Wat vraag je voor je paard?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Wat vraag je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 11:03

Langzaamaan begint de gedachte toch in mijn hoofd te kruipen of zowel mijn paard als ik niet beter af zijn als onze wegen scheiden. Het idee dat dat moet gebeuren maakt mij alleen al misselijk (het is echt een beestje dat begrepen moet worden en de kans dat hij van hand tot hand gaat is groot), maar soms is het mischien maar beter. Hij heeft voor mij een tijd lang echt het plezier in paarden en rijden ontnomen en na een aantal buitenritten gemaakt te hebben op een braaf paardje is die vlam deels weer aangewakkerd. Ik ben daarom toch oriƫnterend aan het nadenken of het na 3 jaar proberen toch niet beter is, maar hierin vraag ik mij af wat een realistische prijs zou zijn op basis van onderstaande informatie. Wat zouden jullie vragen?

- Paard is 13, een ruin en geboren in Spanje, heeft geen super stamboom of wedstrijdhistorie o.i.d. Puur recreatief gereden.
- Paard heeft neiging tot Kissing Spines (nog niet officieel als Kissing Spines te benoemen door DA, kans dat het er wel kan komen op den duur mits hij correct gereden wordt)
- Paard is lastig te rijden, zit veel geschiedenis + oude pijnen + aangeleerd gedrag. Momenteel is alle pijn verholpen en zijn wij na 3 maanden niet gereden te hebben nu 1 a 2 keer per week het rijden langzaamaan aan het oppakken. Hierbij 'hertrainen' wij zijn gedrag als het ware, natuurlijk op een vriendelijke manier. Opstappen is vanaf 1e moment al een ding. Dus echt een projectpaard/trainingstraject. Het zal nooit opstappen en wegrijden zijn bij deze.
- Zeer verkeersmak, maar zenuwachtig als hij alleen van de groep gaat. Terug naar stal kan hij wat frisser worden.
- Dominant, staat overdag in groep van 15+ paarden waarvan hij de de kuddeleider is.
- Paard is recent rontgologisch dus bekeken op nek en hals, zadel is recent nagekeken, hoeven en tanden zijn recent gedaan en is door twee verschillende erkende fysiotherapeuten behandeld.
- Zadel en evt. dekens zouden meeverkocht worden met paard.
- Kan een leuke sprong maken, maar op wedstrijden zou hij denk ik te gestresst raken

Dan is er nog de optie hoe hij verkocht zou worden.. Doe ik dit als gezelschapspaard/niet gereden paard met kans dat er alsnog geprobeerd wordt gereden te gaan worden? Hij wordt snel dik en dus niet per se gelukkiger van heel de dag op een wei/paddock staan, tenzij hij met vriendjes staat (waar hij soms echt dominant naar kan zijn, niet iedereen vind dat fijn). Is het een projectpaard? Wordt hij dan niet te snel gepushed en is er uberhaupt de kans dat hij nog de stempel 'recreatiepaard' op zich kan nemen? Of verkoop je hem als rijpaard met rugzak aan iemand die de tijd en zin heeft om hem te leren te begrijpen en af en toe de discussie met hem onder het zadel aan wilt gaan? Ik zit echt met mijn handen in de haren.. Je hoort zoveel nare verhalen over valse beloftes en paarden die heel het land doorverkocht worden als 'makkelijk te berijden paard'..

Absolem

Berichten: 2777
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:07

Ik denk dat je hem gewoon moet verkopen in dit geval als project /recreatie paard. En verder je emoties er voor moet afsluiten.

Jij word hier duidelijk niet gelukkig van en er zijn echt een hoop mensen die er wel een kick van krijgen om zo'n beestje goed te krijgen en er verder meer te komen.

Ik zou alleen wel consessies doen op de prijs en niet de hoofdprijs gaan vragen.

Paardje02
Berichten: 35
Geregistreerd: 09-04-14

Re: Wat vraag je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:25

Zo'n paard kan nog erg tot bloei komen bij de juiste persoon die hier zowel de tijd als de kennis voor heeft.

Persoonlijk trekt mij dit soort project paarden heel erg, ook omdat ik bijvoorbeeld ook al erg graag ga wandelen met mijn paarden, en niet perse hoef te rijden.

