Jong paard kopen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LotteYo
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-07-21

Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 22:47

Hi,

Over mij:
Vroeger heb ik een eigen paard gehad en daarvoor iets van 15 jaar op een manage gereden. Niet kalm aan een lesje hier en daar, maar wel jaren drie keer per week. Wedstrijden brachten me meestal een eerste, tweede of derde plek op. Ik wilde of door in de dressuursport of stoppen en het werd het laatste.
Na de geboorte van drie kids me nu weer aan het oriënteren. Ik heb 13 jaar niet gereden, maar onlangs weer vier paarden gereden bij het bezichtigen.

Wat is mijn vraag?
Ik heb echt een supergaaf paard gezien. Top afstamming, prachtige gangen, kopers eerlijk over een
bemerking (cyste) die ik niet boeiend vind.
Het paard is alleen net uit de wei en net onder het zadel en oogt redelijk wild. Trapt flink naar de strijklappen achter, waarvan ik denk: logisch, die horen daar ook niet bij een driejarige en kwam onder het zadel meteen omhoog: reactie was: ‘nieuw zadel, niet over nagedacht’. Na een serie bokkesprongen kalmeerde de merrie wel, toonde ze concentratie bij het werk en prachtig beengebruik (hopelijk niet alleen door de kappen).

Als ik een paard koop wil ik een goed paard, dat in principe lang meegaat.
Mijn plan zou dan ook zijn om een ruiter te zoeken die haar de komende 2 jaar wil (door)rijden. Ik kan dan grondwerk doen, een band opbouwen en op een ander paard het rijden weer drie keer per week oppakken. Wellicht ben ik daardoor zelfs al eerder in staat om haar te rijden.
Dan heb ik uiteindelijk een gouden paard voor de toekomst.

Mijn vragen:
Is dit een goed idee? Vooral omdat ik heel angstig ben en me wel afvraag of ik zonder ervaring met jonge paarden wel met haar uit de voeten kan? En je paard twee jaar door een ander laten rijden? Is ze na 2 jaar dan braaf genoeg?
Zijn er ruiters te vinden die dit gratis doen? Maar wel het paard beter maken?
Kortom: wel of niet doen?

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:52

Ik zou het niet doen omdat je zelf niet zonder hulp/begeleiding met dit paard aan de slag kan.
Waarschijnlijk moet je iemand betalen om dit paard te rijden en zelf op zoek naar een bijrijdpaard.
Lijkt me niet de bedoeling van een eigen paard kopen, daarbij weet je na al die tijd niet of jullie een match zijn. Nu in ieder geval niet.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:53

Als je zelf angstig bent zou ik het niet doen. Een jong paard heeft sturing nodig.

Ook de bemerking is natuurlijk wel een dingetje. Wat zegt je eigen dierenarts hiervan?

Ik zou op zoek gaan naar een top braaf paard waarmee je lekker aan de slag kan, alle vertrouwen op kunt bouwen en samen een fijne tijd kunt hebben.

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:53

Als je lang niet hebt gereden en heel angstig bent zou ik dit echt niet doen. Lekker een paard tussen de 10-15 jaar zoeken die alles al gezien heeft waar jij dan weer van kan leren.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:10

Dus eigenlijk koop je een paard voor een bijrijder waar je hopelijk zelf over 2 jaar in staat bent om het te rijden.

Ik zou of je budget 2 jaar sparen en dan een 5/6 jarige bevestigde kopen, flink gaan (bij)rijden en meters maken.

Of nu kiezen voor een ouder dier.

Dit dit kost je financiële meer dan het je op dit moment en wellicht in de toekomst oplevert. Tel daarbij de cyste op ( ik weet niet waar hij zit)?

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:17

Staan laten en op zoek naar een braaf en gezond paard. Zeker als je er zo lang uit bent geweest.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:19

Nee ik zou het niet doen. Je geeft nu al aan een angstige ruiter te zijn. Dan is het maar op hoop van zege dat het paard in 2 jaar zo rustig wordt dat jullie gaan matchen.

Ben ook wel benieuwd waarom je de cyste niet boeiend vind. Heb je daar nog onderzoek naar gedaan? Ik zou er met zo'n jong paard echt niet aan beginnen eerlijk gezegd. Ik zou je niet te veel laten leiden door het uiterlijk(vertoon) van het paard want dat wil men nog weleens een kat in de zak kopen.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:20

Van een sportpaard zou ik niet verwachten dat ze met 5 jaar (super) braaf zijn, maar dat ligt natuurlijk wel aan het karakter en de bloedlijn. Al denk ik niet dat dit paard is gefokt met als doel braaf te zijn?

