avonden in de week een baantje.
Ik ging niet uit, ben geen kleren shopper, drink niet etc. Al mijn geld en tijd ging naar de paarden

Nee, idem. Ik ben ook iemand die niet echt veel weggaat en zoals je zegt, al mijn geld gaat naar de paarden :P of ja, veel geld toch

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:55

Tijdens mijn studie heb ik met mijn paard op een stal gestaan waar ik alles zelf moest doen en dat was wel even pittig. Zowel financieel als fysiek. Daarna op een pension gekomen waar er meer faciliteiten waren dus minder werk maar wel hogere kosten. De tijd die ik normaal kwijt was in het uitmesten, voeren en water bijvullen, kon ik nu besteden aan werken. Uiteindelijk heb ik wel langer over mijn studie gedaan maar als ik terug kon gaan zou ik het zo weer doen. Geen spijt van gehad.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:04

Ik heb het ook gehad. Voltijd studeren aan de universiteit, 40 uur per week aan zelfstudie (ik deed het in minder, maar om de werkdruk aan te geven). Daarnaast paard dat op een dhz-stal stond en dagelijks een uur of twee-drie aan tijd kostte. Om hem te kunnen bekostigen moest ik natuurlijk werken, dat deed ik zo’n 20-25 uur per week. Ik kan je zeggen, dat is echt pittig. Zeker toen paard geblesseerd raakte en ik er twee keer per dag heen moest… Je leert er goed van plannen en met verantwoordelijkheid omgaan. Maar eerlijk, ik zou het niet nog een keer doen. Zeker mijn sociale leven heeft er best onder geleden, klinkt dramatisch maar is wel zo. Ik heb ook langer over mijn studie gedaan maar uiteindelijk werd het zo’n sleur dat ik er helemaal niet uit heb kunnen halen wat ik wilde. Maar ja, paard was er natuurlijk al en die gaat nooit meer weg <3.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:00

Ik denk dat je ook moet kijken naar de niet-standaard situaties. Red je je als de leaser wegvalt omdat paard nr 1 een wond heeft die 2x daags verzorging vraagt + een 1000 euri dierenarts rekening en de ander koliek krijgt?

Je dier moeten verkopen of inslapen om financiële redenen is keihard

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:23

Ik ben voltijdsstudent en heb 2 pony's, dit zijn mini's dus die werken niet iedere dag.
Wel voer ik ze twee keer per dag, doe ik alle verzorging en onderhoud zelf.

Daarnaast krijg ik, omdat ik langstudeerder ben (ik heb 2 verschillende bachelors afgerond en doe nu een master) ook geen beurs meer. Daarom heb ik een 40-urige baan naast mijn voltijdsstudie.

Dit is vaak afzien. Al mijn tijd geld en energie gaat naar werk, studie en de pony's.

Toen mijn pony die in april overleed ook veel zorgen nodig had met de bijkomende dierenarts rekeningen, was dit wel heel erg zwaar.

Ik zou mijn kleintjes nooit wegdoen, ze zijn het meest waardevolle in mijn leven. Maar je moet er wel heel goed over nadenken. Juist als er eentje ziek wordt, is het niet meer zo rooskleurig als het van buiten soms lijkt :)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:40

Mijn studie was niet zwaar (lage studiedruk), maar wat mijn uitdaging geweest zou zijn (ik heb/had geen eigen paard) was werken in combinatie met het paard verzorgen. Tuurlijk, ik had vaak maar 1-2 colleges per dag dus je zit niet vast aan een 9-5, maar daarbuiten zou ik nog een goede bijbaan gehad moeten hebben (die had ik ook, maar als ik een paar had moeten onderhouden had ik veel meer moeten werken). Daar bovenop komt dan nog het studeren, het verzorgen / rijden van het paard, en sociale activiteiten. Ik ben niet iemand die iedere dag naar een paard toe wil en ik hecht ook veel waarde aan lekker thuis zitten dus voor mij was de combi studie+werk+paard niet fijn geweest. Maar het ligt er maar net aan wat je zelf fijn vindt en hoe zwaar je studiedruk is. Als je straks afgestudeerd bent en werkt heb je misschien nog wel minder tijd, zeker als je iedere dag naar je paard gaat (ik zou dat dus niet willen).

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:44

lies_sparkle schreef:
Wel voer ik ze twee keer per dag, doe ik alle verzorging en onderhoud zelf. Daarnaast krijg ik, omdat ik langstudeerder ben (ik heb 2 verschillende bachelors afgerond en doe nu een master) ook geen beurs meer. Daarom heb ik een 40-urige baan naast mijn voltijdsstudie.

Jeetje, hoeveel uur zitten er in jou dag? Voltijd werken en studeren is al vreselijk zwaar, en daar bovenop dan ook nog ponys?

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:07

Ik heb nu zelf helaas geen paard, en ga er pas weer een aanschaffen als ik afgestudeerd ben. Mijn reden: hoewel ik het in tijd kan redden en maandelijks ook financieel misschien, weet ik dat ik het niet zou redden mocht er iets gebeuren. Ik wil niet meer werken om paard te kunnen betalen, want dan is er minder tijd voor het dier en de studie.
Ik heb zelf gewoon een soort begroting gemaakt met maandelijkse kosten. Stalling, voer, terugkomende kosten zoals hoefsmid en verzekering, geld dat ik zeker ga uitgeven als extra dingen (ken mezelf, en kan dat maar beter mee budgeteren om het overzicht zo duidelijk mogelijk te maken) en minimaal rond de 100 euro die ik evt apart zou kunnen zetten om te sparen voor grote onvoorziene uitgaves.
Mocht je dat doen en zien dat je het red zonder jezelf in financiële problemen te werken en de tijd er voor hebben, waarom dan niet?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:11

Zelf vond ik het wel pittig tijdens mijn studie. Op dat moment had ik 2 paarden en een bijbaan. Dat zou ik niet snel overdoen.