[VOLG] Ons OTTB avontuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:15

Ik maak geen inschatting van wat je wel en niet kunt, wel van je kennis en ervaring met dit soort paarden, en reageer op basis van mijn ervaringen: de mensen die dit soort paarden als "project" zien, komen meestal van een koude kermis thuis omdat ze graag willen dat het paard een soort van "gered" moet worden, terwijl dat niet het geval is, en dat het paard zich aanpast aan de Nederlandse KWPN-cultuur, in tegenstelling tot de mensen die gewoon lekker gaan rijden en vertrouwen op hun ruitergevoel. Je moet vooral doen wat je zelf wilt, het is jouw paard, maar als iemand hier op Bokt aankomt met "ik heb 3 jaar manege-ervaring en ik ga nu een onbeleerde 3-jarige inrijden," komen er ook reacties op het gebrek aan ervaring en dit is mijns inziens niet veel anders in relatie tot het paard dat je gekocht hebt. Ik heb van de tientallen combinaties die ik voorbij heb zien komen nog weinig goeds voort zien komen uit de houding "hij moet behandeld worden als een onbeleerd paard/opnieuw ingereden worden," maar als jij dat niet wilt aannemen, vooral doen wat je zelf goeddunkt en ik hoop dat het voor jou en je paard werkt.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:30

Die weide zal hem goed doen! Hele dag eten en ravotten. :D <3

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:48

Jeetje wat een hoop zuur gedoe. Zelfs al zou je een paard van een of andere topruiter behandelen als onbeleerd paard, dan nog heeft die daar echt geen last van hoor..
Je merkt vanzelf wat hij allang kent en dan hobbel je zo door het abc heen

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:03

Dat denk ik ook Sintara, je doet niks kwaad met rustig aan kijken hoe een dier reageert. Het is altijd even aftasten en aankijken.

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:48

Ik ben hier ook helemaal mee eens. TS doet gewoon rustig aan met hem ipv er gelijk op te springen, echt onnodig dit zuur commentaar. Als ze gelijk er mee op wedstrijd was gegaan of juist deze oefening had gevraagd was er ook commentaar geweest.

Verder fijn dat die er goed op reageerde, kan alleen maar beter worden :D

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 09:01

Bedankt allemaal voor de (leuke/lieve) reacties!

Afgelopen week zijn we rustig verder gegaan met longeren. Inmiddels hebben we de dubbele lijn erbij gepakt. Naast dat ik daarmee zijn rug gebruik gemakkelijker kan bevorderen heeft hij er ook een handje van om te draaien tijdens het longeren. Dat kan ik met de dubbele lijn beter voor blijven :)



Gisteren ben ik er ook voor het eerst even op geklommen. Hij was echt super braaf, wat onzeker met betrekking tot de hulpen, maar liet het allemaal braaf toe. Er zit nog wel heel veel werk in. Ik heb een gaspedaal en een rem, nu het stuur nog haha :+

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:01

Ik denk dat hij door jou onzeker is. Je brengt hem in verwarring doordat je doet alsof hij onbeleerd is terwijl hij al bereden is.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:09

herr_balou schreef:
Ik denk dat hij door jou onzeker is. Je brengt hem in verwarring doordat je doet alsof hij onbeleerd is terwijl hij al bereden is.


lekker zuur weer.... paard kent alleen rechtdoor en hard.... in feite is hij voor de normale recreatie gewoon nog niet 100% beleerd. En sinds wanneer is een paard in de war als je een aantal stappen terug doet in training. Gewoon van voor af aan beginnen is nog nooit slecht geweest.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 10:31

herr_balou schreef:
Ik denk dat hij door jou onzeker is. Je brengt hem in verwarring doordat je doet alsof hij onbeleerd is terwijl hij al bereden is.


En jij weet dit omdat je erbij was en het paard kent?

Beetje jammer dat mensen toch steeds denken het allemaal beter te weten ondanks dat ze mij en het paard niet kennen...

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:40

Leuk projectje en een erg leuk paard <3

Alleen 1 vraag blijft mij nu eventjes te hoog liggen waardoor ik onder mijn meeleessteen uit gekropen kom.

Correct me if I'm wrong, maar ook een renpaard word gestuurd? Is dit zo anders dan buiten de rensport of wat is de reden erachter dat hij het sturen niet kent?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 10:44

XxLiEsJuHhxX schreef:
Leuk projectje en een erg leuk paard <3

Alleen 1 vraag blijft mij nu eventjes te hoog liggen waardoor ik onder mijn meeleessteen uit gekropen kom.

