Voor alle mensen die Sadira nog niet kennen, bij deze een kleine introductie

In de winter hebben we een beetje een halve winterstop gehad, omdat we op een stal stonden die drie kwartier rijden was (fantastische plek overigens!), en we daardoor maar weinig langs konden komen. Sinds april staan we echter op een plek die veel dichterbij is, en nu zijn we ineens weer fanatiek

De eerste maand stonden we in quarantaine los van de andere paarden. Dat is het beleid vanuit stal om ziektes te weren. We hadden een weitje met alle vijf de nieuwe paarden bij elkaar. Daar konden we al wel vast wennen, met Sadira werken op het aangrenzende 20x40 weitje en alvast de omgeving van stal verkennen.
2.

Uit de wei gehaald worden om gepoetst te worden deed ze al vanaf dag 1 ontzettend braaf, ze bleef ook op de nieuwe plek los staan zoals we altijd met haar geoefend hebben en voelde zich duidelijk op haar gemak. Nog onwijs in haar wintervacht.
3.

We zijn ook al vrij vlot begonnen met de omgeving ontdekken. Dit was meteen in de eerste week, op een kwartiertje wandelen vanaf stal.
4.

Samen met onze andere pony, Skye, ons lieve duo.
5.

Er is ook een klein watertje dat heerlijk geleidelijk afloopt, zodat ze kan wennen aan natte voetjes halen. Dat vond ze enorm interessant, maar ook een beetje spannend, maar ze probeerde het dapper.
6.

We zijn ook deze maand voor een van de eerste keren een beginnetje wezen maken met longeren. Ze had al wel eens aan een touwtje op een volte gelopen, maar daar was het bij gebleven. Ik vond het enorm knap hoe snel ze de ontspanning begon op te zoeken en begreep hoe ze haar lichaam kon gebruiken.
7.

Galop is best lastig met zo'n slungelig jong lijf, maar ze deed hard haar best!
8.

9.

We hebben ook een keertje foto's gemaakt toen ze los op de weide liep. Sadira is nooit te beroerd om even een showtje te geven

10.

Als Sadira écht veel spanning heeft kan ze dat heel extravert uiten (klassiek arabier, haha). Ze houdt echter ook heél lang nog net een klein intern randje spanning vast wat ze maar heel minimaal toont. We zijn een beginnetje aan het maken om haar te leren ook met dat kleine randje spanning te dealen en helemaal chill te worden. Dat ging gepaard met heel veel gegaap

11.

Samen knuffelen op de wei. Zoals je kunt zien heeft ze eczeem en gaat ze in het dagelijks leven als bruine bij of als blauwe smurf door het leven

12.

Op haar verjaardag, 5 mei, mocht ze weer eens poseren met een zadeltje op. Jeweetwel, zodat de baas nog eens kan zien hoe het ooit zou moeten gaan worden

13.

Knapperd

En eergisteren was het eindelijk zo ver, de pony's mochten uit quarantaine, de paddock paradise op. Ze staan momenteel nog op een afgesloten stukje track zodat ze de andere paarden vast over de draad kunnen leren kennen, maar het is heel fijn dat ze eindelijk alvast een stukje van hun nieuwe huis mogen leren kennen.
14.

Voor het allereerst eten uit de nieuwe hooiruif. (deken even af voor de eerste paar minuten, aangezien ik die graag heel houd

15.

Met zijn vijven een sprintje trekken

Ik word er enorm blij van om weer zo regelmatig met haar bezig te zijn. Ze krijgt nu ook de leeftijd dat we langzaamaan iets meer met haar kunnen en dat ze zelf daar mentaal ook wat meer aan toe is, dus ik heb heel veel zin om het komende jaar met haar door te gaan brengen. Ik heb nog totaal geen plannen om haar onder het zadel op te pakken uiteraard, ze is er overduidelijk nog niet aan toe en sowieso wacht ik liever langer, dus we gaan dit jaar doorbrengen met lekker veel gevarieerd grondwerk en veel wandelingen buiten.
Dingen die ik onder andere graag dit jaar met haar zou willen doen zijn:
- Lekker veel wandelen
- Loswerken (want we hebben nu een longeercirkel, jeej!)
- Haar leren lopen aan de dubbele lange lijnen zodat we vast op de grond wat met haar kunnen gaan trainen zonder dat dat alleen maar op de volte hoeft (als droomplaatje kunnen we straks voordat ik ooit opstap alvast minimaal een B- of L1-proefje aan de dubbele lange lijnen doen, leuke uitdaging voor mezelf

- Haar beter leren ontspanning te zoeken en beter zelf te leren hoe ze spanning kan afvloeien
- Met de clicker met haar bezig gaan met o.a. makkelijker los bekapt kunnen worden (ze vindt bekapt worden maar ingewikkeld, als er mensen aan je voeten gaan zitten).
... en dat is maar een kleine greep uit alle ideeën en plannen, dus waarschijnlijk moet ik ergens keuzes maken