Echter, meer dan 1000 zou ik nooit neerleggen voor een paard waar zoveel onzekerheid en werk bij zit. Nu is de markt heel erg overspannen (opletten, niet dat iemand (zie handelaar) het dier koopt en vervolgens wel gewoon doorverkoopt of gebruikt als prima, niks-aan-de-hand rijpaard). In de huidige markt denk ik dat je rond 1500 kan gaan zitten, misschien rekken tot 1800, maar dan houdt het wel op.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:28

Absolem schreef:
Ik denk dat je hem gewoon moet verkopen in dit geval als project /recreatie paard. En verder je emoties er voor moet afsluiten.

Jij word hier duidelijk niet gelukkig van en er zijn echt een hoop mensen die er wel een kick van krijgen om zo'n beestje goed te krijgen en er verder meer te komen.

Ik zou alleen wel consessies doen op de prijs en niet de hoofdprijs gaan vragen.

Mee eens. Die dreigende kissing spines vind ik wel een puntje,ook omdat hij moeilijk op te stappen is. Is dat een fout aanwensel of heeft hij last bij het opstijgen?

annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 11:37

anjali schreef:
Absolem schreef:
Ik denk dat je hem gewoon moet verkopen in dit geval als project /recreatie paard. En verder je emoties er voor moet afsluiten.

Jij word hier duidelijk niet gelukkig van en er zijn echt een hoop mensen die er wel een kick van krijgen om zo'n beestje goed te krijgen en er verder meer te komen.

Ik zou alleen wel consessies doen op de prijs en niet de hoofdprijs gaan vragen.

Mee eens. Die dreigende kissing spines vind ik wel een puntje,ook omdat hij moeilijk op te stappen is. Is dat een fout aanwensel of heeft hij last bij het opstijgen?


Vooral een fout aanwensel. Hebben echt van alles geprobeerd maar meneer is ook nog eens reuzeslim. Het is denk ik eerst wel echt vanuit pijn geweest en verkeerde adviezen van zadelmakers wbt zadels waren ook niet echt behulpzaam bij de kwestie. Nu is alle pijn (als het goed is) echt weg, mede dankzij therapieeen van beide fysios, het aansterken van de rug zonder ruitergewicht en het even voor hem op adem zijn gekomen de afgelopen paar maanden. Sinds het rijden weer is opgepakt staat hij aanzienlijk stiller, alleen zit de gewoonte er nog in. Ik hoop ook binnenkort met grondwerklessen toch het staan bij een krukje weer mee te nemen, hoewel dat de vorige keren dat ik het zelf heb geprobeerd aan te leren geen succes is geweest.

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:38

... het lijkt mij belangrijk dat hij terecht komt bij mensen met verstand en gevoel voor Spanjaarden.

Want als 'blije PRE rijder' herken ik wel zo ongeveer alles wat je beschijft aan problemen....
Spanjaarden zijn populair, maar zoals jij en ik weten niet de makkelijksten.

Wellicht is een tussenoplossing als lease een optie...?
En als je merkt dat het goed gaat tussen jouw Spaanse knul en de leaser, ga je over tot verkoop.

Edit: ik zie dat je in Rotterdam zit: heb je ooit contact gehad met Agaat Moerman...?
(Misschien zelf lessen, maar wellicht weet zij van leerlingen die op zoek zijn naar een paard.)

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:55

Janneke2 schreef:
... het lijkt mij belangrijk dat hij terecht komt bij mensen met verstand en gevoel voor Spanjaarden.

Want als 'blije PRE rijder' herken ik wel zo ongeveer alles wat je beschijft aan problemen....
Spanjaarden zijn populair, maar zoals jij en ik weten niet de makkelijksten.

Wellicht is een tussenoplossing als lease een optie...?
En als je merkt dat het goed gaat tussen jouw Spaanse knul en de leaser, ga je over tot verkoop.

Edit: ik zie dat je in Rotterdam zit: heb je ooit contact gehad met Agaat Moerman...?
(Misschien zelf lessen, maar wellicht weet zij van leerlingen die op zoek zijn naar een paard.)

Ik denk ook dat ,als hij bijgetraind wordt en de passende ruiter\eigenaar vindt,hij nog een fatsoenlijk bedrag kan opbrengen, maar in de trainingstoestand waarin hij nu is, eigenlijk niet omdat hij moeilijk proef te rijden is als hij er moeilijk iemand oplaat.

annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 11:57

Janneke2 schreef:
... het lijkt mij belangrijk dat hij terecht komt bij mensen met verstand en gevoel voor Spanjaarden.

Want als 'blije PRE rijder' herken ik wel zo ongeveer alles wat je beschijft aan problemen....
Spanjaarden zijn populair, maar zoals jij en ik weten niet de makkelijksten.