Correct me if I'm wrong, maar ook een renpaard word gestuurd? Is dit zo anders dan buiten de rensport of wat is de reden erachter dat hij het sturen niet kent?



Hij kent het sturen in zo verre dat hij uiteindelijk de hulp wel een soort van volgt, maar bijvoorbeeld het langs de hoefslag lopen of oversteken om van hand te veranderen snapt hij nog niet helemaal. Uiteindelijk doet hij het wel, maar hij heeft nog een beetje extra hulp nodig.
Ik denk dat voor hem het verschil in de begrenzing zit, hij loopt namelijk enorm over de buitenschouder of hij valt naar binnen.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:54

Mer1980 schreef:
herr_balou schreef:
Ik denk dat hij door jou onzeker is. Je brengt hem in verwarring doordat je doet alsof hij onbeleerd is terwijl hij al bereden is.


lekker zuur weer.... paard kent alleen rechtdoor en hard.... in feite is hij voor de normale recreatie gewoon nog niet 100% beleerd. En sinds wanneer is een paard in de war als je een aantal stappen terug doet in training. Gewoon van voor af aan beginnen is nog nooit slecht geweest.


BS, renpaarden worden ook gewoon gestuurd en gaan niet alleen hard. In tegendeel, grootste deel van de training is vaak trainingsgalop voor uithouding. Sprinten kunnen ze sowieso wel.
Longeren kennen ze ook, mijne heeft nooit geprobeerd om te draaien tijdens longeren, gewoon netjes haar rondje lopen met stelling, zelfs geen bijzet nodig. Buitenrijden kennen ze ook. Alleen voltes rijden in de bak is niet persé hun dagdagelijkse routine (correct me if I'm wrong, kyrkelover et co).
Over dat sturen: mijne ging mooi in gewenste richting op simpele gewichtsverschuiving en wat je neckreining zou kunnen noemen, van in het begin. Vaak heb je eigenlijk weinig hulpen nodig om hen te rijden, less is more.

Het is soms wat aftasten in het begin als je niet weet hoe ze ervoor gereden zijn.
Rustig aan beginnen kan geen kwaad, maar je hoeft niet echt te doen alsof ze niets kennen. Ze kennen meer dan het gemiddelde warmbloedpaard. Alleen de gemiddelde recreatieruiter moet even wennen aan hoe ze gereden zijn.

Wel fijn dat hij braaf is.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:34

davinci2412 schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Leuk projectje en een erg leuk paard <3

Alleen 1 vraag blijft mij nu eventjes te hoog liggen waardoor ik onder mijn meeleessteen uit gekropen kom.

Correct me if I'm wrong, maar ook een renpaard word gestuurd? Is dit zo anders dan buiten de rensport of wat is de reden erachter dat hij het sturen niet kent?



Hij kent het sturen in zo verre dat hij uiteindelijk de hulp wel een soort van volgt, maar bijvoorbeeld het langs de hoefslag lopen of oversteken om van hand te veranderen snapt hij nog niet helemaal. Uiteindelijk doet hij het wel, maar hij heeft nog een beetje extra hulp nodig.
Ik denk dat voor hem het verschil in de begrenzing zit, hij loopt namelijk enorm over de buitenschouder of hij valt naar binnen.


Je realiseert je wel dat een renpaard ook gestuurd word in een race en dat dit met inie minie hulpjes gedaan word? Ik denk dat jouw knappert het sturen echt wel snapt maar er ergens een storing is in jullie samenwerking. Komt wel goed gewoon lekker verder gaan en misschien wat les erbij, iemand van de grond kan jullie storing met sturen misschien net iets makkelijker zien dan jij het nu voelt.

Het op eigen benen lopen zal gewoon wat tijd nodig hebben maar dat hebben zoveel paarden moeite mee. :j

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:42

Wordt een mooie boel als ze het stuur niet kennen, nooo way dat ik dan op zou stappen.

Wat Davinci denk ik bedoeld is dat ze nogal als een plank door de bak gaan.
Het echt korte draaien en spontaan van hand veranderen vinden ze de eerste 2 keer wat vreemd. (Ligt ook aan van welke trainer ze komen)
Even been er bij is overigens voldoende want ze snappen dan dat ze gewoon door kunnen blijven lopen.
Ze worden met name op de handen gestuurd in galop en hoe harder je gaat hoe meer ze door de binnenschouder vallen want ja dat gaat sneller. Na een 5 tal keer rijden is dat voor een groot deel opgelost, echter worden ze moe of vinden ze iets lastig zullen ze sneller naar die gewoonte terug vallen.
Kort gezegd kennen ze het stuur wel, maar met name de figuren in de bak vinden ze in het begin vreemd. Ik lach mij altijd dood dan want je ziet bijna de vraagtekens boven het hoofd verschijnen.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 12:56

kyrkelover schreef:
Wordt een mooie boel als ze het stuur niet kennen, nooo way dat ik dan op zou stappen.

