Laten opereren of vervroegd pensioen

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 21:50

Ik merk dat ik toch mijn zorgen graag wil delen/van mij wil afschrijven.
Starlight is mijn haflinger merrie van nu 13 jaar oud. Ik heb haar inmiddels 10 jaar in mijn bezit.

Eind vorig jaar kreeg Starlight in de eerste instantie de diagnose peesblessure. De diepe buigpees linksachter om precies te zijn. Tijdens het revalideren kwam hier nog hoefbevangenheid en letsel in haar andere pees (nu dus beide achterbenen) bij. Starlight wou en kon bijna niet meer lopen… Gelukkig hebben we snel kunnen ingrijpen en liep ze na een paar maanden weer goed. Ze was weer volledig van de metacam af en we mochten weer wat opbouwen. Dit is ongeveer 5 weken goed gegaan. Vorige week liep ze weer niet goed :\

Zoals het nu lijkt heeft Starlight een scheur in de Manica flexoria. Dit is een soort vliesje om de pees heen. Wanneer Starlight op rust staat zal ze hier geen last van moeten hebben, maar zodra ze weer zal worden belast gaat dit irritatie en dus pijn opleveren. Nu sta ik dus voor de keus; laten opereren of haar vervroegd pensioen geven.

Laten opereren:
Dit soort operaties hebben een goede prognose en ik lees veel succesverhalen. Echter komt hier een nog langere en zwaardere revalidatieperiode bij kijken. Het revalideren van de afgelopen keer viel ons beide erg zwaar… Ik was er, met reistijd, ongeveer 1,5-2 uur per dag aan kwijt. Daarnaast zitten we weer met het risico op hoefbevangenheid zodra Starlight niet meer zoveel mag/kan bewegen. Na ongeveer een jaar revalideren zou Starlight weer de oude moeten zijn en weer volledig aan het werk kunnen.

Vervroegd pensioen:
Wanneer Starlight niet (te)veel wordt belast zou ze geen last van de pees moeten hebben. Wel zou Starlight dan naar een andere plek moeten. De huidige manier van huisvesting is niet geschikt voor haar wanneer ze niet meer aan het werk zou zijn (ivm haar gewicht). Wel zou ik haar dan op een plek willen hebben waar ze veel aandacht krijgt. Hier is ze dol op. Bijvoorbeeld een kinderboerderij of als knuffel/wandelpony op een manege. Hier is ze, qua karakter, erg geschikt voor.

Ik kom er maar niet uit wat het beste zou zijn voor Starlight. Van dat revalideren werd ze echt diep ongelukkig. En dit was nog maar een kwart van de tijd wat ons eventueel te wachten staat. Om het rijden voor mijzelf hoef ik het niet te doen. Ik heb nog een jong paard waar ik vaak genoeg op kan rijden. Alleen vind ik het lastig in te schatten of ze zich niet gaat vervelen. Het is een paard wat dol is op aandacht.

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen zouden staan? Er zit absoluut geen haast achter deze beslissing, maar soms denk ik; hoe meer ik er over nadenk, hoe lastiger het wordt. Het ene moment denk ik; het wordt opereren! En het andere moment bedenk ik weer dat ik haar dat allemaal niet meer aan wil doen en dat ze lekker met pensioen mag |o

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:54

Als ik het zo hoor zou ik kiezen voor vervroegd pensioen op een plek waar ze genoeg aandacht krijgt. Mits ze natuurlijk helemaal pijn vrij is. Eventueel zou je dan altijd nog de beslissing kunnen nemen om haar te laten opereren

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:10

Ligt er ook aan wat je doel is. Heb je nog ambities met haar en wil je nog met dr aan het werk dan opereren anders vervroegd pensioen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:40

Als je een goed adres kan vinden voor haar zou mooi zijn. Knuppel in het hoenderhok; afscheid nemen is ook nog een optie. Verre van leuk, echter sluit het niet uit. Je hoeft die beslissing niet nu te nemen, echter kan dit paard wel 30 worden en dat betekent nog 17 jaar zorgen.

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:42

Betekent vervroegd pensioen ook niet revalideren? Ik ken het type peesblessure niet, maar bij een peesblessure denk ik alsnog aan revalideren tot een stabiele situatie. Hoe komt het dat ze zoveel peesproblemen heeft? Echt pech of is de stand van de hoeven/ benen niet goed? Ik zou toch voor mijzelf eerst beter in beeld willen hebben waar de blessures vandaan komen om een keuze te maken. Maar misschien weet je dit al?

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:48

Wat jij oppert, een zorgboerderij oid is misschien wel een goede optie. Ik zou niet opereren, er is geen 100 % garantie op succes en vooral een jaar revalideren, poeh .

prugelpiet

Berichten: 12617
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:56

Wat houdt de revalidatie in als je opereert? Moet ze lang op stal? Moet je stappen? Wat is het idee? Of kan je opereren, tijdelijk op stal staan tot het ‘vast’ zit en dan alsnog op een plek zetten waar ze niks moet? En dan gewoon een jaar onbelast laten staan? Of is dat geen optie?

Het is absoluut niet mogelijk dat dit uit zichzelf geneest?

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 23:11

Bedankt voor het mee denken :)

Horseloverl schreef:
Ligt er ook aan wat je doel is. Heb je nog ambities met haar en wil je nog met dr aan het werk dan opereren anders vervroegd pensioen

Voor mijzelf is het belangrijk dat mijn paard goed in haar vel zit. Of dat nou met of zonder rijden is.