Wellicht is een tussenoplossing als lease een optie...?
En als je merkt dat het goed gaat tussen jouw Spaanse knul en de leaser, ga je over tot verkoop.

Edit: ik zie dat je in Rotterdam zit: heb je ooit contact gehad met Agaat Moerman...?
(Misschien zelf lessen, maar wellicht weet zij van leerlingen die op zoek zijn naar een paard.)


Kende haar nog niet maar gelijk een bericht gestuurd. Dank voor de tip! Leasen is inderdaad ook zeker een optie, maar ben dan wel bang dat ik zelf terugkrabbel. Ik zou hem dan absoluut niet willen laten verplaatsen naar een andere locatie tijdens het lease-contract.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Wat vraag je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:01

neem eens contact op met BB Premium Horses.... Je vind ze oa op fb

Zonnetje81
Berichten: 18913
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat vraag je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:05

Zoals je het schetst is dit paard weinig waard, alleen kom je dan ook weer in de handelssferen. Moeilijk maar ik denk dat je jezelf er emotioneel voor moet afsluiten. En heel hard maar als je zekerheid wil hebben kan je hem ook laten afmaken. Zo gezond klinkt hij niet met alle issues en als weidemaatje is hij ook niet geschikt.

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Berichten: 71025
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:08

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 12:13

Zonnetje81 schreef:
Zoals je het schetst is dit paard weinig waard, alleen kom je dan ook weer in de handelssferen. Moeilijk maar ik denk dat je jezelf er emotioneel voor moet afsluiten. En heel hard maar als je zekerheid wil hebben kan je hem ook laten afmaken. Zo gezond klinkt hij niet met alle issues en als weidemaatje is hij ook niet geschikt.


Ook zeker aan gedacht. Kost ook weer een hele bups (vooral voor een student) en weet niet of ik dan ooit zal stoppen met mij schuldig voelen over het inslapen van een paard dat nog zo helder, actief en vrolijk lijkt te zijn. Denk echter ook dat dat komt door de taboe die er momenteel (nog) op heerst..

Paardje02
Berichten: 35
Geregistreerd: 09-04-14

Re: Wat vraag je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:16

Maar aanbieden als projectpaard kan toch gewoon? Krijg je absoluut niet de hoofdprijs maar dat is hij ook niet meer waard.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:27

Paardje02 schreef:
Maar aanbieden als projectpaard kan toch gewoon? Krijg je absoluut niet de hoofdprijs maar dat is hij ook niet meer waard.

Precies.Of eerst laten bijtrainen maar dan moet je wel zeker weten dat hij geen rugpijn meer heeft.En trainen kost ook geld als je het niet zelf kunt. Ook mogelijk is hem te houden als gezelschapspaard, omdat je kennelijk aan hem gehecht bent.Rijden hoeft toch niet perse .

Balou_k

Berichten: 14142
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:31

Gaat het om de schimmel waar je eerder over hebt gepost?

Deze was in 2021 ongeveer 17 jaar. Hoe is er vastgesteld dat hij nu 13 zou zijn?

Rex_Rolfo

Berichten: 5409
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:34

Paardje02 schreef:
Maar aanbieden als projectpaard kan toch gewoon? Krijg je absoluut niet de hoofdprijs maar dat is hij ook niet meer waard.

TS kan 'm wel aanbieden als projectpaard, het nadeel van een relatief goedkoop paard is altijd dat er handelaren op zullen reageren (ook als ze zich niet als dusdanig voorstellen) en het paard zonder het complete verhaal weer doorverkocht gaat worden.

annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 13:03

Balou_k schreef:
Gaat het om de schimmel waar je eerder over hebt gepost?

Deze was in 2021 ongeveer 17 jaar. Hoe is er vastgesteld dat hij nu 13 zou zijn?


Klopt. Gegevens klopten niet destijds, bleek ander paard te zijn dan in paspoort stond. Via handelaren aangekocht (onwetend) en daar dus al de eerste fouten zelf gemaakt. Vandaar dat ik mij ook zeer veel zorgen zou maken om zijn toekomst als ik hem zelf weer zou doorverkopen.

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:07

Ik zou hem aanbieden als projectpaard voor een schappelijke prijs, er zijn genoeg mensen die het leuk vinden om zulke paarden op te knappen. En die problemen en KS zijn met goede onbelaste training in het begin waarschijnlijk ook prima op te lossen bij een meer ervaren persoon. KS hoeft sowieso geen problemen te geven als ze maar goed over de rug gereden worden. Spanjaarden worden vaak niet op lengte gereden waardoor ze de rug eerder wegdrukken/ vastzetten.