Wat Davinci denk ik bedoeld is dat ze nogal als een plank door de bak gaan.
Het echt korte draaien en spontaan van hand veranderen vinden ze de eerste 2 keer wat vreemd. (Ligt ook aan van welke trainer ze komen)
Even been er bij is overigens voldoende want ze snappen dan dat ze gewoon door kunnen blijven lopen.
Ze worden met name op de handen gestuurd in galop en hoe harder je gaat hoe meer ze door de binnenschouder vallen want ja dat gaat sneller. Na een 5 tal keer rijden is dat voor een groot deel opgelost, echter worden ze moe of vinden ze iets lastig zullen ze sneller naar die gewoonte terug vallen.
Kort gezegd kennen ze het stuur wel, maar met name de figuren in de bak vinden ze in het begin vreemd. Ik lach mij altijd dood dan want je ziet bijna de vraagtekens boven het hoofd verschijnen.


Yess thanks kyrkelover dat is inderdaad een betere omschrijving van wat ik bedoel.

Hij doet overigens ontzettend zijn best en ik merk dat hij alles heel snel oppakt.

Thioro schreef:
Het is soms wat aftasten in het begin als je niet weet hoe ze ervoor gereden zijn.
Rustig aan beginnen kan geen kwaad, maar je hoeft niet echt te doen alsof ze niets kennen. Ze kennen meer dan het gemiddelde warmbloedpaard. Alleen de gemiddelde recreatieruiter moet even wennen aan hoe ze gereden zijn.

Wel fijn dat hij braaf is.


Ik lees aan iedereen zijn verhalen dat er veel verschil zit in wat een renpaard wel en niet kent. Ik tast dan ook gewoon rustig aan af wat wel en wat niet. Kan hij iets wel, dan gaan we gewoon door naar de volgende stap.

Ik wil nog wel even toevoegen dat ik overigens al meerdere paarden zadelmak heb gemaakt en heb doorgereden. Ook corrigeren is voor mij niet onbekend. Daarnaast heb ik een instructeur waar ik nog wekelijks les van heb met een paard van een klant en dus regelmatig mee spar hoe ik dingen het beste kan aanpakken.

Ik snap dat jullie niet alle informatie hebben en vanuit dat perspectief reageren maar ik ben dus niet een of andere beginnende recreant..

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:11

Niemand zegt dat je een beginner bent, alleen proberen we ervaringen met volbloeden te delen.

Ik had ook al wat meer ervaring dan manege, oa een tiental paarden ingereden, toen ik de volbloed kocht. En ik moest ook even wennen ;) .
Echt plank is de mijne nooit geweest maar vlot over de buitenschouder deed ze wel ja. En wat kyrkelover ook zegt, als ze het niet snapte dan was haar oplossing zo snel mogelijk en zo plat mogelijk door de bocht :') .
Het werd helemaal leuk toen we er later de zijgangen bijnamen. Toen kreeg ik heel vlot zijgangen voorgeschoteld maar gewoon 'recht' een volte was toen ook ineens weer een werkpunt :+ .

Over dat niet sturen in koersen: ik heb 2 dravers gekend die niet zo van sturen hielden. Liever recht naar finish/einde/stal. Dwars door de hekken met sulky en al als het moest. Daar zijn ze dus niet mee gaan koersen, levensgevaarlijk. Als zadelpaard waren ze ook niet helemaal geschikt dus die zijn via een andere uitgang vertrokken.

Sintara

Berichten: 7398
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:20

Hij loopt al heel anders aan de longe nu, jullie maken goede stappen zo :D!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:43

Longeren kennen ze zo goed als allema ook wel, MAAR wordt meestal in een lunge pit gedaan. Het longeren in een open ruimte zoals een rijbak vinden ze over het algemeen dus lastig doordat ze geen begrenzing/ aanleunig hebben.