Een ruiter vinden die het paard vanaf het begin kan opleiden en de knoppen er correct op kan zetten op een manier die je aanspreekt, dat gaat geld kosten. De meeste van zulke ruiters gaan vaak ook niet op pad maar willen het paard bij hen op lokatie hebben.

Als je er al een tijd uit bent en geen ervaring hebt met het opleiden van paarden, zou ik de gok persoonlijk niet nemen.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:25

Als mede-angstige ruiter: niet doen. Mijn paard is 9, sensibel maar braaf, maar hij heeft 1x bij mij uit angst echt gek gedaan en dat is mij bij gebleven. Hoe dol ik ook op hem ben, en hoe sterk ik ook in m'n schoenen sta op de grond, ben ik onder het rijden daardoor nog steeds nerveus soms.

Bij hem was het bij hoge uitzondering, zoals je deze merrie beschrijft is de kans er dat het niet bij hoge uitzondering zal zijn. Daarnaast: ook met 5 jaar zijn ze nog jong. Zou echt ontzettend balen zijn als je ten eerste twee jaar verder bent, en dan tijdens het rijden toch angstig wordt.

Ik zou niet jonger gaan zitten dan 7 jaar, en het liefst nog wat ouder.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:26

Denk aan je kinderen en koop een kant en klaar paard.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:31

Ik ben het met alle bovenstaande reacties eens. Zonde van je tijd en je geld. 5 of 6 is nog steeds jong en zeker niet altijd braaf.
Als je angstig bent, heb je een paard nodig dat al op eigen benen loopt en niet op jou moet leunen. Dat vind je veel eerder bij een paard van een jaar of 10.

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:37

Ik zou het ook niet doen, 6 jaar geleden heb ik er bewust voor gekozen om een 14 jarige te kopen. Waarom? Ik wou genieten van het rijden (en niet een sensibele die overal op let) en een pony die gewoon braaf zijn ding deed. Ik kan ook snel angstig zijn maar heb echt een top pony.

Friezenkind
Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:42

Ik zou het niet doen.

Haar laten bijrijden gaat geld kosten, ik denk niet dat je heel snel iemand gaat vinden die het gratis doet. En tot welk niveau moet ze gereden worden? Niet alle paarden leren even snel, ik zou zelf denken in niveaus niet in jaren.

Je zegt geen ervaring te hebben met jonge paarden , maar over 2 jaar is het een 5 jarige dat is nog steeds heel jong. Hoe zie je dat dan? Ga je er van uit dat zij dan al super braaf (geen bokkensprongen etc.) is. Als het een sport paard is (gok ik omdat ik goud paard voor toekomst lees) zou ik daar eerlijk gezegd niet van uitgaan en wat zie je als braaf?
Ik vind mijn 5 jarige namelijk al braaf als ze maar 1x der energie ‘eruit gooit’ tijdens het rijden.

En een 3 jarige die al een cyste heeft is geen goed paard, hoe banketstaaf het ook klinkt dat is een ziek paard hoe kan je dat zien als goed paard.

Ik zou eerder een bijrijdpaard zoeken voor voorlopig en zelf weer ff goed in het rijden komen. Misschien kan je zelfs een jonkie verzorgen/bijrijden. Dan kan je ervaring opdoen met een jong paard en kijken of het wat voor je is. Heel veel mensen vergissen zich in hoeveel tijd en energie een jong paard is.

Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:44

Niet doen en zeker niet gezien je de cyste niet boeiend vindt. Die is wel boeiend, geloof me.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:49

Waarom niet beginnen met het rijden weer goed op te pakken zonder aankoop van een paard?
Een braaf leasepaard, of bijrijdpaard, zou ook een mooie tussenstap zijn.

Kijk hoe het in de passen is in je huidige leven en of je gemotiveerd blijft. Op termijn kun je dan altijd rustig naar een geschikt paard gaan zoeken.

Anoniem

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 01:03

Een cyste is altijd boeiend omdat het een stuk van je paard kan weg eten.

Paard heeft nu al veel problemen, vind daar maar eens iemand voor haar te rijden voor je.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 01:15

Cyste eet niets van je paard weg.

Wat wel boeiend is is waar die cyste zit. Bij zo een jonge merrie verwacht ik niet bij de eierstokken, maar dat is wel fijn om te weten, want dat heeft invloed op het gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 01:25

Avalanche schreef:
Cyste eet niets van je paard weg.