Wat je ook nog kunt doen, maar dat is wel een investering..is hem 1/2 maanden laten doortrainen bij een goede ruiter en dan kun je er wat meer voor vragen bij de verkoop. Ik zou wel heel kritisch zijn aan wie je hem verkoopt.

Even als aanvulling, wel als projectpaard bij iemand die hem een blijvend tehuis kan bieden. Ben het ermee eens dat je zo'n dier niet de handel aan wilt doen. Er zijn helaas al genoeg van zulke spanjaarden i de handel.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:11

annerosa22 schreef:
Balou_k schreef:
Gaat het om de schimmel waar je eerder over hebt gepost?

Deze was in 2021 ongeveer 17 jaar. Hoe is er vastgesteld dat hij nu 13 zou zijn?


Klopt. Gegevens klopten niet destijds, bleek ander paard te zijn dan in paspoort stond. Via handelaren aangekocht (onwetend) en daar dus al de eerste fouten zelf gemaakt. Vandaar dat ik mij ook zeer veel zorgen zou maken om zijn toekomst als ik hem zelf weer zou doorverkopen.

Ik heb vaker gehoord dat bij import-Spanjaarden de paspoorten niet kloppen.Maar dan is hij nu dus 18? Je oorspronkelijke vraag was wat je voor dit paard kunt vragen.In de huidige toestand schat ik het op 800 euro.Je hangt nog aan hem en daarom denk ik dat je hem beter gewoon zelf kunt houden.Emotioneel is hij voor jou veel meer waard dan de financiele waarde.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:13

Ik zou het hele eerlijke verhaal erbij vertellen. Wat er na de verkoop gebeurt heb je helaas geen invloed meer op.. De scenario's die jij schetst kunnen dus uitkomen.

Ergens denk ik wel dat het het eerlijkste voor het paard is, en je de meeste kans hebt dat hij goed terecht komt, om hem door te laten trainen. Maar je hebt geen garanties. Het kan ook zijn dat iemand hem koopt voor een 'for ever home', vervolgens niet met het paard overweg kan en hij alsnog doorverkocht wordt evt. in verkeerde handen valt.

Lastig hoor, ik zou er gewoon vanuit gaan dat het allemaal goed komt, er zijn een hele hoop lieve paarden baasjes op de wereld.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:28

Biks2 schreef:
Ik zou het hele eerlijke verhaal erbij vertellen. Wat er na de verkoop gebeurt heb je helaas geen invloed meer op.. De scenario's die jij schetst kunnen dus uitkomen.

Ergens denk ik wel dat het het eerlijkste voor het paard is, en je de meeste kans hebt dat hij goed terecht komt, om hem door te laten trainen. Maar je hebt geen garanties. Het kan ook zijn dat iemand hem koopt voor een 'for ever home', vervolgens niet met het paard overweg kan en hij alsnog doorverkocht wordt evt. in verkeerde handen valt.

Lastig hoor, ik zou er gewoon vanuit gaan dat het allemaal goed komt, er zijn een hele hoop lieve paarden baasjes op de wereld.

Zo is het. Maar het is wel belangrijk geen valse verwachtingen te wekken.Want als het paard daar dan niet aan kan voldoen wordt hij waarschijnlijk inderdaad weer opnieuw doorverkocht.Bij volledige openheid van zaken en eerlijkheid is de kans het grootst dat je de juiste match voor je paard vindt.

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Wat vraag je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:25

Inderdaad, volledige openheid en eerlijkheid. Ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die er graag rustig mee bezig willen gaan, die moet je alleen even weten te bereiken. We kunnen niet in je financiƫle plaatje kijken natuurlijk, maar ik denk ook dat je er niet veel voor kunt vragen. Wellicht 800? 1200? Alleen zou ik dat er, als ik jou was, niet bijzetten in een advertentie. Dan trek je misschien de verkeerde mensen aan.

Anoniem

Re: Wat vraag je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:36

Ik zou hem ook als project paard aanbieden voor een bedrag van rond de 1000.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat vraag je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:24

Ts heeft tot nu eigenlijk alleen negatieve eigenschappen van het paard vermeld.Maar hij zal toch ook goede punten hebben,Tenslotte is ze zelf ook ooit voor hem gevallen.Bijv. een lief karakter en een mooi uiterlijk.Dat moet dan ook vermeld worden in een verkoopadvertentie.