Leuk weetje is dat eigenlijk alle renpaarden eerst aan de dubbele longe gaan voor er een ruiter op stapt. Ze worden zo zowel gelongeerd als lange lijnen werk mee gedaan. Dit dan wel alleen de absolute basis om het principe van een stuur er op te zetten. Dit doen ze niet te lang want longeren is gewoon rete slecht voor de benen/gewrichten.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 18:50

kyrkelover schreef:
Longeren kennen ze zo goed als allema ook wel, MAAR wordt meestal in een lunge pit gedaan. Het longeren in een open ruimte zoals een rijbak vinden ze over het algemeen dus lastig doordat ze geen begrenzing/ aanleunig hebben.

Leuk weetje is dat eigenlijk alle renpaarden eerst aan de dubbele longe gaan voor er een ruiter op stapt. Ze worden zo zowel gelongeerd als lange lijnen werk mee gedaan. Dit dan wel alleen de absolute basis om het principe van een stuur er op te zetten. Dit doen ze niet te lang want longeren is gewoon rete slecht voor de benen/gewrichten.


Ik merkte inderdaad al snel dat hij de dubbele lijn wel kent. Buiten dat longeren slecht is voor de benen/gewrichten vind ik er persoonlijk ook niks aan :P

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:36

Ik vroeg mij eigenlijk af hoe het inmiddels ging en of je de omgeving al onveilig aan het maken bent met je topper.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 08:13

kyrkelover schreef:
Ik vroeg mij eigenlijk af hoe het inmiddels ging en of je de omgeving al onveilig aan het maken bent met je topper.


Het gaat super. We zijn inmiddels lekker aan het rijden. Dressuurmatig is er nog veel winst te behalen, maar hij is heel braaf een meewerkend dus gaat met grote sprongen vooruit :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:59

Super. Ben benieuwd naar je progressie over een tijdje.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 19:35

Ik heb al langere tijd niets meer gepost in dit topic, maar dat betekend natuurlijk niet dat we stil hebben gezeten.

Inmiddels zijn we lekker aan het springen in de "huppel les" op de vereniging, waar zowel Fully als ik veel kunnen leren (ben inmiddels een beetje roestig met springen :') ) en gaat de dressuur ook steeds beter.


Dit filmpje was van afgelopen week tijdens de huppel les


Dressuur mag nog stabieler. Afgelopen week weer een nieuwe manier van benaderen geprobeerd, die beter bij hem aansluit waardoor het gelijk weer een heel stuk beter liep.

Filmpje van de dressuurles twee weken geleden, geen perfectie maar dat hoeft ook nog niet.


In december hoop ik voor de eerste keer B dressuur te kunnen starten :)

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:37

Super bezig!!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 09:42

Pfoe ik heb al even niets gepost in dit topic.

De afgelopen maanden is er zo veel gebeurd dat ik (gelukkig) amper tijd had om achter de computer te duiken voor dit soort dingen.

Fully en ik zijn inmiddels lekker onderweg met dressuur-, spring- en crosslessen. We hebben nu twee echte crosslessen en een spring/crossles gehad.
Ik had hier wat foto's van gepost in een los topic: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=193&t=2073089&lr=694086475#unread

Afbeelding


Daarnaast hebben we begin december onze eerste dressuurwedstrijd gereden. De eerste proef vond hij het allemaal wat spannend, met name de kantine. Hij was super braaf, geen grote fouten, maar te terughoudend. Helaas net geen winst met 178,5 punt.
Tweede proef ging al een stuk beter, aan het eind was de energie wel zo'n beetje op maar toch mochten we 194 punten en een 4 plek van de 13 start noteren.

Afgelopen zaterdag liep hij zijn eerste oefencross. Helaas was het een stuk dikker gebouwd dan gepland, stonden de afstanden ook niet op standje oefen en moesten we heel lang wachten voordat we van start konden. Dat mocht de pret niet drukken, hij liep super rond. Pakte alles aan en liet zich niet van de wijs brengen door een soms prutsende ruiter.
https://www.facebook.com/1462152943/videos/1190092988293306/

Naast alle avonturen met Fully ben ik ook voor mezelf begonnen in de paardensector. Ik geef lessen, leid paarden op en help bij aan en verkoop.
Dit alles na een wissel van baan waar ik zo ongelukkig van werd dat ik liever vandaag als morgen ontslag wilde nemen. Natuurlijk kan dat niet, maar op deze manier kan ik wel minder werken. :j

Aanstaande zaterdag komen er nog twee toppers uit Ierland, deze keer voor klanten. Die mag ik net als Fully gaan omscholen tot fijn rijpaard *\o/*
Als jullie het leuk vinden zal ik deze twee paarden ook meenemen in dit topic. En natuurlijk een poging doen om het in leven te houden haha :j