Het voorjaar met Sadira

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Het voorjaar met Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 10:42

1. Afbeelding

Voor alle mensen die Sadira nog niet kennen, bij deze een kleine introductie :) Sadira is een Arabisch Volbloed merrie van 5 mei 2019, van de hengst EA Saheedi en de merrie Shaseera B (van Sivmen B). Ze werd tien dagen na het overlijden van mijn vorige merrie Mish geboren. Ik ontmoette haar al op haar eerste levensdag en ik heb haar gekocht toen ze nog een veulen was. Inmiddels is ze dus net 3 jaar oud (al had ik het ook geloofd als ze twee was, want ze is echt nog een guppetje), en zijn we nog ontzettend rustig aan met haar bezig met grondwerk (horsemanship, clickertraining).

In de winter hebben we een beetje een halve winterstop gehad, omdat we op een stal stonden die drie kwartier rijden was (fantastische plek overigens!), en we daardoor maar weinig langs konden komen. Sinds april staan we echter op een plek die veel dichterbij is, en nu zijn we ineens weer fanatiek :D Het is zo fijn om haar weer vaker te zien en leuke dingen te doen!

De eerste maand stonden we in quarantaine los van de andere paarden. Dat is het beleid vanuit stal om ziektes te weren. We hadden een weitje met alle vijf de nieuwe paarden bij elkaar. Daar konden we al wel vast wennen, met Sadira werken op het aangrenzende 20x40 weitje en alvast de omgeving van stal verkennen.

2. Afbeelding
Uit de wei gehaald worden om gepoetst te worden deed ze al vanaf dag 1 ontzettend braaf, ze bleef ook op de nieuwe plek los staan zoals we altijd met haar geoefend hebben en voelde zich duidelijk op haar gemak. Nog onwijs in haar wintervacht.

3. Afbeelding
We zijn ook al vrij vlot begonnen met de omgeving ontdekken. Dit was meteen in de eerste week, op een kwartiertje wandelen vanaf stal.

4. Afbeelding
Samen met onze andere pony, Skye, ons lieve duo.

5. Afbeelding
Er is ook een klein watertje dat heerlijk geleidelijk afloopt, zodat ze kan wennen aan natte voetjes halen. Dat vond ze enorm interessant, maar ook een beetje spannend, maar ze probeerde het dapper.

6.Afbeelding
We zijn ook deze maand voor een van de eerste keren een beginnetje wezen maken met longeren. Ze had al wel eens aan een touwtje op een volte gelopen, maar daar was het bij gebleven. Ik vond het enorm knap hoe snel ze de ontspanning begon op te zoeken en begreep hoe ze haar lichaam kon gebruiken.

7. Afbeelding
Galop is best lastig met zo'n slungelig jong lijf, maar ze deed hard haar best!

8.Afbeelding

9. Afbeelding
We hebben ook een keertje foto's gemaakt toen ze los op de weide liep. Sadira is nooit te beroerd om even een showtje te geven :+

10. Afbeelding
Als Sadira écht veel spanning heeft kan ze dat heel extravert uiten (klassiek arabier, haha). Ze houdt echter ook heél lang nog net een klein intern randje spanning vast wat ze maar heel minimaal toont. We zijn een beginnetje aan het maken om haar te leren ook met dat kleine randje spanning te dealen en helemaal chill te worden. Dat ging gepaard met heel veel gegaap <3

11. Afbeelding
Samen knuffelen op de wei. Zoals je kunt zien heeft ze eczeem en gaat ze in het dagelijks leven als bruine bij of als blauwe smurf door het leven :+

12. Afbeelding
Op haar verjaardag, 5 mei, mocht ze weer eens poseren met een zadeltje op. Jeweetwel, zodat de baas nog eens kan zien hoe het ooit zou moeten gaan worden :+ Dat doet ze overigens doodbraaf, zadels interesseren haar relatief weinig. Die dag hebben we haar ook opgemeten en ontdekt dat haar kont nog vijf centimeter hoger staat dan haar schoft (146,5 vs 151,5) en dat ze dus enorm hard aan het groeien is. Mag ook wel eens, zo'n gupje als ze nog is. Van mij mag ze nog wel wat centimeters groeien.

13. Afbeelding
Knapperd <3

En eergisteren was het eindelijk zo ver, de pony's mochten uit quarantaine, de paddock paradise op. Ze staan momenteel nog op een afgesloten stukje track zodat ze de andere paarden vast over de draad kunnen leren kennen, maar het is heel fijn dat ze eindelijk alvast een stukje van hun nieuwe huis mogen leren kennen.

