996981 schreef:In de middendraf rijd je hem ook meer naar de hand toe en durven jullie beide ook verbinding te nemen aan de voorkant. Dat gevoel wil je eigenlijk in de arbeids/verzamelde draf ook. Ik denk als je heel veel gaat schakelen in de traint en daarbij dezelfde aanspanning en verbinding met de hand verlangt als in de middendraf dat je nog versteld staat hoe hij kan draven

dit is typisch een paard waarbij je de draf kan “maken” hij is vlug en heeft een prima achterbeen. Allerbelangrijkste is natuurlijk de ontspanning. Maar dat komt vast goed als er weer meer wedstrijd ritme is bij jullie beide

Klopt wat je zegt. Als ik les heb dan gaat het omdat mijn trainer me dan die zelfzekerheid geeft, maar je opmerking over de middendraf kan ik denk ik wel wat mee. We rijden opzich heel veel tempowisselingen het probleem is dat ik in de verzameling niet genoeg ‘er aan durf rijden’ omdat hij vroeger snel te diep kwam. Maar als ik in de verzameling/arbeidsdraf nu eens probeer te zoeken naar hetzelfde gevoel als dat we in de middendraf zo makkelijk vinden dan gaat zijn gehele draf verbeteren... Daar ga ik de komende tijd eens mee spelen. Kijken of in datzelfde ‘gevoel’ kan bekomen kwa beweging en aanleuning in de arbeidsdraf en verzameling.
DaysOfAutumn schreef:Wat ben jij een fijne, reflecterende amszone! Ik vind je in al je topics altijd heel liefdevol over je dieren spreken overigens.
Denk ook dat het meeste wel gezegd zegt is al. Het is gewoon zwaar poedersuiker om een lichaam te hebben wat je tegen werkt en wat spanning na 3 jaar geen wedstrijden is heel normaal. Als je weer wat wedstrijden gehad hebt en je spanning wat zakt, zullen de kleine storingen er ook uit gaan. Fijne re-entree heb je gereden, zit erg prettige stukken in. Veel succes in juni en je hebt echt een heel gaaf jasje.
Voor mij is het normaal vooral het opstarten dat moeilijk is. Ik ben net een jong paard wat dat betreft.
heb de hekjes, de jury en de versiering weer gezien en ze hebben me niet gebeten dus normaal ben ik nu ‘good to go’ 
Mijn hersenen moesten weer even wennen aan de hoeveelheid geluid en beweging in zowel de losrijpiste als rond de ring, Ik heb ze aan huis dus ik rijd eigenlijk enkel op wedstrijd tussen andere combinaties en was vergeten hoeveel ‘input’ je dan te verwerken krijgt. 
Mijn lijf zit idd wel in de weg maar Sam werkt daar gelukkig heel goed omheen.
Op zich viel het ook wel mee zondag. Beter dan ik vreesde (nervositeit kan mijn spieren extra doen verkrampen.) het was echt vooral mijn hoofd dat niet helemaal op snelheid draaide. 
Maar heb iig meteen de juiste proef gereden. De laatste keer dat ik opnieuw begon na een pauze heb ik bijna een maand de proeven van uit mijn ponytijd gereden.
De jurys wilden nooit gewoon doen alsof ik goed zat.