Wat wel boeiend is is waar die cyste zit. Bij zo een jonge merrie verwacht ik niet bij de eierstokken, maar dat is wel fijn om te weten, want dat heeft invloed op het gedrag.


Wat jij wil :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 01:38

Ik vraag me ook af waar die cyste zit.
Maar gezien ik zelf een cyste had kan ik wel zeggen dat het iets kan wegvreten (anders had ik nooit 4 operaties moeten ondergaan) ligt denk ik aan de aard van de cyste.

Indien het een botcyste betreft zou ik er toch zeker een paard voor laten staan.

Ik vraag me ook af waarom het paard direct omhoog komt zodra je erop zit. Pijn reactie?

Wat betreft het rijden... Ik denk niet dat iemand (2 jaar lang) gratis een paard correct gaat doorrijden. Voor gratis rijden komen vaak alleen de "manege ruiters" die een leuk verzorgpaard willen.
De betere ruiter met kennis en ervaring zal je altijd moeten betalen, en voor eigen gemoedsrust een verzekering ervoor afsluiten. Wat als die ruiter valt en iets breekt?
Iets anders is halve stal, dan betaalt de ruiter jou een bedrag. Maar velen verwachten dan ook wel dat ze vrij mogen rijden (ook eventueel buiten wandelen) met het paard zonder continu uw aanwezigheid erbij.
Sowieso op papier zetten wat wel en niet met het paard mag voorkomt problemen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 02:03

Evamarie schreef:
Avalanche schreef:
Cyste eet niets van je paard weg.

Wat wel boeiend is is waar die cyste zit. Bij zo een jonge merrie verwacht ik niet bij de eierstokken, maar dat is wel fijn om te weten, want dat heeft invloed op het gedrag.


Wat jij wil :+

Een cyste is altijd goedaardig. Anders heet het een tumor :)

Dat gezegd hebbende is het absoluut interessant om te weten waar het ding zit.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 02:08

Aanvulling: waarschijnlijk heeft het paard geen problemen, maar is een jong, heet, sensibel ding. Super leuk, maar daar moet je absoluut niet onzeker voor zijn, en weten wat je doet, want je kan deze leukerds helaas heel makkelijk verpesten.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 07:11

Waarom zou je kiezen voor een paard dat flink mept naar strijklappen en eerst een rondje bokken nodig heeft.
Je kinderen kunnen dit dier niet poetsen, nu moet je natuurlijk altijd opletten maar bij deze weet je het al.

Als je 2 jaar wil wachten om haar door te laten rijden dan zou ik gewoon nog 2 jaar verder zoeken naar een leuk braaf relaxed paard.Heb je ambitie voor serieuze wedstrijden en wat power in karakter of zoek je een dier waar je mee kan opstappen en wegrijden

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 07:28

Nee..
Angstig is al een no-go, maar hoe wil je als je de teugels overneemt het dier nieuwe dingen aanleren als je zelf niet de finesse in de vingers hebt hard gezegd om nieuwe dingen aan te leren?

Er zijn vast mensen die het gratis doen, maar die wil je niet op een onbevestigd jong dier hebben over het algemeen.

En in mijn hoofd gaan 'cyste' en 'goed paard voor de toekomst' niet samen.

Sorry voor dit ietwat zwartgallige bericht, maar ik zou verder sparen voor een leuk betrouwbaar dier waarbij je weet wat je onder je hebt omdat je hebt kunnen uitproberen bij het proefrijden en je daar safe bij voelt.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 07:31

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande reacties, lijkt me totaal geen goed plan.
Zoek je een jonger dier omdat deze in theorie nog langer mee zal gaan dan een 15 jarige?

Niet elke 5 jarige is wild, heeft sturing nodig inderdaad, maar er zit een groot verschil tussen wild en gewoon nog jong.
Wat me voor jou handig lijkt is een paard die goed is opgeleid is, zich netjes kan gedragen en meewerkend is, ongeacht de leeftijd.
Het ene paard veroorzaakt op 10 jarige leeftijd nog steeds ongelukken en de ander is doodbraaf op haar 5e omdat ze een goede opleiding gehad heeft, goed behandeld is en het karakter meewerkend is (even heel plat gezegd).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 07:35

Ik ga ook mee met de rest.

Mag ik vragen waarom je je zinnen op dit paard hebt gezet?