14. Afbeelding
Voor het allereerst eten uit de nieuwe hooiruif. (deken even af voor de eerste paar minuten, aangezien ik die graag heel houd :+ ) Naast deze hooiruif hebben ze met zijn vijven ook nog toegang tot drie andere plekken met hooinetten, dus ze komen niks te kort!

15.Afbeelding
Met zijn vijven een sprintje trekken :D Ze lijkt echt iniminie naast al die andere paarden, haha.

Ik word er enorm blij van om weer zo regelmatig met haar bezig te zijn. Ze krijgt nu ook de leeftijd dat we langzaamaan iets meer met haar kunnen en dat ze zelf daar mentaal ook wat meer aan toe is, dus ik heb heel veel zin om het komende jaar met haar door te gaan brengen. Ik heb nog totaal geen plannen om haar onder het zadel op te pakken uiteraard, ze is er overduidelijk nog niet aan toe en sowieso wacht ik liever langer, dus we gaan dit jaar doorbrengen met lekker veel gevarieerd grondwerk en veel wandelingen buiten.

Dingen die ik onder andere graag dit jaar met haar zou willen doen zijn:
- Lekker veel wandelen
- Loswerken (want we hebben nu een longeercirkel, jeej!)
- Haar leren lopen aan de dubbele lange lijnen zodat we vast op de grond wat met haar kunnen gaan trainen zonder dat dat alleen maar op de volte hoeft (als droomplaatje kunnen we straks voordat ik ooit opstap alvast minimaal een B- of L1-proefje aan de dubbele lange lijnen doen, leuke uitdaging voor mezelf :)) )
- Haar beter leren ontspanning te zoeken en beter zelf te leren hoe ze spanning kan afvloeien
- Met de clicker met haar bezig gaan met o.a. makkelijker los bekapt kunnen worden (ze vindt bekapt worden maar ingewikkeld, als er mensen aan je voeten gaan zitten).

... en dat is maar een kleine greep uit alle ideeën en plannen, dus waarschijnlijk moet ik ergens keuzes maken _O- Inspiratie zat zonder dat er rijden bij komt kijken, in ieder geval! Op naar een mooi jaar met mijn kleine smurf! <3

Azmay

Re: Het voorjaar met Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:44

Wat een prachtig dier, ik ben benieuwd hoe ze het onder het zadel gaat doen over een tijd.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:50

<3 Knappie!
Ze doet het echt super goed, wat een fijne blik heeft ze toch.
Zo leuk om te zien dat je haar steeds meer rust kan bieden en dat ze zich meer durft te uiten daarin.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:30

Wat een leukerd!! Echt een baby nog inderdaad, dus superfijn om te lezen dat je voorlopig nog geen plannen hebt om er op te gaan zitten. Ik ben je gelijk gaan volgen op instagram :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:35

Wat is ze toch leuk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:05

Sadira! Ik blijf benieuwd hoe de prinses uit gaat groeien :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:00

Prachtig paardje zeg!
Ik ga volgen, ben benieuwd hoe ze verder groeit :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:05

Knappe merrie! Leuk om te zien hoe ze groeit (letterlijk en figuurlijk).

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 18:23

Wat een lieve reacties allemaal <3 Dankjulliewel.

Ik ben ook enorm benieuwd hoe ze uit gaat groeien, ze heeft kneitergoede gangen en is echt een prachtig poppetje (behalve in de winter, dan is ze meer een teddybeer :') ), dus ze wordt vast mooi, maar ik kan niet wachten om het echt te zien!

Leuk dat er mensen willen volgen :) Ik heb ooit getwijfeld om een volgtopic aan te maken, zijn er mensen die dat interessant zouden vinden om mee te lezen?

Vandaag hebben we het nieuwe terrein iets verder verkend :D We zijn naar de longeercirkel gegaan, die uit het zicht ligt van de paarden van haar kudde, maar waar wel een paar paarden langs staan die met haar mee wilden lopen en rennen en snuffelen en... :+
En die koningin van mij slaat naar ze uit en wandelt naar mij om bij mij heel zacht te komen knuffelen en chillen <3 Gouden paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:53

Lieve knappe Sadira <3

Ik vind een volgtopic leuk, maar ik volg jullie natuurlijk ook in het dagelijks leven :P

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:06

Knappe Sadira! Fijn dat het goed gaat op de nieuwe plek! Een volgtopic is altijd leuk toch?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 11:15

Thanks voor de lieve reacties weer <3
Ze doen het inderdaad super op de nieuwe plek, daar ben ik heel blij mee, dat is toch altijd afwachten!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:25

Prachtig hoofdje heeft ze!