Tessebes schreef:
Als je een goed adres kan vinden voor haar zou mooi zijn. Knuppel in het hoenderhok; afscheid nemen is ook nog een optie. Verre van leuk, echter sluit het niet uit. Je hoeft die beslissing niet nu te nemen, echter kan dit paard wel 30 worden en dat betekent nog 17 jaar zorgen.

Klopt wat je zegt. Daar ben ik mij ook zeker van bewust. Toen ze even niet meer wou lopen was het ook al bijna zover hoor…

Pumpkins schreef:
Betekent vervroegd pensioen ook niet revalideren? Ik ken het type peesblessure niet, maar bij een peesblessure denk ik alsnog aan revalideren tot een stabiele situatie. Hoe komt het dat ze zoveel peesproblemen heeft? Echt pech of is de stand van de hoeven/ benen niet goed? Ik zou toch voor mijzelf eerst beter in beeld willen hebben waar de blessures vandaan komen om een keuze te maken. Maar misschien weet je dit al?

Met deze insteek is de huidige diagnose ook aan het licht gekomen. Het hoort niet dat ze in zo’n korte tijd weer slechter gaat lopen. De dierenarts is dus verder gaan kijken dan de peesblessure op zich, en dus bij deze conclusie uitgekomen. Vermoedelijk was dit dus ook de aanleiding van de eerste peesblessure. Dit vliesje is niet zichtbaar op een echo en het is geen veelvoorkomend iets. Moest via een röntgenfoto worden vastgesteld. Verder zijn de benen ook volledig op de foto geweest en is er een uitgebreid kreupelheidsonderzoek gedaan met uitverdoven.


prugelpiet schreef:
Wat houdt de revalidatie in als je opereert? Moet ze lang op stal? Moet je stappen? Wat is het idee? Of kan je opereren, tijdelijk op stal staan tot het ‘vast’ zit en dan alsnog op een plek zetten waar ze niks moet? En dan gewoon een jaar onbelast laten staan? Of is dat geen optie?

Het is absoluut niet mogelijk dat dit uit zichzelf geneest?

Revalidatie betekent grofweg eerst een aantal weken boxrust, vervolgens een aantal maanden alleen op een klein stukje paddock en dagelijks aan de hand stappen. Vervolgens beweging opbouwen tot ongeveer 3x per week een half uurtje aan het werk. Wanneer ze zover is zouden we de weidegang weer geleidelijk kunnen opbouwen.
Het vliesje zit “los” dus zal moeten worden verwijderd. Het zal niet meer aan elkaar groeien.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:12

Dat is een lastige.

Ik vind 13 echt nog niet oud. Maar wat deden jullie samen en wat zou je nog willen?

Hoe ziet de revalidatie eruit?

Wij hebben ooit een 8jarige draver laten inslapen omdat de operatie en revalidatie te lang op stal zou betekenen toen destijds. En misschien moest andere been daarna ook, dus weer opnieuw beginnen. Hij liep met regelmaat wel en niet erg kreupel.

Mijn oude, inmiddels overleden ruin had een blessure, maar niemand kon wat vinden. Toen we eindelijk een veearts hadden die het wel zag, waren we een beetje te laat voor behandelingen. Aan beide achterbenen peesblessures en artrose. We hebben toen gekozen voor 24/7 buiten op een soort pp. Hij was va zijn 15e tm zijn 23e redelijk met soms een dip, dat we echt weer voor het inslapen stonden.

2x zelfs gebeld en afgesproken, maar was hij op de dag zelf zo goed dat we weer verder gingen. Hij is uiteindelijk op zijn 23e aan iets anders overleden.

Er is een mega aanbod van paarden met mankementen voor coachen en dat soort dingen, maar ik weet niet of dat altijd de oplossing is. Ga je hem dan echt weggeven? Dan zadel je anderen ermee op en mogen zij dus doorgaan of stoppen zoals ze willen.

Ook op zo een plek zal of kan je paard behoorlijke slechte dagen hebben. Wat wil je dan?

eilleen333

Berichten: 12859
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:17

De vraag is even, bij verkoop of weggeven, je hebt altijd risico dat iemand er toch weer op gaat zitten. Een jonge, ogenschijnlijk, gezonde merrie.
Dus dat is iets wat voor mij wel belangrijk zou zijn. Revalidatie is mijns inziens goed te doen, evt kan je dit uitbesteden aan een verzorger tegen een kleine vergoeding?

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 23:21

Oh sorry! Was denk ik niet helemaal duidelijk. Bedoel met een ander plekje enkel de stalling/huisvesting. Ze blijft de rest van haar leven in mijn bezit hoor :D Nu al helemaal…

pateeke
Berichten: 2296
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 06:26

Ik zou ook heel erg opletten met haar naar een manege of zorgboerderij verhuizen als knuffelpony oid. Allereerst zou het niet de enige pony zijn die toch nog meer belast wordt dan de bedoeling is. En je weet ook niet wat cliënten van de zorgboerderij met je paard gaan doen…

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 06:55

Ik vind dat als -zoals jij aangeeft TS- jij vindt dat het paard goed in haar vel moet kunnen zitten, je haar niet met kapotte pezen in de wei moet zetten. Ieder sprintje kan dan haar laatste zijn.

En, to be honoust, we zetten kapotte paarden niet voor hun welbehagen in de wei maar voor de onze.

moonsparkle
Berichten: 21860
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 07:29

Wat zijn de kosten van een operatie? Want als het wel goed uitpakt, ze is dan 14 dan kan ze misschien nog jaren goed mee en met na een jaar weer helemaal de oude betekend zoals ik ook las dat je na een paar maanden wel weer kunt starten met opbouwen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Laten opereren of vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:50

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.